Aanpak van de gas- en energiecrisis

Maar mijn vraag was of de overheid hierdoor winst maakt. Jij stelt gewoon van wel, alsof het een geschenk is voor de schatkist. Opnieuw in je antwoord op @toru . Als zo'n producten prijsinelastisch zijn, is dat voor de overheid toch ook zo, lijkt me naast het punt.

Punt is dat zonder onderbouwing het toch een loze veronderstelling is dat de overheid hieraan goed verdient en het als het ware volksverlakkerij is dat ze de accijnzen niet meer doen zakken? Dat is tof om te roepen vanuit de oppositie, #nietmijnregering enzo, maar klopt het?

Ik denk dat de hoeveelheid 'energie' die huishoudens collectief consumeren echt wel gigantisch meer is dan wat de overheid consumeert. Tenzij ze de verwarming in de parlementen, de kabinetten, ... en desnoods het koninklijk paleis op 75°C zetten.
En als we er vanuit gaan dat de vraag naar energie redelijk prijsinelastisch is, dan moet je toch niet lang gokken naar het resultaat voor de schatkist.

Dat die extra winsten niet gigantisch zijn, dat zal waarschijnlijk wel. Maar sommigen doen hier alsof er een gat in de begroting is geslagen van 20 miljard omdat ze de btw-inkomsten uit energie een beetje terugschakelen naar wat ze in normale tijden binnenhalen. 🥱🙄
In ieder geval blij dat de regering wat 'menselijker' is dan dat ze elke euro die ze kan binnensleuren, effectief binnensleurt.
Kijk wat andere Europese landen doen, wij zijn dan nog redelijk beperkt in onze interventie.

Tine VDS zei in een artikel dat de meerwinst van taxen op energie grotendeels nu terugvloeit naar de mensen. Maar zeer genuanceerd is die dus nooit.
En Europees gezien kon m'n max nog 25-30cent zakken met de brandstofprijs accijnsgewijs. Dat was dus de gulden middenweg.
Even gekeken naar mijn persoonlijke situatie voor gas:
Begin 2021: 0,54€c per kwh aan BTW aan 21%
Begin 2022: 2,35€c per kwh aan BTW aan 21% (4x)
Indien aan 6%: 0,67€c per kwh aan 6% hetgeen nog steeds meer is dan voorheen
Maw: ik betaal zelfs meer BTW in absolute cijfers dan voorheen aan 21% = dus de overheid rekent zich rijk.

Datum€c/kwh (incl BTW)BTW a 21%BTW a 6%
Jan21
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Feb21
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Mar21
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Apr21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
May21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Jun21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Jul21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Aug21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Sep21​
4,59 €​
0,80 €​
0,23 €​
Oct21
8,51 €​
1,48 €​
0,42 €​
Nov21
8,51 €​
1,48 €​
0,42 €​
Dec21
8,33 €​
1,45 €​
0,41 €​
Jan22
13,55 €​
2,35 €​
0,67 €​
Feb22
13,55 €​
2,35 €​
0,67 €​
Mar22
13,55 €​
2,35 €​
0,67 €​

Even gekeken naar mijn persoonlijke situatie voor gas:
Begin 2021: 0,54€c per kwh aan BTW aan 21%
Begin 2022: 2,35€c per kwh aan BTW aan 21% (4x)
Indien aan 6%: 0,67€c per kwh aan 6% hetgeen nog steeds meer is dan voorheen
Maw: ik betaal zelfs meer BTW in absolute cijfers dan voorheen aan 21% = dus de overheid rekent zich rijk.

Datum€c/kwh (incl BTW)BTW a 21%BTW a 6%
Jan21
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Feb21
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Mar21
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Apr21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
May21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Jun21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Jul21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Aug21​
3,10 €​
0,54 €​
0,15 €​
Sep21​
4,59 €​
0,80 €​
0,23 €​
Oct21
8,51 €​
1,48 €​
0,42 €​
Nov21
8,51 €​
1,48 €​
0,42 €​
Dec21
8,33 €​
1,45 €​
0,41 €​
Jan22
13,55 €​
2,35 €​
0,67 €​
Feb22
13,55 €​
2,35 €​
0,67 €​
Mar22
13,55 €​
2,35 €​
0,67 €​
Natuurlijk besef je ook zelf wel dat de vergelijking met begin 2021, midden corona, op weinig slaat en weinig zegt?

