Aanpak van de gas- en energiecrisis

Er bestaan tegenwoordig e-bikes ;)
Er bestaan evenveel andere producten die even nutteloos zijn voor de discussie :sarcastic:
En werkgevers zijn precies (snel Google) verplicht om iets te voorzien om u te kunnen omkleden.
Wel moet er altijd een ruimte beschikbaar zijn waar werknemers kledij kunnen ophangen, ongeacht of een aangepaste outfit nodig is of niet. Denk aan individuele kleerkasten of kapstokken. Natte, opgeborgen kledij moet kunnen drogen. Kies dus voor een kleerkast of ruimte die kan worden verlucht.
Selectief quoten is een kunst, lees misschien alles waar het vandaan komt:

Dus, kleedkamer & douches niet verplicht. Enkel een kapstok. Dat lost het probleem waar je op antwoordt niet op.

Er bestaan evenveel andere producten die even nutteloos zijn voor de discussie :sarcastic:

Selectief quoten is een kunst, lees misschien alles waar het vandaan komt:

Dus, kleedkamer & douches niet verplicht. Enkel een kapstok. Dat lost het probleem waar je op antwoordt niet op.
Euhm nee e-bikes waardoor je 35km/u kan overbruggen zijn weldegelijk een goed alternatief voor een wagen om naar het werk in uw buurt te gaan.

Je staat daar ook niet van nat in het zweet en als het regent doe je regenkleding aan die je kan weghangen (want dat is verplicht zoals ik quote) en heb je dus geen douches nodig

Euhm nee e-bikes waardoor je 35km/u kan overbruggen zijn weldegelijk een goed alternatief voor een wagen om naar het werk in uw buurt te gaan.

Je staat daar ook niet van nat in het zweet en als het regent doe je regenkleding aan die je kan weghangen (want dat is verplicht zoals ik quote) en heb je dus geen douches nodig
Als je met oogkleppen op enkel naar bepaalde scenario's kijkt, dan wel.

Ik ben vroeger nog met de fiets naar school gegaan en kan u het volgende zeggen:
Zelfs met regenkledij, blijf je niet volledig droog als het hard genoeg regent.
Als je een functie hebt waar presentatie deel van is, gaat dat ook al niet lukken. Veel geluk met uw kostuum onder regenkledij of gestijld haar onder uw helm.
En dan zwijg ik nog over het feit dat een deel mensen zich ook kapot gaat zweten in een hittegolf op een e-bike.

Of natuurlijk in de haven werkt, waar een deel tunnels/bruggen enkel toegankelijk zijn met de wagen. Switch gewoon eens tussen wagen, fiets & OV bij deze route:

Ik ben vroeger nog met de fiets naar school gegaan en kan u het volgende zeggen:
Als je een functie hebt waar presentatie deel van is, gaat dat ook al niet lukken. Veel geluk met uw kostuum onder regenkledij of gestijld haar onder uw helm.
En dan zwijg ik nog over het feit dat een deel mensen zich ook kapot gaat zweten in een hittegolf op een e-bike.

Of natuurlijk in de haven werkt, waar een deel tunnels/bruggen enkel toegankelijk zijn met de wagen. Switch gewoon eens tussen wagen, fiets & OV bij deze route:
Mensen die verplicht in kostuum moeten gaan werken zullen nu ook wel niet de mensen zijn met een lager loon (of zonder bedrijfswagen) ;)
En goei gerief (waterdicht) is gewoon waterdicht hoor

ivm uw route: Je pakt nu wel de enige toltunnel die er is in ons land. Als je die elke dag met de wagen doet ben je al 12 euro kwijt aan tol?
Trouwens denk ik dat google maps ook niet klopt voor fietsers en OV:

Laatst bewerkt:
Mensen die verplicht in kostuum moeten gaan werken zullen nu ook wel niet de mensen zijn met een lager loon (of zonder bedrijfswagen) ;)
Ooit gehoord van onthaal? Ik had het over functies waar presentatie belangrijk is, wat bij een onthaal medewerker zo is. Sommige winkels hebben ook een dresscode voor hun verkopers. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
ivm uw route: Je pakt nu wel de enige toltunnel die er is in ons land. Als je die elke dag met de wagen doet ben je al 12 euro kwijt aan tol?
Met een gewone wagen is het €4,95 enkele doorgang met kaart of €3,56 met abo.En wat heeft dat te maken met de discussie?

