Aanpak van de gas- en energiecrisis

De voorgestelde maatregelen komen ook die mensen ten goede natuurlijk.

Kijk, de prijzen zouden best wel eens astronomisch hoog kunnen worden, en dan zal er wel ingegrepen worden. Maar nu lijkt die stijging mij (IMO dus) niet hetzelfde als een plotse grote kost zoals iemand anders hier aanhaalde. Jij spreekt van 30 min per dag rijden. Ik zou toch eens willen weten wat voor een dagelijkse meerprijs dat geeft dat er ingrijpende maatregelen moeten getroffen worden. En dan moet dat geld er liggen tegen de volgende tankbeurt. Neen, het is allemaal niet ideaal uiteraard. Maar er zijn zo nog situaties die gezinnen kunnen tegenkomen waarvoor er ook niet wordt ingegrepen.

Trouwens, aardgas, LPG, en elektriciteit zitten in de korf van de gezondheidsindex. En die stijgen ook goed.
imo is dat het enige waar de overheid moet ingrijpen als de stijging te hoog is. Elektriciteit en aardgas zijn in mijn ogen een basisvoorziening. Rondtuffen met de wagen is dat toch veel minder. En als je het zo hard voelt in uw portefeuille om op uw werk te geraken mag je in mijn ogen ook eens naar uw keuzes uit het verleden kijken en je afvragen waarom je zo ver van uw werk woont.

Vooruit, ik zal de bus eens nemen naar mijn werk om op tijd te zijn voor de vroege shift: Geen ritten gevonden, whoops.

Elke keer hetzelfde "PAKT DE BUS!". Tenzij je ergens in een stad woont en in diezelfde stad moet zijn is de bus gewoon waardeloos. Ik leef op 1 km van het centrum en mijn gemeente is moeilijk een boerengat te noemen. Met het openbaar vervoer zou het mij:

- Fietstocht van 5 minuten naar het centrum
- Busrit van +- 20 minuten tot de dichtsbijzijnde halte aan het werk
- 30 minuten wandelen tot het werk

Dus ik zou een uur onderweg zijn, en als ik in shiften zou staan zou ik oftewel 's ochtends niet op mijn werk raken en 's avonds niet meer thuis raken. Met de auto kost het mij +- 15 minuten. Veel mensen hebben nu eenmaal hun auto nodig om op het werk te raken. Niet iedereen heeft de luxe om 4 dagen per week thuis te werken, of een job kort bij thuis te hebben. En dan ook nog even het standaard rondje bashen op de bedrijfswagen. Hier wordt vaak gedaan alsof iedereen met een bedrijfswagen die speciaal 's avonds 4 uur laat draaien, gewoon om voor de leute naft te verbruiken.

En ik vind het niet raar dat je in een van de zwaarst belaste landen ter wereld in dergelijke situaties naar de regering kijkt. Als je een iets of wat deftige regering zou gehad hebben de laatste 40 jaar zou je met de inkomsten van onze belastingen genoeg pot moeten hebben om de naft bij wijze van spreken gratis weg te geven.

Als een mondiale crisis ervoor zorgt dat kosten razendsnel stijgen is het toch niet meer dan normaal dat mensen naar de regering kijken ter ondersteuning? Want je kan niet langs de ene kant hoge belastingen innen bij de bevolking en dan wanneer er iets mis is zeggen: trekt uwe plan.

Al weet ik dat veel mensen hier op het forum het gerust anders zouden willen zien, want zelfs zonder bedrijfswagen zal de meerderheid er hier geen boterham minder om eten.
OP BG worden de 40% die het met een pak minder moeten doen per maand ook wel eens vergeten.

Stijgende energieprijzen treffen ook veel andere zaken oa voedingsprijzen ... But hey, 60% van BG leeft in dikke luxe -> poll: 60% is rijk of hoge middenklasse.

Als die 60% eens gaat beslissen hoe de andere 40% 'luxe' moet inleveren, of meer realistisch die 40% gaat zeggen hoe te leven, sorry dat is ook cringe hoor.

