JaBen jij een ex-mijnwerker? Ik moet toegeven dat ik dat enorm fascinerend vind die hele techniek waarmee ze die pijlers leeghaalden.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
JaBen jij een ex-mijnwerker? Ik moet toegeven dat ik dat enorm fascinerend vind die hele techniek waarmee ze die pijlers leeghaalden.
Ben jij een ex-mijnwerker? Ik moet toegeven dat ik dat enorm fascinerend vind die hele techniek waarmee ze die pijlers leeghaalden.
Een gelijkaardig voorbeeld van in Duitsland waar ze een hele rivier omhoog moeten pompen omdat de grond gezakt is door het gewicht van enorme terrils.De reden waarom de steenkoolmijnen werden gesloten was omdat ze in Colombia en Zuid-Afrika de kolen zo aan de oppervlakte konden ontginnen. Daar kon men niet tegen concurreren.
Volgens het rapport van Tyl Geyselinck (ex ceo Shell) die men had ingehuurd was steenkool ook te duur ten opzichte van aardolie. Olie zou volgens hem nooit duurder dan 30 dollar worden. Pas wanneer die boven de 30 dollar was kon men winst maken met kolen. Paar jaar na de sluiting stond de olie boven de 100 dollar wegens de Golfoorlog.
De schachten waren ook ondertussen veel te ver van de kolenaders. Men was al minstens een uur onderweg met een treintje eer men pas op de werkplaats was. Er moesten eigenlijk nieuwe schachten worden geboord maar de gemeenten waar dat moest gebeuren weigerden dat wegens de onvermijdbare schade door grondverzakkingen. Nu wordt er in de mijnstreek nog altijd permanent gepompt om te voorkomen dat gebieden onder water lopen. Dat is ook zo in Wallonië. In Seraing is de grond 6 meter gezakt door grondverzakking. De Maas is daar hoger dan de huizen.
In Eisden is dat ook
![]()
Het huis langs het kanaal in Eisden-Dorp
Al in mijn kinderjaren hoorde ik het mijn pa zeggen als we met de auto Eisden-Dorp inreden. “Kijk, daar ligt dat ingezakte huis.” Ik heb dat heel mijn verdere leven onthouden, maar nooit echt begrepen wat bedoeld werd. Na het ingezakte huis kwam de scherpe bocht naar boven, dan volgde dat vreemd...www.ooitaandemaas.be
Ik heb Mss teveel filmen gezien maar heb jij meegemaakt dat er een kanarievogel mee ging?Ben jij een ex-mijnwerker? Ik moet toegeven dat ik dat enorm fascinerend vind die hele techniek waarmee ze die pijlers leeghaalden.

Neen, en paarden in de ondergrond heb ik ook niet meer meegemaakt.Ik heb Mss teveel filmen gezien maar heb jij meegemaakt dat er een kanarievogel mee ging?
Dat is nu iets dat mijn interesse opwekt
.Dat veronderstelt een regering met visie en wil om te besturen. Tegen einde van de zomer zoekt iedereen een excuus om uit de regering te stappen en het slechte nieuws niet te moeten brengen....Ik vind dat er van de overheid zeer weinig communicatie komt rond maatregelen om het probleem aan de vraagzijde op te verzachten. Over de industrie kan ik op sich weinig zeggen omdat ik er niet genoeg van afweet, maar voor gezinnen kan ik toch wat dingen bedenken. Veel avonden met familie of vrienden of buren spenderen zodat de verwarming in minder huizen aan hoeft te staan. Alle binnendeuren sluiten en slechts in één kamer radiator aansteken en het leven zich zoveel mogelijk daar laten afspelen. Zet de verwarming lager en draag thermisch ondergoed. En vooral een mindset bij de bevolking creëren: Het is oorlog, dit is wat moet gebeuren om niet te buigen voor dictators als Poetin.
Denk je dat belgie de gasprijs kan drukken? We zijn net 400M Europeanen gejost.Niet thuiswerken als je alleen thuis zou zijn en minder dan 20km van je werk woont. (afweging auto vs stookkost) Eigenlijk zowat het omgekeerde van de coronamaatregelen.