Natuurlijk besef je ook zelf wel dat de vergelijking met begin 2021, midden corona, op weinig slaat en weinig zegt?
Inderdaad, als terug gaat naar 2019 dan gaan de verschillen gewoon gigantisch zijn.

Mijn factuur van Mega was december 2020 3,06 €c/kwh (incl BTW), Poweo in december 2018 was 2,77 €c/kwh (incl BTW) en mid 2016 zat ik bij Essent aan 2,08 €c/kwh.

Corona heb ik voornamelijk gevoeld door harder te moeten stoken omdat ik meer thuis was, en niet zozeer in de energieprijs.

Laatst bewerkt:

Inderdaad, als terug gaat naar 2019 dan gaan de verschillen gewoon gigantisch zijn.

Mijn factuur van Mega was december 2020 3,06 €c/kwh (incl BTW), Poweo in december 2018 was 2,77 €c/kwh (incl BTW) en mid 2016 zat ik bij Essent aan 2,08 €c/kwh.

Corona heb ik voornamelijk gevoeld door harder te moeten stoken omdat ik meer thuis was, en niet zozeer in de energieprijs.
Uiteraard. Met Enira's bedragen kom je nog steeds op:
  • 3.06 -> 0.53€ btw a 21%
  • 2.77 -> 0.48€ btw a 21%
  • 2.08 -> 0.36€ btw a 21%
Hetgeen nog steeds minder is dan de huidige prijzen aan 6%. Voor mij blijft het punt gelden, zelfs aan 6% verdient de overheid meer aan btw dan pre-corona prijzen aan 21%.

Tgoh, ik zou denken van wel. De vraag naar producten afkomstig van stookolie lijken mij heel prijsinelastisch. Ik heb in ieder geval niemand nog niet gehoord dat ze plots de verwarming niet meer opzetten, niet meer koken, veel minder douchen of veel meer met de fiets gaan. Maar bon, ik weet het niet. Die cijfers zouden in principe makkelijk terug te vinden moeten zijn?
Je hoort toch meer en meer verhalen van mensen de voor korte verplaatsingen de fiets nemen ipv de auto ?

Ik heb mijn gedrag wel wat aangepast, niet bewust omwille van de prijzen, maar het is misschien wel meegenomen
- Verwarming stond deze winter toch 1° lager en sinds gisteren gewoon uit (Niet mijn beste idee en iets te voortvarend, maar afgelopen 2 weken was goed weer en ze gaven bijna 20°)
- Kook minstens 1x per week buiten op de BBQ. Gewoon voor de smaak eigenlijk en dat had ik me vorig jaar al voorgenomen, maar ik twijfel er niet aan dat die inductieplaat + dampkap wel wat verbruiken samen
- Probeer mijn ritten met de auto te combineren en tot een minimum te beperken, als ik terug kom van het werk stop ik in de winkel/tankstation/whatever op de weg naar huis ipv naar huis te komen en een uur later terug te vertrekken.

Minder douchen ga ik niet doen, maar dan kan je beter een abonnement nemen in de basic fit voor 20€ of 30€ en daar elke dag douchen :unsure: Kost u minder aan gas en ge hebt nog beweging erbij ook

Dikke 2nd

Ik word zelfs kwaad vantegenwoordig als 2 verdieners in hun nieuwe super geisoleerde OB een beetje gaan oordelen op mensen die er alleen voorstaan met 1 of een klein inkomen in een dure huurwoning. En dan zie je die (al dure) huurpijzen in Febr 2022 +7% gaan. EG +400%, benzine + 80%, eten duurder. En lonen +2%.

En huisbazen en grote(re) kosten doen terwijl iemand het huis al huurt? Die staan NOOIT te springen. Laat staan mensen die niet even 30k liggen hebben voor isolatiewerken omdat het oud huis die ze kochten al immens duur was. Ja dat kon je inschatten en spreiden, maar dan nog ... Corona + Oekraine samen schatte niemand in in 2019.

Ik ben niet jaloers op mensen die hard voor hun OB werk(t)en met 2. Maar ga niet te snel anderen gaan veroordelen.

