Aanpak van de gas- en energiecrisis

Er is toch geen (omgekeerd) cliquetsysteem actief? En daar is ook weinig animo voor zo blijkt, wat ook logisch is gezien anno 2026 een hoop belastingsgeld opbranden zodat iedereen goedkoop kan rondtuffen nu ook niet zo'n goed idee lijkt.
Het eerste waar minder rondgetuft zal worden zal zijn naar terrasjes doen en uitstapjes, wat de economie ook niet echt veel goed zal doen. Dan kunnen ze beter een paar euro op een bak diesel verliezen en dubbel zoveel innen met de btw op die uitstapjes.

Alsof de olieprijs zo hoog is? We hebben dit eerder overleefd en hoelang is dat al? Een maandje en het land staat precies aan de rand van de afgrond.

Mensen gaan eens moeten beseffen dat constant met hun handje openstaan en kijkend richting vadertje staat geen oplossing is, want elke euro steun of korting of wat dan ook wordt dubbel en dik doorgerekend in belastingen nadien.

In goede tijden moet je sparen, dan is er een buffer voor als het leven even iets duurder is.

Pak eens meer de fiets? Neem de bus? Zet uw verwarming wat lager en hey de winter is voorbij hè!

Allemaal krijsen en huilen omdat het wat duurder is, maar oh op reizen, gsm en dat communiefeest gaan we niet besparen.
De energieprijzen dat is het probleem!! Neen , er is een enorm groot mentaliteitsprobleem in dit land.

We willen luxe blijven voeren maar we willen geen keuzes maken.

Alsof de olieprijs zo hoog is? We hebben dit eerder overleefd en hoelang is dat al? Een maandje en het land staat precies aan de rand van de afgrond.

Mensen gaan eens moeten beseffen dat constant met hun handje openstaan en kijkend richting vadertje staat geen oplossing is, want elke euro steun of korting of wat dan ook wordt dubbel en dik doorgerekend in belastingen nadien.

In goede tijden moet je sparen, dan is er een buffer voor als het leven even iets duurder is.

Pak eens meer de fiets? Neem de bus? Zet uw verwarming wat lager en hey de winter is voorbij hè!

Allemaal krijsen en huilen omdat het wat duurder is, maar oh op reizen, gsm en dat communiefeest gaan we niet besparen.
De energieprijzen dat is het probleem!! Neen , er is een enorm groot mentaliteitsprobleem in dit land.

Dit!

Het eerste waar minder rondgetuft zal worden zal zijn naar terrasjes doen en uitstapjes, wat de economie ook niet echt veel goed zal doen. Dan kunnen ze beter een paar euro op een bak diesel verliezen en dubbel zoveel innen met de btw op die uitstapjes.
Die berekening zal je toch eens moeten uitleggen.

Het lijkt me trouwens ook wel onrealistisch om te denken dat we hier niets van gaan merken. Of moet de overheid ook algemeen alles compenseren?

Er is toch geen (omgekeerd) cliquetsysteem actief? En daar is ook weinig animo voor zo blijkt, wat ook logisch is gezien anno 2026 een hoop belastingsgeld opbranden zodat iedereen goedkoop kan rondtuffen nu ook niet zo'n goed idee lijkt.

Goedkoop rondtuffen. Hum.

Omgekeerde cliquet bestaat erin de druk op de portemonnee van de bevolking wat te verlichten omdat men inziet dat het pervers effect van accijnzen en belastingen op energie tijdens een crisis onwenselijk is. Het wordt niet goedkoper om rond te rijden. Het wordt een klein beetje minder veel duurder als vier weken geleden. Volgens Statbel kan 22% van de bevolking geen onverwachte financiële tegenslag van 1500 euro aan. Een tank diesel die op minder als een maand 35 euro duurder wordt is voor die mensen wel een ding.

Goedkoop rondtuffen. Hum.

Omgekeerde cliquet bestaat erin de druk op de portemonnee van de bevolking wat te verlichten omdat men inziet dat het pervers effect van accijnzen en belastingen op energie tijdens een crisis onwenselijk is. Het wordt niet goedkoper om rond te rijden. Het wordt een klein beetje minder veel duurder als vier weken geleden. Volgens Statbel kan 22% van de bevolking geen onverwachte financiële tegenslag van 1500 euro aan. Een tank diesel die op minder als een maand 35 euro duurder wordt is voor die mensen wel een ding.
Zijn post had duidelijk als insteek dat het omgekeerd cliquetsysteem te weinig aan de prijzen doet.

Dat systeem is trouwens zelfs volgens de brandstofsector meer administratie dan het waard is.

Dat het "een ding" is zal wel, maar maakt dat het noodzakelijk om in te grijpen vanuit de overheid? Dat lijkt me niet niet iets waar iedereen het over eens is.

Al elke dag op de baan geweest de laatste dagen en ik merk toch dat het aantal wagens die beduidend minder snel rijden op de autosnelweg, in stijgende lijn is. Vandaag was ik kennelijk niet de enigste die aan 100 reed om naar mijn werk te gaan.

