Aanpak van de gas- en energiecrisis

Om dan nog maar te zwijgen van mensen die in ploegen werken..

Het is voor mij 29km enkel. Het is 1:30 fietsen, ik moet om 5:30 beginnen, reken nog 20 minuten douchen/omkleden. (Ja, zelfs op een elektrische fiets zweet ik mij te pletter op zo een afstand).

Dan moet ik thuis om 3:40 vertrekken, en dus om 3u opstaan.

En dit om dan tegen 15u thuis te komen waar ik onmiddellijk moet doorrijden om de kindjes van school af te halen. Ons kindjes zitten op 2 verschillende scholen, op 20 minuten rijden van elkaar waardoor onze oudste een half uur moet wachten en we dan samen rond 16:45 thuiskomen. Dan moet ik nog beginnen koken en eten we wat het al snel 18:30 maakt.
Dan heb ik nog een half uurtje ergens speling om me wat op te frissen want om 19u moet ik terug in m'n bed om aan 8u slaap te geraken.

Dan met de late, moet ik om 11:40 vertrekken om tegen 23u thuis te komen. Een half uurtje opfrissen. En dan 6:30 slapen want om 6:30 gaat de wekker terug om op tijd de kindjes naar school te kunnen voeren.

Tenslotte met de nacht. Om 20u vertrekken en om 7u thuis te komen. Een half uurtje om de kindjes klaar te maken en terug te vertrekken om dan tegen 8:45 thuis te komen. Half uurtje opfrissen en om 9:15 gaan slapen. 5:30 later opstaan om de kindjes terug te gaan halen om dan tegen 16:45 terug thuis te zijn. (De woensdag kan ik al evengoed niet gaan slapen want dan moet ik om 11:15 al opstaan) En net zoals na de vroege tegen 18:30 "klaar" te zijn.
Hier heb ik dan 1:30 om even bij te slapen of iets nuttig te doen voor ik terug moet vertrekken.

Al deze zaken dikwijls 7 dagen op een rij.

Geen marge om ergens in een winkel te stoppen om eten te kopen, geen marge om de kindjes te helpen met hun huiswerk, geen marge voor hobby's.

@SomeDude perfect haalbaar volgens u? Dat is gewoon moordend.

Hoelang geef je mij voor ik ergens uitgemergeld halfdood in een gracht lig te rotten na een hartaanval wegens overdreven stress/butnout/sleepgebrek/...

Kindjes naar een dichtere school sturen gaat niet. De lagere school waar onze 2 jongste zitten was op 3km van waar we woonden toen ze voor het eerst naar school gingen. Nu is het 8km. Er is een school dichter (1km) maar alle scholen zitten stampvol dus veranderen van school gaat niet. (Los van hun vriendjes). Onze oudste zit in het middelbaar en die school ligt op 5km van ons huis, maar we zouden enkele gevaarlijke plaatsen passeren en dankzij een trauma enkele jaren geleden kan ik het niet aan onze oudste alleen met de fiets te laten gaan.

Mijn vrouw werkt ook, en zou, als ze ook alles met de fiets zou doen, om 6u moeten vertrekken en pas om 18u terug thuis zijn.

Wij wonen op 5km van het station, mijn vrouw kan/gaat met de trein naar het werk.

Ik heb, door m'n specifieke job maar 1 optie om te veranderen van werklocatie. En deze ligt op 24km wat dus geen verschil maakt. Ik kan ook naar dezelfde stad als m'n vrouw gaan werken, maar een overplaatsing buiten m'n regio duurt in deze tijden van personeelstekort zeker 5 jaar.
Verhuizen richting die stad wil zeggen dat we naar een veel duurdere regio moeten en weg gaan van ouders/schoonouders die geregeld instaan voor de opvang van onze kindjes.

Conclusie @SomeDude weinig mensen hebben de mogelijkheid om zomaar de auto te laten staan.
Als single zonder kinderen en familie is dat inderdaad te doen. Maar met een gezin waar beide ouders werken is dat voor veel gezinnen gewoon onmogelijk.

Ik ben zo iemand. Ik werk bij het spoor en geraak gewoon niet met de trein op m'n werk. (Of ik moet voor de vroege om 22u de avond ervoor al vertrekken en op m'n werk al overnachten)
We zijn hier offtopic aan het gaan dus mss al die posts naar ander topic zwieren mods?

