Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ondanks ik enorm graag thuiswerk, vrees ik dat het toch een fietsrit naar kantoor gaat worden. Met alle negatieve gevolgen van dien.
Ik zit liever op kantoor (zolang er nog geen fileproblemen zijn).
Totdat je werkgever je verplicht om thuis te werken omdat ze zelf niet voor de verwaming willen betalen? :p
De kantoren bij ons zijn in de zomer meestal verlaten, maar de airco draait wel non-stop. Dat gaat ook duur worden.

Ik zit liever op kantoor (zolang er nog geen fileproblemen zijn).
Ik zou ook graag op kantoor zitten, als ik de tools kreeg om productief te zijn. Helaas beslist mijn werkgever daar anders over door slechts 1 monitor te voorzien in plaats van 2 bijvoorbeeld zoals we voor corona gewend waren. Nouja. Hier thuis staan er bijvoorbeeld 3. Het helpt niet echt om me met een blij hart naar kantoor te laten komen.

Ik denk dat veel mensen gewoon letterlijk geen lichten meer gaan aandoen of niet meer gaan verwarmen. We zijn op 8 maanden tijd precies 75 jaar terug in de tijd gegaan.
Ik ga deze winter ook mijn balansventilatie permanent afzetten want de brandgeur buiten gaat niet meer te harden zijn.

Rip milieu

Ik begin toch meer en meer mijn hart vast te houden voor deze winter als je ziet hoeveel mensen al in het voorjaar in de problemen kwamen. Hopelijk is deze winter zoals deze zomer en is de algemene temperatuur wat hoger dan normaal, ik denk dat dat voor veel mensen niet zou miskomen.
Voor mij het meest enge aan deze situatie dat er in principe geen (snelle) oplossing is.

Ik zie oppositie-partijen roepen dat de btw permanent verlaagd moet worden naar 6% en dat de verdoken kosten lager moeten. En desondanks dat daar waarheid in zit, gaat dat de kWh prijs die we moeten betalen niet beïnvloeden in die maten dat alles geremd wordt. Dat zijn doekjes voor het bloeden.

Onze stijging van voorschot (80 naar 175) pikt op dit moment. Maar er is geen man overboord. Als mijn vast contract verloopt volgend jaar in april en ik zou naar 500-600 euro moeten gaan… Dan spreken we toch al van pijn in plaats van prikken. En dat wetende dat we een mooi modaal inkomen hebben. Laat staan dat je het nu al financieel moeilijk hebt.. :unsure:

Gezien we meer en meer berichten zien dat de energieprijzen nog zullen blijven stijgen lijkt het me toch dat meer en meer gezinnen dit najaar en deze winter zonder hulp zwaar in de problemen zullen komen. Als de energieprijzen maal 10 gegaan zijn en zo blijven, dan leert een simpele berekening mij toch dat mensen hun energiefactuur van een vroegere 150 euro per maand naar een bedrag gaat waarmee je een woonlening kan afbetalen. Wat voor mij voor veel mensen onmogelijk te betalen lijkt. Ook geloof ik niet dat ons sociaal stelsel dit aankan om daarbij te helpen. Buiten inzetten op energie besparen zie ik eigenlijk geen enkele manier om de zaken terug wat te normaliseren. Ik geloof dat we aan de vooravond staan van een periode waarbij we als samenleving rare dingen zullen zien gebeuren.

Niet alleen de kost om de woning te voorzien van warmte en elektriciteit zal stijgen, maar ook die van zo goed als alle producten. Wie nog verwarmt met een oudere gasketel in een slecht geïsoleerde woning kan maar beter de verwarming uitzetten deze winter. Het zou me niet verbazen dat men in sommige gezinnen letterlijk rond de kachel gaat zitten op koude avonden.

Buiten inzetten op energie besparen zie ik eigenlijk geen enkele manier om de zaken terug wat te normaliseren. Ik geloof dat we aan de vooravond staan van een periode waarbij we als samenleving rare dingen zullen zien gebeuren.
Het gaat pijn doen. Daar mogen we allemaal zeker van zijn. Macron is voorlopig zowat de enige West-Europese leider die het durft zeggen zoals het is. Natuurlijk is hij ook geplaagd door zijn interne energiepolitiek, maar toch. Het wordt een winter waarin duidelijk zal worden dat ook wij binnen de EU een prijs moeten betalen voor onze vrijheid.

