Aanpak van de gas- en energiecrisis

Bwa tis soms stom maar best dat dat bestaat. Tis al erg genoeg dat er hier ene weer van de nva heeft kunnen bekomen om zijn gevel af te breken en er ne lelijke wit/grijze gevel heeft er tegen gezet.

Das echt het gedrocht in de straat naast al die herenhuizen waar de mensen tijd geld en energie erin steken om het zo goed mogelijk te bawaren
Mja, dat is smaak zeker.

Voor mij is er geen enkele justificatie voor het georganiseerd bewaren van dergelijke infrastructuur. En zeker niet van zoiets als rijhuisjes. Platgooien, die stukken grond optimaliseren en deftige rijhuizen opzetten is mijn voorkeur. Niet stilstaan in het verleden.

Recupereren we ook weer een aantal ambtenaren, en zit je ook niet met het feit dat de overheid zelf absurde bedragen moet neertellen voor zijn eigen renovaties. Mensen die geld te veel hebben, kunnen dat dan doen. De rest is het gewoon de marktprijs.
Maar bon, mijn zicht op overheidsgebouwen is dan ook puur functionaliteit, standaardisatie en liefst hetzelfde gebouw op andere locaties neerpoten ipv er architectuurprijsjes en state of the art gebouwen van te maken.

We zullen maar zeggen dat ik er gelukkig niet verantwoordelijk voor ben.

Daarom lijst onroerend erfgoed -> vuilbak.

Als ik zie welke huizen (of hele wijken) er in het verleden afgebroken zijn kan ik snappen dat er vanuit de overheid ingegrepen is. Niet alles moet geofferd worden voor het altaar van energiezuinigheid. Ik klaag ook niet over mijn factuur, het is wat het is.

Als je ooit uw ramen wilt vervangen, ik kan u een goeie aanbevelen. Heeft de mijne gedaan en vielt super goe mee van prijs

Nog geen directe plannen maar link mag altijd in PM!

Mja, dat is smaak zeker.

Voor mij is er geen enkele justificatie voor het georganiseerd bewaren van dergelijke infrastructuur. En zeker niet van zoiets als rijhuisjes. Platgooien, die stukken grond optimaliseren en deftige rijhuizen opzetten is mijn voorkeur. Niet stilstaan in het verleden.

Recupereren we ook weer een aantal ambtenaren, en zit je ook niet met het feit dat de overheid zelf absurde bedragen moet neertellen voor zijn eigen renovaties. Mensen die geld te veel hebben, kunnen dat dan doen. De rest is het gewoon de marktprijs.
Maar bon, mijn zicht op overheidsgebouwen is dan ook puur functionaliteit, standaardisatie en liefst hetzelfde gebouw op andere locaties neerpoten ipv er architectuurprijsjes en state of the art gebouwen van te maken.

Neen idd maar smaken verschillen he.
Pas op het is een ander genre publiek die zulke huizen willen. Alles moet bij mij een ziel hebben.

En idd dat mijn gasfactuur wat hoger is ( tvalt eigenlijl echt goed mee als ik met mensen vergelijk hier in de buurt) dat moet ik er maar bij nemen. Enige wat ik dus doe zijn de tarieven vergelijken en de goedkoopste proberen te bemachtigen.

De zoveelste witte blok bij elkaar 🤮. Hier bestaat er zo een wijk. We noemen dat legoland. Kzou daar nooit willen wonen.

Gemiddeld verbruik gas bij verwarmen en koken is 17.000 KWh
Wij hebben de nodige verbeteringswerken gedaan qua isolatie en hebben een gemiddeld verbruik van 7000KWh (met iemand die altijd thuis werkt)

Je kan zeggen dat je wel beste contract gaat zoeken maar 10.000KWh/jaar is toch al groot verbruik om te overbruggen enkel met een goedkoper contract.

Nu ik begrijp wel dat je bepaalde werken niet wilt uitvoeren wegens je karakter van je huis maar veel mensen zouden toch eens moeten nadenken om grondig te isoleren.
Als we nog maar gemiddeld verbruik naar 14.000KWh kunnen brengen gaat die al groot invloed hebben.