Anyway:
  • 29 km enkel kan je binnen het uur wel aflegen met een speed-pedelec (eerder 50 min)
  • als je daarvan nat in zweet staat is er iets grondig mis met uw conditie maar dat zal dan na verloop van tijd wel verbeteren
  • douchen / omkleden: 10 min
  • 40 min nodig om van uw bed op uw fiets te geraken kan je ook al makkelijk 15min afdoen (eten, tanden poetsen en vertrekken)
Voila dat is al maar 1u15 min, pakt 1u30 dus je kan al tot 4u in uw bed blijven liggen

Dat jij iemand van 12+ niet alleen 5km met de fiets durft te laten gaan (of de schoolbus nemen) is ook gewoon eigen keuze (door trauma)

Als je dat allemaal niet wilt en absoluut de auto wilt nemen dan moet je er ook maar mee leven dat de prijzen duurder worden want de alternatieven zijn er. Zelfs al gebruik je de fiets maar 2*/week rij je 5000km/jaar minder met uw wagen

Goo

zever.
18 maanden 30 km enkel gedaan. Gemiddelde snelheid haal je never of te nooit 40 km.

2 winters gedaan met 4 lekke banden en daar sta je dan in de sneeuw te wachten op de depannage want nee je kan op een speed pedelec niet op 123 een band vervangen. En niet alle wegen zijn fietsvriendelijk. Laat staan voor een speed pedelec.

En mijn werk heeft bijna geen voorzieningen om te douchen en om te kleden. Ze bieden zelfs nog maar sinds zeer kort fietsvergoeding aan die nog eens begrensd is tot 10 km enkel traject.

Tis niet omdat gij het kan dat eenieder het kan . Ik zie nog niet iemand met wat fysieke mankementen of laat staan een zwangere vrouw elke dag zo tocht doen.
Kan je een speed-pedelec niet tubeless leggen? Zijn trouwens nog andere systemen om snel een kleine lekkage te fixen zonder dat uw wiel er af moet

Just a side-note: mijn achterbuur heeft sinds ze zwanger is een elektrische fiets aangeschaft ;)
En om niet met een gewone e-bike te kunnen fietsen moet je echt al wel heel specifieke mankementen hebben (rolstoel etc)
I call BS. Enkel mogelijk op een ononderbroken baan van die afstand. Zonder lichten, zonder werken, zonder ander verkeer.
40 is idd enkel haalbaar als je bv fietssnelwegen kan nemen. Maar 35 lijkt me wel haalbaar

Dus gemiddelde is met een gewone e-bike doenbaar binnen het uur, met speed-pedelec raak je zelfs aan bijna 65%.
Nu als iedereen dat ineens doet dan gaat er bij de bedrijven ook wel extra voorzieningen moeten zijn dat klopt.

Bij 1e werkgever (in Brussel) waren we ook maar met 2 (beide pas afgestudeerde) die af en toe met de fiets kwamen. Bijna niemand wist zelfs dat er douches waren :laugh: (en daar werken honderden mensen)

Laatst bewerkt:
Kunnen we opnieuw on-topic gaan? Dit heeft nog vrij weinig te maken met de actualiteit van de huidige energie en gasprijzen.

Laatste recente nieuws dat ik vind:
Herstel van Russische leveringen aan Europa zorgt voor kelderende gasprijzen
Zou te maken kunnen hebben met het bezoek van Macron.

Het is geen heilige, maar soms hunker ik toch een beetje naar het relatief daadkrachtige leiderschap in Frankrijk.

In belgie zijn we druk bezig met een corona barometer na de feiten of mini taxshiftjes van 100M euro om PVDA een kloot af te trekken.

Results van vandaag. 1.2 % extra loonkost handicap, traagste groei van Europa en grootste begrotingsgat. Goed bezig....

Ondertussen gas verketteren en daarom geen btw verlaging (niet omdat er geen budget is hoor) geven terwijl we centrales zetten om het op te stoken. Logisch "beleid"....

In belgie zijn we druk bezig met een corona barometer na de feiten of mini taxshiftjes van 100M euro om PVDA een kloot af te trekken.

Results van vandaag. 1.2 % extra loonkost handicap, traagste groei van Europa en grootste begrotingsgat. Goed bezig....

