Aanpak van de gas- en energiecrisis

een factor 10 voor energie? overdrijven we niet wat?

Da's maandelijks een heel loon dat weg is aan energiekost.
Ben je goedkoper af om je huis in brand te steken om te verwarmen.
Ja die x10 is overdreven ;)

Ik heb het even bekeken en schiet me niet dood als het niet 100% klopt maar ..
Mega hun prijzen zijn zo'n 8x hoger voor gas voor nieuwe klanten, dan toen ze goedkope tarieven aanboden op het dieptepunt van de crisis.
Maar ja, Mega wenst liefst geen nieuwe klanten meer aan te werven tenzij je er stevig voor betaalt.

Andere leveranciers: tov het dieptepunt is het eerder x4 denk ik voor gas, en x2 voor elektriciteit. ??
Maar dat is dan alleen de energieprijs hé. Ik spreek dan niet over alle heffingen en taxen.
(In praktijk loopt je factuur daardoor minder hoog op)

Dan kan je over een maand ofzo een nieuwe batterij/laptop kopen ;)
Ik heb ne laptop voor het werk dus als ik ne nieuwe nodig heb, betaalt de werkgever deze ;)
Dus ik kan dit dan wel riskeren, de prijzen blijven niet eeuwig zo hoog (hoop ik).
Als ze zo hoog blijven .. ik kan natuurlijk wél niet elke 6 maand ne nieuwe laptop vragen aan de werkgever das waar :D

Laatst bewerkt:
In verband met de tarieven van Mega, kijken jullie dan enkel naar de prijs per kWh die zij aangeven?
Want elke leverancier hanteert toch gewoon een vast formule voor zijn variabel tarief, bij mijn tarief van Mega is dat bijvoorbeeld voor elektriciteit:
Endex103-wd3 * 1,09 + 0,5 c€/kWh
Dus 9 percent bovenop een bepaalde index, en dan 0,5 cent vaste marge.
Als bij andere leverancier de factor 1,09 bijvoorbeeld lager is, en de vaste marge bijvoorbeeld hoger, zal Mega in dit geval een stijging sneller voelen maar anderzijds een daling ook?

Een laptop eet echt stroom hé. (En neen de batterij gaat géén dag mee sé, de helft van een werkdag (4u) verbruik ik stroom .. ik probeer wel alleen op te laden wanneer het echt nodig is)
Dan ga ik vanaf nu extra opletten dat ik extra op batterij werk en alleen als er nog 1% staat op mijn laptop deze terug opladen :)

Een gemiddeld laptop heeft een batterij van nog geen 100Wh, oftewel dus 0,1kWh per volledige lading. Omzettingsverliezen gemakkelijkheidshalve terzijde gelaten spreken hier dus op en al over €0,02 a 0,03 aan elektriciteit per laadbeurt. Met wat zij ge dan bezig om daar een issue van te maken om volledig op batterij te werken zodat je die op het werk kan opladen. :ROFLMAO: Triestige bedoeling hoor.

Dat is nog vele malen erger dan de moeite doen om de lader van uw elektrische fiets mee te sleuren naar het werk omdat je daar de elektriciteit niet zelf moet betalen. Even uitrekenen en dan blijkt het in de praktijk over max een tien tot twintigtal eurocent te gaan per volledige laadbeurt. Lekker gierig.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, als je echt wilt besparen moet je je droogkast meenemen naar het werk. Beetje zwaar maar qua verbruik duidelijk degene waarop je kan besparen, want dat is pas een energieverslinder. Ik vrees alleen dat je baas of zelfs je collega's er toch iets van gaan zeggen als je droogkast luid staat te zwieren in de koffiehoek.

Inderdaad, als je echt wilt besparen moet je je droogkast meenemen naar het werk. Beetje zwaar maar qua verbruik duidelijk degene waarop je kan besparen, want dat is pas een energieverslinder. Ik vrees alleen dat je baas of zelfs je collega's er toch iets van gaan zeggen als je droogkast luid staat te zwieren in de koffiehoek.
Gewoon niet wassen is zelfs nog goedkoper!

Tja, maar zo'n houtpelletkachel is meervoudig winst natuurlijk:
  • Je kan een voorspelbare voorraad aanleggen, counterargument is natuurlijk dat je dat met een vast contract ook kan tot 2 à 3 jaar, want je gaat ook geen voorraad aan houtpellets aanleggen voor 4 of 5 jaar.
  • Je ontsnapt aan de belastingfactuur die de andere verwarmingsmiddelen geworden zijn.
  • De milieu-impact is er, maar toch voornamelijk op het vlak van fijn stof en luchtverontreiniging. Als je je bedenkt dat een houtkachel pellets verbrandt die ook opnieuw geproduceerd moeten worden, dan is de CO2 van de brandstof alvast neutraal, met uitzondering uiteraard van de machinale productie en transport van de pellets. Met een goede kachel kan je ook het fijn stof enorm reduceren.
  • Het is een pak gezelliger om een haardvuur te hebben, dan om een gasbrander of warmtepomp te hebben.
Daartegenover staat: hoe gaat onze overheid ooit slagkrachtig houtkachels verbieden? Gas- en elektriciteitsprijzen zijn onvoorspelbaarder, voor 1 tot 2/3 een belastingfactuur waar je nauwelijks op kan bezuinigen (besparen op verbruik en toch jaar na jaar meer betalen) en milieuvervuiling? Deze regering sluit kerncentrales en bouwt gascentrales bij, dat is gewoon op grote schaal hetzelfde doen als een particulier die een gasbrander uitschakelt om een houtkachel in huis te halen.
Ben jij de overbuur die hier 200 meter verder woont en waardoor ik in de winter mijn huis niet kan verluchten, want openzetten raam = ganse lucht in huis naar de kloten en nog langer = halve verstikking?
Of dat de rook gewoon vol in ons haar zit door gewoon van de auto naar de voordeur te wandelen, waarna je moet douchen om dat eruit te krijgen.
Of de valleien in de 'gezonde' Ardennen die VOL met smog hangen tijdens de winter?

