Aanpak van de gas- en energiecrisis

Nu zit je toch met de zonnepanelen die te veel produceren (reden voor de prosumententaks)? Iemand met een airco en zonnepanelen ontlast net het net op dit moment. Iemand zonder airco pompt gewoon zijn overschot op het net, dat dit niet aankan.
Los daarvan nog maar eens een teken dat we dat dogmatisch gedoe om naar gascentrales te gaan, niet kunnen toelaten.
Als iedereen de digitale meter heeft en de gebruiker heeft wat verstand, dan laat die zijn airco draaien op de momenten als hij overschotten heeft.
Helaas nog heel veel mensen met terugdraaiende teller waar het dus niet uitmaakt wanneer die airco aan het draaien is en mensen met digitale meter die niet stilstaan bij het "slim" gebruiken van hun koeling.

Verder wel akkoord met uw post ze. Ze beginnen al te verdraaien dat het de bevolking hun schuld is waarom die gascentrale oplossing ipv kernenergie niet werkt.

Dikke middelvinger naar de groenen.

Als iedereen de digitale meter heeft en de gebruiker heeft wat verstand, dan laat die zijn airco draaien op de momenten als hij overschotten heeft.
Helaas nog heel veel mensen met terugdraaiende teller waar het dus niet uitmaakt wanneer die airco aan het draaien is en mensen met digitale meter die niet stilstaan bij het "slim" gebruiken van hun koeling.

Verder wel akkoord met uw post ze. Ze beginnen al te verdraaien dat het de bevolking hun schuld is waarom die gascentrale oplossing ipv kernenergie niet werkt.

Dikke middelvinger naar de groenen.
Het is ook de bevolking hun schuld hé. Een grote minderheid heeft gestemd voor groen zodanig dat zij als pasmunt konden gebruikt worden door de anderen om een meerderheid te vormen.

De partijen passen gewoon de regels toe die hen het beste uitkomt. Net zoals dat quasi elk lid van de bevolking exact hetzelfde zou doen.

Typisch dat droogte nu ineens een argument is tegen kernenergie.
Frankrijk werkt al decennia met de tandem kernenergie -waterkracht.
Dit heeft altijd goed gewerkt maar 10 jaar geleden was er ook uitzonderlijke droogte en toen moest de kernenergie de waterkracht uit de shit helpen.

Het klimaat van een paar decennia geleden is niet het klimaat van nu. Overal in Europa staan de stuwmeren op (quasi-) laagterecords. De Noorse equivalent van Elia heeft deze week nog een alarmfase afgekondigd omdat de Noorse producenten te veel exporteren momenteel, en de vrees bestaat dat Noorwegen in de winter niet zal kunnen importeren. Ik dacht dat ze de kans op afschakelen nu al op zo’n 20% zetten voor volgende winter.

Een warmer, droger klimaat impacteert zowel hydro als nuclear negatief. Enkel de kerncentrales die aan de kust zijn gebouwd hebben daar geen last van. Dus neen, droogte is geen drogreden tegen nucleair. Het is daadwerkelijk een probleem, ook in Belgie.

Een warmer, droger klimaat impacteert zowel hydro als nuclear negatief. Enkel de kerncentrales die aan de kust zijn gebouwd hebben daar geen last van. Dus neen, droogte is geen drogreden tegen nucleair. Het is daadwerkelijk een probleem, ook in Belgie.
Dus als we een nieuwe kerncentrale zetten, of als men nieuwe kerncentrales zet. Deze aan de kust zetten dus.

Ofwel infrastructuurwerken doen om ervoor te zorgen dat er enorm grote buffers zijn die die reductie kunnen opvangen. Uiteindelijk zijn het zaken waar je rondomrond kunt plannen. Ik dacht dat de kerncentrales van Frankrijk ook nog max 20j konden gebruikt worden. Energie lijkt mij kritischer dan de laatste nieuwe Iphone of een 8k TV in onze maatschappij.