'tis wat het is. De regering kan hier weinig aan veranderen. Geld strooien lost het niet op.

Thermisch ondergoed zal nog de beste investering zijn

Persoonlijk ben ik blij dat ik in juni nog een vast contract heb kunnen afsluiten voor 2 jaar. Daarmee kwam ik al duurder uit dan mensen op dit forum die hier meer bij bezig zijn en dit in maart al deden. Ik raad dan ook iedereen aan om, ook al is het nu duur, toch de zekerheid van vast te kiezen, al gaat die prijs ondertussen denk ik ook wel boven de draagkracht van sommigen. Wij verwarmden vorige winter al enkel de benedenverdieping, en ik zal dit zo blijven aanpakken. Thermostaat op 20 °C nog in eerste instantie, misschien maken we er 19 °C van maar met een nieuwe baby ga ik daar ook niet te gek mee doen.

Maar op maatschappelijk vlak, geen idee. Ik denk dat het bijna onmogelijk is voor velen om tegen de winter nog genoeg extra te isoleren of nog snel een nieuwe ketel te plaatsen (zowel financieel als praktisch nog genoeg tijd hebben) dus het zullen vooral kleine zaken worden zoals minder ruimtes verwarmen, een pull dragen, enz. Voor wie dit de vorige winters al deed echter ziet het er nu niet goed uit.

Mijn simpele gedachte: Het is en blijft een kwestie van vraag en aanbod (hoewel ernstig verstoord momenteel door een aantal oorzaken) dat de prijs bepaalt. Als de vraag daalt, zal ook de prijs dalen.

Als iedereen de thermostaat 1 graad lager zet zou dat 7% in verbruik schelen. Dat moet toch een impact op de prijs hebben zou ik denken. Moet wel iedereen hier aan gevolg geven: ook de mensen voor wie de prijs dit minder impact heeft, zoals sociaal tarief of de mensen die het 'gemakkelijk' kunnen betalen...

Gepensioneerden die de hele dag in het Ikea restaurant gaan zitten met een kop koffie. Of de hele dag in een shopping center. Een bus abbo kost 50 euro voor een jaar voor 65+. Desnoods ga je de hele dag in de bus zitten. Na sluitingstijd in je bed kruipen.

Niet alleen de kost om de woning te voorzien van warmte en elektriciteit zal stijgen, maar ook die van zo goed als alle producten. Wie nog verwarmt met een oudere gasketel in een slecht geïsoleerde woning kan maar beter de verwarming uitzetten deze winter. Het zou me niet verbazen dat men in sommige gezinnen letterlijk rond de kachel gaat zitten op koude avonden.
Ik vind dat er van de overheid zeer weinig communicatie komt rond maatregelen om het probleem aan de vraagzijde op te verzachten. Over de industrie kan ik op sich weinig zeggen omdat ik er niet genoeg van afweet, maar voor gezinnen kan ik toch wat dingen bedenken. Veel avonden met familie of vrienden of buren spenderen zodat de verwarming in minder huizen aan hoeft te staan. Alle binnendeuren sluiten en slechts in één kamer radiator aansteken en het leven zich zoveel mogelijk daar laten afspelen. Zet de verwarming lager en draag thermisch ondergoed. En vooral een mindset bij de bevolking creëren: Het is oorlog, dit is wat moet gebeuren om niet te buigen voor dictators als Poetin.
Niet thuiswerken als je alleen thuis zou zijn en minder dan 20km van je werk woont. (afweging auto vs stookkost) Eigenlijk zowat het omgekeerde van de coronamaatregelen.
En ik bedoel dit vooral als maatregelen voor de algemene bevolking, niet alleen als tip voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Je hebt best wat mensen die erover denken die kosten gewoon te dragen en niet al te veel persoonlijke maatregelen te nemen. Maar als ze het wel zouden doen, kan dat de gasprijs drukken en ook een effect hebben op de sukkelaars die net buiten de boot van het sociaal tarief vallen.