Die post wat jij citeerde van Vulture was als reactie op een post van mij.

Hier alvast géén 2 verdiener maar alleenwonende (tot voor kort ook alleenstaande), géén grote woning, beneden gemiddeld inkomen, ook genoeg professionele pech gehad in het leven met financiële gevolgen (kan altijd erger natuurlijk), gelukkig wel een eigen woonst: een klein goed geïsoleerd appartement met tuintje, maar dat was een bewuste keuze al in 2016: dus toen de energieprijzen een pak lager stonden. Keuzes hebben gevolgen. En geloof me vrij: ik ben minstens even hard voor foute keuzes die ik zelf gemaakt heb.

Ik had er ook voor kunnen kiezen om iets groter en slecht geïsoleerd te kopen. Ik had ook fun-reisjes kunnen maken in plaats van te sparen. Iets leukers/groters huren (ik ken er die voor het bedrag van mijn lening een mooi huisje huren), Ik heb ook niet als alleenstaande ouder een kind op de wereld rondlopen zonder steun van een andere ouder (al dan niet via allimentatie), ook niet onbelangrijk natuurlijk.
Als iemand vraagt/eist om medelijden dat het leven moeilijk is als alleenstaande moeder, dan denk ik: het is ook voor anderen niet gemakkelijk en hoe the fuck kom je aan vaste kosten ten bedrage van € 1800 per maand zonder zelfs eten erin? (Ik reken dat voor minimum een gedeelte als een vaste kost en kom daar niet eens aan).

Wat zie je nu echter? Een regering die de gevolgen van bepaalde keuzes gaat compenseren. Krijg ik de 21% BTW op de extra isolatie van mijn woning terug? Dacht het niet, had daar ook leuke dingen mee kunnen doen. Ik krijg alles beschouwd een peulschil, anderen krijgen een veelvoud. Op dergelijke oneerlijke regelgeving/maatregelen mag je kritiek hebben denk ik dan.

@KnightOfCydonia

Was niet specifiek op jou hoor, zie en hoor dat meer een meer. Niet dat ieder koppel, gezin (of single, single ouder) met een deftig inkomen ook zo is hé, ik veralgemeen niet graag.

In 2016-17 was ik ook aan het kijken iets te kopen, met startkapitaal kleine erfenis. Maar toen kwamen de gezondheidsproblemen, voorheen kleine die veel ernstiger werden. Kopen was toen al risky voor me financiëel, maar haalbaar.

Het is een beetje een algemene ergernis.
Moest ik niet ziek zijn had ik m'n mooie IT job nog(waar ik hard voor werkte). Moest ik niet zo verdomt ziek zijn kon ik daten en een partner zoeken, zou al verschil maken ... al heeft die partner maar 1500€. Ik heb gelukkig wat spaargelden dus, maar hang dit ook liefst aan iets dat niet in de lucht verdampt.

ps. ja 1800€ vaste kost zonder eten is veel voor een single ouder.
Leningen misschien, dunnow ... maar er zijn er ook die het al moeilijk hebben door normaal te doen met veel normalere vaste kosten.
Isoleren etc is een zware kost, en je moet al een eigen huis hebben, blijf ik bij.

De overheid zal nu wel moeten eens verder dun hun neus kijken zeker om: oneffenheden, oneerlijkheden, foute keuzes, halve maatregelen ... recht te trekken? Akkoord.

Laatst bewerkt:
Je hoort toch meer en meer verhalen van mensen de voor korte verplaatsingen de fiets nemen ipv de auto ?

Dat is iets wat al langer aan het veranderen was eh. Maar zouden er veel mensen zijn die nu plotsklaps de overstap naar veel meer fietsen hebben gemaakt? Het wordt terug goed weer, dus de mensen die een fietsgewoonte hebben fietsen terug, maar degene die Koning Auto aanbidden, zouden die plots door de stijgende prijzen vaker te fiets gaan?
Ik denk dat zo'n mensen zich eerder gedragen zoals rokers die gewoon blijven doorpaffen ongeacht hoeveel een pakje kost...