Ondertussen gas verketteren en daarom geen btw verlaging (niet omdat er geen budget is hoor) geven terwijl we centrales zetten om het op te stoken. Logisch "beleid"....
Niet vergeten: de regenboog zebrapaden en de Congo commissie onder leiding van Wouter de vriendt waar de belastingsbetaler nog gaat mogen opdraaien voor het gewin van de saksen-coburgs en enkele industriëlen paar honderd jaar geleden

Niet vergeten: de regenboog zebrapaden en de Congo commissie onder leiding van Wouter de vriendt waar de belastingsbetaler nog gaat mogen opdraaien voor het gewin van de saksen-coburgs en enkele industriëlen paar honderd jaar geleden
Als reply op een post die wil aantonen dat men hier enkel bezig is met symbooldossiers in plaats van werkelijke problemen afkomen met het gigantisch probleem van regenboogzebrapaden en de Congocommissie.

Zou het kunnen dat we gewoon krijgen wat we verdienen?

Laatst bewerkt:
Als reply op een post die wil aantonen dat men hier enkel bezig is met symbooldossiers in plaats van werkelijke problemen afkomen met het gigantisch probleem van regenboogzebrapaden en de Congocommissie.

Tgoh ja dat krijg je natuurlijk wanneer je 7 dwergpartijen moet samengooien om toch maar die vermaledijde vlazis buiten te houden.

In het energiedossier zag je dat nog eens mooi.
Een amalgaam van sterk verwaterde voorstellen van alle partijtjes op 1 hoopje gegooid.
Waar uiteindelijk niemand wat mee is.

Om dan vervolgens trots op de staatsmedia en de sociale media elkaar en de Vivaldi partners toch maar te bewieroken over hoe hun harde werk het verschil maakt voor de burger.
We gaan van ne gemiddelde meerkost van 3600 eur op jaarbasis, naar 3200.

Dat zijn idd de krachtdadige daden van een regering die beslissingen durft nemen.

Wacht maar bij de volgende begrotingsronde. Dan vallen er echt wat pittige dossiers samen.

Mogen al blij zijn dat we tegen de zomer nog een regering hebben.
Al zal de schrik voor de kiezer wel uiteindelijk de overhand halen

Heb je de put gevuld toen ze 10 mrd verlies draaiden (vorig jaar)?

Dingen gaan op en neer. Bedrijven maken winst en verlies.

7% netto marge, valt nog mee.

Google 20mrd winst per kwartaal, elke kwartaal, jaren lang...

Heb je de put gevuld toen ze 10 mrd verlies draaiden (vorig jaar)?

Dingen gaan op en neer. Bedrijven maken winst en verlies.

7% netto marge, valt nog mee.

Google 20mrd winst per kwartaal, elke kwartaal, jaren lang...

We hebben dit jaar gezamenlijk die put gevuld en er is zelfs voldoende om de helft van de winst uit te delen.
Het zijn geen sukkelaars he. 'tis geen kleine zelfstandige in de horeca die een jaar geen inkomsten heeft gehad.

Andere grote winnaar is onze overheid met de overwinsten via BTW

Kan ook zijn dat er niet echt "echte problemen" zijn in een land als België voor de meesten

We hebben dit jaar gezamenlijk die put gevuld en er is zelfs voldoende om de helft van de winst uit te delen.
Het zijn geen sukkelaars he. 'tis geen kleine zelfstandige in de horeca die een jaar geen inkomsten heeft gehad.

Andere grote winnaar is onze overheid met de overwinsten via BTW
Wat een schande, een bedrijf dat winst maakt en uitkeert....

Ooit een auto gekocht of een cinema ticket of een blik soep of een pot ketchup? Ook dikke winsten en uitkeringen. Meestal aan hogere marges.

Wat een schande, een bedrijf dat winst maakt en uitkeert....

Ooit een auto gekocht of een cinema ticket of een blik soep of een pot ketchup? Ook dikke winsten en uitkeringen. Meestal aan hogere marges.

Over het algemeen helemaal geen probleem mee.
Maar op een basis goed zoals energie heb ik mijn bedenkingen.

Zolang mensen makkelijk hun rekening kunnen betalen en zij gigantisch veel winst maken maakt het mij niet uit.

Meer een basis goed dan eten?

De inflatie zal absoluut meer te voelen zijn in de winkelkar dan aan de energie factuur, maar je krijgt geen maandelijkse Afrekening, dus nobody cares in de politiek.

Terug
Bovenaan