Maar de bewustmaking zou eigenlijk nu al moeten gebeuren om de bevolking goed voor te bereiden.

Idealitair herbijken we ook best eens heel dat sociaal tarief, maar daar is het wsl al wat te laat voor.

Zoals @Tomski al elders aanhaalde denk ik trouwens dat de plaatselijke luchtkwaliteit deze winter echt slecht gaat zijn, wanneer iedereen die dat vroeger al eens deed + nieuwe gebruikers allerhande (slecht) hout of pellets beginnen te stoken.

Met het sociaal tarief zijn er meer dan 1 miljoen gezinnen die 0,0 aan hun verbruik moeten aanpassen, en met de loon indexeringen er zelfs op vooruit zijn gegaan.

Die stoken rustig 22 graden zonder ergens wakker van te liggen.
Die rekening komt als een boomerang terug in het gezicht van de regering, en dan weer naar ons.

Gepensioneerden die de hele dag in het Ikea restaurant gaan zitten met een kop koffie. Of de hele dag in een shopping center. Een bus abbo kost 50 euro voor een jaar voor 65+. Desnoods ga je de hele dag in de bus zitten. Na sluitingstijd in je bed kruipen.
Waarom stoort je dit?

Als iedereen de thermostaat 1 graad lager zet zou dat 7% in verbruik schelen. Dat moet toch een impact op de prijs hebben zou ik denken. Moet wel iedereen hier aan gevolg geven: ook de mensen voor wie de prijs dit minder impact heeft, zoals sociaal tarief of de mensen die het 'gemakkelijk' kunnen betalen...

Als iedereen de thermostaat 1 graad lager zet maar het is een koude winter zal er meer verbruik zijn dan vorige winter.

Makkelijke of pijnloze oplossingen zijn er niet. Deze winter wordt moeilijk en we kunnen enkel hopen dat hij mild, zonnig en winderig is. En wie hoopt dat het daarna beter zal gaan kan zich maar beter opmaken om een illusie armer te worden. Pas ten vroegste 2024 zal de situatie verbeteren, en zoals vroeger zal het waarschijnlijk nooit meer worden. Tenzij we corona 2.0 over ons krijgen, maar een lamlegging van het sociaal en economisch leven als oplossing is eigenlijk gewoon cholera inwisselen voor de pest.

Deze thread heeft trouwens heel wat overlap met

Ik vind dat er van de overheid zeer weinig communicatie komt rond maatregelen om het probleem aan de vraagzijde op te verzachten. Over de industrie kan ik op sich weinig zeggen omdat ik er niet genoeg van afweet, maar voor gezinnen kan ik toch wat dingen bedenken. Veel avonden met familie of vrienden of buren spenderen zodat de verwarming in minder huizen aan hoeft te staan. Alle binnendeuren sluiten en slechts in één kamer radiator aansteken en het leven zich zoveel mogelijk daar laten afspelen. Zet de verwarming lager en draag thermisch ondergoed. En vooral een mindset bij de bevolking creëren: Het is oorlog, dit is wat moet gebeuren om niet te buigen voor dictators als Poetin.
Niet thuiswerken als je alleen thuis zou zijn en minder dan 20km van je werk woont. (afweging auto vs stookkost) Eigenlijk zowat het omgekeerde van de coronamaatregelen.
En ik bedoel dit vooral als maatregelen voor de algemene bevolking, niet alleen als tip voor mensen die het financieel moeilijk hebben. Je hebt best wat mensen die erover denken die kosten gewoon te dragen en niet al te veel persoonlijke maatregelen te nemen. Maar als ze het wel zouden doen, kan dat de gasprijs drukken en ook een effect hebben op de sukkelaars die net buiten de boot van het sociaal tarief vallen.

Maar de bewustmaking zou eigenlijk nu al moeten gebeuren om de bevolking goed voor te bereiden.

Idealitair herbijken we ook best eens heel dat sociaal tarief, maar daar is het wsl al wat te laat voor.

Voor velen zal corona snel vergeten zijn dan? Of net niet?

Terug
Bovenaan