Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ocharme 10-20cent van de voor hen reeds verhoogde taksen.
Thermostaat staat al jaren op 19C en ik rijd al weinig km's.
Het moet niet hé, ik trek mijn plan wel. Als het ons economie te veel zou bedreigen zul je wel actie zien.

De accijnzen zijn een vast bedrag. Dat was de aanpassing die men destijds had gedaan om de BTW te doen zakken van 21 tot 6%.
Het enige variabele waar inkomsten uit komen zijn dan ook de 6%.

De prijs is gegaan van 1.6€ naar 2.3€. Dat is een stijging van 70 cent. De extra inkomsten voor de OVERHEID zijn 4.2 cent (6% van die 70 cent). 10 - 20 cent korting wil dus zeggen dat de overheid 2.5 tot 5 keer zoveel uitgeeft dan dat er binnen komt om die door u voorgestelde korting te betalen.

Als je dit voor IEDEREEN gaat doen. Dan ga je nu ervoor zorgen dat mensen 10 - 20 cent minder gaan betalen. Maar dat geld dat je daaraan spendeert en dat een gat maakt in uw begroting mag je wel in de toekomst met intresten gaan betalen.
Laat die prijsprikkel die er is. Als mensen een budgetmeter hebben, kom voor die groep iets meer tussen. Maar voor al de anderen laat de prijsprikkel gewoon zijn werk doen.

Zelfs als we vroeger de BTW niet hadden gebracht naar 6% dan zouden de maximale inkomsten uit die verhoging nog maar 14.7cent geweest zijn per l. Waardoor je zelfs dan nog te kort kwam. Kortom die verlaging hebben we al voor een stuk gehad... na de vorige crisis. Met ons huidige gat in de begroting.

Dat is pijnlijk. Ik heb gemakkelijk zeggen - wat weet ik. Maar dergelijke prijsprikkels helpen om in de toekomst er minder onderhevig aan te zijn doordat alternatieven betaalbaar worden. Een Engie die misschien nog terugkrabbelt en zijn kerncentrales 20 jaar actief laat - desnoods via extra druk vanuit Frankrijk, en de ene die ze stopten reviseren om deze ook nog 20 jaar actief te houden. Extra investeringen in alternatieve opties voor energieopwekking. JA daar hebben we nu niet zoveel aan. Maar ik hoop dat we er in de toekomst dan beter voorstaan.

Gedrag veranderen is een optie. Kiezen om 1uur naar het werk onderweg te zijn met het OV ipv 15 minuten met de wagen is een optie. Niet leuk, ideaal, maar perfect overleefbaar. Bedrijven die merken dat voor hun ploegen ze niet op het werk geraken die een groepsbus inleggen... Met de fiets gaan in weer en wind. Op andere zaken besparen zodanig dat je het geld hebt om naar uw werk te gaan. Er zijn veel maatregelen die men kan nemen als individu... zonder dat de overheid bij het minste moet bijspringen.

Opnieuw niet leuk. Maar een mens kan veel overleven.

De accijnzen zijn een vast bedrag. Dat was de aanpassing die men destijds had gedaan om de BTW te doen zakken van 21 tot 6%.
Het enige variabele waar inkomsten uit komen zijn dan ook de 6%.

De prijs is gegaan van 1.6€ naar 2.3€. Dat is een stijging van 70 cent. De extra inkomsten voor de OVERHEID zijn 4.2 cent (6% van die 70 cent). 10 - 20 cent korting wil dus zeggen dat de overheid 2.5 tot 5 keer zoveel uitgeeft dan dat er binnen komt om die door u voorgestelde korting te betalen.

Als je dit voor IEDEREEN gaat doen. Dan ga je nu ervoor zorgen dat mensen 10 - 20 cent minder gaan betalen. Maar dat geld dat je daaraan spendeert en dat een gat maakt in uw begroting mag je wel in de toekomst met intresten gaan betalen.
Laat die prijsprikkel die er is. Als mensen een budgetmeter hebben, kom voor die groep iets meer tussen. Maar voor al de anderen laat de prijsprikkel gewoon zijn werk doen.

.....