Net eventjes afrekening geraadpleegd.
15400 verbruik. En ook met constant thuiswerk.

En ik woon met iemand samen die nie anders doet dan alle deuren open laten 🤣

Dus valt reuze mee.

Laatst bewerkt:
Mja, dat is smaak zeker.

Goddank ja. Wat een saaie boel zou het zijn als jij je zin kreeg!

En daarom zijn alle klimaatplannen om 'minder te verbruiken' waardeloos, want op alle vlakken weigert de bevolking dat opdat het voldoende zou zijn voor nuluitstoot tegen 2050.

Als hier al geen consensus is over het bannen van recreatieve sportwagens of teveel verbruikende huizen want uitzicht, hoe denk je India, China, Amerika, mee te krijgen? :-)

Of je dat goed of slecht vindt, innovatie zal de enige oplossing zijn (batterijtechnologie, groen staal/cement, nucleair, waterstof, ...)

En daarom zijn alle klimaatplannen om 'minder te verbruiken' waardeloos, want op alle vlakken weigert de bevolking dat opdat het voldoende zou zijn voor nuluitstoot tegen 2050.

Als hier al geen consensus is over het bannen van recreatieve sportwagens of teveel verbruikende huizen want uitzicht, hoe denk je India, China, Amerika, mee te krijgen? :)

Of je dat goed of slecht vindt, innovatie zal de enige oplossing zijn (batterijtechnologie, groen staal/cement, nucleair, waterstof, ...)

Kheb nog niet zo lang geleden een condensatieketel geplaatst met premies.. en nu zou ik dat een paar jaar later al moeten vervangen want hey, gas is bad mmkay?

Zelfde verhaal met wagens. Diesel werd gepusht en nu zou iedereen 2 jaar geleden snel een benzine moeten kopen om dan nu al naar elektrisch om te schakelen? Yeah right.

Een totaalrenovatie is natuurlijk altijd iets anders maar je moet dat in de tijdsgeest kijken wanneer het gebeurt is.. kga u een ander voorbeeld geven. Kenissen hebben een 8tal jaren gerenoveerd, met het budget dat ze toen hadden. Als gevolg isolatie + gas.
En omdat de klimaatridders staan te roepen zouden zij nu moeten opnieuw renoveren naar warmtepomp met mss vloerverwarming….

De mensen hun zakken zijn niet eindeloos he

Sorry, maar met die logica moeten we dan ook maar allemaal terug met oldtimers gaan rijden, want die wagens hebben meer "ziel", wars van het feit dat ze een veelvoud verbruiken, veel ongezondere uitlaatgassen hebben, etc. en elektrisch rijden kan niet de toekomst zijn, want wat een "saaie boel" zou dat zijn...

Neen, sorry, de meeste oude herenhuizen zijn niet van die waarde dat ze onroerend erfgoed moeten zijn. Voor degenen die het wel zijn: laat die dan ook maar de prijs van een onzichtbare isolatie betalen en/of de prijs van hun energie. Degenen die zo'n herenhuizen kunnen veroorloven, kunnen dat er nog wel bij nemen.

Ik zou zowel voor gas/elektriciteit/water terug een basis en luxe tarief invoeren (voor water bestaat dit al, maar is dit door Joke Schauvliege gecorrumpeerd tot een pestbelasting voor alleenstaanden), ga je boven de basis? Dan betaal je meer dan een bepaald quotum (p.p.), ook als je van een "sociaal" tarief geniet. Dat zou mensen véél meer aanzetten tot isoleren en/of zuinig zijn, want hetgeen je uitspaart komt dan éérst uit je luxe-factuur.

Kheb nog niet zo lang geleden een condensatieketel geplaatst met premies.. en nu zou ik dat een paar jaar later al moeten vervangen want hey, gas is bad mmkay?

Zelfde verhaal met wagens. Diesel werd gepusht en nu zou iedereen 2 jaar geleden snel een benzine moeten kopen om dan nu al naar elektrisch om te schakelen? Yeah right.