Akkoord dat uw huis verwarmen en licht savonds voorrang krijgt op rond tuffen en vliegreisjes doen. Vliegreisjes (het vliegdeel dan) doen zijn eigenlijk lang spotgoedkoop geweest.

Laatst bewerkt:
Voka wil een indexsprong om de werkgevers te ontzien. Wat me opvalt is dat er bij een oorlog in het midden oosten altijd een sterkere inflatie is. Maar eens die oorlog gedaan is, komt er nooit een deflatie.
Hoe leggen ze dat eigenlijk uit?

Voka wil een indexsprong om de werkgevers te ontzien. Wat me opvalt is dat er bij een oorlog in het midden oosten altijd een sterkere inflatie is. Maar eens die oorlog gedaan is, komt er nooit een deflatie.
Hoe leggen ze dat eigenlijk uit?
Dat heb ik mij toch ook al afgevraagd. Een simpel voorbeeld: met de Oekraïne crisis herinner ik me nog een stijging van bv. prijs van het brood met 10% of zo die toen werd toegeschreven aan de hoge gasprijs. De voorbije jaren zaten we toch weer met vrij lage prijzen maar brood werd vorig jaar opnieuw duurder. Andere grondstoffen spelen natuurlijk ook mee maar ik heb brood nog nooit goedkoper weten worden bij de bakker, i.t.t. bij de supermarkt die wel lijkt in te spelen op zowel stijging als dalingen.

OP BG worden de 40% die het met een pak minder moeten doen per maand ook wel eens vergeten.

Stijgende energieprijzen treffen ook veel andere zaken oa voedingsprijzen ... But hey, 60% van BG leeft in dikke luxe -> poll: 60% is rijk of hoge middenklasse.

Als die 60% eens gaat beslissen hoe de andere 40% 'luxe' moet inleveren, of meer realistisch die 40% gaat zeggen hoe te leven, sorry dat is ook cringe hoor.

Akkoord dat uw huis verwarmen en licht savonds voorrang krijgt op rond tuffen en vliegreisjes doen. Vliegreisjes (het vliegdeel dan) doen zijn eigenlijk lang spotgoedkoop geweest.

Gisteren op het nieuws was er ene zijne mobilhome aan het voltanken... 200+ euro voor een tank. Mijn goesting om te vertrekken zou al over zijn :lol:

Dat heb ik mij toch ook al afgevraagd. Een simpel voorbeeld: met de Oekraïne crisis herinner ik me nog een stijging van bv. prijs van het brood met 10% of zo die toen werd toegeschreven aan de hoge gasprijs. De voorbije jaren zaten we toch weer met vrij lage prijzen maar brood werd vorig jaar opnieuw duurder. Andere grondstoffen spelen natuurlijk ook mee maar ik heb brood nog nooit goedkoper weten worden bij de bakker, i.t.t. bij de supermarkt die wel lijkt in te spelen op zowel stijging als dalingen.
idem patatten & frituren. Met de vorige gascrisis, alles de hoogte in, ondertussen gestagneerd (geweest) en 0 aanpassingen. Waarom zou je ook ;-)

Lonen zijn sinds corona 25% gestegen, die moeten betaald worden met de verkoop van broden.

En een brood van de supermarkt kan je toch niet vergelijken met van de bakker? De prijszetting is helemaal anders in een supermarkt structuur.

Toekomstige prijsstijgingen worden niet of trager doorgerekend.
Dat is hetgeen ik toch altijd verstaan heb.

Waarschijnlijk blijft een deel plakken bij bepaalde partijen en wordt het niet doorgerekend richting de eindconsument.

Hoe zit het trouwens met de elektriciteitsprijzen? Gaan die ook invloed ondervinden of is het zeer beperkt?