Opnieuw niet leuk. Maar een mens kan veel overleven.
Je hebt gelijk, was eventjes onachtzaam omgegaan met de inkomsten van de overheid op de brandstoffen.

Bijbetalen en zo meer overheidsschuld maken best niet.

Laatst bewerkt:
Maar iedereen je moet maar aanpassen, er is een verschil tussen een wn met een ev of een wn die het allemaal zelf mag betalen.

Soms eigen keuze, soms heb je minder zelf te kiezen. En nogmaals, mensen met een ev firmawagen voelen dit niet.

Mijn TL gaat naar nl of Duitsland achter zijn favo havermout of granola sinds dat hij een auto krijgt, ik ga zon dingen niet doen. Of een wandel dag naar lux, ga ik ook niet meer doen.

Maar iedereen je moet maar aanpassen, er is een verschil tussen een wn met een ev of een wn die het allemaal zelf mag betalen.

Soms eigen keuze, soms heb je minder zelf te kiezen. En nogmaals, mensen met een ev firmawagen voelen dit niet.

Mijn TL gaat naar nl of Duitsland achter zijn favo havermout of granola sinds dat hij een auto krijgt, ik ga zon dingen niet doen. Of een wandel dag naar lux, ga ik ook niet meer doen.
Er zal altijd verschil zijn. Iemand die bruto meer verdient kan dergelijke uitstapjes ook makkelijker aan. Net zoals iemand die een beter geïsoleerd huis, een elektrisch voertuig in eigen beheer heeft. Net zoals iemand die zijn ton van 5000l met mazout had gevuld rond begin maart en een paar ton pellets heeft gestockeerd er ook immuner voor is dan de persoon die met een variabel gascontract zit.

Al ben ik altijd al voorstander geweest van de totale afschaffing van extralegale voordelen, zowel in het WN'er statuut als bij de zelfstandigen.

Maar veel van die zaken gaan op termijn zich ook uitbalanceren. Waardoor men zich dan ook moet aanpassen. Er is nu eenmaal een gevolg van eigen keuzes. En die zullen er altijd zijn.
Sommige mensen gaan dan ook wat sneller zichzelf moeten aanpassen. Dat hoort erbij. Ook al is dat geen leuke boodschap.

Net zoals sinds de vorige schok voor bedrijfswagens er ondertussen ook al wijzigingen zijn geweest die een impact hebben. Langer dezelfde wagen, beperkingen in de tankcapaciteit (xl die je mag tanken per week/maand), verlaagde leasebedragen,... waardoor ook zij er niet van verstoken blijven.
Maar je sommige mensen hebben een licht voordeel.

Ik heb zoiets echter nooit gedaan. En ik heb het geluk, als je dat zo kan noemen, dat ik een EV in eigendom heb... Al gaan sommige mensen dat ook in de toekomst nog blijven doen, aangezien het dan niet noodzakelijk enkel draait rond die havermout of die granola maar ook dat dit gaat van het fun budget, de citytrip budget. Of...

Ben persoonlijk ook wel blij dat ze voorlopig niets doen. Probleem is ook niet de prijs, probleem gaat zijn dat de vraag het aanbod overtreft. Dan moet je gewoon (tijdelijk) een gedragswijziging krijgen, en die komt er niet als je mensen net meer gaat faciliteren om te verbruiken.

In die zin wel opmerkelijk dat de Vlaamse regering net beslist thuiswerk voor ambtenaren stevig in te perken. Weer allemaal de baan op.

In die zin wel opmerkelijk dat de Vlaamse regering net beslist thuiswerk voor ambtenaren stevig in te perken. Weer allemaal de baan op.

Ik vind het maar een bedenkelijke beslissing om dit zo hard af te lijnen over de gehele ambtenarij. Ook de redenering erachter is de gewoonlijke, zeer gemakkelijke ‘sociale cohesie’ redenering. Ikzelf werk 1 a 2 dagen op kantoor, afhankelijk van meetings en dat is meer dan genoeg. Als introvert heb ik ook nul komma nul behoefte aan meer sociaal contact. Thuis ben ik productiever, minder gestresst, hou ik veel meer tijd over en heb een eigen kantoor met alles erop en eraan zonder al de afleiding van een landschapskantoor. Ik vind het getuigen van een ivoren toren mentaliteit dat je thuiswerk limiteert vanwege het zeer vage ‘sociale cohesie’.