En inzetten op energiereductie, allez ik moet eigenlijk zeggen elektriciteitsreductie, lijkt mij rekening houdende met onze electrificatiewens, toenemende bevolking en hoge temperaturen in de zomer een pijpdroom.

Het is natuurlijk een verhaal van kost versus rendement. Technisch kan je enorm veel opvangen maar economisch is het vaak logischer om te moduleren of af te schakelen.

Wat betreft energiebeleid op langere termijn, ik zie niet direct dé oplossing op tafel liggen. Het zal zo’n en-en-en verhaal moeten zijn.

Het is natuurlijk een verhaal van kost versus rendement. Technisch kan je enorm veel opvangen maar economisch is het vaak logischer om te moduleren of af te schakelen.
Ik denk dat het logischer is om andere zaken te moduleren of af te schakelen dan een kerncentrale. Die laat je gewoon de baseload die je niet via andere generatie zeker kunt genereren (of back-uppen). Al stel ik mij serieus de vraag hoe zwaar die economische factor effectief gaat doorwegen wanneer we brown-outs of black-outs gaan hebben.

Maar bon, ik ken er te weinig van om daar effectief cijfers over te geven of een duidelijke conclusie op te baseren. Om nog maar te zwijgen over het feit dat interconnects ook in de omgekeerde richting kunnen werken en we dus desnoods energie kunnen ter beschikking stellen.

Wat betreft energiebeleid op langere termijn, ik zie niet direct dé oplossing op tafel liggen. Het zal zo’n en-en-en verhaal moeten zijn.
Ik denk dat op het gebied van energiebeleid 100% hernieuwbaar de grootste onzin is ter wereld. En mij lijkt een en-en-en verhaal dan ook al 100% tegenstrijdig, maar desondanks ook eerder mijn realistische visie, aan de optimistische theoretische visie die groen momenteel heeft op onze energievoorziening van de toekomst...
Desondanks was de opinie van onze expert van hierboven : kernenergie of niet, is een politieke beslissing. Dit is geen technische beslissing of economische beslissing. Terwijl in mijn ogen het juist dat WEL is. Technisch gezien is alles mogelijk, maar differentiatie is en blijft nu eenmaal een logischere, robuustere en zekerdere oplossing. En ik krijg het dan ook op mijn heupen van dergelijke experten...

Het klimaat van een paar decennia geleden is niet het klimaat van nu. Overal in Europa staan de stuwmeren op (quasi-) laagterecords. De Noorse equivalent van Elia heeft deze week nog een alarmfase afgekondigd omdat de Noorse producenten te veel exporteren momenteel, en de vrees bestaat dat Noorwegen in de winter niet zal kunnen importeren. Ik dacht dat ze de kans op afschakelen nu al op zo’n 20% zetten voor volgende winter.

Ik heb nooit gezegd dat het een drogreden is. Ik zeg dat het weer een typische uithaal is naar kernenergie.
Droogte laat al elk jaar de alarmbellen afgaan bij de grootste hernieuwbare energiebron in de wereld.
Landen zagen in het verleden de capaciteit van hun dammen met 20-30 tot wel 50% verminderen op jaarbasis omwille van droogte.
Waren er toen berichten van experts dat we moesten afstappen van hydro? Die landen zijn toen geen kerncentrales beginnen bouwen, die hebben simpelweg hun gas en koolcentrales harder laten draaien met CO2 als gevolg.
Het kernprobleem is niet droogte, het probleem is dit soort adviezen die ons in 1 enge richting duwen die onze politiek gaat gebruiken om ons nog verder in de shit te duwen.
De toekomst ligt in het mixen van verschillen energiebronnen en daar is geen plaats voor dogma's.

Dat was toch te verwachten? Typisch Belgische politiek, veel lawaai maken over iets dat nog helemaal niet vaststaat, en dan hun staart terug moeten intrekken...

Ik vraag mij gewoon af waarom Tine denkt dat het een goed idee is om een volledige uitleg te doen van wat ze gaat doen. Wetende dat daar nog niets van vast ligt of een overeenkomst over is.

