Aanpak van de gas- en energiecrisis

Een grote groep van de mensen werkt al 2 jaar (voor een gedeelte) thuis
Nu is telewerk 2? weken niet meer verplicht en je merkt een enorme toename van verkeer (allé ik merk het niet, maar die thuis wel)

Ofwel zijn opeens op alle plaatsen de werkgevers zo'n asociale klootzakken dat ze hun persoon fulltime naar kantoor verplichten te gaan, of de mensen kiezen er toch ook zelf voor ?

Ik ga misschien kort door de bocht, maar waar waren die mensen allemaal enkele weken geleden ? gewoon lekker van thuis aan het werken waarschijnlijk
Ik denk dat er nooit de aanname is geweest dat thuiswerk overal permanent zou worden ingevoerd? En zelfs op plaatsen waar het permanent ingevoerd is, gaat het vaak over 1-2 dagen thuiswerk.

En zoals je aanhaalt, veel werkgevers (ik denk dan aan de kleinere kmo) willen hun werkvolk liever ter plaatse hebben. En zoals Sylverscythe zegt, er zullen ook genoeg plaatsen zijn waar het thuiswerken niet zo soepel is gegaan.

En je moet ook kunnen begrijpen dat sommige mensen er naar uit hebben gekeken om terug naar het werk te kunnen gaan. Voor die mensen werkt dat makkelijker, hebben nood aan het sociale aspect van werken, etc. Je mag dat toch ook niet onderschatten lijkt me.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat er nooit de aanname is geweest dat thuiswerk overal permanent zou worden ingevoerd?
Compleet terzijde, maar bij al die lofzangen over thuiswerk mag ook wel de kanttekening gemaakt worden dat op sommige plaatsen dit nooit efficiënt heeft gewerkt. Genoeg diensten (secretariaten, overheidsdiensten, vakbonden, ...) waar de telefoon steevast bleef bellen, om dan een automatisch bericht te krijgen dat men aan thuiswerken doet en niet kan opnemen. Doorschakelen? Wat is dat?

Ik denk dat het ook wel eens nodig wordt dat dit wordt teruggedraaid, of efficiënt gemaakt.

Compleet terzijde, maar bij al die lofzangen over thuiswerk mag ook wel de kanttekening gemaakt worden dat op sommige plaatsen dit nooit efficiënt heeft gewerkt. Genoeg diensten (secretariaten, overheidsdiensten, vakbonden, ...) waar de telefoon steevast bleef bellen, om dan een automatisch bericht te krijgen dat men aan thuiswerken doet en niet kan opnemen. Doorschakelen? Wat is dat?

Ik denk dat het ook wel eens nodig wordt dat dit wordt teruggedraaid, of efficiënt gemaakt.
maar dat is geen probleem van thuiswerk hé, dat is gewoon incompetentie :)

maar dat is geen probleem van thuiswerk hé, dat is gewoon incompetentie :)
Ja, maar de oplossing is dan structurele, jarenlange incompetentie aanpakken...of gewoon terug kantoorwerk invoeren.

Eind 2020 nog hemel en aarde moeten bewegen om een handtekening te krijgen van iemand van de juridische dienst van een Franstalige universiteit. Mevrouw kon dat niet tekenen want ze werkte thuis door de "crise sanitaire".

Moest documenten in orde maken voor de overheid en dit is normaal via aangetekende zending.
Door corona mocht het uitzonderlijk via mail geregeld worden omdat de ambtenaren niet op kantoor zijn.
Werkte heel vlot en weer geld uitgespaard.

Alle communicatie met de overheidsdienst:
Bijgevoegd ontvangt u een brief in verband met uw aanvraag voor de Verzekering Gewaarborgd Wonen.

Deze brief wordt u uitzonderlijk per mail verstuurd. Onze medewerkers werken maximaal van thuis uit omwille van de maatregelen die worden opgelegd om de verspreiding van het COVID 19-virus tegen te gaan.