Nu, we kunnen zeggen dat de industrie het moeilijk heeft..maar kunnen moeilijk zeggen dat bepaalde landen hier industrieel een voordeel uithalen. Iedereen gaat het op dit moment moeilijk hebben. En als je naar Azië kijkt, is het zelfs een trapje moeilijker 😉

Hoe zit het trouwens met de elektriciteitsprijzen? Gaan die ook invloed ondervinden of is het zeer beperkt?
Natuurlijk gaan die invloed ondervinden van het feit dat de gasprijzen stijgen.
Zoals in de thread van energieleveranciers gezegd, de kostprijs van elektriciteit wordt ook mede bepaald door de kostprijs van gas. Dit werd vroeger gedaan als incentive aan de energieproducenten als ze goedkoper overcapaciteit kunnen voorzien dan is er een incentive om die overcapaciteit te voorzien.
Toch zolang er ondercapaciteit is.

Laatst bewerkt:
De voorgestelde maatregelen komen ook die mensen ten goede natuurlijk.

Kijk, de prijzen zouden best wel eens astronomisch hoog kunnen worden, en dan zal er wel ingegrepen worden. Maar nu lijkt die stijging mij (IMO dus) niet hetzelfde als een plotse grote kost zoals iemand anders hier aanhaalde. Jij spreekt van 30 min per dag rijden. Ik zou toch eens willen weten wat voor een dagelijkse meerprijs dat geeft dat er ingrijpende maatregelen moeten getroffen worden. En dan moet dat geld er liggen tegen de volgende tankbeurt. Neen, het is allemaal niet ideaal uiteraard. Maar er zijn zo nog situaties die gezinnen kunnen tegenkomen waarvoor er ook niet wordt ingegrepen.

Trouwens, aardgas, LPG, en elektriciteit zitten in de korf van de gezondheidsindex. En die stijgen ook goed.

De dagelijkse meerprijs zal op zichzelf wel meevallen. Maar het is niet enkel de prijs aan de pomp die stijgt natuurlijk. Het is een kwestie van tijd vooraleer andere producten ook duurder worden gezien de transportkosten hoger worden. En als je dat en-en-en verhaal hebt maken vele kleintjes een grote zoals mijn oma vroeger altijd zei.

Stel dat je 2 x per maand gaat tanken. Waar je enkele weken geleden +- 140 euro betaalde voor die 2 tankbeurten samen zit je nu al aan 180 euro. Dat is een stijging van 40 euro, dat is niet niets meer. Voldoende voor de overheid om zware kosten te maken? Dan zou ik inderdaad ook zeggen op het randje van niet. Maar veel scheelt dat toch niet meer.

imo is dat het enige waar de overheid moet ingrijpen als de stijging te hoog is. Elektriciteit en aardgas zijn in mijn ogen een basisvoorziening. Rondtuffen met de wagen is dat toch veel minder. En als je het zo hard voelt in uw portefeuille om op uw werk te geraken mag je in mijn ogen ook eens naar uw keuzes uit het verleden kijken en je afvragen waarom je zo ver van uw werk woont.

"Rondtuffen met de auto" vind ik nogal respectloos overkomen tegenover de tienduizenden mensen die nu eenmaal geen andere keuze hebben maar toch beslissen om te gaan werken. Kan jij dan met 100% zekerheid zeggen dat jij de perfecte keuze hebt gemaakt met je woonst? Heb jij 100% zekerheid dat er binnen 15 jaar nog voldoende werkgelegenheid is bij u in de buurt om met de fiets te raken?

Heel dat argument van verhuizen in functie van uw werk is ook vrij belachelijk. Niet alleen is de tijd waarbij mensen hun hele leven bij dezelfde werkgever (door hun eigen keuze of niet) bleven al lang verleden tijd, er wordt precies gesproken alsof de woningen maar voor het oprapen liggen en dat dit gratis is. De mensen die nu al moeite hebben om hun rekeningen te betalen zijn niet diegene die elke paar jaar 10.000 euro aan registratierechten kunnen ophoesten om te verhuizen. En dan spreek ik nog niet over de impact op het gezinsleven, persoonlijk leven, kinderen, etc.