Al elke dag op de baan geweest de laatste dagen en ik merk toch dat het aantal wagens die beduidend minder snel rijden op de autosnelweg, in stijgende lijn is. Vandaag was ik kennelijk niet de enigste die aan 100 reed om naar mijn werk te gaan.
Dat is al jaren aan de gang, en de komst van de EV heeft er ook geen goed aangedaan, van 0 naar 200 in 4 seconden maar how zeker - we zullen wel zoals wijlen nonkel Jeff rijden met zijne vélo.

Prutsers zijn het, allemaal

Ze moesten de naft nog duurder maken verdomme. De staat loopt toch massa's inkomsten mis ook door nu kortingen in te voeren. En die verloren accijns gaat dan op een andere manier moeten gerecupereerd worden.
Laat mensen eens het openbaar vervoer nemen, en subsidieer dat dan desnoods.
Brandstof goedkoper maken om het betaalbaarder te maken voor de gewone mens is gewoon kortzichtig. We tuffen allemaal veel te veel rond met onze auto.

Mij stoort het vooral om al mijn vrienden met hun bedrijfswagens te zien die zelfs met moeite doorhebben dat de benzine en diesel aan het stijgen is. Ook al stijgt het naar 2,5 euro, die gaan daar allemaal geen kilometer voor laten.

Mij stoort het vooral om al mijn vrienden met hun bedrijfswagens te zien die zelfs met moeite doorhebben dat de benzine en diesel aan het stijgen is. Ook al stijgt het naar 2,5 euro, die gaan daar allemaal geen kilometer voor laten.
Ik heb zelf een bedrijfswagen maar inderdaad, dat is klote aan het systeem. Misschien moet VAA op uw bedrijfswagen getaxeerd worden op het aantal kilometers dat je doet met uw wagen.

Of een nettovergoeding, maar je betaalt zelf brandstof. Zodat je het toch voelt in de portemonnee als je onnodig ritjes met de auto zit te doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een bedrijfswagen maar inderdaad, dat is klote aan het systeem. Misschien moet VAA op uw bedrijfswagen getaxeerd worden op het aantal kilometers dat je doet met uw wagen.
Of bedrijven krijgen massaal die rekeningen gepresenteerd en er komt gewoon een harde limiet op het tanken.
Toen ik een bedrijfswagen had was dat eigenlijk gewoon berekend adhv gemiddeld aantal km´s van fleet (camionetten en werfvoertuigen) +25%. Ruim voldoende om professioneel gebruik te dekken en een heel stuk privé.

Ze moesten de naft nog duurder maken verdomme. De staat loopt toch massa's inkomsten mis ook door nu kortingen in te voeren. En die verloren accijns gaat dan op een andere manier moeten gerecupereerd worden.
Laat mensen eens het openbaar vervoer nemen, en subsidieer dat dan desnoods.
Brandstof goedkoper maken om het betaalbaarder te maken voor de gewone mens is gewoon kortzichtig. We tuffen allemaal veel te veel rond met onze auto.

Of een nettovergoeding, maar je betaalt zelf brandstof. Zodat je het toch voelt in de portemonnee als je onnodig ritjes met de auto zit te doen.

Wel makkelijk spreken zo he. De arbeider die alles zelf moet betalen moet dan maar de bus pakken, maar zelf wel de luxe hebben van een bedrijfswagen.

En ja ik besef dat je hier ook maatregelen voorstelt tegen die voordelen van een bedrijfswagen, maar dan nog vind ik het een vreemd standpunt om in te nemen als je zelf geen last hebt van de huidige problematiek.

Wel makkelijk spreken zo he. De arbeider die alles zelf moet betalen moet dan maar de bus pakken, maar zelf wel de luxe hebben van een bedrijfswagen.
Klopt, maar ik ga zelf in feite meer met de fiets werken dan met de auto.
Stel dat ik het moet stellen zonder bedrijfswagen dan zou ik nog liever door weer en wind fietsen dan een bus te nemen (want dan doe ik er sowieso veel langer over dan per fiets)
Het systeem zit nu ineens zoals het is, maar echt logisch is het niet.

Vooruit, ik zal de bus eens nemen naar mijn werk om op tijd te zijn voor de vroege shift: Geen ritten gevonden, whoops.

