ThomasMore
Well-known member
Anderzijds moet je toch ook soms erkennen dat het wat wraakroepend kan zijn: Een minderheid aan vlamingen klaagt al lang bestaande problemen aan inzake energie, klimaat en duurzaamheid. Die mensen investeren buiten hun wettelijke verplichtingen geld en moeite om toch een deel van de oplossing te kunnen zijn.
Een meerderheid aan Vlamingen kiest er echter voor om dit allemaal totaal naast zich neer te leggen en enkel naar het financiele plaatje te kijken.
Ze verkiezen dan nog eens partijen die zeggen dat ze goed bezig zijn. Zodra er dan een crisis uitbreekt waaruit duidelijk de onhoudbaarheid van hun levensstijl blijkt, gaan ze meteen bij de overheid om extra centen roepen.
Ondertussen verwijten sommigen de eerste categorie elitair te zijn omdat in hun hoofd, je enkel dergelijke investeringen en keuzes kunt maken als je hoogopgeleid en rijk bent. Terwijl ik met mijn graduaatsdiploma toch ook maar mooi elke dag met de fiets naar mijn bouwfirma 10km verderop rij en mijn vriendin treint naar haar leraressenjob.
Om maar te zwijgen over het feit dat de meeste armoede zich net in de steden situeert en niet op het platteland, dus het is al helemaal de wereld op zijn kop. Mensen die zeggen dat het te duur is om in de stad te wonen bedoelen natuurlijk dat ze op 250m² willen blijven wonen met een grote tuin en dat iets minder geen optie is.
Dat komt door het adoptiemodel van Rogers. Bij nieuwe producten of innovaties maar ook bij maatschappelijke gedragsveranderingen ga je steeds een klein aantal innovators hebben die zoiets als eersten accepteren. Later volgen de early en late majority. Helemaal achteraan in de curve bengelen de laggards die je met alle moeite van de wereld niet in beweging krijgt. Voor amateur filosoof Mac-BC: de nihilisten.
Je kan dat wraakroepend vinden maar een maatschappij verander je niet plots. Meer nog, word een maatschappij gedwongen tot zeer plotse ingrijpende veranderingen dan krijg je chaos. Kijk maar naar het begin van de Covid pandemie of de oorlog in Oekraïne.
Mac BC projecteert zijn eigen overtuiging en mogelijkheden op de volledige maatschappij en dat is gewoon geen correcte manier van denken. Dat zou immers betekenen dat elke mens dezelfde mogelijkheden zou hebben om de juiste keuzes te maken. Wat uiteraard zo niet is.