Ik heb het nog niet over de gezondheidsproblemen op lange termijn, of mensen met astma voor wie dat ongetwijfeld hoogdagen zijn.

En uiteraard is dat extra co2. De ruimte voor die kapbossen zouden ook gewoon bossen kunnen blijven.
Om nog niet van het transport te spreken.

Nog een hilarische statistiek: het merendeel van onze "hernieuwbare energie" komt van biomassa.
Wat hout is dat we uit Rusland halen en verbranden, en waarvan nu blijkt dat dat hout helemaal niet van speciaal daarvoor aangelegde bossen komt.
Te onrealistisch om als grap te vertellen, maar wel gewoon de situatie van vandaag.
Beetje hout zitten verbranden om "de klimaatdoelstellingen" pro forma te halen, omdat geen kat beseft dat onder de titel "hernieuwbare energie" vooral houtverbranding valt.

Heel dat huidig klimaatgedoe is gewoon huilen met de pet op.

Laatst bewerkt:
Dan ga ik vanaf nu extra opletten dat ik extra op batterij werk en alleen als er nog 1% staat op mijn laptop deze terug opladen :)

Op alles wat je kan besparen, bespaar je nu hé!
Ik hoop dat die ironisch is? (want met jou weet ik het soms niet goed :-) )

Zijn er hier mensen die de ENGIE smart app hebben icm variabel tarief?
De app lijkt me goed te werken met mijn digitale meter, maar ik heb een vast tarief dus ik wou eigenlijk die mensen hun resultaat eens zien. Toont op dagbasis wat het jou gekost heeft aan gas/elektriciteit

Lijkt me thuis te horen bij "nutteloze optimalisaties" of "penny smart, pound stupid".

Maar goed, off-topic denk ik.

Uiteraard is het een stukje lachen off-topic, maar daarachter gaat toch eigenlijk wel een cynische realiteit thuis: zelfs nu hamert men erop dat als je geen betere tarieven meer kan krijgen (je kan moeilijk terug in de tijd een vast tarief gaan afsluiten) dat de beste besparing minder verbruiken is, maar er is hier al terecht opgemerkt dat veel mensen al net besparen t.o.v. vroeger qua verbruik maar men desondanks hogere facturen betaalt. Alle halogeenlampen zijn al vervangen door LED, een droogkast kan niet veel zuiniger meer dan het model dat je tegenwoordig koopt, de Euro 7 verbrandingsmotor komt er mogelijks nooit maar zal een elektrische wagen ooit betaalbaar worden.

De mensen die een zwembad hebben liggen dat ze even kunnen stoppen met verwarmen zijn beperkt, degenen die dat wél hebben kunnen de meerprijs van dit te verwarmen doorgaans wél betalen overigens. Enige grote besparing die veel mensen wél nog zouden kunnen realiseren is beter isoleren, maar dat is vaak niet goedkoop, betaalt zich maar met mondjesmaat terug.

Uiteraard worden mensen dan cynisch/moedeloos en zoeken ze alternatieven. Dan moet de politiek maar de moed hebben te zeggen dat zaken als verwarming duurder wordt in de toekomst, maar dan voor iedereen! (in plaats van alweer dat geklooi met een sociaal tarief voor sommigen en een asociaal voor anderen)

Ben jij de overbuur die hier 200 meter verder woont en waardoor ik in de winter mijn huis niet kan verluchten, want openzetten raam = ganse lucht in huis naar de kloten en nog langer = halve verstikking?
Of dat de rook gewoon vol in ons haar zit door gewoon van de auto naar de voordeur te wandelen, waarna je moet douchen om dat eruit te krijgen.
Of de valleien in de 'gezonde' Ardennen die VOL met smog hangen tijdens de winter?

Neen hoor, ik heb gewoon een energiezuinige gasbrander, een relatief goed geïsoleerd appartement (E60), een stapel goede truien en vast tarief tot augustus 2022. Ik ga geen houtkachel in huis halen, ik heb nog wél enig begrip voor mensen die dit nu wél doen. Het lijkt mij "eerlijker" dan een regering die cadeaus gaat (blijven) uitdelen aan mensen met een variabel gastarief terwijl die al ruime tijd geprofiteerd hebben van lagere tarieven.

