Aanpak van de gas- en energiecrisis

Het meeste winst ga je nog halen uit uw muren en vloer isoleren.

Een B ga je alvast niet halen nu. Een C zal misschien nipt zijn.
Ik doe niks meer hoor, huis wordt verkocht binnen dit en een jaar. C lijkt me zeker realistisch. Maar veel hangt af van degene die u dat attest komt opstellen volgens mij :p

De volgende woning (renovatie) ga ik voor A en niks anders.

I know. 😣
Maar "jaloers" zijn op mensen met een uitkering en er van uit gaan dat ze financieel beter af zijn dan werkenden... Il faut le faire!
Daar volg ik je in, maar valt natuurlijk wel te zien wat voor uitkeringen.

Mensen die perfect in staat zijn om te werken, maar dankzij tegemoetkomingen en evt. sociaal tarief of een sociale woning op het einde van de maand evenveel overhouden (of zelfs pakweg 100 euro minder) als iemand die voltijd werkt, daar kan ik wel minder mee lachen.

Ik ken alle situaties en prijzen niet, maar moest dit in de praktijk effectief zo zijn, dan lijkt mij toch weer een zoveelste systeem dat scheef zit in België.

Hier E score (564) - da's op basis van het EPC in 2014 toen we het huis kochten.

Valt er iets zinnig over te zeggen qua impact op score dat we sindsdien:

- oude mazoutketel vervangen door nieuwe gascondensatieketel

- oude ramen vervangen door aluminium met hr 1.0 glas

- dak en zolder geïsoleerd

Geraak je daarmee in B of moet je dan wss ook nog zonnepanelen leggen?
Vergelijkbaar hier. We zitten in D met een EPC van 324 in 2013 (huis uit 1959, deels gerenoveerd door vorige eigenaars)

Ondertussen zadeldak met een vloeroppervlakte van ong 125m2 dat puur onder de oude dakpannen was volledig vernieuwd. Incl isolatie.
60j oude mazoutbrander vervangen door hoogrendementsketel op gas.

En eind deze maand zonnepanelen.
En van zodra de prijzen normaliseren wordt de vloer van die ruimte van 125m2 ook geïsoleerd. (Is nu 1 simpele plankenvloer boven de garage/hangar dat onderaan vrij open is.

Daar volg ik je in, maar valt natuurlijk wel te zien wat voor uitkeringen.

Mensen die perfect in staat zijn om te werken, maar dankzij tegemoetkomingen en evt. sociaal tarief of een sociale woning op het einde van de maand evenveel overhouden (of zelfs pakweg 100 euro minder) als iemand die voltijd werkt, daar kan ik wel minder mee lachen.
Voor een sociale woning sta je jarenlang op de wachtlijst.
De bedragen voor leefloon (de enige situatie waarin je jarenlang kan zitten "zonder consequenties"), vind je gewoon online terug. Voor een alleenstaande ligt dat rond de 1100 euro bvb.
Ik ken alle situaties en prijzen niet, maar moest dit in de praktijk effectief zo zijn, dan lijkt mij toch weer een zoveelste systeem dat scheef zit in België.
TIJDELIJK kan het idd zo zijn dat je meer overhoudt dan iemand die werkt. Denk aan iemand met een leefloon, als gezinshoofd krijg je reeds geïndexeerd, rond de 1500 euro, je crechekosten zijn de helft van de alleenstaande ouder die voltijds gaat werken voor 1900euro, recht op sociaal tarief,...
Maar eens ze de crèche ontgroeid zijn vallen de schoolkosten voor iedereen hetzelfde, diegene die gaat werken krijgt soms een eindejaarspremie, dubbel vakantiegeld, stijgt soms in loon of krijgt extralegale voordelen (denk aan de wagens voor poetshulpen en bvb ook wagens bij kappersketen Kreatos,..),... Hierdoor zal diegene die wel gaat werken altijd in het voordeel zijn op langere termijn.