En ik bedoel dit vooral als maatregelen voor de algemene bevolking, niet alleen als tip voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Je hebt best wat mensen die erover denken die kosten gewoon te dragen en niet al te veel persoonlijke maatregelen te nemen. Maar als ze het wel zouden doen, kan dat de gasprijs drukken en ook een effect hebben op de sukkelaars die net buiten de boot van het sociaal tarief vallen.
Maar de bewustmaking zou eigenlijk nu al moeten gebeuren om de bevolking goed voor te bereiden.
Idealitair herbijken we ook best eens heel dat sociaal tarief, maar daar is het wsl al wat te laat voor.
Die komt nooit bij de regering terecht.Met het sociaal tarief zijn er meer dan 1 miljoen gezinnen die 0,0 aan hun verbruik moeten aanpassen, en met de loon indexeringen er zelfs op vooruit zijn gegaan.
Die stoken rustig 22 graden zonder ergens wakker van te liggen.
Die rekening komt als een boomerang terug in het gezicht van de regering, en dan weer naar ons.
Uiteraard niet, dat veronderstelt wil om te besturen.Het zal inderdaad pijn doen maar voor mensen met een laag inkomen lijkt het me toch disproportioneel te worden. En momenteel is er zo te zien nog een enkele urgentie bij de politiek om ervoor te zorgen dat deze groep ook niet gigantischs groot wordt.
Daarmee ben ik het volledig eens maar toch zie ik vanuit politieke wereld nog bitter weinig animo om in actie te schieten om de gevolgen te verlichten of de oorzaken tegen te gaan
Volgens mij leunt het het dichts aan bij de gas en energiecrisis van 2021, die had ik over het hoofd gezien.
@StannekeS of @Tweak37 , misschien kunnen jullie deze samenvoegen als jullie dit willen.
Met verkiezingen in 2024 of mogelijke vervroegde. Wie gaat dat doen. De heren besturen niet, enkel hun eigen % zo hoog mogelijk krikken. Besturen is bijzaak.Ging die steun ondertussen niet afgebouwd worden eind 22? Of ben ik verkeerd?
Krekel, mierAls het voor 1.000.000 gezinnen kan, waarom dan niet voor 2.000.000 ?
Sad but true...Door het uitgebreid sociaal tarief zijn er wel 1 miljoen extra gezinnen die gebruik maken van dit tarief.
Dat is toch absurd veel? No way dat die verdeling eerlijk gebeurt. Afgelopen dagen is de prijs weer gestegen met 30%. Dat is weeral 1 miljard extra kosten voor het onderhoud van sociaal tarief. Dat geld groeit niet aan bomen he.
Die bedrijven hebben ook geen ezel die geld schijt. Je gaat de faillissementen nogal zien gaan in begin 2023 eens de loon spike eraan komt...Waarom wordt er geen effort gedaan in de vorm van vervroegde indexaanpassing. Voor vele pc's is dit pas in januari, t zou al helpen om vanaf september al te kunnen genieten hiervan zoals oa de ambtenaren al kunnen.
Zie hierboven idemOf MC indexeren. Ik zit al enkele jaren op het maximum.. als die met dezelfde index waren verhoogd, zat ik per dag aan 1-2€ extra aan MC
2mnd conge in de grootste crisis in jaren. Waar zit lahbib overigens? Iemand nog iets van gehoord?Ik dacht dat onze ministers nog congè hadden, nu blijkt dat den Alexander gewoon een flexi-job aan het doen is
En dan is het maar 4y, oef, goed bestuur... horror scenario voorspellen en alles wat je doet is dan goed. Beetje doorzichtig5 tot 10 jaar... Zo kan iedereen een voorspelling maken.
Dat hoor ik nu op 100x op het nieuwe (bv. Die bakker) en op het werk: "En onze regering doet niks"Denk je dat belgie de gasprijs kan drukken? We zijn net 400M Europeanen gejost.
Het enige wat die volgens mij kan doen is pogen de energiebehoefte te verlagen, aan de energieprijzen zelf zullen ze toch weinig kunnen veranderen. Ook zou men wel wat kunnen doen aan taxen en accijnzen maar dat is ook maar weer een pleister op een etterende wonde.Dat hoor ik nu op 100x op het nieuwe (bv. Die bakker) en op het werk: "En onze regering doet niks"
Wat verwacht men eigenlijk dat die kan doen ? Bijna heel Europa zit in de problemen, en dan hoor je krekels.