Soit, heeft heel weinig met de energiecrisis in dit topic te maken

VRT: "Iedereen is het erover eens dat er iets moet gebeuren aan de stijgende energieprijzen" ... Die hebben duidelijk nog niet met @mac-bc gesproken :)

Ik dacht net hetzelfde toen ik het las.

"Goedkoop =goed. Duur = slecht!"
Domme kortzichtige massa. :sarcastic: Wat een kwelling om tussen zulk dom volk te moeten leven.

Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
1) De enige inherente drijvende kracht achter CO2-reductie is het terugverdienmodel uit het weren van fossiele brandstofkosten. Elke procent stijging van deze kost, zijn weer 1000'en business cases die over het kantelpunt geraken om uitgevoerd te worden. Wat dat betreft zijn fossiele brandstoffen dus beter zo duur mogelijk.
2) Daar tegenover staat dat een hoge prijs voor de commodity resulteert in extra incentive voor ontginning. Kijk naar het duurdere schaliegas.

Uit (1) en (2) volgt: de prijs voor de commodity moet zo laag mogelijk, de prijs van de taksen en heffingen op fossiele brandstoffen moet zo hoog mogelijk.

En wat zien we momenteel? De prijs voor de commodity is sky-high terwijl we de taksen en heffingen tot het Europese minimum gaan reduceren. :wallbash: Exact het tegenovergestelde van wat moet gebeuren. En straks maar klagen en zagen dat hernieuwbare energie subsidies moet krijgen om onze targets te halen zeker? Hoe zou dat komen. :sarcastic:

Weer geld door ramen en deuren gooien (langs 2 kanten!) die we niet hebben. Om ervoor te zorgen dat de rijke middenklasse nog steeds met zijn SUV naar de bakker om de hoek kan rijden. En zo schuiven we nog meer op richting een straatarm land met steenrijke inwoners. En daar is uiteindelijk de armste bevolkingslaag de grootste dupe van wegens hun afhankelijkheid van de overheid. Of hoe een op het eerste zicht "sociale maatregel" op de lange termijn enorm asociaal is.

Domme kl*ten, met die Vincent Van Peteghem van CD&V op kop. Echt weer zo'n typische rurale kerktoren-tsjeef zonder visie. "Maar hij heeft gestudeerd, dus het zal wel een goede zijn! Ge kunt daar niets verkeerd mee doen!".

Om ervoor te zorgen dat de rijke middenklasse nog steeds met zijn SUV naar de bakker om de hoek kan rijden.
Jezus man, gezinnen hebben moeilijkheden om hun gasfactuur te betalen en je begint hier weer te wenen over een SUV die er voordeel kan uit halen.

Ik begrijp je insteek maar bekijk het eens nuchter.

"Goedkoop =goed. Duur = slecht!"
Domme kortzichtige massa. :sarcastic: Wat een kwelling om tussen zulk dom volk te moeten leven.

Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
1) De enige inherente drijvende kracht achter CO2-reductie is het terugverdienmodel uit het weren van fossiele brandstofkosten. Elke procent stijging van deze kost, zijn weer 1000'en business cases die over het kantelpunt geraken om uitgevoerd te worden. Wat dat betreft zijn fossiele brandstoffen dus beter zo duur mogelijk.
2) Daar tegenover staat dat een hoge prijs voor de commodity resulteert in extra incentive voor ontginning. Kijk naar het duurdere schaliegas.

Uit (1) en (2) volgt: de prijs voor de commodity moet zo laag mogelijk, de prijs van de taksen en heffingen op fossiele brandstoffen moet zo hoog mogelijk.