Een totaalrenovatie is natuurlijk altijd iets anders maar je moet dat in de tijdsgeest kijken wanneer het gebeurt is.. kga u een ander voorbeeld geven. Kenissen hebben een 8tal jaren gerenoveerd, met het budget dat ze toen hadden. Als gevolg isolatie + gas.
En omdat de klimaatridders staan te roepen zouden zij nu moeten opnieuw renoveren naar warmtepomp met mss vloerverwarming….

De mensen hun zakken zijn niet eindeloos he

Maar daar heb je wél gelijk in natuurlijk, investeringen die in het verleden werden gepusht zouden voldoende tijd moeten krijgen om zichzelf terug te verdienen. De snelle switch van o.a. diesel naar benzine of van gascondensatie naar toch maar massaal warmtepomp zijn tekenen van een onbetrouwbare overheid.

Maar zaken die je zelf hebt aangehaald als hoe jij je vloeren geïsoleerd hebt... als jij dat kan, dan kunnen andere herenhuizen dat ook denk ik dan?
Dat is een besparing ongeacht of je met gas of elektriciteit verwarmt.

Neen, sorry, de meeste oude herenhuizen zijn niet van die waarde dat ze onroerend erfgoed moeten zijn. Voor degenen die het wel zijn: laat die dan ook maar de prijs van een onzichtbare isolatie betalen en/of de prijs van hun energie. Degenen die zo'n herenhuizen kunnen veroorloven, kunnen dat er nog wel bij nemen.
Amai. Wat een vooroordeel 🙄.

Amai. Wat een vooroordeel 🙄.

Misschien heb ik een ander type herenhuis voor dan jij.

o.a. https://immo.vlan.be/nl/detail/here...tm_medium=cpc&utm_campaign=houses-for-sale-nl
of https://immo.vlan.be/nl/detail/here...tm_medium=cpc&utm_campaign=houses-for-sale-nl

Lijkt me als je die prijzen kan betalen, dat je dan ook wel een deftig renovatiebudget kan voorzien. Anders moet je maar in "Legoland" gaan wonen, kwestie van anderen van vooroordelen te beschuldigen.

Haha.. legoland is dan ook de wijk die effectief zo genoemd word.

Wist je dat die huizen trouwens ook vaak opgekocht worden door buitenlandse families en er dan met verschillende generaties inwonen?

En als ge u aangevallen voelt, dan is het teken mss de waarheid is?

Wat ist volgende? Ah dien rijd met een zware pick-up dien moet maar de prijs van de diesel dubbel betalen? Terwijl hij mss een zware wagen nodig heeft voor aanhangwagens te trekken voor de bouw firma waar hij voor werkt? Zelfde verhaal, zelfde vooroordeel. Niets is zwart-wit zonder dat je het verhaal erachter kent.

Als hier al geen consensus is over het bannen van recreatieve sportwagens of teveel verbruikende huizen want uitzicht, hoe denk je India, China, Amerika, mee te krijgen? :)

Het is Nochtans vrij simpel waarom de bevolking weigert, omdat de timeline veel te snel is. Tis niet omdat het merendeel van de bg'ers het zich kunnen veroorloven dat het overal zo is. Mensen met een bescheiden inkomen hebben nu eenmaal tijd nodig om hun huizen klimaatneutraal te maken. Is allemaal makkelijk gezegd vanuit een recente nieuwbouw dat we moeten minder uitstoten.

Voor mij is er geen enkele justificatie voor het georganiseerd bewaren van dergelijke infrastructuur. En zeker niet van zoiets als rijhuisjes. Platgooien, die stukken grond optimaliseren en deftige rijhuizen opzetten is mijn voorkeur.
Lijkt mij een gemiste kans om er blokken van 4 a 6 verdiepen hoog op te zetten. Beter voor het milieu en het woningentekort.

Sorry, maar met die logica moeten we dan ook maar allemaal terug met oldtimers gaan rijden, want die wagens hebben meer "ziel", wars van het feit dat ze een veelvoud verbruiken, veel ongezondere uitlaatgassen hebben, etc. en elektrisch rijden kan niet de toekomst zijn, want wat een "saaie boel" zou dat zijn...

