Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ze hebben wel middelen om iets te doen aan de prijzen.
De Croo heeft het ook gisteren gezegd : de prijzen op de vrije markt zijn niet in verhouding tot vraag en aanbod. Dus je zit met een verstoring van de vrije markt. Dan op zich kan EU wel ingrijpen.

Hah, zoals zijn ballonetje om maximumprijzen te hanteren? Gaan ze vooral leuk vinden in de rest van de wereld, dan weten ze op voorhand welke prijzen ze moeten betalen om geen druppel LNG meer naar Europa te doen vloeien.

Kan ik nu mijn gas/elek leverancier contacteren, vragen om mijn voorschot op 0 € te zetten, over paar maand het dubbele te betalen ipv normaal maar dan aan 6%? Van zodra de maatregelen gedaan zijn, het voorschot terug drastisch verkleinen?
lol nee

Je eindfactuur zal alle correcties maken.

Hah, zoals zijn ballonetje om maximumprijzen te hanteren? Gaan ze vooral leuk vinden in de rest van de wereld, dan weten ze op voorhand welke prijzen ze moeten betalen om geen druppel LNG meer naar Europa te doen vloeien.

Hoogste gasprijzen zijn in EU. Dus op zich kan je wel maxprijs opzetten als het nog altijd hoger is dan gemiddelde marktprijs.
Dan gaan ze nog altijd leveren ;)

Hoogste gasprijzen zijn in EU. Dus op zich kan je wel maxprijs opzetten als het nog altijd hoger is dan gemiddelde marktprijs.
Dan gaan ze nog altijd leveren ;)
Tot de prijzen in Azië pieken, omdat ze daar momenteel ook geconfronteerd worden met lage stockages.
LNG is bij uitstek een product dat op zeer korte termijn reageert op prijsprikkels aangezien veel van de cargo's verkocht worden op spot (dus de prijs wordt pas bepaald op het moment dat het effectief in het gasnetwerk geinjecteerd wordt). Daardoor is het geen zeldzaam zicht om een cargo plots van bestemming te zien veranderen.
Zet een prijsplafond op zo'n product en het aanbod valt compleet weg van zodra de marktprijs elders boven het prijsplafond stijgt.

Wat een klucht, deze morgen de krant gelezen... besparing voor mij zou rond de € 4 uitkomen met deze hernieuwde BTW regeling.
Ondertussen krijgen mensen die gewoon een stookolietank hebben een cheque voor € 200. Tja, omdat PS en Ecolo kiezers oververtegenwoordigd zijn in die laatste groep zeker? :ROFLMAO:

Nu ja, tof voor mijn ouders. 🤷‍♂️ Ik ga daar wel eens goed mee lachen, want die stemmen als Vlamingen eerder op het complete bijna andere uiteinde van het politieke spectrum, nu ja mijn vader toch...

Ik vind het eigenlijk triestig hoe ze de mensen doen geloven dat de politiek bovenmenselijke prestaties heeft geleverd om de pompprijs te doen dalen. Stijgende marktprijzen zijn een godsgeschenk voor de schatkist, want ze halen veel meer op zonder bijkomende belastingen in te voeren.
Dit is gewoon niets meer dan zeggen van ah ok we willen jullie niet nog meer geld aftroggelen, dus we zijn content met x aantal belastingopbrengst uit bezine en diesel. Zo'n automatisch aanpassende belastingvoet mag gerust op veel meer btw-plichtige goederen komen.

Ik vind het eigenlijk triestig hoe ze de mensen doen geloven dat de politiek bovenmenselijke prestaties heeft geleverd om de pompprijs te doen dalen. Stijgende marktprijzen zijn een godsgeschenk voor de schatkist, want ze halen veel meer op zonder bijkomende belastingen in te voeren.
Dit is gewoon niets meer dan zeggen van ah ok we willen jullie niet nog meer geld aftroggelen, dus we zijn content met x aantal belastingopbrengst uit bezine en diesel. Zo'n automatisch aanpassende belastingvoet mag gerust op veel meer btw-plichtige goederen komen.
Maakt de overheid eigenlijk winst met deze stijgende prijzen? Buikgevoel zegt van wel, maar ons (gigantisch) staatsapparaat heeft natuurlijk zelf ook toch een hoop stookkosten (onder andere).

Maakt de overheid eigenlijk winst met deze stijgende prijzen? Buikgevoel zegt van wel, maar ons (gigantisch) staatsapparaat heeft natuurlijk zelf ook toch een hoop stookkosten (onder andere).
Niet enkel stookkosten. De kosten van onze regering zijn ook gewoon gestegen net zoals voor ons particulieren. Dus als de overheid zwaar gaat ingrijpen gaat men die kosten die ze nu meer hebben elders moeten verhalen, en zo uiteindelijk betaal je niets minder.

Ik vind het een hoop geroep uit de oppositie. Enorm plat om zomaar te zeggen: ZE MOETEN HET ALLEMAAL MAAR VERLAGEN.
Zo werkt de wereld niet.