En wat zien we momenteel? De prijs voor de commodity is sky-high terwijl we de taksen en heffingen tot het Europese minimum gaan reduceren. :wallbash: Exact het tegenovergestelde van wat moet gebeuren. En straks maar klagen en zagen dat hernieuwbare energie subsidies moet krijgen om onze targets te halen zeker? Hoe zou dat komen. :sarcastic:

Weer geld door ramen en deuren gooien (langs 2 kanten!) die we niet hebben. Om ervoor te zorgen dat de rijke middenklasse nog steeds met zijn SUV naar de bakker om de hoek kan rijden. En zo schuiven we nog meer op richting een straatarm land met steenrijke inwoners. En daar is uiteindelijk de armste bevolkingslaag de grootste dupe van wegens hun afhankelijkheid van de overheid. Of hoe een op het eerste zicht "sociale maatregel" op de lange termijn enorm asociaal is.

Domme kl*ten, met die Vincent Van Peteghem van CD&V op kop. Echt weer zo'n typische rurale kerktoren-tsjeef zonder visie. "Maar hij heeft gestudeerd, dus het zal wel een goede zijn! Ge kunt daar niets verkeerd mee doen!".
Het is de middenklasse die altijd de dupe is in dit land, dus daar wordt terecht iets aan gedaan. Door een kortzichtige ideologie te blijven verkondingen en alles karikaturaal voor te stellen ga je voorbij aan het feit dat je niet kan verwachten dat iedereen zich onmiddellijk kan aanpassen.

De stelling "Om ervoor te zorgen dat de rijke middenklasse nog steeds met zijn SUV naar de bakker om de hoek kan rijden." is gewoon belachelijk en slaagt op niks. Dat is toogpraat van gefrustreerde mensen. Nogmaals niet iedereen kan met de fiets alles doen net zoals niet alle rijke middenklassers met de SUV naar de bakker rijden.

Ik denk dat er nooit de aanname is geweest dat thuiswerk overal permanent zou worden ingevoerd? En zelfs op plaatsen waar het permanent ingevoerd is, gaat het vaak over 1-2 dagen thuiswerk.

En zoals je aanhaalt, veel werkgevers (ik denk dan aan de kleinere kmo) willen hun werkvolk liever ter plaatse hebben. En zoals Sylverscythe zegt, er zullen ook genoeg plaatsen zijn waar het thuiswerken niet zo soepel is gegaan.

En je moet ook kunnen begrijpen dat sommige mensen er naar uit hebben gekeken om terug naar het werk te kunnen gaan. Voor die mensen werkt dat makkelijker, hebben nood aan het sociale aspect van werken, etc. Je mag dat toch ook niet onderschatten lijkt me.
Begrijp ik absoluut. Maar dan moet je gewoon niet komen klagen dat de prijzen te hoog zijn en het onmogelijk is en de overheid bijgevolg maar moet bijsteken.

Begrijp ik absoluut. Maar dan moet je gewoon niet komen klagen dat de prijzen te hoog zijn en het onmogelijk is en de overheid bijgevolg maar moet bijsteken.
Er wordt niet gevraagd naar bijsteken maar om actie om het betaalbaar te houden. En zolang een groot deel van uw loon naar de overheid gaat is het ook aan die overheid om zijn burgers te helpen.

In Nederland en Frankrijk gaat men alvast de de accijns op brandstof verlagen. Maar als men dat hier doen doen we precies alsof ze gek zijn geworden.

Ondanks wat mac-bc zegt bestaat de middenklasse uit meer dan enkel mensen met een SUV bedrijfswagen die op de oprit van een vrijstaande villa met ingebouwd zwembad staat.

Er wordt niet gevraagd naar bijsteken maar om actie om het betaalbaar te houden. En zolang een groot deel van uw loon naar de overheid gaat is het ook aan die overheid om zijn burgers te helpen.

In Nederland en Frankrijk gaat men alvast de de accijns op brandstof verlagen. Maar als men dat hier doen doen we precies alsof ze gek zijn geworden.

Ondanks wat mac-bc zegt bestaat de middenklasse uit meer dan enkel mensen met een SUV bedrijfswagen die op de oprit van een vrijstaande villa met ingebouwd zwembad staat.
Je burgers helpen is één zaak
Maar als jij KIEST om naar kantoor te gaan, dan moet je niet komen klagen of zagen dat het te duur is

Nederland heeft bij mijn weten een begrotingsoverschot en heeft dus net iets meer marge als ons.
En hoeveel mensen krijgen daar een sociaal tarief ?