Thuiswerk en introvert heeft nu niets met elkaar te maken, ik ben ook introvert maar werk wel graag op kantoor om te overleggen en vooral te weten waar mijn collega’s mee bezig zijn.
Dat gaan veel makkelijker dan remote. 2 dagen per week vind ik toch een minimum.

Thuiswerk en introvert heeft nu niets met elkaar te maken, ik ben ook introvert maar werk wel graag op kantoor om te overleggen en vooral te weten waar mijn collega’s mee bezig zijn.
Dat gaan veel makkelijker dan remote. 2 dagen per week vind ik toch een minimum.
Dat geldt alleen als het contact zich tot het puur zakelijke zou beperken, wat (begrijpelijkerwijze) zelden het geval zal zijn. Een ‘klapke doen’ tijdens de koffiepauzes, de middagpauze waar iedereen eens zijn zeg wil doen, een collega die om de haverklap iets ‘grappig’ van het internet wil delen, enzovoort. Dat sociaal ‘aan’ staan vijf dagen in de week voelde ik echt wel bij mijn vorig werk. Inhoudelijke gesprekken over het werk ervaar ik dan weer zelden als energieverslindend, tenzij het zeer lang duurt. Zal ook wel van werk tot werk verschillen. Bij mijn huidig werk (onderzoeker aan een universiteit) heb ik een betere match met de persoonlijkheden, al blijft twee dagen meer dan voldoende voor mij.

Laat de prijzen maar lekker hoog staan.

Goed voor groene energie, onafhankelijk van olie te worden, minder overconsumptie plastieken rommel, minder verkeer, betere lucht etc.

Zolang olie goedkoop blijft, gaat men het blijven consumeren. Gros van de arme/gierige mensen gaan nooit kiezen voor producten van betere kwaliteit of energie die milieuvriendelijker zolang het niet het goedkoopste is.

Op gebied van groene energie of het verbieden van gas/olie moeten we ook niets van de overheid verwachten, waardoor we in in vergelijking tot de rest van de EU bij de slechtste leerlingen van de klas behoren.

Laat de prijzen maar lekker hoog staan.

Goed voor groene energie, onafhankelijk van olie te worden, minder overconsumptie plastieken rommel, minder verkeer, betere lucht etc.

Zolang olie goedkoop blijft, gaat men het blijven consumeren. Gros van de arme/gierige mensen gaan nooit kiezen voor producten van betere kwaliteit of energie die milieuvriendelijker zolang het niet het goedkoopste is.

Op gebied van groene energie of het verbieden van gas/olie moeten we ook niets van de overheid verwachten, waardoor we in in vergelijking tot de rest van de EU bij de slechtste leerlingen van de klas behoren.

Is toch logisch... Ook ik kan maar geld 1 keer uitgeven natuurlijk. Ik koop liever producten van europese bodem ipv chinese, maar voor energie heb ik die keuze toch niet, dus neem ik de goedkoopste.

Tja, zelfs aan de huidige 'hoge' prijs van aardgas ga ik nog niet moven, want de elektriciteitsprijs stijgt gewoon mee, ook al staat er nu wss geen enkele gascentrale aan. Dat ze eerst maar eens beginnen met de elektriciteitsprijs los te koppelen van aardgas, plannen te maken voor een nieuwe kerncentrale en dan zal ik wel eens bekijken of een warmtepomp voordelig is.

Het is vandaag nog steeds niet rendabel om mijn CV ketel te vervangen door een warmtepomp (huis is geschikt, EPC en E-peil 2), laat staan in combinatie met het comfort dat je moet inboeten. Laat maar eens 4 a 5 baden vollopen 's avonds en kijk hoe 'warm' de laatste 2 nog in bad kunnen gaan met een warmtepompboiler.

Laatst bewerkt:
Is toch logisch... Ook ik kan maar geld 1 keer uitgeven natuurlijk. Ik koop liever producten van europese bodem ipv chinese, maar voor energie heb ik die keuze toch niet, dus neem ik de goedkoopste.