Elke keer hetzelfde "PAKT DE BUS!". Tenzij je ergens in een stad woont en in diezelfde stad moet zijn is de bus gewoon waardeloos. Ik leef op 1 km van het centrum en mijn gemeente is moeilijk een boerengat te noemen. Met het openbaar vervoer zou het mij:

- Fietstocht van 5 minuten naar het centrum
- Busrit van +- 20 minuten tot de dichtsbijzijnde halte aan het werk
- 30 minuten wandelen tot het werk

Dus ik zou een uur onderweg zijn, en als ik in shiften zou staan zou ik oftewel 's ochtends niet op mijn werk raken en 's avonds niet meer thuis raken. Met de auto kost het mij +- 15 minuten. Veel mensen hebben nu eenmaal hun auto nodig om op het werk te raken. Niet iedereen heeft de luxe om 4 dagen per week thuis te werken, of een job kort bij thuis te hebben. En dan ook nog even het standaard rondje bashen op de bedrijfswagen. Hier wordt vaak gedaan alsof iedereen met een bedrijfswagen die speciaal 's avonds 4 uur laat draaien, gewoon om voor de leute naft te verbruiken.

En ik vind het niet raar dat je in een van de zwaarst belaste landen ter wereld in dergelijke situaties naar de regering kijkt. Als je een iets of wat deftige regering zou gehad hebben de laatste 40 jaar zou je met de inkomsten van onze belastingen genoeg pot moeten hebben om de naft bij wijze van spreken gratis weg te geven.

Als een mondiale crisis ervoor zorgt dat kosten razendsnel stijgen is het toch niet meer dan normaal dat mensen naar de regering kijken ter ondersteuning? Want je kan niet langs de ene kant hoge belastingen innen bij de bevolking en dan wanneer er iets mis is zeggen: trekt uwe plan.

Al weet ik dat veel mensen hier op het forum het gerust anders zouden willen zien, want zelfs zonder bedrijfswagen zal de meerderheid er hier geen boterham minder om eten.

Die voelen het nu niet maar vroeg of laat gaan bedrijven de rekening maken en zien wat de meerkost is. En dan gaan de leasingbudgetten naar beneden. Kijk eens hoe de wagen categorieen al gedaald zijn. Dat systeem is door de stijgende prijzen en aftrekbaarheid stilletkes aan te duur aan het worden voor bedrijven. Maar mensen lijken dat nog niet te beseffen.

Die voelen het nu niet maar vroeg of laat gaan bedrijven de rekening maken en zien wat de meerkost is. En dan gaan de leasingbudgetten naar beneden. Kijk eens hoe de wagen categorieen al gedaald zijn. Dat systeem is door de stijgende prijzen en aftrekbaarheid stilletkes aan te duur aan het worden voor bedrijven. Maar mensen lijken dat nog niet te beseffen.
Tijdens COVID hadden ze bij ons de leasingtermijnen al van 4 naar 5 jaar verlengd geloof ik. Zo kan je ook de kosten drukken. Of de contracten van 30000km per jaar naar 25000km per jaar verminderen.

Tijdens COVID hadden ze bij ons de leasingtermijnen al van 4 naar 5 jaar verlengd geloof ik. Zo kan je ook de kosten drukken. Of de contracten van 30000km per jaar naar 25000km per jaar verminderen.
Maar dat is het net, het feit dat bedrijven proberen de kosten te drukken geven toch aan dat bedrijven wel bewust zijn van wat dat hun kost. En dan kunnen ze dit jaar de termijn wat optrekken, volgend jaar de kilometers laten zakken, nog een jaar later de wagencategorie een categorie laten zakken tot gans dat systeem eigenlijk een lege doos is. Zulke zaken stoppen niet van de ene dag op de ander natuurlijk, het dooft langzaam aan uit. En nu zie je toch echt wel dat het systeem van bedrijfswagen jaar na jaar uitgehold wordt. En er valt zeker iets te zeggen over het feit dat dat voor veel mensen de belastingsdruk erg hoog is maar als we eerlijk zijn met onszelf is dat systeem eigenlijk niet te verdedigen als je kijkt naar wat een druk dit zet op milieu en klimaat, druk op het wegennet en openbare ruimte. Imo moet de overheid dringend zorgen dat de belastingsdruk lager wordt en dat mensen gemakkelijker kunnen verhuizen ifv hun werkplek.

Al weet ik dat veel mensen hier op het forum het gerust anders zouden willen zien, want zelfs zonder bedrijfswagen zal de meerderheid er hier geen boterham minder om eten.
De voorgestelde maatregelen komen ook die mensen ten goede natuurlijk.

Kijk, de prijzen zouden best wel eens astronomisch hoog kunnen worden, en dan zal er wel ingegrepen worden. Maar nu lijkt die stijging mij (IMO dus) niet hetzelfde als een plotse grote kost zoals iemand anders hier aanhaalde. Jij spreekt van 30 min per dag rijden. Ik zou toch eens willen weten wat voor een dagelijkse meerprijs dat geeft dat er ingrijpende maatregelen moeten getroffen worden. En dan moet dat geld er liggen tegen de volgende tankbeurt. Neen, het is allemaal niet ideaal uiteraard. Maar er zijn zo nog situaties die gezinnen kunnen tegenkomen waarvoor er ook niet wordt ingegrepen.

Trouwens, aardgas, LPG, en elektriciteit zitten in de korf van de gezondheidsindex. En die stijgen ook goed.

Terug
Bovenaan