Ik neem specifiek leefloon als voorbeeld omdat een werkeloosheidsuitkering daalt in functie van de tijd. Na 4 maand of zo, zitten velen al onder de 1500 euro. En wie een hoog loon heeft zal wel een hogere uitkering hebben, maar die zal al helemaal inzien dat werken echt wel loont. 😉

Bon de zin en onzin van een EPC... Dan maken ze daar een portal (die woningpas) van en strooien ze op basis van onvolledige data een verdeling in het rond die de mensen angst aanjaagt. Sorry maar van een overheid verwacht ik meer deskundigheid: shit in, shit out. Dat is alles wat je over dat platform kan zeggen.

Dan het EPC. Ik heb hier een verbouwde woning gekocht in 2020 met een EPC van 391 (dus D). Attest ook opgesteld in datzelfde jaar.

Bekijken we dat ding 's in detail dan staat er:

- Dak heeft score B. 145 vkm van het dak voldoet aan de energiedoelstelling. Voor 14 vkm dak is de isolatie onbekend dus vandaar de gehele score voor dak op B ipv A. Terwijl die 14 vkm ook geïsoleerd is. De factuur in het PID spreekt over isolatie woning en een hoeveelheid materiaal dat voldoende is voor de hele woning. Echter op zolder is de isolatie zichtbaar en in die uitbouw zit dat achter afgewerkt plafond. Dat kan de gemiddelde energieprestatie opsteller dus niet zien. Wat hij niet kan zien bestaat volgens het EPC niet.

- Ramen en deuren: vervangen in 2019 met hoogrendementsglas. Ook score B want in het dak zitten nog twee oudere veluxen. Aan de binnenkant heb ik daar isolatie voor gezet maar dat telt blijkbaar niet. De deuren en poorten halen de energiedoelstelling.

- Muren krijgen een rood label (F). Vermoedelijk te weinig geïsoleerd... bon ze zijn in de spouw geïsoleerd en die spouw is wat ze is (huis is van 1980). Ben niet van plan hier iets aan te doen. Geschatte kostprijs om dat aan te pakken volgens EPC: 70.000... Dat is een goede acht jaar gas stoken :)

- Vloer boven de kelder (wat eigenlijk de vloer op de hele benedenverdieping is) krijgt: 'isolatie onbekend'. Terwijl ik met zekerheid kan zeggen dat er GEEN isolatie is. Vreemd genoeg krijgt dat een oranje label (dus E).

- Verwaming was toen nog de originele mazoutketel en kreeg ook oranje (E). Ondertussen vervangen door een moderne condensatieketel (ook mazout) voor verwarming en warmtepomp voor warm water. Maar die 40 jaar oude oliestoof kreeg geen F (?).

- Zonnepanelen afwezig dus nog een geel label erbij. Zonnepanelen zijn nog gepland maar de aannemer is voorlopig overstelpt en heeft vertraging.

Gemiddeld haalt mijn kot dus D. Het blijft gokken wat het verschil van de ketel/warmtepomp als verbetering zou zijn.

Dan de stats:

Op 422 dagen hebben we hier 6525 kWh electriciteit verbruikt. Geen idee of dat veel of weinig is. Er staat hier wel regelmatig een elektrische wagen te laden. Kostprijs 1627 euro.

Die nieuwe mazoutketel heeft het verbruik van de mazout drastisch teruggeschroefd. Vorige winter 1500 liter. Kostprijs weet ik niet meer maar aan de huidige prijs zal dat 1800 euro zijn.

Voor de eerlijkheid wel vermelden dat er sporadisch wordt (bij) verwarmd met een nieuwe ingebouwde houtcassette. Kostprijs hout vorige jaar 480 euro.

De maandelijkste kost is dan 325 euro per maand inclusief een elektrische wagen die om de paar dagen opgeladen wordt. Zo slecht lijkt dat D label dan weer niet.

Maar dat is mijn eigen simplistische manier van rekenen uiteraard.

I know. 😣
Maar "jaloers" zijn op mensen met een uitkering en er van uit gaan dat ze financieel beter af zijn dan werkenden... Il faut le faire!
Jaloers zijn is idd misplaatst maar het is wel zo dat er in België weinig marge is tussen de welvaart van iemand die van de overheidspot geld moet krijgen en iemand die aan die overheidspot moet bijdragen. Het is om die reden dat we al een jobkorting hebben moet invoeren om daar toch wat verschil in te brengen. Nu dat sociaal tarief er plots voor zorgt dat er duizenden euro's enerzijds extra te trekken zijn van de overheid en anderzijds duizenden euro's extra te betalen gaan zijn is dat evenwicht opnieuw verstoort en is het niet zo denkbeeldig dat er mensen zijn die bijdragen aan de sociale zekerheid die financieel slechter af zijn dan de mensen naar wie die bijdragen gaan. Het zullen weliswaar edge cases zijn maar dan nog is er wel een groep mensen die nu tijdelijk misschien beter af is als ze niet meer zouden werken.

