Aanpak van de gas- en energiecrisis

Het gaat pijn doen. Daar mogen we allemaal zeker van zijn. Macron is voorlopig zowat de enige West-Europese leider die het durft zeggen zoals het is. Natuurlijk is hij ook geplaagd door zijn interne energiepolitiek, maar toch. Het wordt een winter waarin duidelijk zal worden dat ook wij binnen de EU een prijs moeten betalen voor onze vrijheid.

Het is gemakkelijk te zeggen dat we bereid moeten zijn om te betalen voor die prijs van de vrijheid als je loon bovengemiddeld hoog ligt en je genoeg marge hebt om hogere vaste kosten te bufferen. Voor mensen die niets opzij kunnen zetten en buiten het sociaal tarief vallen wordt dat een regelrecht drama. Ik pas mijn thermostaat ook aan deze winter en zal meer hout stoken om de gasfactuur binnen de perken te houden, maar als dikbetaalde politici hoogdravende toespraken houden over dat we de prijs moeten betalen voor onze vrijheid moet ik toch even met mijn ogen rollen.

Volgens mij is er maar 1 iets dat de overheid MOET doen : verplichtingen opleggen aan verhuurders om energiezuinig te zijn.
Verhuurders hebben in sé geen nood aan het energiezuinig maken van hun gebouwen aangezien de huurder alle energiekosten op zich nemen maar zelf kunnen die huurders geen werken uitvoeren om hun facturen te doen dalen.

Eigenaars van eigen woningen moeten maar zelf beslissen hoe ze omgaan met hoge energiekosten.

Het is gemakkelijk te zeggen dat we bereid moeten zijn om te betalen voor die prijs van de vrijheid als je loon bovengemiddeld hoog ligt en je genoeg marge hebt om hogere vaste kosten te bufferen. Voor mensen die niets opzij kunnen zetten en buiten het sociaal tarief vallen wordt dat een regelrecht drama. Ik pas mijn thermostaat ook aan deze winter en zal meer hout stoken om de gasfactuur binnen de perken te houden, maar als dikbetaalde politici hoogdravende toespraken houden over dat we de prijs moeten betalen voor onze vrijheid moet ik toch even met mijn ogen rollen.
Kortzichtig. Misschien dan eens het Franse energiebeleid bekijken alvorens zo een uitspraken te doen?
De prijsblokkeringen hebben er alvast voor gezorgd dat de impact op korte termijn beperkt is. De torenhoge schuld die EDF erdoor heeft opgebouwd zal uiteindelijk betaald moeten worden, maar dat zal geen geld zijn dat ze halen bij de kleine middenstand.

En dan negeer je nog de olifant in de kamer.
Wat is het alternatief, Asap broek afdoen en u laten neuken door Rusland en een dikke middelvinger naar Oekraïne in ruil voor wat gas? Dan lijkt het plan om hout te stoken nog een stuk beter. Alsof sommigen hier al vergeten zijn waar het hier in realiteit om draait.

Volgens mij is er maar 1 iets dat de overheid MOET doen : verplichtingen opleggen aan verhuurders om energiezuinig te zijn.
Verhuurders hebben in sé geen nood aan het energiezuinig maken van hun gebouwen aangezien de huurder alle energiekosten op zich nemen maar zelf kunnen die huurders geen werken uitvoeren om hun facturen te doen dalen.

Eigenaars van eigen woningen moeten maar zelf beslissen hoe ze omgaan met hoge energiekosten.
Da's natuurlijk een proces van jaren voor dat echt effect begint te hebben. Bovendien hebben we al even de EPC score ingevoerd om de incentives daar correct te krijgen: Doordat de huurder weet wat de score is en wat zijn verbruik ongeveer zal zijn kan dat verrekend worden in de huurprijs, een huis met een goede score huren zal duurder zijn dan één met een slechte score. Op die manier heeft de verhuurder er wel belang bij om de woning energiezuinig te maken.

Het is een kluwen maar klopt inderdaad. Ik verhuur mijn appartement via een SVK, moest een EPC >350 hebben. Anderzijds huren de buren links van ons en de overburen. Die eerste heeft niets als miserie met de huisbaas, die niet wil investeren, en zit nog met een hoop enkel glas en versleten ramen en deuren. De overbuur, daar zijn ze vorige week eindelijk het enkel glas vooraan komen vervangen, nu achteraan nog. De kans is groot dat die daken ook nul isolatie hebben natuurlijk. Het is 2022 hé.

