Aanpak van de gas- en energiecrisis

Het feit dat je de vergelijking moet maken met eten bewijst mijn punt al.
Ik hoop dat iedereen een warm huis heeft zonder zich zorgen te maken over de rekening in een land zoals Belgie.

Pijnlijk voor onze 4749303829 Europese politici:

US government gaat het gesprek aan met het Noorse Equinor, het Italiaanse ENI en het Franse Total om meer gas vanuit Algerije naar Europa te krijgen.

MILAN, Feb 8 (Reuters) - The U.S. government has asked to meet Eni, TotalEnergies and other energy companies operating in Algeria to see if more gas can be sourced from the country, sources familiar with the matter said.

The move comes as Washington ramps up efforts to find alternative gas supplies for Europe in case any disruption arises from the standoff between Russia and Ukraine.

The European Union depends on Russia for more than a third of its gas, and any interruption of flows would worsen an energy crisis that has already sent consumer bills sky high.

Laatst bewerkt:
Pijnlijk voor onze 4749303829 Europese politici:

US government gaat het gesprek aan met het Noorse Equinor, het Italiaanse ENI en het Franse Total om meer gas vanuit Algerije naar Europa te krijgen.

MILAN, Feb 8 (Reuters) - The U.S. government has asked to meet Eni, TotalEnergies and other energy companies operating in Algeria to see if more gas can be sourced from the country, sources familiar with the matter said.

The move comes as Washington ramps up efforts to find alternative gas supplies for Europe in case any disruption arises from the standoff between Russia and Ukraine.

The European Union depends on Russia for more than a third of its gas, and any interruption of flows would worsen an energy crisis that has already sent consumer bills sky high.

Usa die Rusland wil kloten aftrekken. Niet uit sympathie.

Usa die Rusland wil kloten aftrekken. Niet uit sympathie.

Beiden is geen optie? Er bestaat geen Westers blok? De NAVO bestaat niet? Gedeelde democratische waarden in een wereld met steeds meer autocratische dictaturen zijn een illusie?

Vreemde geopolitieke analyse.

Dus wat is jouw analyse? Usa 🇺🇸 is in the picture omdat wij in EU het telefoon nummer niet hebben?

Of we kunnen het niet?

Dan is usa die Rusland wil kloten nog een positieve visie.

Dus wat is jouw analyse? Usa 🇺🇸 is in the picture omdat wij in EU het telefoon nummer niet hebben?

Of we kunnen het niet?

Dan is usa die Rusland wil kloten nog een positieve visie.

Op EU niveau wordt er denk ik weinig strategisch nagedacht, elk land moddert maar wat aan zoals wij in België met ons gebrek aan energie-visie?

Frankse energiereuzen hé. Dank u Guy ..

Ook Engie maakte véél winst (een artikel van vorige maand)
Engie-Electrabel boekt 2,6 miljard euro extra winst door hoge energieprijzen

En ik ben bijna zeker dat Luminus ook véél winsten maakt na enkele magere jaren ..

Echt waar hé, je zou zo'n "politici" voor het gerecht moeten kunnen brengen voor hun wanbeleid met zo'n rampzalige gevolgen op de lange termijn. Uitverkoop van de Belgische staat, snelBelgwet, ... en ondertussen nog wat poen scheppen als één van de meest "bijklussende" EU parlementsleden (waarvan iedereen met gezond verstand weet dat dat in de praktijk neerkomt op corruptie, zelfs al valt dat niet onder de juridische definitie daarvan).

Beiden is geen optie? Er bestaat geen Westers blok? De NAVO bestaat niet? Gedeelde democratische waarden in een wereld met steeds meer autocratische dictaturen zijn een illusie?

Vreemde geopolitieke analyse.
Ook China stuurt haar surplus aan LNG richting Europa, horen zij ook tot dat Westers blok? :p

Kunnen we opnieuw on-topic gaan? Dit heeft nog vrij weinig te maken met de actualiteit van de huidige energie en gasprijzen.

Laatste recente nieuws dat ik vind:
Herstel van Russische leveringen aan Europa zorgt voor kelderende gasprijzen

Wil je wat zicht hebben op de evolutie kan je bijvoorbeeld hier de prijzen op de termijnmarkt volgen. Die artikels op HLN zijn echt gewoon...van zeer lage kwaliteit.

Sinds nieuwjaar zit de prijs op de spotmarkt (korte termijn) in een vork tussen de €70 en €95MWh.
Verontrustender is de vaststelling dat de prijs op de termijnmarkt enkel maar blijven stijgen is. Toen de prijs op de spotmarkt ontplofte betaalde je voor levering in 2023 zo'n €30/MWh. Nu is dat al zo'n €50/MWh. De gedachte dat dit dus een soort 'perfect storm' was die zichzelf zou oplossen na verloop van tijd is ondertussen uit de markt verdwenen.
In plaats daarvan lijken we nog een hele tijd met een precaire situatie op de energiemarkten te zitten. Combineer dat met de inflatie, de productieproblemen, wat internationale politieke instabiliteit en een regering die tot het besef is gekomen dat ze geen grote knopen meer kan doorhakken zonder zichzelf te laten vallen, en Europa -en zéker België- staat een moeilijke periode te wachten.