Niet iedereen moet met een oldtimer rijden, net zoals niet iedereen in een herenhuis/historische woning moet wonen. Genoeg mensen (de meerderheid) die een moderne(re) stijl verkiezen.
Ik heb er geen oordeel over als je in een supergeisoleerde witte blok wil wonen. Ik zou het zelf niet doen, maar er is keuzevrijheid. Net zoals ik gekozen heb voor een huis met een 'ziel'. Waar ik nu ettelijke duizenden euro's per jaar aan energie moet doorjagen. Maar wonen in zo'n witte blok, mét een kleine energierekening, zou mij geen gelukkiger mens maken.
Uiteindelijk betaalt de vervuiler. Toch wanneer het over huizen gaat (over oldtimers kan je discussieren omdat zij fiscaal anders aanzien worden als niet-oldtimers). Mijn huis verbruikt meer, dus ik betaal meer.

Een leven zonder esthetiek is ook maar saai, niet? Of heb je je auto gekozen puur op basis van economische argumenten? Heb je je huis aangekleed met materialen die prijs/kwaliteit/ecologie het beste uit een vergelijking kwamen, los van of je ze mooi vond of niet? Je vrouw mag er uitzien als Ma Flodder zolang je er maar interessante conversaties mee kan hebben en ze de chauffage niet te hoog zet?

Ik denk dat focussen op die erfgoed huizen ook een beetje nutteloos is. Die gebouwen zijn zwaar in de minderheid en maar een triviaal puntje in de grondstof gebruiksstatistieken, maar BG gewijs wordt dit natuurlijk geextrapoleerd naar dat iedereen met een oud huis die niet wilt renoveren/isoleren.

Beetje eerlijk discussiëren mag ook wel he.

Ik snap dat je erfgoed wilt bewaren, en als die mensen die energie rekening kunnen betalen, so be it. Indien niet, pech, beter zien voor een ander huis, en ni zagen over energie prijzen.

In the big picture gaan die erfgoed gebouwen het verschil niet maken. Dat gaat maar een zeer beperkt groepke vastgoed zijn.

Erfgoed gebouwen misschien niet, maar er zijn heel veel "gewone" huizen met beschermde gevels etc., waar energetische verbouwingen echt wel lastig/duur zijn.
Ik zou zowel voor gas/elektriciteit/water terug een basis en luxe tarief invoeren (voor water bestaat dit al, maar is dit door Joke Schauvliege gecorrumpeerd tot een pestbelasting voor alleenstaanden), ga je boven de basis? Dan betaal je meer dan een bepaald quotum (p.p.), ook als je van een "sociaal" tarief geniet. Dat zou mensen véél meer aanzetten tot isoleren en/of zuinig zijn, want hetgeen je uitspaart komt dan éérst uit je luxe-factuur.
Proficiat, u heeft net alle "arme" huurders dik gekloot: zij betalen de hoge energierekening omdat de huurbaas niet wil isoleren.
Of mensen die de isolatie effectief niet kunnen betalen.
Moeten die dan maar hun verwarming uitzetten?

Voor water snap ik dat, dat verbruik heb je 100% in eigen handen. Energie? Not so much.

Niet iedereen moet met een oldtimer rijden, net zoals niet iedereen in een herenhuis/historische woning moet wonen. Genoeg mensen (de meerderheid) die een moderne(re) stijl verkiezen.
Ik heb er geen oordeel over als je in een supergeisoleerde witte blok wil wonen. Ik zou het zelf niet doen, maar er is keuzevrijheid. Net zoals ik gekozen heb voor een huis met een 'ziel'. Waar ik nu ettelijke duizenden euro's per jaar aan energie moet doorjagen. Maar wonen in zo'n witte blok, mét een kleine energierekening, zou mij geen gelukkiger mens maken.
Uiteindelijk betaalt de vervuiler. Toch wanneer het over huizen gaat (over oldtimers kan je discussieren omdat zij fiscaal anders aanzien worden als niet-oldtimers). Mijn huis verbruikt meer, dus ik betaal meer.

Tja, nu betaalt de vervuiler misschien nog niet genoeg dan, zeker wanneer fossiele energie er op een gegeven moment uit moet.