Da's natuurlijk een proces van jaren voor dat echt effect begint te hebben. Bovendien hebben we al even de EPC score ingevoerd om de incentives daar correct te krijgen: Doordat de huurder weet wat de score is en wat zijn verbruik ongeveer zal zijn kan dat verrekend worden in de huurprijs, een huis met een goede score huren zal duurder zijn dan één met een slechte score. Op die manier heeft de verhuurder er wel belang bij om de woning energiezuinig te maken.

Je zit ook met heel veel contracten die al lopende zijn en waar mensen niet willen of kunnen verhuizen naar een betere huurwoning met betere EPC score. Dit zijn meestal de financieel zwakkere personen die eigenlijk in een sociale huurwoning zouden moeten terecht kunnen.

Voorbeeld van @Sylverscythe is volgens mij één die veel voorkomt : een huisbaas die weigert om geld in z'n eigendom te steken omdat er geen financieel voordeel voor hem erin zit. Zolang de woning niet opnieuw op de markt komt heeft deze verhuurder ook geen nood aan investeringen.

Dat we nu teveel betalen, ja daar kan onze overheid weinig aan doen op dit moment. Maar ik wil wel een langetermijnsvisie zien van hen. Welke richting gaan we uit om binnen een decennium zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van schurkenstaten. Nieuwe kerncentrales, stroom hier opwekken, premies voor warmtepompen, ... Of gaan we blijven kijken zoals een koe naar een voorbijrijdende trein ?

Wat wel een feit is, als iedereen effectief minder gaat verbruiken dan gaan ze straks de gas aan de straatstenen niet meer kwijt raken en gaat de prijs kelderen zoals nooit gezien.

Laatst bewerkt:
Je zit ook met heel veel contracten die al lopende zijn en waar mensen niet willen of kunnen verhuizen naar een betere huurwoning met betere EPC score. Dit zijn meestal de financieel zwakkere personen die eigenlijk in een sociale huurwoning zouden moeten terecht kunnen.

Voorbeeld van @Sylverscythe is volgens mij één die veel voorkomt : een huisbaas die weigert om geld in z'n eigendom te steken omdat er geen financieel voordeel voor hem erin zit. Zolang de woning niet opnieuw op de markt komt heeft deze verhuurder ook geen nood aan investeringen.
Dat klopt wel maar aangezien de termijnen om alle huurwoningen energiezuiniger te maken me toch een proces lijkt dat rap 10 jaar kan duren maakt dat zoveel niet uit waarschijnlijk.

Bovendien kunnen de huidige huurders zelfs nu ook wel de vergelijking maken, ze zien de prijzen van energiezuinige woningen en kunnen eventueel overstappen als dat hen financieel beter uitkomt, dat gaat nu in de crisis natuurlijk moeilijk zijn aangezien er met de huidige energieprijzen veel meer vraag naar energiezuinige huurwoningen zal zijn.

Kortzichtig. Misschien dan eens het Franse energiebeleid bekijken alvorens zo een uitspraken te doen?
De prijsblokkeringen hebben er alvast voor gezorgd dat de impact op korte termijn beperkt is. De torenhoge schuld die EDF erdoor heeft opgebouwd zal uiteindelijk betaald moeten worden, maar dat zal geen geld zijn dat ze halen bij de kleine middenstand.

Heb je het zelf aandachtig bekeken?
EDF is uiteindelijk een staatsbedrijf. Het verlies wordt gedragen door de aandeelhouders. Dus: iedereen en elke entiteit die in Frankrijk belasting betaalt. Dus niet: de consument betaalt en wie meer verbruikt draagt meer bij.

Verder werkt hun price cap volgens volgend principe: wanneer de prijzen weer dalen zal het verlies veroorzaakt door de price cap mogen gecompenseerd worden door gedurende een periode hogere tarieven te blijven vragen. Energie in Frankrijk zal dus uiteindelijk niet goedkoper zijn voor de eindklant dan in België, enkel wordt de verhoging via een soort impliciet afbetalingsplan meer gespreid over de tijd.

Heb je het zelf aandachtig bekeken?
EDF is uiteindelijk een staatsbedrijf. Het verlies wordt gedragen door de aandeelhouders. Dus: iedereen en elke entiteit die in Frankrijk belasting betaalt. Dus niet: de consument betaalt en wie meer verbruikt draagt meer bij.
Kunt ge lezen? Dat zeg ik toch in mijn post, Jezus Christus man

Zoals @Tomski al elders aanhaalde denk ik trouwens dat de plaatselijke luchtkwaliteit deze winter echt slecht gaat zijn, wanneer iedereen die dat vroeger al eens deed + nieuwe gebruikers allerhande (slecht) hout of pellets beginnen te stoken.
Hout is toch ook verdubbeld in prijs ondertussen.

Heb zelf chance met een grote mazoutketel waar nog goedkope stookolie in zit van toen de olieprijs onder 0 stond.