Jaloers zijn is idd misplaatst maar het is wel zo dat er in België weinig marge is tussen de welvaart van iemand die van de overheidspot geld moet krijgen en iemand die aan die overheidspot moet bijdragen. Het is om die reden dat we al een jobkorting hebben moet invoeren om daar toch wat verschil in te brengen. Nu dat sociaal tarief er plots voor zorgt dat er duizenden euro's enerzijds extra te trekken zijn van de overheid en anderzijds duizenden euro's extra te betalen gaan zijn is dat evenwicht opnieuw verstoort en is het niet zo denkbeeldig dat er mensen zijn die bijdragen aan de sociale zekerheid die financieel slechter af zijn dan de mensen naar wie die bijdragen gaan. Het zullen weliswaar edge cases zijn maar dan nog is er wel een groep mensen die nu tijdelijk misschien beter af is als ze niet meer zouden werken.
Maar dan zouden ze al langdurig niet meer moeten werken, as in: slagen voor een inkomensonderzoek dat je pas kan aanvragen als je in 3 maanden geen enkele dag gewerkt hebt.

Ik val net buiten dat sociaal tarief, het is nog geen seconde in me opgekomen om te stoppen met werken, ondanks dat ik met weekcontracten werk én dan zonder twijfel in aanmerking kom op basis van mijn inkomsten. Want werken rendeert op langere termijn financieel en op korte termijn op mentaal vlak: je nuttig voelen. Ik wil niet alleen zitten verwelken in mijn zetel met de verwarming op 21 graden in gure wintermaanden alvast...

Het is gewoon de regering die te weinig doet voor de (lage) middenklasse. Simpelweg omdat Europa weer weigert om een coherent beleid te vormen, een gasplafond te introduceren en overwinsten te taksen wat vele andere landen in zo een situatie wel zouden doen. Dat de lage middenklasse omdat je net buiten sociaal tarief valt voor gas en elektriciteit bijna 10 keer moet betalen dan iemand die 100 euro minder verdient bij wijze van spreken is eigenlijk ronduit belachelijk. En ja vanuit dat perspectief loont niet werken inderdaad meer dan wel werken voor een mager loontje. Progressieve systemen werken vaker beter, niet alleen voor de bovenste echelons, maar ook voor de lagere echelons.

Dan begrijpt datzelfde Europa niet waarom er zoveel "euroscepsis" is. Als je je echt die vraag moet stellen, dan ben je volgens mij wereldvreemd.

Alsof die werklozen geen auto hebben. (Niet allemaal maar velen hebben toch een auto)
Natuurlijk, omdat ze die al hadden voordat ze werkeloos werden en omdat je enkel een uitkering kan krijgen als werkzoekende... Als je actief naar werk zoekt. 🤷🏼
Het steekt me wel, dat zij wel weer de meeste voordelen hebben..
Enig idee van de uitkeringen van langdurig werkzoekenden? Want rijk word je er niet van hoor.
@JPV misschien heb jij zicht op gemiddelden van langdurig werkzoekenden?
En dat er zoveel vacatures zijn die niet ingevuld raken...
Er is idd al heel lang een MISmatch tussen vacatures en werkzoekenden, vaak eisen ze diploma's of vaardigheden die niet behoren tot de mensen die langdurig naar werk zoeken.
Of zijn het geen voltijdse contracten, tijdelijke contracten zonder zich op vast contract, uren die niet te combineren zijn met kinderen tenzij je een groot sociaal netwerk zou hebben,...

Het is een minderheid die langdurig zonder werk zit terwijl ze wèl werkbekwaam zijn. Niet de meerderheid.

Maar dan zouden ze al langdurig niet meer moeten werken, as in: slagen voor een inkomensonderzoek dat je pas kan aanvragen als je in 3 maanden geen enkele dag gewerkt hebt.

