Aanpak van de gas- en energiecrisis

Correct maar men hoeft niet te doen alsof de noren nu opeens op schandalige wijze een berg geld krijgen. Moesten de Russen hun manieren gehouden hebben ging er geen zak geld binnengekomen zijn. Ik snap niet waarom ze daarom opeens door het slijk zouden moeten.
Ze halen de Noren imo niet door het slijk, ze merken gewoon op dat Noorwegen extreem hoge winsten heeft door de toegenomen gasprijzen (dat is voor de andere landen niet het geval).
Als ze dan afkomen, "ja maar het Noorse staatsfonds is veel geld kwijt" snap ik de relevantie niet echt, dat is wel voor alle landen het geval.

Ze halen de Noren imo niet door het slijk, ze merken gewoon op dat Noorwegen extreem hoge winsten heeft door de toegenomen gasprijzen (dat is voor de andere landen niet het geval).
Als ze dan afkomen, "ja maar het Noorse staatsfonds is veel geld kwijt" snap ik de relevantie niet echt, dat is wel voor alle landen het geval.

Waarom blijft de prijs zo enorm hard stijgen? Bekijk ik dit door een verkeerd vergrootglas, of wil dit gewoon zeggen dat men die hoge prijzen gewoon nog wil en/of kan betalen?

Want ik kan me moeilijk voorstellen dat als alle burgers, bedrijven en overheden bankroet zijn en het licht en de verwarming over ter wereld letterlijk zou uitgaan, dat de prijzen dan nog steeds verder zouden doorstijgen? :unsure:

Of is dit gewoon een zeepbel van gebakken lucht?

Daar moet toch ergens -ooit vroeg of laat- een limiet op zitten? Of niet?

Waarom blijft de prijs zo enorm hard stijgen? Bekijk ik dit door een verkeerd vergrootglas, of wil dit gewoon zeggen dat men die hoge prijzen gewoon nog wil en/of kan betalen?
Euhm... Ik betaal NU de gasfactuur niet he, dat wordt uitgesteld betaald. Dus het effect van de veel te hoge prijzen komt ook pas later, niet nu...

Want ik kan me moeilijk voorstellen dat als alle burgers, bedrijven en overheden bankroet zijn en het licht en de verwarming over ter wereld letterlijk zou uitgaan, dat de prijzen dan nog steeds verder zouden doorstijgen? :unsure:
Nee, dan niet. Laat ons daar niet op wachten aub!
Doelstelling is 20% minder verbruiken, België zat vorige winter al aan 17% bvb.

Euhm... Ik betaal NU de gasfactuur niet he, dat wordt uitgesteld betaald. Dus het effect van de veel te hoge prijzen komt ook pas later, niet nu...
True ... voor sommigen nu al, maar het echte effect komt inderdaad pas rond de winter (of zelfs nog wat later) denk ik ..

Je kan tegenwoordig ook vrij gemakkelijk een afbetalingsplan aanvragen bij de energieleverancier dus dan kunnen de mensen het ook nog eventjes rekken.

Of omdat mensen gewoon geen andere keuze hebben? Je kan moeilijk geen koelkast meer gebruiken, of geen vuur, etc.

Prijsinelasticiteit. Er is geen kortetermijn-alternatief. Het is niet van willen of kunnen, het is van moeten.

True ... voor sommigen nu al, maar het echte effect komt inderdaad pas rond de winter (of zelfs nog wat later) denk ik ..

Je kan tegenwoordig ook vrij gemakkelijk een afbetalingsplan aanvragen bij de energieleverancier dus dan kunnen de mensen het ook nog eventjes rekken.
Dat rekken valt ook vies tegen wanneer je 2000 euro in een afbetalingsplan moet steken dat maximaal 1j mag duren dacht ik gelezen te hebben én daarnaast je voorschotten van 150 euro gestegen zijn naar 400 of 500 euro natuurlijk. 🙈
Dat is voor sommige koppels al een zware beproeving, maar voor alleenstaanden of andere gezinnen met 1 inkomen pas echt een ramp.

Of omdat mensen gewoon geen andere keuze hebben? Je kan moeilijk geen koelkast meer gebruiken, of geen vuur, etc.
Ja maar deze mensen gaan vroeg of laat bankroet als dit lang blijft duren. Dan blijft alleen nog het absolute minimum werken en krijg je schrijnende toestanden.

Maar Mulan heeft in die zin gelijk, de gevolgen gaan pas later zichtbaar worden.

Dat rekken valt ook vies tegen wanneer je 2000 euro in een afbetalingsplan moet steken dat maximaal 1j mag duren dacht ik gelezen te hebben én daarnaast je voorschotten van 150 euro gestegen zijn naar 400 of 500 euro natuurlijk. 🙈
Dat is voor sommige koppels al een zware beproeving, maar voor alleenstaanden of andere gezinnen met 1 inkomen pas echt een ramp.
Dat klopt maar zoals je zelf zegt: Voorlopig kunnen de meeste mensen het nog rekken - LEES - hun executie uitstellen. Op een bepaald moment zal echter de bom barsten en dan gaan er drama's gebeuren. :confused:

Ja maar deze mensen gaan vroeg of laat bankroet als dit lang blijft duren. Dan blijft alleen nog het absolute minimum werken (noodleverancier levert dan nog het minimum van het minimum via een budgetmeter ?), en krijg je schrijnende toestanden.