Ik heb mijn gedrag wel wat aangepast, niet bewust omwille van de prijzen, maar het is misschien wel meegenomen
- Verwarming stond deze winter toch 1° lager en sinds gisteren gewoon uit (Niet mijn beste idee en iets te voortvarend, maar afgelopen 2 weken was goed weer en ze gaven bijna 20°)
- Kook minstens 1x per week buiten op de BBQ. Gewoon voor de smaak eigenlijk en dat had ik me vorig jaar al voorgenomen, maar ik twijfel er niet aan dat die inductieplaat + dampkap wel wat verbruiken samen
- Probeer mijn ritten met de auto te combineren en tot een minimum te beperken, als ik terug kom van het werk stop ik in de winkel/tankstation/whatever op de weg naar huis ipv naar huis te komen en een uur later terug te vertrekken.

Minder douchen ga ik niet doen, maar dan kan je beter een abonnement nemen in de basic fit voor 20€ of 30€ en daar elke dag douchen :unsure: Kost u minder aan gas en ge hebt nog beweging erbij ook

Uw dampkap moet ook niet altijd op eh. Als je iets tamelijk 'geurloos' (bv. patatten) aant koken bent en een lage luchtvochtigheid hebt binnen, kan je zonder problemen de dampkap eens niet opzetten.

En ik douche liever niet meer dan in die douches van de basic fit. 😐 Lange zwarte haren, geur van natte hond, schimmel en viezerikken die u precies begluren. 😵‍💫

De afrekening hier zonet binnengekregen. 1400 euro (1150 gas, 250 elektr) opleggen. Dat komt dan op een 250/maand ipv 120. Ons huis is redelijk recent en goed geïsoleerd maar we kijken/keken er eigenlijk niet echt naar.

De houtkachel zal hier wat meer aangaan.

De afrekening hier zonet binnengekregen. 1400 euro (1150 gas, 250 elektr) opleggen. Dat komt dan op een 250/maand ipv 120. Ons huis is redelijk recent en goed geïsoleerd maar we kijken/keken er eigenlijk niet echt naar.

De houtkachel zal hier wat meer aangaan.

hoeveel kwh verbruik gehad?

YR7T5RO.png

Prijzen zijn bijna opnieuw naar het hoge niveau voor de inval.
Mja, er moet maar iets klein gebeuren en de prijzen schieten omhoog. (terwijl het gas gewoon blijft vloeien. pure speculatie en woekerwinsten.)

Ik gok dat begin april de tarieven 30% hoger gaan bij onze leveranciers. Al gaan we gelukkig weinig verbruiken nu de lente er is.

Hier 240€ moeten opleggen bovenop maandelijks voorschot van €60. Februari tot Februari.

Rijhuis van 100m2 bewoonbaar opp, matig geisoleerd. Thermostaat op 19° overdag, 16 's nachts.

Het is niet iedereen gegeven mss, maar je kan toch wel echt wat letten op verbruik zonder echt (imo) aan comfort in te boeten.

Hier even men cijfers in gegeven bij Engie. Krijg ik melding dat men voorschot van 100€ te hoog is verlaging naar 58€ is aangeraden.
Dit voor gas en elek. van nov-heden :crazy:
Nieuw contract afgesloten in sept 2021.

Gisteren klein brood gaan halen: 3 EUR :oink:. Er is meer dan de directe prijsstijging eh, iedere ondernemer gaat het beginnen doorrekenen in zijn eindproduct.

Uw dampkap moet ook niet altijd op eh. Als je iets tamelijk 'geurloos' (bv. patatten) aant koken bent en een lage luchtvochtigheid hebt binnen, kan je zonder problemen de dampkap eens niet opzetten.

En ik douche liever niet meer dan in die douches van de basic fit. 😐 Lange zwarte haren, geur van natte hond, schimmel en viezerikken die u precies begluren. 😵‍💫
Mijn patatten bak ik nu net niet op de BBQ :)
Gisteren was het dan gewoon een slatje met vlees op de bbq dat anders in de pan gebakken is.
Krijg dat trouwens ook niet aan de vriendin uitgelegd hoor dat het niet altijd moet mja, het is ook niet zozeer om het stroomverbruik te doen

Herkenbaar :D Was ook maar een optie als je je thuis niet meer wou douchen omwille van de gasprijzen. Kiezen tussen de pest en cholera zeker

Terug
Bovenaan