Het parcours is uiteraard ook een dingetje. Rijd je enkel de mtb lussen, is een mtb nu eenmaal de beste tool. Kan gerust op een gravelbike, maar het zal trager zijn, en het comfort inderdaad niet fantastisch. Dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kan beleven, integendeel! Maar als je verwacht om topsnelheden te halen op mtb lussen op 700x40, moet ik je teleurstellen.Gravel/mtb-hardtail discussie is wat mij betreft een discussie over hoe belangrijk je snelheid over comfort en plezier verkiest.
En comfort en plezier hangen onlosmakelijk met elkaar samen. Want als je na 3uur hotsen en knotsen op een gravel helemaal door elkaar geklutst zijt is voor velen het plezier ver te zoeken.
En ik ga ervanuit dat de meeste hier toch gaan fietsen om plezier te beleven?
Edit : De enige echte oplossing is natuurlijk n+1
Ik doe hele veel gemengde ritten, adsfalt, gravel, offroad,... Dan is een drop-bar mtb met vaste vork echt fantastisch. Daar kan je vaak ook nog een geveerde xc vork in steken. Dat is zonder meer ook mijn meest veelzijdige fiets; ik gebruik hem als wegfiets in de winter maar evengoed om in de zomer offroad te gaan bikepacken. De mtb (hardtail) is dan weer heel plezant om full speed de mtb parcours in het Vlaamse te rijden of in de Alpen te toeren....
N+1.....