Ik val net buiten dat sociaal tarief, het is nog geen seconde in me opgekomen om te stoppen met werken, ondanks dat ik met weekcontracten werk én dan zonder twijfel in aanmerking kom op basis van mijn inkomsten. Want werken rendeert op langere termijn financieel en op korte termijn op mentaal vlak: je nuttig voelen. Ik wil niet alleen zitten verwelken in mijn zetel met de verwarming op 21 graden in gure wintermaanden alvast...
Hangt er ook van af soms. Als je zelfstandig bent, heb je ook kosten. En voor een zelfstandige denk ik soms dat het beter is om in de winter uw zaak te sluiten als uw opbrengst niet voldoende is om evt. een hogere energiefactuur in de zaak te kunnen betalen, wat zeker bij kleine zelfstandigen of (kleine) winkeleigenaars het geval is. Die mensen zouden er bijvoorbeeld beter aan doen om hun zaak te sluiten tijdens de winter, afh. van de producten die ze verkopen als ze concluderen dat de baten niet opwegen tegen de kosten, en om uzelf in de problemen te werken door koppig open te blijven houden, help je ook niemand.

Kan toch niet zijn dat iemand die recent een vast contract heeft afgesloten en bijgevolg mogelijks meer moet betalen dan iemand die een variabel contract heeft, geen basispakket krijgt :thinking: . Of zouden ze dit toepassen voor vaste contracten dewelke voor een bepaalde periode (dus heel goedkoop) afgesloten zijn :thinking:.
Ze zouden gewoon iedereen een basispakket moeten geven. Heb je een vast contract goedkoper dan basispakket, dan blijft je lage tarief, heb je vast boven prijs van basispakket, zou je ook basispakket aan lagere prijzen moeten krijgen.

Wat ik ook niet kunnen vind, maar ongetwijfeld al gezegd is. Je kan moeilijk je vijandig stellen tegenover een land maar er toch zaakjes mee doen of zelfs zo afhankelijk van zijn. Om maar te zeggen: globalisme zal zeker voor welvaart zorgen, maar dan globalisme met landen en regio's die er dezelfde waardes en normen als ons op nahouden. Misschien moeten we er maar "continentalisme" van maken of een blok "Europa en vrienden". We hebben wel de sancties nu ingevoerd en die doen pijn, niet alleen de Russen maar het maakt onszelf ook zwakker, zeker relatief tegenover andere regio's. De winnaars van het conflict zullen hoe dan ook niet op dit continent te vinden zijn. Het maakt ons zwak. En het maakt ons afhankelijk van andere landen, want het probleem verplaatst zich en het Russische gas zal wel een weg vinden naar andere landen of zelfs hier via andere (tussen-)wegen, hoewel het ook zeker de Russen pijn doet. Maar we hebben de oorlogskist van Rusland al voor een groot deel gefinancieerd voor de oorlog nog gestart was.

Ik vind het ontzettend naïef maar wat gebeurd is gebeurd, en ik denk dat velen dit onderschat hebben, ik ook. We kunnen er maar uit leren, en ik denk dat we absoluut vanaf nu aan energiebeleid niet langer als een fait divers mogen zien, maar als een essentieel onderdeel in de politiek waar we rekening moeten mee houden als we naar de stembus moeten gaan. Energie en voorraden is zeer sterk gelinkt aan welvaart, aan stabiliteit, aan veiligheid enzovoort. Hopelijk leren we eruit.

Voor een sociale woning sta je jarenlang op de wachtlijst.
De bedragen voor leefloon (de enige situatie waarin je jarenlang kan zitten "zonder consequenties"), vind je gewoon online terug. Voor een alleenstaande ligt dat rond de 1100 euro bvb.

TIJDELIJK kan het idd zo zijn dat je meer overhoudt dan iemand die werkt. Denk aan iemand met een leefloon, als gezinshoofd krijg je reeds geïndexeerd, rond de 1500 euro, je crechekosten zijn de helft van de alleenstaande ouder die voltijds gaat werken voor 1900euro, recht op sociaal tarief,...
Maar eens ze de crèche ontgroeid zijn vallen de schoolkosten voor iedereen hetzelfde, diegene die gaat werken krijgt soms een eindejaarspremie, dubbel vakantiegeld, stijgt soms in loon of krijgt extralegale voordelen (denk aan de wagens voor poetshulpen en bvb ook wagens bij kappersketen Kreatos,..),... Hierdoor zal diegene die wel gaat werken altijd in het voordeel zijn op langere termijn.