Maar Mulan heeft in die zin gelijk, de gevolgen gaan pas later zichtbaar worden.

Dat klopt maar zoals je zelf zegt: Voorlopig kunnen de meeste mensen het nog rekken - LEES - hun executie uitstellen. Op een bepaald moment zal echter de bom barsten en dan gaan er drama's gebeuren. :confused:
Gelukkig is er het sociale vangnet.

Ma soit, er kondigen zich ook drama's aan voor de kleine én grote zelfstandigen. De toekomst ziet er zéér zéér somber uit op dat vlak.
oa ... https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/21/bakkers-energieprijzen/
En in Brussel, daar blijft het stil.

Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat dat vangnet de voorbije 2 jaar al fameus klappen heeft gekregen. Daar blijft niet eeuwig rek op.

Zeker als je dan zoals gisteren op het nieuws bakkers ziet oproepen voor financiële steun vanuit de overheid.
lol, had net mijn post ge-edit met dat verhaal.

Ja maar deze mensen gaan vroeg of laat bankroet als dit lang blijft duren. Dan blijft alleen nog het absolute minimum werken en krijg je schrijnende toestanden.

Budgetmeters zullen voor steeds meer mensen een realiteit worden.
Anderzijds zullen mensen ook creatiever worden om energie te kunnen besparen en zolang dat niemand in gevaar brengt, is dat geen slechte zaak op zich...

Hoe zit het met de afbouw/stopzetting van de gaswinning rond Groningen? Dat gaat op het eerste zicht nog steeds gewoon door zoals gepland.

Beetje wereldvreemd in deze tijden van extreme schaarste om grootste gasveld van Europa af te sluiten. Zou de Nederlandse schatkist bij deze prijzen ook extreem goed spijzen en gans Europa kunnen helpen.

Hoe zit het met de afbouw/stopzetting van de gaswinning rond Groningen? Dat gaat op het eerste zicht nog steeds gewoon door zoals gepland.

Beetje wereldvreemd in deze tijden van extreme schaarste om grootste gasveld van Europa af te sluiten. Zou de Nederlandse schatkist bij deze prijzen ook extreem goed spijzen en gans Europa kunnen helpen.
Ik denk dat het grootste probleem daar het feit is dat dat laag calorisch gas is. Men moet dus aanpassingen doen aan de installaties die dat verbruiken.

Ik denk dat het grootste probleem daar het feit is dat dat laag calorisch gas is. Men moet dus aanpassingen doen aan de installaties die dat verbruiken.
Veel gemeentes gebruiken nog steeds laag calorisch gas hoor. Mijn gemeente valt daar nog onder. Ik heb bericht gekregen dat ik binnenkort mijn installaties moet laten controleren en eventueel aanpassen, want dat men binnenkort mij hoog calorisch gas zal leveren omdat Nederland geen laag calorisch gas meer zal leveren.

Waarom stelt men dit niet eventjes uit? Dus dit zal nog wel een andere reden hebben dan denk ik?

Moeten niet alle gasketels in België verplicht kunnen werken op zowel hoogcalorisch als laagcalorisch gas? Laat maar komen die handel. We plamuren de scheurtjes in de Groningse gebouwen wel later dicht.

Ik beluisterde net een podcast hierover ('Studio Energie') en wat daar gezegd werd was dat het een prijsverschil van 10% zou kunnen betekenen om die verder te laten winnen. Sommige media interpreteren dat dan als een druppel op een hete plaat, andere als een absolute noodzakelijkheid. Het wordt dus nog volop besproken.

Een beetje wereldvreemd? Heb je al eens gezien wat voor schade die gaswinning aan de omgeving toebrengt?

Een beetje wereldvreemd? Heb je al eens gezien wat voor schade die gaswinning aan de omgeving toebrengt?
We spreken dan ook over uitstel, geen afstel. Met de absurd hoge energieprijzen zou dit minstens in overweging moeten worden genomen. Ook al zou men dan via de regering in Nederland dan na een vergadering het antwoord 'neen' terugsturen. Maar het is gewoon 'stil'.

Nu ja politiekers en beslissingen nemen, dat gaat niet goed samen. Hier in België doet men ook voorlopig helemaal niets meer. Stilte voor de storm?

En in Brussel, daar blijft het stil.
Stil, stil... komop, zelfvertrouwen en daadkracht hebben we nodig!
"Als land kunnen we dit aan. We moeten mekaar steunen in moeilijke tijden. Met het nodige zelfvertrouwen en de nodige daadkracht kunnen we dat."

Als we het maar hard genoeg willen kan iedereen het toch?

Ik vind de voorspelling van 5-10 jaar maar heel heel somber... Zonder ermee te lachen is er echt al wel voor minder een oorlog begonnen tegen "energie-aggressors"... Niet dat ik dat wil, maar als je dit in een historisch perspectief plaatst wordt er enorm mak en vreedzaam gereageerd op de feitelijke energetische lamlegging van het Europese werelddeel. Of is het nog steeds "we zijn gewoon enorm verwend geweest de laatste decennia"? Het kan nog erger; sure, het kan altijd nog erger. Maar dat hoeven we dan toch niet zomaar te pikken?

Terug
Bovenaan