Een leven zonder esthetiek is ook maar saai, niet? Of heb je je auto gekozen puur op basis van economische argumenten? Heb je je huis aangekleed met materialen die prijs/kwaliteit/ecologie het beste uit een vergelijking kwamen, los van of je ze mooi vond of niet? Je vrouw mag er uitzien als Ma Flodder zolang je er maar interessante conversaties mee kan hebben en ze de chauffage niet te hoog zet?

Esthetiek sluit andere zaken niet uit, maar de prijs ligt hoger.

Erfgoed gebouwen misschien niet, maar er zijn heel veel "gewone" huizen met beschermde gevels etc., waar energetische verbouwingen echt wel lastig/duur zijn.

Proficiat, u heeft net alle "arme" huurders dik gekloot: zij betalen de hoge energierekening omdat de huurbaas niet wil isoleren.
Of mensen die de isolatie effectief niet kunnen betalen.
Moeten die dan maar hun verwarming uitzetten?

Voor water snap ik dat, dat verbruik heb je 100% in eigen handen. Energie? Not so much.

Je kiest uiteindelijk ook waar/wat je huurt. Dat heb je wel degelijk voor een stuk zelf in handen. Sociale woningen uitgezonderd.

Een ouder/slechter geïsoleerd pand vertaalt zich normaliter reeds in een lagere huurprijs, nu subsidiëren we dat nog eens extra via een onbeperkt sociaal tarief, dat is ook allesbehalve duurzaam/eerlijk te noemen. Dan moet men die huisbaas maar dwingen tot isoleren, maar dat zal zich vertalen in een hogere huurprijs.

En ja, als ik m'n verwarming niet meer ga kunnen betalen, ga ik hem ook moeten uitzetten? Dat geldt ook als je als eigenaar tot de lage middenklasse behoort, waarom zou dat voor ""arme" huurders" anders moeten zijn?

Dan moet men die huisbaas maar dwingen tot isoleren, maar dat zal zich vertalen in een hogere huurprijs.
Met dat eerste ben ik het eens, met dat tweede, tja valt weinig aan te doen zekers?
En ja, als ik m'n verwarming niet meer ga kunnen betalen, ga ik hem ook moeten uitzetten? Dat geldt ook als je als eigenaar tot de lage middenklasse behoort, waarom zou dat voor ""arme" huurders" anders moeten zijn?
Dat jij een alternatief hebt: zorgen dat je verbruik structureel daalt door te isoleren. Een huurder heeft die optie niet.

Maar daar heb je wél gelijk in natuurlijk, investeringen die in het verleden werden gepusht zouden voldoende tijd moeten krijgen om zichzelf terug te verdienen. De snelle switch van o.a. diesel naar benzine of van gascondensatie naar toch maar massaal warmtepomp zijn tekenen van een onbetrouwbare overheid.

Maar zaken die je zelf hebt aangehaald als hoe jij je vloeren geïsoleerd hebt... als jij dat kan, dan kunnen andere herenhuizen dat ook denk ik dan?
Dat is een besparing ongeacht of je met gas of elektriciteit verwarmt.
Fantastisch wat ge hier allemaal leest. Iedereen moet binnen de kortste keren groener dan groen zien, wonen, rijden enz... . Het nieuwste donkergroene idee morgen al in huis halen.
Dat is voor de meeste mensen niet betaalbaar, punt. Op termijn zal dat wel in orde komen, maar de mensen bijna verketteren en een luxetarief willen invoeren omdat ze niet elke 2 jaar 'upgraden' naar het nieuwste groene idee... . Nog even en we zetten de mensen uit hun slecht geïsoleerde huis of slepen hun niet-elektrische wagen weg.

Zoals eerder gezegd heeft men de voorbije jaren gepusht naar diesel, gas, ...en nu naar warmtepompen,... . Wedden dat er binnenkort weer iets nieuw op tafel gelegd wordt net wanneer de grote meerderheid eindelijk inzet op warmtepompen?

Moest je deze zomer naar Zuid-Europa op reis gaan dan moet je maar eens kijken hoeveel groene 'upgrades' ze daar nog achterstaan. Dus we doen het in ons land nog vrij goed, lijkt me.

Terug
Bovenaan