De jaarlijkse afrekening van gas -> is dat een vaste periode of totaal random en bij sommigen in voorjaar, andere zomer etc?

Ik heb op persoonlijk niveau drie keer ‘dik’ chance…

Verwarming is met stookolie.
Volgetankt aan 0,70 Euro in februari (heb 3000 liter, kon 1700 liter in, dat is ongeveer mijn jaarverbruik) dus kan wel even door nu.
Bovendien net mijn €225 premie gekregen waardoor ik voor minder dan €900 een jaar voort kan. Bovendien staat stookolie momenteel wel iets duurder (1,20 euro/liter), maar niet zo dramatisch als gas. Hier blijft het dus 21-21,5 beneden en 17-18 boven.

Ik heb in december vorig jaar, net voor de prijzen beginnen stijgen zijn, toegezegd voor een overbemeten installatie zonnepanelen (wekken meer op dan ik verbruik), & batterij waardoor ik meer stroom kan verkopen dan ik moet kopen (eens ik een digitale teller heb), om zo een factuur kort bij 0 uit te komen. Het ‘mooie’ is dat, hoe duur elektriciteit ook zou worden, je altijd ‘beschermd’ bent omdat de verkoopprijs ook omhoog gaat dan.
Op zonnige winterdagen kan ik warmen met de airco’s, om mazout uit te sparen.

En ik heb een ongelimiteerde tankkaart van het werk. Rest enkel de privé-auto die ik 1-2 keer per maand moet voltanken (maar de prijzen van brandstof zijn alles bij elkaar genomen al weer wat gezakt).

Courage aan wie nu in een woning zit met iets meer verbruik en gas… geen idee wat ik zou doen.

De jaarlijkse afrekening van gas -> is dat een vaste periode of totaal random en bij sommigen in voorjaar, andere zomer etc?
Telkens dezelfde maand als waar je je oorspronkelijke contract afsloot.
Stel je bent in januari verhuisd -> altijd in januari
Maar je bent in juni veranderd van gasleverancier -> altijd in juni.

Het gaat pijn doen. Daar mogen we allemaal zeker van zijn. Macron is voorlopig zowat de enige West-Europese leider die het durft zeggen zoals het is. Natuurlijk is hij ook geplaagd door zijn interne energiepolitiek, maar toch. Het wordt een winter waarin duidelijk zal worden dat ook wij binnen de EU een prijs moeten betalen voor onze vrijheid.

Het zal inderdaad pijn doen maar voor mensen met een laag inkomen lijkt het me toch disproportioneel te worden. En momenteel is er zo te zien nog een enkele urgentie bij de politiek om ervoor te zorgen dat deze groep ook niet gigantischs groot wordt.
Als iedereen de thermostaat 1 graad lager zet maar het is een koude winter zal er meer verbruik zijn dan vorige winter.

Makkelijke of pijnloze oplossingen zijn er niet. Deze winter wordt moeilijk en we kunnen enkel hopen dat hij mild, zonnig en winderig is. En wie hoopt dat het daarna beter zal gaan kan zich maar beter opmaken om een illusie armer te worden. Pas ten vroegste 2024 zal de situatie verbeteren, en zoals vroeger zal het waarschijnlijk nooit meer worden. Tenzij we corona 2.0 over ons krijgen, maar een lamlegging van het sociaal en economisch leven als oplossing is eigenlijk gewoon cholera inwisselen voor de pest.
Daarmee ben ik het volledig eens maar toch zie ik vanuit politieke wereld nog bitter weinig animo om in actie te schieten om de gevolgen te verlichten of de oorzaken tegen te gaan
Deze thread heeft trouwens heel wat overlap met
Volgens mij leunt het het dichts aan bij de gas en energiecrisis van 2021, die had ik over het hoofd gezien.
@StannekeS of @Tweak37 , misschien kunnen jullie deze samenvoegen als jullie dit willen.

Niet enkel de gas prijzen zijn omhoog gegaan, ook de prijs van elektriciteit schiet omhoog

Mensen met een warmtepomp en zonnepanelen die in de winter amper iets opwekken zullen het ook wel weten

Het zal inderdaad pijn doen maar voor mensen met een laag inkomen lijkt het me toch disproportioneel te worden. En momenteel is er zo te zien nog een enkele urgentie bij de politiek om ervoor te zorgen dat deze groep ook niet gigantischs groot wordt.
Feit is wel, 1.000.000 !!! gezinnen genieten hier van sociaal tarief. Gezinnen hé ! tel da eens uit op totale bevolking !! De enige die het gaat voelen zijn de werkende middenklasse, de rest profiteert maar weer mooi.

Terug
Bovenaan