Mijn ouders net ook "Dat kan niet blijven duren, mensen en bedrijven gaan het niet kunnen betalen"
Ja dan gaan bedrijven failliet en mensen zullen een afbetalingsplan of dergelijke moeten afsluiten. Is dat hard ? Ja zeker. Is er een andere optie eigenlijk ?
De pot voor het uitdelen van miljarden en steunmaatregelen lijkt mij nu wel tot op de bodem leeg
Tenzij Alexander dat wel wilt doen, en dan gaan het zeker 10 zware jaren worden voor de werkende bevolking.
Bron? Wie zou het beter doen? Wat stel je voor als alternatief?Dat veronderstelt een regering met visie en wil om te besturen. Tegen einde van de zomer zoekt iedereen een excuus om uit de regering te stappen en het slechte nieuws niet te moeten brengen....
Het zijn zulke helden onze politiekers.
Zie hierboven. Veronderstelt wil om te regeren...
Die komt nooit bij de regering terecht.
Uiteraard niet, dat veronderstelt wil om te besturen.
Het is zomer en de heren zijn al 2 maanden nergens te bespeuren. Precies leraars, maar dan 10x meer betaald en 10x minder werken als er crisis is.
Met verkiezingen in 2024 of mogelijke vervroegde. Wie gaat dat doen. De heren besturen niet, enkel hun eigen % zo hoog mogelijk krikken. Besturen is bijzaak.
2mnd conge in de grootste crisis in jaren. Waar zit lahbib overigens? Iemand nog iets van gehoord?
En dan is het maar 4y, oef, goed bestuur... horror scenario voorspellen en alles wat je doet is dan goed. Beetje doorzichtig
Miljarden wegpissen links en rechts.Dat hoor ik nu op 100x op het nieuwe (bv. Die bakker) en op het werk: "En onze regering doet niks"
Wat verwacht men eigenlijk dat die kan doen ? Bijna heel Europa zit in de problemen, en dan hoor je krekels.
Mijn ouders net ook "Dat kan niet blijven duren, mensen en bedrijven gaan het niet kunnen betalen"
Ja dan gaan bedrijven failliet en mensen zullen een afbetalingsplan of dergelijke moeten afsluiten. Is dat hard ? Ja zeker. Is er een andere optie eigenlijk ?
De pot voor het uitdelen van miljarden en steunmaatregelen lijkt mij nu wel tot op de bodem leeg
Tenzij Alexander dat wel wilt doen, en dan gaan het zeker 10 zware jaren worden voor de werkende bevolking.
Bron? Wie zou het beter doen? Wat stel je voor als alternatief?
Je bent gigantisch cynisch over de regering, zonder onderbouwing of aanwijzing maar komt niet met iets constructief.
Je kan altijd Oekraïne opgeven.Dat hoor ik nu op 100x op het nieuwe (bv. Die bakker) en op het werk: "En onze regering doet niks"
En dan erna Finland ?Je kan altijd Oekraïne opgeven.
Of eindelijk eens serieus weerwerk bieden in plaats van dit halfslachtig gezever.Je kan altijd Oekraïne opgeven.
Dit vooral.Het enige wat die volgens mij kan doen is pogen de energiebehoefte te verlagen, aan de energieprijzen zelf zullen ze toch weinig kunnen veranderen. Ook zou men wel wat kunnen doen aan taxen en accijnzen maar dat is ook maar weer een pleister op een etterende wonde.
Je vraagt wat de regering hier of in Europa kan doen. Oekraïne opgeven is iets dat men kan doen. En misschien moet men die vraag ook stellen aan de bevolking, hoeveel dure maanden en jaren is Oekraïne jullie waard.En dan erna Finland ?
Je vraagt wat de regering hier of in Europa kan doen. Oekraïne opgeven is iets dat men kan doen. En misschien moet men die vraag ook stellen aan de bevolking, hoeveel dure maanden en jaren is Oekraïne jullie waard.
Wat is een goede/accurate website om de evolutie van gasprijzen op te volgen? (Deze misschien?)
Ons vast contract verloopt volgende maand, dus ik ben eens benieuwd naar het nieuwe voorschot dat onze maatschappij (Luminus) gaat voorstellen.![]()