Is houtverbranding problematisch? Kan ik inkomen, maar durf dan daadkrachtig dit te verbieden. Zie ik onze overheid: federaal of Vlaams daar in slagen? Neen. Best case zie ik ze erin slagen om in vrijstaande woningen op "de buiten" een keer met politie en wat drones langs te gaan en daar wél op te treden, maar in bepaalde stadsdelen van grotere steden compleet niet in te grijpen, want ja... dat doet men daar nu ook niet tegen andere zaken.

@mac-bc je strooit met cijfers maar waar haal je die vandaan?

Volgens https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/bevolking-onder-de-armoededrempel leven 9% van de Belgische gezinnen onder de armoededrempel (volgens inkomen), bijna het dubbele van je 5%.

Die grens is trouwens laag:

- 1284 voor een alleenstaande
- 2696 voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen

Ik daag jullie allemaal uit, wie vind dit een goed inkomen? Wie ziet zichzelf met dit inkomen vlot rondkomen?

Zelfs als je er 10 of 25% boven zit dan nog zal een plotse sterke stijging van iets als energie behoorlijk hard aankomen. Ik ben het met je eens dat we anders moeten omgaan met energie en mensen treffen in hun portemonnee is een goede manier om gedrag te veranderen. Alleen lijkt het erop dat de huidige stijging vooral grote energieconcerns zal bevoordelen en heel wat gezinnen letterlijk in de kou zal laten zitten.
Mijn cijfers zijn inderdaad wilde gokken, maar het draait ook niet om de exacte cijfers. Het gaat om het feit dat er opvangnetten zijn voor deze mensen.

En hierboven blijkt dat er 20% een sociaal tarief krijgt, terwijl er slechts 10% armen zijn. Dan is dit vooral een non-issue. Klagers zijn dan vooral diegenen die wel de middelen hebben, maar liever prioriteit geven aan andere zaken. Iets "niet kunnen betalen" is, van zodra je niet in echte armoede zit, heel vaak relatief. Wedden dat je met een auto minder per gezin plots budget hebt om te isoleren?

Mijn cijfers zijn inderdaad wilde gokken, maar het draait ook niet om de exacte cijfers. Het gaat om het feit dat er opvangnetten zijn voor deze mensen.

En hierboven blijkt dat er 20% een sociaal tarief krijgt, terwijl er slechts 10% armen zijn. Dan is dit vooral een non-issue. Klagers zijn dan vooral diegenen die wel de middelen hebben, maar liever prioriteit geven aan andere zaken. Iets "niet kunnen betalen" is, van zodra je niet in echte armoede zit, heel vaak relatief. Wedden dat je met een auto minder per gezin plots budget hebt om te isoleren?
Het gaat trouwens niet gewoon over verwarming hé.

Asfalt wordt gemaakt van olie, bemestingsstoffen worden gemaakt met aardgas, plastics van olie, scheepvaart/vrachtvluchten met kerosine, staal met metallurgische steenkool, smeermiddelen van olie.
Voor al deze toepassingen zijn er momenteel GEEN praktisch haalbare alternatieven.

Als de prijzen daarvan allemaal verdubbelen, veel succes met uw geïsoleerd huis waarvoor je uw auto verkocht hebt.
De tweede auto zal ook verkocht mogen worden, vrees ik.
En het huis op termijn ook.

Het gaat trouwens niet gewoon over verwarming hé.

Asfalt wordt gemaakt van olie, bemestingsstoffen worden gemaakt met aardgas, plastics van olie, scheepvaart/vrachtvluchten met kerosine, staal met metallurgische steenkool, smeermiddelen van olie.
Voor al deze toepassingen zijn er momenteel GEEN praktisch haalbare alternatieven.

Als de prijzen daarvan allemaal verdubbelen, veel succes met uw geïsoleerd huis waarvoor je uw auto verkocht hebt.
De tweede auto zal ook verkocht mogen worden, vrees ik.
En het huis op termijn ook.
We zijn sinds de 19de-20ste eeuw gewoon verslaafd geraakt aan aardolieproducten. En die zijn cruciaal geweest voor onze welvaart nu.

Ik wil wel opmerken dat voor verschillende van de zaken die je opnoemt er al gedeeltelijke alternatieven zijn, die niet doorbreken wegens hogere kost.

Laat de aardolieprijzen serieus stijgen en dat is een ander verhaal. En dan kunnen sommige van die alternatieven weer dalen in prijs omdat de productie wordt opgeschroefd/de nodoge infrastructuur aanwezig is. Het grootste probleem is de brandstof volgens mij, we rekenen namelijk op een goedkope manier om energie op te wekken.

Zeker blijven alle lampjes uitdoen hé jongens, want alle beetjes helpen!

In other news this week:

- China's coal miners vow to 'go all out' to beat power crisis
Country's big producers pledge to increase output as supply issues threaten economic growth

- Third new coal project approved by Australian environment minister Sussan Ley in just one month
Approval granted for Mangoola Coal to extract 52m tonnes over eight years

Terug
Bovenaan