Niet enkel stookkosten. De kosten van onze regering zijn ook gewoon gestegen net zoals voor ons particulieren. Dus als de overheid zwaar gaat ingrijpen gaat men die kosten die ze nu meer hebben elders moeten verhalen, en zo uiteindelijk betaal je niets minder.

Ik vind het een hoop geroep uit de oppositie. Enorm plat om zomaar te zeggen: ZE MOETEN HET ALLEMAAL MAAR VERLAGEN.
Zo werkt de wereld niet.

Toen partijen zoals Groen en Vooruit in de oppositie zaten hoorde ik nochtans dezelfde roep.

Tgoh, ik zou denken van wel. De vraag naar producten afkomstig van stookolie lijken mij heel prijsinelastisch. Ik heb in ieder geval niemand nog niet gehoord dat ze plots de verwarming niet meer opzetten, niet meer koken, veel minder douchen of veel meer met de fiets gaan. Maar bon, ik weet het niet. Die cijfers zouden in principe makkelijk terug te vinden moeten zijn?
Misschien de literatuur eens nalezen m.b.t. die elasticiteit. Gasoline prices tend to have little effect on demand for car travel bvb?

Zo werkt de wereld niet.

Volgens mij begrijp je zelfs niet wat ik zeg. Ja, de overheid heeft ook hogere kosten. Nee, ik pleit er niet voor dat de regering meer kosten heeft dan inkomsten. Maar als de regering door de prijsstijgingen 100€ meer belastinginkomsten 'krijgt', en zelf pakweg 40€ hogere kosten heeft, dan moet je toch echt geen genie zijn om te weten dat de regering nog altijd 60€ winst maakt en dus voordeel haalt uit deze crisis.
En nee, de getalletjes zijn niet waarheidsgetrouw, indien sommige mensen dat ook nog zouden geloven.

De verbruiker betaald ?
Liever op deze manier dan inkomsten binnen halen dan de belasting op loon verhogen

De maatregelen die de regering neemt kosten momenteel meer dan de meer-opbrengst uit taxen. Dus dat is al weg.

Dat mensen zoals Tom VG luid verkondigen dat de prijs aan de pomp uit 50% taxen bestaat en dat er dus veel meer gedaan kan worden is pure populistische praat voor de simpelsten onder ons. Iets dat je enkel kan roepen als je het niet moet doen. Of hij moet een gedetailleerd plan voorleggen hoe die kosten gedekt gaan worden (en liefst eens zonder het woord "migratie" of "asielzoeker" erin want dan weet je op voorhand al dat de rekening niet zal kloppen).

De maatregelen die de regering neemt kosten momenteel meer dan de meer-opbrengst uit taxen. Dus dat is al weg.

Dat mensen zoals Tom VG luid verkondigen dat de prijs aan de pomp uit 50% taxen bestaat en dat er dus veel meer gedaan kan worden is pure populistische praat voor de simpelsten onder ons. Iets dat je enkel kan roepen als je het niet moet doen. Of hij moet een gedetailleerd plan voorleggen hoe die kosten gedekt gaan worden (en liefst eens zonder het woord "migratie" of "asielzoeker" erin want dan weet je op voorhand al dat de rekening niet zal kloppen).
BTW is op europees niveau dus die 21% kan je al niks aan doen, zelfs accijnzen hebben een Europees minimum

Tgoh, ik zou denken van wel. De vraag naar producten afkomstig van stookolie lijken mij heel prijsinelastisch. Ik heb in ieder geval niemand nog niet gehoord dat ze plots de verwarming niet meer opzetten, niet meer koken, veel minder douchen of veel meer met de fiets gaan. Maar bon, ik weet het niet. Die cijfers zouden in principe makkelijk terug te vinden moeten zijn?
Misschien de literatuur eens nalezen m.b.t. die elasticiteit. Gasoline prices tend to have little effect on demand for car travel bvb?
Maar mijn vraag was of de overheid hierdoor winst maakt. Jij stelt gewoon van wel, alsof het een geschenk is voor de schatkist. Opnieuw in je antwoord op @toru . Als zo'n producten prijsinelastisch zijn, is dat voor de overheid toch ook zo, lijkt me naast het punt.

Punt is dat zonder onderbouwing het toch een loze veronderstelling is dat de overheid hieraan goed verdient en het als het ware volksverlakkerij is dat ze de accijnzen niet meer doen zakken? Dat is tof om te roepen vanuit de oppositie, #nietmijnregering enzo, maar klopt het?

Tine VDS zei in een artikel dat de meerwinst van taxen op energie grotendeels nu terugvloeit naar de mensen. Maar zeer genuanceerd is die dus nooit.
En Europees gezien kon m'n max nog 25-30cent zakken met de brandstofprijs accijnsgewijs. Dat was dus de gulden middenweg.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan