Muñoz
Well-known member
Maar mijn vraag was of de overheid hierdoor winst maakt. Jij stelt gewoon van wel, alsof het een geschenk is voor de schatkist. Opnieuw in je antwoord op @toru . Als zo'n producten prijsinelastisch zijn, is dat voor de overheid toch ook zo, lijkt me naast het punt.
Punt is dat zonder onderbouwing het toch een loze veronderstelling is dat de overheid hieraan goed verdient en het als het ware volksverlakkerij is dat ze de accijnzen niet meer doen zakken? Dat is tof om te roepen vanuit de oppositie, #nietmijnregering enzo, maar klopt het?
Ik denk dat de hoeveelheid 'energie' die huishoudens collectief consumeren echt wel gigantisch meer is dan wat de overheid consumeert. Tenzij ze de verwarming in de parlementen, de kabinetten, ... en desnoods het koninklijk paleis op 75°C zetten.
En als we er vanuit gaan dat de vraag naar energie redelijk prijsinelastisch is, dan moet je toch niet lang gokken naar het resultaat voor de schatkist.
Dat die extra winsten niet gigantisch zijn, dat zal waarschijnlijk wel. Maar sommigen doen hier alsof er een gat in de begroting is geslagen van 20 miljard omdat ze de btw-inkomsten uit energie een beetje terugschakelen naar wat ze in normale tijden binnenhalen.

In ieder geval blij dat de regering wat 'menselijker' is dan dat ze elke euro die ze kan binnensleuren, effectief binnensleurt.
Kijk wat andere Europese landen doen, wij zijn dan nog redelijk beperkt in onze interventie.
Kost u minder aan gas en ge hebt nog beweging erbij ook
Lange zwarte haren, geur van natte hond, schimmel en viezerikken die u precies begluren. 

. Er is meer dan de directe prijsstijging eh, iedere ondernemer gaat het beginnen doorrekenen in zijn eindproduct.
Was ook maar een optie als je je thuis niet meer wou douchen omwille van de gasprijzen. Kiezen tussen de pest en cholera zeker