Goh ja, of dat dan allemaal zoveel beter is. We hebben hier tenminste nog geen hele hordes daklozen zoals in bepaalde landen waar veel minder van die maatregelen bestaan.
Ik vloek ook soms wel eens op een kennis die nu al x jaar thuis zit maar haar job bij de overheid kan behouden tot ze (misschien) terug in orde is. Maar aan de andere kant vloek ik dan weer minder op het feit dat mijn grootouders thuisverpleging kunnen krijgen aan een betaalbaar tarief.
etc etc De meeste van die speciale maatregelen heffen elkaar wel op op lange termijn. Denk niet dat er een groep is die niet ergens profiteert.
Klopt, het verbergt op die manier de armoede zodanig dat we er niet mee geconfronteerd moeten worden, om het crue te zeggen. En ik begrijp 100% waarom we dit doen. En ik sta er ook achter.
Al moet het toch enorm demotiverend aanvoelen wanneer jij voor het minimumloon gaat werken om proberen vooruit te komen... en hiervoor van huis, uw kinderen, etc af te zijn om dan te zien als jij u gedraagt als een correcte werkersmier dat je hoop en al 50€ of whatever meer hebt dan die andere. En dat zelfs dat eigenlijk niet correct is aangezien die buur van u 1 dag in de week in het zwart bijklust en hierdoor dat verschil teniet doet.
En het systeem zoals het is werkt zolang die groep niet te groot wordt. Des te meer die groeit, des te sneller die implodeert... en met de schok dat de energieprijzen hebben gegeven is het toch niet je dat. En zou men zoals gezegd toch eens mogen nadenken om er iets extra tegenover te stellen.
Al moet ik wel zeggen dat voor mij effectief ziek zijn of te mottig zijn om te gaan werken omdat je liever in uwe zetel zit, wel niet hetzelfde is. En dat ik voor zieken gerust een ander systeem aanvaardt. Al moeten we ook daar ervoor blijven zorgen dat zieken opnieuw actief zijn. Bij de overheid is het al makkelijker om via aangepast werk mensen toch nog hun steentje te laten bijdragen, ook al is dat niet in de door hun geprefereerde job. Al mag men daar bij mensen die volgens hun dokter kunnen gaan werken en dit effectief weigeren gerust een boete tot schrapping van hun ziektevergoeding krijgen. Al wil ik daar gerust een systeem aan koppelen zodanig dat dit geleidelijk overgaat ipv dat het ineens is. Maar voor iemand die een gezonde individu is... hell neen... daar heb ik geen compassie mee.
Sowieso ben ik een voorstander van de sociale maatregelen. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat er niets tegenover die sociale maatregelen mag gezet worden als tegenmaatregel. Dat komt dan misschien over als pesten. Maar uiteindelijk is dat niet de intentie. Voor mij komt dat gewoon overeen met ervoor zorgen dat het systeem ook in de toekomst kan behouden worden omdat we hopelijk hiermee de draagkracht bij de bevolking (van dat geld eraan te geven) in stand houden en tegelijkertijd het groene monstertje dat erbij komt spoken (zij doen geen klop, en ik moet hier hard gaan werken, en zij kunnen in betere omstandigheden leven dan mij !!!!) een beetje kan ondervangen (via het oei oei, ik doe toch liever mijn job, dan dat ik 3 dagen in de week aan vrijwilligerswerk moet doen inclusief vb een dag in het week-end). Ons sociaal bestel staat en valt met de gedragenheid ervan door het volk.
Al moet ik eerlijk zijn, dat ik mij in mijn geval die opmerking niet ga stellen... ik werk liever en voor mij is dat een pak voordeliger dan op ziektekas of werkloosheidsvergoeding te zitten. Zelfs met die zware schok van de energieprijzen. Maar het draait dan ook eerder om de man met de pet, die die luxe om uit die werkbonus te geraken niet noodzakelijk heeft... en geconfronteerd wordt met het zicht van die profiteurs.
En laat ons eerlijk zijn, dat is ook een beetje de origine van de opmars van de NVA of het VB. Waarbij elk het vijandbeeld al dan niet gedeeltelijk ergens anders legt.