Opnieuw, ik moet nog niet zo ver kijken om een perfect voorbeeld aan te halen:

Stel, ik was 5 jaar geleden +- 22 jaar. Hier in de buurt begint Nike massaal werknemers aan te nemen voor de weekendshift. Ik begin te werken, koop mijn eerste klein appartementje ergens in Tessenderlo/Ham/Vorst zodat ik met de fiets op het werk raak. In principe ben ik nu het perfecte voorbeeld van hoe de meeste BG'ers het hier altijd graag zien bij andere mensen. Ik bouw mijn leven in de buurt op, hobby's, vrienden, misschien nog familie kortbij ook.

Enkele jaren later beslist Nike om vrijwel heel hun weekendshift te ontslaan wegens dalende verkoopscijfers. Plots moet ik ander werk gaan zoeken, en dan is de kans groot dat ik al eerder richting de kanten van Diest / Geel en verder ga moeten kijken voor nieuw werk. Inneens is het niet meer mogelijk om met de fiets op het werk te raken, openbaar vervoer is onrealistisch als je in shiften werkt.

Heb ik dan de foute keuze gemaakt vroeger waardoor ik nu heel mijn leven moet verhuizen naar een andere gemeente / stad 20 km verderop gewoon om "korter bij het werk" te wonen? In de veronderstelling dat ik het überhaupt zou kunnen betalen om iets anders te kunnen kopen.

Ik bedoelde eigenlijk ook nodeloos rond tuffen.
Er zijn er idd veel die hun auto nodig hehben dagelijks zonder tankkaart (woon werk wegens ramp traject OV oa). Of ik denk maar bv aan invaliden die niet echt goed stappen of niet kunnen fietsen... fucked you are padawan! Double fucked door de soms perverse index ook, ja lonen en inkomen stijgen dan, maar soms niet genoeg voor de lagere inkomens.

Het is 1 ding van te zagen over de vele burn outs en nep burn outs (fakers moet er idd uit) ... Maar er zijn er genoeg echte door alle shit shovelled upon our arses sinds corona. De huurprijzen van wonigen oa = huilen. Bovenop huizentekorten de inflatie + hoge epc eisen nieuwbouw + gestegen materiaalkost = storm.

Ik heb liever dat de overheid niets doet tbh en al zeker niets overhaast, het zijn nog lang niet zo extreme prijzen als bij Oekraine en we hebben als land geen reserve. Verhofstad heeft te overschotten in zijn regering weggegeven ipv gespaard. Als er vet aan de begroting hangt kan je wat wegsnijden, maar er hangen momenteel enkel maar botten met onvoldoende vlees, laat staan overtollig vet...

Op aardgas moet de regering tot aan de winter eigenlijk sowieso niets doen, het stookseizoen is immers voorbij. Daar is het sowieso beter om te kijken wat de markt op de langere termijn doet. Het volgende stookseizoen is nog 6 maanden ver en vaste contracten zijn nog beschikbaar.
Het aandeel warm water is vrj beperkt op de totale factuur, met 10m3 gas kunnen wij 80-100 keer douchen of 20x een bad nemen...

Benzine en diesel is een ander gegeven, de economie moet draaien en werknemers moeten wel op hun werk geraken. Enkel kan je dit nooit enkel voor woon-werk verkeer doen, de uitstapjes zouden niet ten koste van de maatschappij moeten zijn namelijk. Dus ook zo laat mogelijk.

Electriciteit is wel een basisrecht en nodig, maar wanneer grijp je in, bij 20c/kWh, 30c/kWh (wat de totale prijs al op minimum 50c/kWh brengt). Velen kunnen het wel tijdelijk slikken, en daarmee ook velen anderen niet. Hier zouden energieleveranciers eigenlijk vrijheid moeten krijgen om de zonne-energie te verrekenen naar iedereen. Betaal degene die overtollig zonnestroom opwekken 0c/kWh en trek dat af van de te betalen kWh prijs. Echter zit je met contracten en gaan veel mensen (alhoewel het niets opbrengt) er tegen zijn.

Hoop alleen dat als de overheid ingrijpt dat ze op voorhand bepalen wie recht heeft, ik heb de vorige bijpassing van de overheid deels moeten terugbetalen via de PB. Te belachelijk voor woorden. Wij kunnen sowieso wel tegen een stootje EN we hebben een energiezuinige nieuwbouw.