Tja, zelfs aan de huidige 'hoge' prijs van aardgas ga ik nog niet moven, want de elektriciteitsprijs stijgt gewoon mee, ook al staat er nu wss geen enkele gascentrale aan. Dat ze eerst maar eens beginnen met de elektriciteitsprijs los te koppelen van aardgas, plannen te maken voor een nieuwe kerncentrale en dan zal ik wel eens bekijken of een warmtepomp voordelig is.
Dan pas? Wat creatief met belastingen en ik vermoed dat de warmtepomp snel aan populariteit zal winnen.
Het is vandaag nog steeds niet rendabel om mijn CV ketel te vervangen door een warmtepomp (huis is geschikt, EPC en E-peil 2), laat staan in combinatie met het comfort dat je moet inboeten. Laat maar eens 4 a 5 baden vollopen 's avonds en kijk hoe 'warm' de laatste 2 nog in bad kunnen gaan met een warmtepompboiler.
Zijn er sowieso geen tussenoplossingen zoals een elektrische boiler? En vooral: hoeveel mensen laten nu ook 4-5 baden vollopen op dezelfde avond?

4-5 baden met een elektrische boiler, dat gaat u dan toch een fortuin kosten aan stroom (en water) als ge dat dagelijks doet.
Ik neem me zeer uitzonderlijk maar eens een bad, ik douche me wel bijna dagelijks.

Dan pas? Wat creatief met belastingen en ik vermoed dat de warmtepomp snel aan populariteit zal winnen.

Gaat niet gebeuren, want de 'arme' gezinnen, huurders etc komen dan in problemen. Ik verbruik ocharme 550m3/jaar, het gaat al serieus duurder moeten worden vooraleer ik move.

Zijn er sowieso geen tussenoplossingen zoals een elektrische boiler? En vooral: hoeveel mensen laten nu ook 4-5 baden vollopen op dezelfde avond?

Een warmtepompboiler heeft altijd een elektrische weerstand, maar dat is een COP van 1, wat maakt dat uw water warm maken een factor 4! duurder is dan dat met gas te doen.
We zijn met 5, kan maar moeilijk zeggen dat een kind niet in bad mag...

Ik ben nog opgegroeid in de tijd dat eerst ons vader in bad ging, daarna ons moeder, daarna mijn zus en ik. In hetzelfde water dus. Ging ook perfect. Nu is het toch eerder douche en nog maar zelden een bad.

Natuurlijk kan dat wel.

Je kan gerust een beurtrol afspreken in de dagen. Je kan het aantal baden beperken en aanvullen / vervangen met douche of wassen uit de lavabo. Je kan hetzelfde badwater gebruiken zoals men vroeger deed en zoals ik ook nog opgegroeid ben.

Dat je dat niet doet is een keuze. Een keuze die ik begrijp vanuit de uiteindelijk beperkte kost. Maar het is geen justificatie om te stellen dat iets onmogelijk is.

Als je in bad gaat, dan ga je daar toch niet in voor 5 minuten?

Als mijn vriendin een bad neemt is de boiler al terug opgewarmd voordat ze uit het bad is.

Een warmtepompboiler heeft altijd een elektrische weerstand, maar dat is een COP van 1, wat maakt dat uw water warm maken een factor 4! duurder is dan dat met gas te doen.
Maar je probleem lag bij comfort omdat het water niet warm ging zijn, en nu is het probleem dat het wat meer zal kosten tegen bad 4 of 5. Ik bedoel, 2-250 liter water kost ook iets zeker?

Als het zo onmogelijk is dat te spreiden over enkele dagen of eens te douchen, kost het extra. Echt een sterk argument tegen vind ik dat niet. Hoeveel mensen laten ook 4-5 baden vollopen op een avond allez.

Een elektrische boiler is in de verste verte geen 24 keer duurder dan gas.... i will let myself out. :unsure:

Nee maar alle gekheid op een stokje, een warmtepompboiler met een cop van 2.5 a 3 komt volgens mij nog altijd goedkoper uit dan een gasboiler. En zeker in combinatie met zonnepanelen.

Terug
Bovenaan