Je burgers helpen is één zaak
Maar als jij KIEST om naar kantoor te gaan, dan moet je niet komen klagen of zagen dat het te duur is

Nederland heeft bij mijn weten een begrotingsoverschot en heeft dus net iets meer marge als ons.
En hoeveel mensen krijgen daar een sociaal tarief ?
Akkoord, maar wees maar gerust dat voor de meerderheid van de mensen die verplaatsing noodzakelijk is.

Ook je punt van het begrotingsoverschot snap ik. Maar in mijn ogen mag een bevolking niet de dupe zijn van het slechte beleid van hun regering.

Ik vind wel dat dat sociaal tarief hier nogal vlot als dooddoener gebruikt wordt. Er zijn een hoop mensen die net buiten dat sociaal tarief vallen. Vaak dezelfde mensen die voor alle andere tegemoedkomingen ook net buiten de boot vallen. En voor die mensen begint het stilletjes aan wel echt moeilijk te worden.

En als dan sommige afkomen dat er geen steun mag komen met het argument dat door pakweg een verlaging van de accijnzen er plots een SUV wat voordeel haalt, daar gaan mijn haren van rechtstaan.

Laatst bewerkt:
Het zou echter gerust een én én verhaal kun en zijn:
We hebben de laatste jaren duidelijk een overantwoorden opmars van SUV's - die je dan ziet sukkelend zoeken naar een parkeerplaats die toch maar groot genoeg is - en eveneens een toename aan bedrijfswagens. Belast die eersten méér, exponentieel wat mij betreft, en behandel die laatsten fiscaal correct, inclusief een beperking op tankkaarten.

Tegelijkertijd kan je parallel met de uitfasering van verbrandingsmotoren de kost van brandstof wel nog betaalbaar houden door BTW en accijnzen binnen de perken te houden.

De Sutter haar ideetje van meer te investeren in openbaar vervoer... Dat is allemaal goed en wel in regio's waar deftig aanbod is, maar dat nu in grote delen van heel Limburg en andere niet grootstedelijke regio's ontbreken.

Akkoord, maar wees maar gerust dat voor de meerderheid van de mensen die verplaatsing noodzakelijk is.

Ook je punt van het begrotingsoverschot snap ik. Maar in mijn ogen mag een bevolking niet de dupe zijn van het slechte beleid van hun regering.

Ik vind wel dat dat sociaal tarief hier nogal vlot als dooddoener gebruikt wordt. Er zijn een hoop mensen die net buiten dat sociaal tarief vallen. Vaak dezelfde mensen die voor alle andere tegemoedkomingen ook net buiten de boot vallen. En voor die mensen begint het stilletjes aan wel echt moeilijk te worden.

En als dan sommige afkomen dat er geen steun mag komen met het argument dat door pakweg een verlaging van de accijnzen er plots een SUV wat voordeel haalt, daar gaan mijn haren van rechtstaan.

Als het de voorbije maanden niet noodzakelijk is, waarom zou het dan vanaf nu wel noodzakelijk zijn ?
Omdat een baas liever dat jij naast hem zit zodat hij je in de gaten kan houden ? Oké daar kan een werknemer niks aan doen, maar dan moet er op andere manieren worden ingegrepen, niet ?

We mogen niet de dupe zijn van slecht (uitdeel) beleid ? Maar bij elke tegenslag kijken we al naar de overheid van "help aub, en liefst in cash"

Ik begrijp wel dat er heel veel mensen net buiten dat sociaal tarief vallen omdat ze net dat beetje teveel hebben, maar gaat het ons verder helpen als we die ook nog iets gaan toesteken ? Want bij de volgende tegenslag staat de volgende groep die daar net buitenvalt ook aan de deur hé

Morgen zakt de diesel prijs trouwens met 20€c hé, nog steeds hoger dan dat het was en volgens mij ook nog boven de 2€, maar het is toch al wat beter

Het merendeel van wat hier gezegd wordt, slaagt op hun persoonlijk belang (als gezin of individu).
Wel, ik durf met een gerust hart zeggen: de overheid moet vooral voor onze bedrijven zorgen. Als die stilvallen is het pas echt gedaan met de pret.
Voor de individuen die hunne naft niet meer kunnen betalen: ga met het OV, ga met de fiets, carpool,... Er valt altijd iets aan te doen. Dat het even comfortabel is, dat zeg ik niet. Maar in tijde van crisis moet je om kunnen gaan met veranderingen.
Kan je energiefactuur niet betalen? Je leeft boven uw stand. Je had die open bebouwing maar niet moeten zetten of kopen. Een rijwoning en uw gasverbruik is /4. Zet uwe thermostaat op 18°C en uw gasverbruik is zo goed als 0..

Is er hier echt iemand op het forum in de situatie waar het uitzichtloos is? Dat zou ik eens willen weten.

Het was geen compliment hoor. Ik ben het faliekant oneens met je stijl van debatteren en de kort-door-de-bocht oplossingen die je maar steeds aanbrengt. Jij en een paar anderen hier hebben de gewoonte om een karikatuur te illustreren en die dan te extrapoleren naar een volledige bevolking. En zelf doen jullie uiteraard de juiste nobele actie. Iedereen die jullie stichtende voorbeeld niet kan volgen wordt gedegradeerd tot dom klootjesvolk. Wie aangeeft de dupe te kunnen zijn krijgt een ferme 'eigen schuld, dikke bult'. 0,0 empathie hebben jullie.

De realiteit is echter veel genuanceerder en complexer. Jullie proberen argumenten kracht bij te zetten door het te hebben over SUV's, villa's, zwembaden, ... Wat betekent dat? Kijken jullie daarop neer als intelligentsia? Zijn jullie gefrustreerd omdat jullie dat zelf niet hebben? Hebben jullie dat wel en vinden jullie dat er teveel villa's zijn? Of zijn jullie echte revolutionaire idealisten?

Als een regering door belastingen een bevolking verarmt (want dat is hier aan het gebeuren) zonder iets degelijks in de plaats te geven dan begrijp ik dat die bevolking daarover mort. Jij stelt dan dat we maar 's een keertje minder op vakantie moeten gaan... Let op met het domino-effect dat zulke zaken wel 's kunnen veroorzaken. Je gaat super kort door de bocht, zo kort dat je bakfiets dreigt om te kantelen.

We hebben de laatste jaren duidelijk een overantwoorden opmars van SUV's - die je dan ziet sukkelend zoeken naar een parkeerplaats die toch maar groot genoeg is - en eveneens een toename aan bedrijfswagens. Belast die eersten méér, exponentieel wat mij betreft, en behandel die laatsten fiscaal correct, inclusief een beperking op tankkaarten.
Stel dat je een elektrische SUV zou hebben dan zou je iets als dit kunnen schrijven: "Ik parkeer mijn SUV in overdekte parkings met plaatsen voorbehouden voor EV. Die kosten trek ik bovendien af van mijn belastingen. En ook die SUV is 100% aftrekbaar. Bovendien heb ik geen tankkaart maar, zoals elke zichzelf respecterende rijkeluis zelfstandige, een laadpas. Nu, met die groei aan EV's zal het steeds moeilijker worden om een parkeerplek te vinden. Daarom stel ik voor dat we met onmiddellijke ingang alle ICE-wagens van de baan halen of (zoals je graag zal horen) extreem hoog belasten. Dan rijdt dat plebs met hun stinkende diesels ook niet meer in de weg en hebben we meteen meer plek voor die SUV EV's want die worden toch alsmaar groter. Win-win: propere lucht en meer plek op de weg!"

Dat is wat jij doet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan