Ik vind dat er van de overheid zeer weinig communicatie komt rond maatregelen om het probleem aan de vraagzijde op te verzachten. Over de industrie kan ik op sich weinig zeggen omdat ik er niet genoeg van afweet, maar voor gezinnen kan ik toch wat dingen bedenken. Veel avonden met familie of vrienden of buren spenderen zodat de verwarming in minder huizen aan hoeft te staan. Alle binnendeuren sluiten en slechts in één kamer radiator aansteken en het leven zich zoveel mogelijk daar laten afspelen. Zet de verwarming lager en draag thermisch ondergoed. En vooral een mindset bij de bevolking creëren: Het is oorlog, dit is wat moet gebeuren om niet te buigen voor dictators als Poetin.
Niet thuiswerken als je alleen thuis zou zijn en minder dan 20km van je werk woont. (afweging auto vs stookkost) Eigenlijk zowat het omgekeerde van de coronamaatregelen.
En ik bedoel dit vooral als maatregelen voor de algemene bevolking, niet alleen als tip voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Je hebt best wat mensen die erover denken die kosten gewoon te dragen en niet al te veel persoonlijke maatregelen te nemen. Maar als ze het wel zouden doen, kan dat de gasprijs drukken en ook een effect hebben op de sukkelaars die net buiten de boot van het sociaal tarief vallen.
Maar de bewustmaking zou eigenlijk nu al moeten gebeuren om de bevolking goed voor te bereiden.
Idealitair herbijken we ook best eens heel dat sociaal tarief, maar daar is het wsl al wat te laat voor.