Je zou denken dat ze al genoeg bagger over zich heen heeft gehad om beter te weten... en dat ze ondertussen dan ook al beter zou moeten weten.

Is het zo moeilijk om geen commentaar we zijn ermee bezig te zeggen. Ik zal het duidelijk voorstellen en uitleggen wanneer een beslissing genomen is.

Ofwel is dat onderdeel van 1 of andere onderhandelingstechniek bij de verlenging van de kerncentrales, om Engie zijn voet om te wringen, omdat het voor de rest voorlopig niets heeft uitgehaald.

Ik vraag mij gewoon af waarom Tine denkt dat het een goed idee is om een volledige uitleg te doen van wat ze gaat doen. Wetende dat daar nog niets van vast ligt of een overeenkomst over is.

Je zou denken dat ze al genoeg bagger over zich heen heeft gehad om beter te weten... en dat ze ondertussen dan ook al beter zou moeten weten.

Is het zo moeilijk om geen commentaar we zijn ermee bezig te zeggen. Ik zal het duidelijk voorstellen en uitleggen wanneer een beslissing genomen is.

Ofwel is dat onderdeel van 1 of andere onderhandelingstechniek bij de verlenging van de kerncentrales, om Engie zijn voet om te wringen, omdat het voor de rest voorlopig niets heeft uitgehaald.

Goeie vraag... Het zou me niet verbazen dat ze nog altijd van niet beter weet.
Want het is nu niet dat een bedrijf zoals Engie zijn hand of voet zal laten omwringen door wat persberichten.

Goeie vraag... Het zou me niet verbazen dat ze nog altijd van niet beter weet.
Want het is nu niet dat een bedrijf zoals Engie zijn hand of voet zal laten omwringen door wat persberichten.

ik denk pure zelfsabotage : ze is tegen het openhouden van kerncentrales.
Dus gaat ze dingen voorstellen die niet kunnen en zeker niet gesmaakt worden door Engie, half hopend dat Engie gewoon zegt : fuck it de kerncentrales gaan toe

Mogelijks denkt Demir dat een kerncentrale gewoon een aan/uit knop heeft die je zo maar even naar wens kan schakelen.

Ik zou als Engie niet meer bijkomen van het lachen. De ene week zegt men vanuit de politiek "die kerncentrales moeten dicht", de week daarna "misschien toch langer openhouden?"

Het is simpel: voor komende winter zijn we sowieso te laat. Het wordt een crisis, de enige vraag is hoe erg het zal zijn. (hoeveel duurder wordt het gas, zullen er bedrijven afgeschakeld worden, komt er protest vanuit de bevolking enz.)

Mogelijks denkt Demir dat een kerncentrale gewoon een aan/uit knop heeft die je zo maar even naar wens kan schakelen.

Ik zou als Engie niet meer bijkomen van het lachen. De ene week zegt men vanuit de politiek "die kerncentrales moeten dicht", de week daarna "misschien toch langer openhouden?"

Het is simpel: voor komende winter zijn we sowieso te laat. Het wordt een crisis, de enige vraag is hoe erg het zal zijn. (hoeveel duurder wordt het gas, zullen er bedrijven afgeschakeld worden, komt er protest vanuit de bevolking enz.)

De onbekwaamheid waarmee ons land bestuurd wordt is toch echt tenenkrullend.
Het lijkt erop dat er werkelijk niets, maar dan ook echt niets, van expertise aanwezig is in die ministers hun kabinetten.
Hoe kan men nu van de bevolking verwachten dat ze de politiek nog serieus neemt?
Ons land, en meer bepaald de bevolking, verdient echt wel een veel en veel beter beleid dan dit energiedebacle, zeker rekening houdend met de gigantische kost van onze overheidsorganen. Intriest, ik heb er geen ander woord voor.

Het lijkt erop dat er werkelijk niets, maar dan ook echt niets, van expertise aanwezig is in die ministers hun kabinetten.
Hoe kan men nu van de bevolking verwachten dat ze de politiek nog serieus neemt?
Ons land, en meer bepaald de bevolking, verdient echt wel een veel en veel beter beleid dan dit energiedebacle, zeker rekening houdend met de gigantische kost van onze overheidsorganen. Intriest, ik heb er geen ander woord voor.
Mja,

Ministers moeten ook de expertise volgen natuurlijk. Daarnaast worden antwoorden van experten soms wel eens door bepaalde managers (je weet wel diegenen die voor 6 jaar aangeduid worden door de politiek of zo...) geherinterpreteerd om beter in de markt te liggen van de minister in kwestie.

Al moeten we ook eerlijk zijn dat Engie nu ook niet het achterste van zijn tong gaat laten zien... een verlenging van 1 maand (februari tot maart)... als iemand mij dat zou voorstellen zou ik ook eerder zeggen van neen dat lukt niet (ook al zou dat wel lukken)... juist omdat ik mijn plannen niet volledig ga herdoen en een totale herorganisatie ga proberen ineen te steken voor 1 bloody maand.
Zeker niet wanneer ze dan ook nog eens dreigen met extra heffingen of weet ik veel wat te gaan heffen.

Persoonlijk had ik onze kerncentrales de mogelijkheid gegeven om 20 jaar te verlengen. En laat de markt dan zelf maar zien wat het meest voordelige is.

Engie heeft jaren gepleit om centrales langer te mogen openhouden. Daar is nooit antwoord op gekomen (ze moesten ook niet antwoorden, de facto is de wet op de kernuitstap nog van kracht dus is niet beslissen gelijk aan een totale stopzetting). Ook bij het aantreden van De Croo is er gezegd dat er dan beslist moest worden. Het antwoord was dat dat niet aan Engie was om te bepalen en dat er beslist zou worden op het moment zoals gestipuleerd in het regeerakkoord.
Jarenlang was een verlenging aan de voorwaarden van de regering mogelijk geweest. Op het moment dat Engie dan zelf de stekker uittrok (de afschrijving in de boekhouding) bleef de regering herhalen dat een verlenging pas later bekeken kon worden. Minder dan een jaar later was de regering dan opeens vragende partij voor een verlening.

Maar voor de duidelijkheid: het wettelijke kader daarrond is nog steeds niet vervuld. De centrales mogen op dit moment niet langer openblijven. Dus die ‘ballonnetjes’ zijn ridicuul. Een maand langer openblijven? Technisch onhaalbaar, juridisch onhaalbaar. Paniekvoetbal (worst case) of profileringsdrang (best case).

En gaat Demir nu eens beslissen over Ventilus? Geen probleem om tegen alle expertadviezen in en op wankele juridische basis de vergunning van een gascentrale te weigeren. Maar Ventilus er doorduwen tegen wat CD&V burgemeesters in, ho maar. Partijbelang > publiek belang, net als bij al de rest.

En gaat Demir nu eens beslissen over Ventilus? Geen probleem om tegen alle expertadviezen in en op wankele juridische basis de vergunning van een gascentrale te weigeren. Maar Ventilus er doorduwen tegen wat CD&V burgemeesters in, ho maar. Partijbelang > publiek belang, net als bij al de rest.

Ze heeft meegelezen !!!!!!!

In dat HLN artikel staat vreemd genoeg:
Er is begin juli bij Engie reeds gepolst of Doel 3 en Tihange 2 eventueel nog over de winter kunnen worden getild, maar het bedrijf zei toen al dat dat technisch en op vlak van veiligheid niet mogelijk is, wat de nucleaire experten op het kabinet van Van der Straeten beamen.
De uitspraken van Van der Straeten (en ook Demir) zijn dus waarschijnlijk gewoon politicuspraat / profileringsdrang / kijk eens dit is mijn mening ik ben echt wel mijn best aan het doen he. :unsure:

Terug
Bovenaan