Ik heb op persoonlijk niveau drie keer ‘dik’ chance…
Verwarming is met stookolie.
Volgetankt aan 0,70 Euro in februari (heb 3000 liter, kon 1700 liter in, dat is ongeveer mijn jaarverbruik) dus kan wel even door nu.
Bovendien net mijn €225 premie gekregen waardoor ik voor minder dan €900 een jaar voort kan. Bovendien staat stookolie momenteel wel iets duurder (1,20 euro/liter), maar niet zo dramatisch als gas. Hier blijft het dus 21-21,5 beneden en 17-18 boven.
Ik heb in december vorig jaar, net voor de prijzen beginnen stijgen zijn, toegezegd voor een overbemeten installatie zonnepanelen (wekken meer op dan ik verbruik), & batterij waardoor ik meer stroom kan verkopen dan ik moet kopen (eens ik een digitale teller heb), om zo een factuur kort bij 0 uit te komen. Het ‘mooie’ is dat, hoe duur elektriciteit ook zou worden, je altijd ‘beschermd’ bent omdat de verkoopprijs ook omhoog gaat dan.
Op zonnige winterdagen kan ik warmen met de airco’s, om mazout uit te sparen.
En ik heb een ongelimiteerde tankkaart van het werk. Rest enkel de privé-auto die ik 1-2 keer per maand moet voltanken (maar de prijzen van brandstof zijn alles bij elkaar genomen al weer wat gezakt).
Courage aan wie nu in een woning zit met iets meer verbruik en gas… geen idee wat ik zou doen.