Verder is uw e-bike als alternatief ook niet gratis hé... Dat vergeet je dan wel ff. Hetzelfde als uw selectief quoten en wat je hierboven doet, enkel met oogkleppen op kijken om toch je gelijk te proberen halen.

Ooit gehoord van onthaal? Ik had het over functies waar presentatie belangrijk is, wat bij een onthaal medewerker zo is. Sommige winkels hebben ook een dresscode voor hun verkopers. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.

Met een gewone wagen is het €4,95 enkele doorgang met kaart of €3,56 met abo.En wat heeft dat te maken met de discussie?

Verder is uw e-bike als alternatief ook niet gratis hé... Dat vergeet je dan wel ff. Hetzelfde als uw selectief quoten en wat je hierboven doet, enkel met oogkleppen op kijken om toch je gelijk te proberen halen.
Ik quote helemaal niet selectief maar wat relevant is. Jij haalt er een niet relevant stuk bij om wat ik quote gewoon te bevestigen :laugh:

Maar dat niet relevant stuk kan wel eens betrekking hebben op uw bovenstaande functies

Een e-bike is niet gratis nee, maar vaak krijg je fietsvergoeding, laden velen de batterij gewoon op het werk op en is de running cost sowieso veel kleiner dan die van een auto.
200 werkdagen == 400 keer door de tunnel en je zit al aan 1400 euro. Dus na anderhalf jaar is uw aankoopprijs al terugverdiend

Laatst bewerkt:
Het is een beetje een pol & actua-discussie zoals in de goede oude tijd. Een veel te algemeen statement doen dat slecht onderbouwd is en bij elk tegenargument op een ander detail inzoomen waar je dan onnozel over kan doen.

Allez algemene conclusie, iedereen moet maar rap een nieuwbouw naast zijn werk zetten of met de fiets gaan. All's well that ends well.

Ik quote helemaal niet selectief maar wat relevant is. Jij haalt er een niet relevant stuk bij om wat ik quote gewoon te bevestigen :laugh:

Maar dat niet relevant stuk kan wel eens betrekking hebben op uw bovenstaande functies
Nee, toch niet. "Goed en veilig" slaat niet op dresscode.

Hier een deftige link: https://werk.belgie.be/nl/themas/we...sociale-voorzieningen/sanitaire-voorzieningen
Dus enkel verplicht wanneer de werknemer van kledij moet wisselen. Wat bij een dresscode niet het geval is, bij veiligheidskledij die voorzien wordt wel.

En ik ben vroeger ook in kostuum examens gaan afleggen en ik ging gewoon met de fiets
Proficiat. Was dat ook onder regenkledij en met dezelfde eisen als op een job? Of hadden de leerkrachten/proffen er ook geen probleem mee als ge in het kostuum van uw vader kwam die totaal niet pastte?

Een e-bike is niet gratis nee, maar vaak krijg je fietsvergoeding, laden velen de batterij gewoon op het werk op en is de running cost sowieso veel kleiner dan die van een auto.
200 werkdagen == 400 keer door de tunnel en je zit al aan 1400 euro. Dus na anderhalf jaar is uw aankoopprijs al terugverdiend
Extra uitleg maakt het nog altijd niet relevant hoor.

Want die mensen kunnen niet fietsen of het OV nemen?

OV dat gesubsidieerd wordt en terugbetaald door werkgever en fietsvergoeding die vrijgesteld is van belastingen.