Ik neem specifiek leefloon als voorbeeld omdat een werkeloosheidsuitkering daalt in functie van de tijd. Na 4 maand of zo, zitten velen al onder de 1500 euro. En wie een hoog loon heeft zal wel een hogere uitkering hebben, maar die zal al helemaal inzien dat werken echt wel loont. 😉
Ik ken de sector en problematiek van de sociale huisvesting vrij goed d.m.v. mijn job.

Ik vind het gewoon al enorm vreemd dat we over lange termijn moeten spreken dat een werkende in het voordeel zal zijn t.o.v. een niet-werkende (nogmaals, alle mensen met een beperking en niet in staat om te werken wil ik hier absoluut niet mee betrekken).
Voor mij hoeven deze mensen geen honger te lijden, maar imo is het nooit te verantwoorden dat niet-werkende zich beter kunnen behelpen in de basiskosten dan werkende mensen.

Maar goed, ik ben wat offtopic gegaan hiermee, dus ga ik het hierbij laten :)

Laatst bewerkt:
Maar is dat niet eigen aan onze westerse maatschappij. De sterke schouders dragen de zwakkere in de maatschappij. Persoonlijk voor mij de basis en één van de sterkere westerse/europese waarden.

Maar het is aan de politiek om te zien dat er geen mismatch komt in dit systeem. Deze kan alleen maar functioneren met een 80/20 verhouding of mss 70/30. (cijfers uit mijn duim gezogen)
Ons huidig systeem zat al met een scheefgetrokken verhouding en deze crisis gaat de pijnpunten alleen maar blootleggen.

Maar is dat niet eigen aan onze westerse maatschappij. De sterke schouders dragen de zwakkere in de maatschappij. Persoonlijk voor mij de basis en één van de sterkere westerse/europese waarden.

Maar het is aan de politiek om te zien dat er geen mismatch komt in dit systeem. Deze kan alleen maar functioneren met een 80/20 verhouding of mss 70/30. (cijfers uit mijn duim gezogen)
Ons huidig systeem zat al met een scheefgetrokken verhouding en deze crisis gaat de pijnpunten alleen maar blootleggen.
Probleem is wel dat er tegenwoordig meer zwakkere dan sterke zijn. Op den duur zakt dat ook in elkaar. 2 paar schouders kunnen geen 25 man ondersteunen.

Probleem is wel dat er tegenwoordig meer zwakkere dan sterke zijn. Op den duur zakt dat ook in elkaar. 2 paar schouders kunnen geen 25 man ondersteunen.
De afgelopen jaren wel al wat opdoffers te verwerken gehad. Bankencrisis, vluchtelingencrisis, corona, een QE periode die nog nooit gezien was met als gevolg een inflatie om u tegen te zeggen en nu een geopolitiek situatie waardoor nu de energieprijzen de pan uitswingen.
Het is gewoon politiek te laat om maatregelen te nemen. De enige maatregelen die ze nu nemen zijn er die ons later gaan verarmen. Het is in tijden van economische voorspoed als er geen vuiltje aan de lucht is dat je moet proberen zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen of van opleidingen voorzien. (al dan niet onder dwang :unsure: ) Maar een laissez faire beleid of een beleid die pas ingrijpt als het spreekwoordelijk kalf al verdronken is helpt ons waarschijnlijk niet vooruit.
Een maatschappij waar het gros van de bevolking aan een subsidie/ocmw baxter hangt kan zulke crisissen gewoonweg niet opvangen.

Als we BG als maatstaf mogen nemen en stel dat deze representatief zou zijn voor de belgische bevolking was er hoogstwss geen vuiltje aan de lucht.
80-90% heeft een opleiding genoten, praktisch iederen werkt voor een baas of is zelfstandig en maakt doordachte keuzes. (zie maar naar energieleverancier topic en verbouwtopic)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan