De voorgestelde maatregelen komen ook die mensen ten goede natuurlijk.
Kijk, de prijzen zouden best wel eens astronomisch hoog kunnen worden, en dan zal er wel ingegrepen worden. Maar nu lijkt die stijging mij (IMO dus) niet hetzelfde als een plotse grote kost zoals iemand anders hier aanhaalde. Jij spreekt van 30 min per dag rijden. Ik zou toch eens willen weten wat voor een dagelijkse meerprijs dat geeft dat er ingrijpende maatregelen moeten getroffen worden. En dan moet dat geld er liggen tegen de volgende tankbeurt. Neen, het is allemaal niet ideaal uiteraard. Maar er zijn zo nog situaties die gezinnen kunnen tegenkomen waarvoor er ook niet wordt ingegrepen.
Trouwens, aardgas, LPG, en elektriciteit zitten in de korf van de gezondheidsindex. En die stijgen ook goed.
De dagelijkse meerprijs zal op zichzelf wel meevallen. Maar het is niet enkel de prijs aan de pomp die stijgt natuurlijk. Het is een kwestie van tijd vooraleer andere producten ook duurder worden gezien de transportkosten hoger worden. En als je dat en-en-en verhaal hebt maken vele kleintjes een grote zoals mijn oma vroeger altijd zei.
Stel dat je 2 x per maand gaat tanken. Waar je enkele weken geleden +- 140 euro betaalde voor die 2 tankbeurten samen zit je nu al aan 180 euro. Dat is een stijging van 40 euro, dat is niet niets meer. Voldoende voor de overheid om zware kosten te maken? Dan zou ik inderdaad ook zeggen op het randje van niet. Maar veel scheelt dat toch niet meer.
imo is dat het enige waar de overheid moet ingrijpen als de stijging te hoog is. Elektriciteit en aardgas zijn in mijn ogen een basisvoorziening. Rondtuffen met de wagen is dat toch veel minder. En als je het zo hard voelt in uw portefeuille om op uw werk te geraken mag je in mijn ogen ook eens naar uw keuzes uit het verleden kijken en je afvragen waarom je zo ver van uw werk woont.
"Rondtuffen met de auto" vind ik nogal respectloos overkomen tegenover de tienduizenden mensen die nu eenmaal geen andere keuze hebben maar toch beslissen om te gaan werken. Kan jij dan met 100% zekerheid zeggen dat jij de perfecte keuze hebt gemaakt met je woonst? Heb jij 100% zekerheid dat er binnen 15 jaar nog voldoende werkgelegenheid is bij u in de buurt om met de fiets te raken?
Heel dat argument van verhuizen in functie van uw werk is ook vrij belachelijk. Niet alleen is de tijd waarbij mensen hun hele leven bij dezelfde werkgever (door hun eigen keuze of niet) bleven al lang verleden tijd, er wordt precies gesproken alsof de woningen maar voor het oprapen liggen en dat dit gratis is. De mensen die nu al moeite hebben om hun rekeningen te betalen zijn niet diegene die elke paar jaar 10.000 euro aan registratierechten kunnen ophoesten om te verhuizen. En dan spreek ik nog niet over de impact op het gezinsleven, persoonlijk leven, kinderen, etc.
Opnieuw, ik moet nog niet zo ver kijken om een perfect voorbeeld aan te halen:
Stel, ik was 5 jaar geleden +- 22 jaar. Hier in de buurt begint Nike massaal werknemers aan te nemen voor de weekendshift. Ik begin te werken, koop mijn eerste klein appartementje ergens in Tessenderlo/Ham/Vorst zodat ik met de fiets op het werk raak. In principe ben ik nu het perfecte voorbeeld van hoe de meeste BG'ers het hier altijd graag zien bij andere mensen. Ik bouw mijn leven in de buurt op, hobby's, vrienden, misschien nog familie kortbij ook.
Enkele jaren later beslist Nike om vrijwel heel hun weekendshift te ontslaan wegens dalende verkoopscijfers. Plots moet ik ander werk gaan zoeken, en dan is de kans groot dat ik al eerder richting de kanten van Diest / Geel en verder ga moeten kijken voor nieuw werk. Inneens is het niet meer mogelijk om met de fiets op het werk te raken, openbaar vervoer is onrealistisch als je in shiften werkt.
Heb ik dan de foute keuze gemaakt vroeger waardoor ik nu heel mijn leven moet verhuizen naar een andere gemeente / stad 20 km verderop gewoon om "korter bij het werk" te wonen? In de veronderstelling dat ik het überhaupt zou kunnen betalen om iets anders te kunnen kopen.