Mega stelt mij voor gas een voorschot voor van 197eur. Dat is vier keer zoveel als wat ik normaal betaalde. Ik heb een variabel easy-contract van een jaar.

Tijd om af te stappen van een variabel contract zou ik dan denken, iets wat blijkbaar mee oorzaak is van het probleem in België:

Sterkere stijging in België door (meer) variabele contracten

De stijging (of daling) van groothandelsprijzen voor aardgas komt sneller tot uiting in België ten opzichte van de buurlanden door ons grotere aandeel van variabele contracten, met tussentijdse prijsaanpassingen. In de buurlanden worden voornamelijk contracten met vaste prijzen (en dus geen tussentijdse indexeringen) aangeboden.

Bron: De Standaard

Ik heb uit principe nooit een variabel contract genomen als ik kon kiezen. Als je de keuze hebt tussen voorspelbaarder aan een vaste prijs maar iets duurder, of variabel, gemiddeld goedkoper maar inclusief ook een kans dat het duurder uitvalt, moet je niet klagen als dat laatste eens gebeurt.

Tijd om af te stappen van een variabel contract zou ik dan denken, iets wat blijkbaar mee oorzaak is van het probleem in België:

Ik heb uit principe nooit een variabel contract genomen als ik kon kiezen. Als je de keuze hebt tussen voorspelbaarder aan een vaste prijs maar iets duurder, of variabel, gemiddeld goedkoper maar inclusief ook een kans dat het duurder uitvalt, moet je niet klagen als dat laatste eens gebeurt.

Je moet dan natuurlijk kunnen kiezen ook he. Ik heb nu een variabel contract simpelweg omdat een vast geen optie was.. (door faillissement van de Vlaamse energieleverancier).

Ervoor inderdaad ook altijd voor vast gekozen.

Maar heeft dat veel zin? Stel dat je een vast contract had met een kleine speler, dan zijn die ondertussen failliet gegaan.

5 faillisementen in Nederland, 25 faillissementen in de UK, In frankrijk zijn er een paar gesneuveld,...
Vast contract is dan ook verre van een zekerheid in deze situaties.

Of is vast contract bij grote spelers zoals Engie en TotalEnergies je enige optie dan?

heb uit principe nooit een variabel contract genomen als ik kon kiezen. Als je de keuze hebt tussen voorspelbaarder aan een vaste prijs maar iets duurder, of variabel, gemiddeld goedkoper maar inclusief ook een kans dat het duurder uitvalt, moet je niet klagen als dat laatste eens gebeurt.

Beetje kortzichtig e…

Gaat er nu eenmaal nie over welk contract dat je nu neemt want als je een nieuw contract afsluit heb je gewoon altijd hogere prijzen…

Wat heeft dat nu te maken als je voordien een variabele of vaste had?

En nu pak je gewoon een variabele en als de prijzen een duik nemen verander je gewoon en ga je voor vast. Je verliest gewoon de weinige extra voordeel die ze voor uw neus houden en 1 maand opzeg.

Hier contract afgesloten (variabel) in oktober. Net de meterstand ingevuld en voorschot verlaagt naar 71/maand.

EPC brengt eindelijk op

Vaste contracten lopen natuurlijk ook eens af. We zien nu ongeveer een half jaar stijgende prijzen. Dat wil zeggen dat 50% van de vaste contracten met looptijd 1 jaar ondertussen overgeschakeld zijn op een hoger tarief, vast of variabel. Voor de fix 2 jaar is dat 25%, voor de fix 3 jaar 17%. In landen waar er minder met variabele tarieven gewerkt wordt zal je uiteindelijk net dezelfde evolutie zien als in België, alleen sijpelen prijsstijgingen (en dalingen) daar minder snel door dan hier.

Bovendien is het vanaf nu gedaan met 'iets duurder' voor een vaste prijs. Het zal eerder 'een pak duurder' zijn. Geen enkele leverancier staat te springen om nog vaste prijzen te verkopen.
Hoe hoger het niveau van de vaste prijs, hoe groter het risico dat een substantieel aandeel van je klanten wegswitcht naar een goedkoper contract op het moment dat de prijzen dalen, wat voor een leverancier puur verlies is aangezien je als consument geen vergoeding moet betalen bij voortijdig beëindigen van je contract. Daar bovenop komt nog eens een probleem van margining en cash flow op het moment dat de marktprijs weer daalt.

Nota bene: zelf ook altijd vaste contracten genomen in het verleden. Jammer genoeg loopt mijn 3 jaar fix over twee maand af.

't Is zover. Mijn vast contract loopt af. De prijs verdubbelt net niet en enkel variabel mogelijk. Vast kan ik enkel nog bij Total of Luminus, maar beiden zijn gevoelig duurder (en dat is dan nog mét een tijdelijke promotie)... Wat een kutzooi.

Met het overaanbod van windenergie de komende dagen zal de korte termijnprijs toch wel sterk dalen zeker? :unsure:
Volgens mijn contract bij Luminus komt mijn stroom 100% van groene energie, die zou dus in principe totaal niet mogen mee-evolueren met de gasprijzen. Anders is zo een type contract volstrekt waardeloos.

Terug
Bovenaan