Ondertussen zaten al die mensen die normaal met hun salariswagen naar Brussel gaan thuis te werken zonder verplichte tussenkomst voor de meerkosten.
Compleet bij de haren getrokken gij..
Kga u een ander voorbeeld geven. Mensen die bij het spoor werken krijgen een vrijkaart om de trein kosteloos te gebruiken doch kunnen ze niet altijd op hun werkplaats geraken doordat de treinen er nog niet geraken bij einde of start van hun shift.
En er worden veel werkolaatsen gesloten en gecentraliseerd… iedereen moet dan ook maar verhuizen naar een station waar ze een trein kunnen nemen .. dat ze dan niet kunnen nemen conform hun shiften.

Ge hebt een bepaalde visie en ge staat niet open voor een andere visie, kan dan zowel tegen een kind van 3 babbelen.

Sorry maar deze moest er uit. Wereldvreemd ben jij.

Om dan nog maar te zwijgen van mensen die in ploegen werken..

Het is voor mij 29km enkel. Het is 1:30 fietsen, ik moet om 5:30 beginnen, reken nog 20 minuten douchen/omkleden. (Ja, zelfs op een elektrische fiets zweet ik mij te pletter op zo een afstand).

Dan moet ik thuis om 3:40 vertrekken, en dus om 3u opstaan.

En dit om dan tegen 15u thuis te komen waar ik onmiddellijk moet doorrijden om de kindjes van school af te halen. Ons kindjes zitten op 2 verschillende scholen, op 20 minuten rijden van elkaar waardoor onze oudste een half uur moet wachten en we dan samen rond 16:45 thuiskomen. Dan moet ik nog beginnen koken en eten we wat het al snel 18:30 maakt.
Dan heb ik nog een half uurtje ergens speling om me wat op te frissen want om 19u moet ik terug in m'n bed om aan 8u slaap te geraken.

Dan met de late, moet ik om 11:40 vertrekken om tegen 23u thuis te komen. Een half uurtje opfrissen. En dan 6:30 slapen want om 6:30 gaat de wekker terug om op tijd de kindjes naar school te kunnen voeren.

Tenslotte met de nacht. Om 20u vertrekken en om 7u thuis te komen. Een half uurtje om de kindjes klaar te maken en terug te vertrekken om dan tegen 8:45 thuis te komen. Half uurtje opfrissen en om 9:15 gaan slapen. 5:30 later opstaan om de kindjes terug te gaan halen om dan tegen 16:45 terug thuis te zijn. (De woensdag kan ik al evengoed niet gaan slapen want dan moet ik om 11:15 al opstaan) En net zoals na de vroege tegen 18:30 "klaar" te zijn.
Hier heb ik dan 1:30 om even bij te slapen of iets nuttig te doen voor ik terug moet vertrekken.

Al deze zaken dikwijls 7 dagen op een rij.

Geen marge om ergens in een winkel te stoppen om eten te kopen, geen marge om de kindjes te helpen met hun huiswerk, geen marge voor hobby's.

@SomeDude perfect haalbaar volgens u? Dat is gewoon moordend.

Hoelang geef je mij voor ik ergens uitgemergeld halfdood in een gracht lig te rotten na een hartaanval wegens overdreven stress/butnout/sleepgebrek/...

Kindjes naar een dichtere school sturen gaat niet. De lagere school waar onze 2 jongste zitten was op 3km van waar we woonden toen ze voor het eerst naar school gingen. Nu is het 8km. Er is een school dichter (1km) maar alle scholen zitten stampvol dus veranderen van school gaat niet. (Los van hun vriendjes). Onze oudste zit in het middelbaar en die school ligt op 5km van ons huis, maar we zouden enkele gevaarlijke plaatsen passeren en dankzij een trauma enkele jaren geleden kan ik het niet aan onze oudste alleen met de fiets te laten gaan.

Mijn vrouw werkt ook, en zou, als ze ook alles met de fiets zou doen, om 6u moeten vertrekken en pas om 18u terug thuis zijn.

Wij wonen op 5km van het station, mijn vrouw kan/gaat met de trein naar het werk.