Tbh heb ik meer schrik van de graaicultuur waar we in leven en dat sommige zaken onnodig duur gemaakt gaan worden. Niet erg als je niets nodig hebt, maar als je iets moet vervangen valt dat altijd duur uit.

En toch zitten alle restaurants bomvol, je kan bijna nergens meer gaan zonder reservatie..
En toch was er gisteren terug file richting Brussel van de kust...ondanks de zeer hoge brandstofprijzen..
En toch rijden er kweetniethoeveel Duitse wagens rond van minimum 50,000€...
Ben geen zwartkijker maar we leven momenteel allemaal boven onze stand.

Al eens gezien wat een hotelkamer tegenwoordig kost per nacht?
Gisteren op het nieuws was er ene zijne mobilhome aan het voltanken... 200+ euro voor een tank. Mijn goesting om te vertrekken zou al over zijn :laugh:
Ge spaart dan wel veel uit aan hotelovernachtingen.
Maar ge moet al veel op reis gaan om uwe mobilhome terug te verdienen. Kost al rap 100K denk ik voor een degelijke mobilhome? Goed voor gepensioneerden die veel tijd hebben om maandenlang op reis te gaan, minder interessant voor wie moet werken.

De dagelijkse meerprijs zal op zichzelf wel meevallen. Maar het is niet enkel de prijs aan de pomp die stijgt natuurlijk. Het is een kwestie van tijd vooraleer andere producten ook duurder worden gezien de transportkosten hoger worden. En als je dat en-en-en verhaal hebt maken vele kleintjes een grote zoals mijn oma vroeger altijd zei.

Stel dat je 2 x per maand gaat tanken. Waar je enkele weken geleden +- 140 euro betaalde voor die 2 tankbeurten samen zit je nu al aan 180 euro. Dat is een stijging van 40 euro, dat is niet niets meer. Voldoende voor de overheid om zware kosten te maken? Dan zou ik inderdaad ook zeggen op het randje van niet. Maar veel scheelt dat toch niet meer.
Ik ben hier eens gaan kijken omdat ik het eens wou uitrekening: https://carbu.com/belgie/index.php/officieleprijs
Vergeleken met een maand terug zitten we aan 25,70 €c/l en 53,10 €c/l meerprijs, dit voor de maximumprijzen dus voor de meesten van ons een overschatting.
Mijn tank is 50 liter, ik rij die nooit helemaal leeg, maar tank inderdaad 2x per maand. 100 liter is dus ook nogal een overschatting maar rekent makkelijk.
Dat is dan 25,7 of 53,10 per maand extra, na redelijk wat overschatting.

Om dat nu even in perspectief te plaatsen: de school van mijn dochter is sinds dit jaar overgeschakeld op een nieuw systeem voor middagtoezicht en buitenschoolse opvang. Dit betekent voor ons een stijging van zo'n 20 EUR per drie maand naar zo'n 25 EUR per maand, voor één kind dat amper gebruik maakt van de opvang. Heb daar eens meerdere kinderen zitten, of werk gewoon beiden wat verder zodat je gebruik moet maken van die opvang. Dat passeert ook maar zonder lawaai hoor.
"Rondtuffen met de auto" vind ik nogal respectloos overkomen tegenover de tienduizenden mensen die nu eenmaal geen andere keuze hebben maar toch beslissen om te gaan werken. Kan jij dan met 100% zekerheid zeggen dat jij de perfecte keuze hebt gemaakt met je woonst? Heb jij 100% zekerheid dat er binnen 15 jaar nog voldoende werkgelegenheid is bij u in de buurt om met de fiets te raken?

Heel dat argument van verhuizen in functie van uw werk is ook vrij belachelijk. Niet alleen is de tijd waarbij mensen hun hele leven bij dezelfde werkgever (door hun eigen keuze of niet) bleven al lang verleden tijd, er wordt precies gesproken alsof de woningen maar voor het oprapen liggen en dat dit gratis is. De mensen die nu al moeite hebben om hun rekeningen te betalen zijn niet diegene die elke paar jaar 10.000 euro aan registratierechten kunnen ophoesten om te verhuizen. En dan spreek ik nog niet over de impact op het gezinsleven, persoonlijk leven, kinderen, etc.

Opnieuw, ik moet nog niet zo ver kijken om een perfect voorbeeld aan te halen:

Stel, ik was 5 jaar geleden +- 22 jaar. Hier in de buurt begint Nike massaal werknemers aan te nemen voor de weekendshift. Ik begin te werken, koop mijn eerste klein appartementje ergens in Tessenderlo/Ham/Vorst zodat ik met de fiets op het werk raak. In principe ben ik nu het perfecte voorbeeld van hoe de meeste BG'ers het hier altijd graag zien bij andere mensen. Ik bouw mijn leven in de buurt op, hobby's, vrienden, misschien nog familie kortbij ook.

Enkele jaren later beslist Nike om vrijwel heel hun weekendshift te ontslaan wegens dalende verkoopscijfers. Plots moet ik ander werk gaan zoeken, en dan is de kans groot dat ik al eerder richting de kanten van Diest / Geel en verder ga moeten kijken voor nieuw werk. Inneens is het niet meer mogelijk om met de fiets op het werk te raken, openbaar vervoer is onrealistisch als je in shiften werkt.

Heb ik dan de foute keuze gemaakt vroeger waardoor ik nu heel mijn leven moet verhuizen naar een andere gemeente / stad 20 km verderop gewoon om "korter bij het werk" te wonen? In de veronderstelling dat ik het überhaupt zou kunnen betalen om iets anders te kunnen kopen.
Het is een complex gegeven denk ik. Cultureel denk ik dat wij te graag blijven plakken waar we zijn opgegroeid om dan ver te pendelen, en ons systeem maakt verhuizen ook geen goed idee door die registratierechten of de algemene problemen op de huurmarkt. Onze ruimtelijke ordening is ook gewoon kak natuurlijk. Uiteindelijk moet je ook gewoon een keuze maken, en voor de ene combinatie van woonplaats/individu is dat makkelijker als voor de andere.

Finaal is de "luxe" van eigen vervoer vaak het snelste natuurlijk. Shiften zijn dan nog de grote dooddoener, want dan moet je er zien te geraken wanneer heel het systeem verwacht dat je thuis zit. Maar ik wil toch het argument maken dat in elke weinig optimale situatie er ook nog wel een paar zaken zullen mogelijk zijn die het dragelijker maken.

Ge spaart dan wel veel uit aan hotelovernachtingen.
Maar ge moet al veel op reis gaan om uwe mobilhome terug te verdienen. Kost al rap 100K denk ik voor een degelijke mobilhome? Goed voor gepensioneerden die veel tijd hebben om maandenlang op reis te gaan, minder interessant voor wie moet werken.
Ik denk dat veel mensen die nu wel gewoon huren.

En toch zitten alle restaurants bomvol, je kan bijna nergens meer gaan zonder reservatie..
En toch was er gisteren terug file richting Brussel van de kust...ondanks de zeer hoge brandstofprijzen..
En toch rijden er kweetniethoeveel Duitse wagens rond van minimum 50,000€...
Ben geen zwartkijker maar we leven momenteel allemaal boven onze stand.
Hoeveel van die dure wagens van >50K zullen gekocht zijn met eigen geld en hoeveel zouden er firmawagens zijn?

Ik denk dat veel mensen die nu wel gewoon huren.
Een mobilhome huren is ook behoorlijk duur. Ik denk zelfs niet dat je goedkoper uitkomt dan wanneer je op hotel gaat. (met de extra brandstofkosten, campingkosten en ontbijt is dikwijls inbegrepen bij een hotel, moet je zelf kopen met mobilhome).
Je doet dat dus niet om geld uit te sparen. Dan kan je beter gaan kamperen met een tent.

Terug
Bovenaan