Ik heb, door m'n specifieke job maar 1 optie om te veranderen van werklocatie. En deze ligt op 24km wat dus geen verschil maakt. Ik kan ook naar dezelfde stad als m'n vrouw gaan werken, maar een overplaatsing buiten m'n regio duurt in deze tijden van personeelstekort zeker 5 jaar.
Verhuizen richting die stad wil zeggen dat we naar een veel duurdere regio moeten en weg gaan van ouders/schoonouders die geregeld instaan voor de opvang van onze kindjes.

Conclusie @SomeDude weinig mensen hebben de mogelijkheid om zomaar de auto te laten staan.
Als single zonder kinderen en familie is dat inderdaad te doen. Maar met een gezin waar beide ouders werken is dat voor veel gezinnen gewoon onmogelijk.

Kga u een ander voorbeeld geven. Mensen die bij het spoor werken krijgen een vrijkaart om de trein kosteloos te gebruiken doch kunnen ze niet altijd op hun werkplaats geraken doordat de treinen er nog niet geraken bij einde of start van hun shift.
En er worden veel werkolaatsen gesloten en gecentraliseerd… iedereen moet dan ook maar verhuizen naar een station waar ze een trein kunnen nemen .. dat ze dan niet kunnen nemen conform hun shiften.

Ge hebt een bepaalde visie en ge staat niet open voor een andere visie, kan dan zowel tegen een kind van 3 babbelen.

Sorry maar deze moest er uit. Wereldvreemd ben jij.

Ik ben zo iemand. Ik werk bij het spoor en geraak gewoon niet met de trein op m'n werk. (Of ik moet voor de vroege om 22u de avond ervoor al vertrekken en op m'n werk al overnachten)

Maar kunnen die nie fietsen ?

Er bestaan tegenwoordig e-bikes ;)
En werkgevers zijn precies (snel Google) verplicht om iets te voorzien om u te kunnen omkleden.
Ze zijn het niet verplicht maar elk kantoorgebouw die de afgelopen 10 jaar op mijn bureau gepasseerd is heeft de voorzieningen.
Nu nog aan twee bezig, Douches, M V, X, Fietsenstalplaats, laders voor de fietsen... de hele rimram.
Kan me voorstellen dat in bestaande kantoren anno 1990-2010 dit zo niet van toepassing was maar de trend is duidelijk gezet.

Hier elke dag 85km, winter, zomer, regen, zon. En jawel steeds droog. Genieten, no stress... +-1u3min enkel . Al z'n 5j.
Karakter meer heb je niet nodig.

Hier elke dag 85km, winter, zomer, regen, zon. En jawel steeds droog. Genieten, no stress... +-1u3min enkel . Al z'n 5j.
Ik doe 65km met de auto en das net geen uur.
En dat is zonder file.

Hoe rijdt gij 85km met de fiets in een uur

Goo
zever.
18 maanden 30 km enkel gedaan. Gemiddelde snelheid haal je never of te nooit 40 km.

2 winters gedaan met 4 lekke banden en daar sta je dan in de sneeuw te wachten op de depannage want nee je kan op een speed pedelec niet op 123 een band vervangen. En niet alle wegen zijn fietsvriendelijk. Laat staan voor een speed pedelec.

En mijn werk heeft bijna geen voorzieningen om te douchen en om te kleden. Ze bieden zelfs nog maar sinds zeer kort fietsvergoeding aan die nog eens begrensd is tot 10 km enkel traject.

Tis niet omdat gij het kan dat eenieder het kan . Ik zie nog niet iemand met wat fysieke mankementen of laat staan een zwangere vrouw elke dag zo tocht doen.

Ik vraag mij af wat iedereen gaat doen over 5 of 10 jaar want autorijden of energie gaat echt niet goedkoper worden. Dat zal blijven stijgen. Dit is lang het einde nog niet.

mijn werkgever heeft zelfs een droog-antigeur-cabine voorzien, voor mensen die met de fiets komen, of het nu met een koersfiets of een elektrische is, iedereen gelijk voor de wet. Op je werk aankomen,je werkkledij aandoen, en ondertussen je bezwete fietskledij te drogen hangen

Terug
Bovenaan