Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Ik hoor het graag @JPV, je zal op juridisch vlak er bal op zitten.
Maar ik wil het u wel nog eens hard zien maken. Want die fietsenmaker weet je net zo goed als jij dat een aangetekend schrijven een eerste stap is, maar bij geen gehoor zullen er verdere stappen gezeten moeten worden.
Stappen die tijd, energie en geld kosten. Het is maar hoe hard je het wilt spelen.

En het probleem ligt niet bij de FM maar bij Ridley in deze.

Ik hoor het graag @JPV, je zal op juridisch vlak er bal op zitten.
Maar ik wil het u wel nog eens hard zien maken. Want die fietsenmaker weet je net zo goed als jij dat een aangetekend schrijven een eerste stap is, maar bij geen gehoor zullen er verdere stappen gezeten moeten worden.
Stappen die tijd, energie en geld kosten. Het is maar hoe hard je het wilt spelen.

En het probleem ligt niet bij de FM maar bij Ridley in deze.
Gezien het waarschijnlijk bedrag is de kans groot dat het een zaak zou zijn voor de vrederechter. De tijd/energie en geld is dus nog beperkt

“Onderdelen van shimano maar daar kan je geen alternatief voor gebruiken want dan werkt het niet naar behoren.”
:wtf:

Als die fietsenmaker aan u vraagt: is SRAM ook goed dan gaat dat toch?

Kan niet zo direct iets bedenken wat Shimano als enige heeft wat naar behoren werkt....
Ik had die koop al lang geannuleerd denk ik. Probleem ligt overigens wel bij de fietsenmaker. Die heeft toch gezegd: "dan heb ik die fiets". Dan moet hij ook maar zorgen dat die fiets er dan is ipv paraplu open te trekken 'Ja maar Ridley, Shimano, ....'. Genoeg manieren om aan onderdelen te raken toch als het frame er is.

Wel met de juiste groupset. Niet in de kleur en maat. Dat ze hem daar maar vanaf vijzen dan :)

Ma verdomme die korting is wel nice. Voor t zelfde geld heb ik nu het nieuw model (Wel een 1by ma bon).

Ging je voor de oude kanzo adventure?

Heb altijd gevonden dat ze daar veel te veel geld voor vroegen. Is een Chinees frame dat ze voor een habbekrats kopen en aflakken.
Als je zelf het CFR696 frame koopt en laat aflakken en een GRX-groepset koopt ga je misschien de helft van de prijs kwijt zijn en heb je ook een kleur naar je zin.

Ging je voor de oude kanzo adventure?

Heb altijd gevonden dat ze daar veel te veel geld voor vroegen. Is een Chinees frame dat ze voor een habbekrats kopen en aflakken.
Als je zelf het CFR696 frame koopt en laat aflakken en een GRX-groepset koopt ga je misschien de helft van de prijs kwijt zijn en heb je ook een kleur naar je zin.
Yes het oude frame. Het nieuwe kon je enkel met een 1x uitrusten en ook die lage achtervork vond ik niet mooi. Ondertussen ben ik wel al een beetje bijgedraaid daarover :). En heb ik wel spijt want zou de nieuwe graxx 3 nu wel willen, maar die kost nog 1000 euro meer.

En tja ik heb nog nooit een fiets in elkaar gestoken dus ik zou niet weten hoe eraan beginnen. Heb eens snel uitgeteld en door het frame zelf te kopen had ik wss 1000€ kunnen uitsparen als de douane niet moeilijk deed, maar dat uitsparen doet iedereen die zelf eentje in elkaar steekt ipv voor een merk te gaan lijkt me. Het zijn dure Ridley stickers die erop hangen idd :) Maar dat is ook zo bij Orbea, De Rosa, BMC, Scott, Factor, enz enz welke hun frames ook in China halen of produceren ...Het frame zelf lijkt me trouwens wel een goed frame, chinees of niet. Het grote voordeel om via Ridley te kopen is dat ze daar de kwaliteitscontrole gepasseerd zijn en je recht hebt op garantie moest er iets mis zijn. Op dat frame dat je in China koopt mss ook maar good luck om dat te ruilen.

Canyon is de enige die ik prijs/kwaliteit ok vindt, maar dat merk je ook aan de levertijden. Hadden ze die op dat moment snel kunnen leveren was ik daarvoor gegaan.

Laatst bewerkt:
En daarom dat ik altijd fietsen en auto's die op stock staan koop. Als ik iets koop wil ik het de dag erna hebben. Geen maand, laat staan maanden nadien.
Respect voor je geduld!

Laatst bewerkt:
Vooral dit, ridley levert de fiets. En zij hebben de componenten niet.
De FM is maar de tussenpersoon.
Maar je bestelt bij de FM. Het is aan de FM om producten aan te bieden die leverbaar zijn.
'Er ontbreken Shimano onderdelen' is een immense red flag. Als de FM niet exact weet wat er ontbreekt, is hij er zelf nog niet genoeg mee bezig geweest of kan het hem niet veel schelen. In elk geval niet de service die ik van een FM zou verwachten.

Maar je bestelt bij de FM. Het is aan de FM om producten aan te bieden die leverbaar zijn.
'Er ontbreken Shimano onderdelen' is een immense red flag. Als de FM niet exact weet wat er ontbreekt, is hij er zelf nog niet genoeg mee bezig geweest of kan het hem niet veel schelen. In elk geval niet de service die ik van een FM zou verwachten.
Joch ga nu ook niet overdrijven hé. Die fietsenmaker is slechts een tussenschakel in heel de verkoopsketen. Als de de fabriek niet levert dan kan die fm daar toch ook niets aan doen? Ik versta dat het niet prettig is maar valt niets aan te doen.

Klopt volledig.
Maar je weet ook dat niet elke FM even begaan is met zijn job en zijn klant.
Voor hem is het simpelste de fiets bestellen, die komt aan bij hem, hij pakt hem uit en controleert dat alles in orde is en werkt, zet er eventueel wat accessoires op en verkoopt hem en pakt wat marge.

Bellen naar Ridley om het frame te leveren en er pakweg een GRX opzetten en heel die boel opbouwen kost hem veel meer moeite.
En hoeveel marge pakt hij extra door het zo te doen? Heeft die FM veel ervaring met GRX? Of doet hij 99% stadsfietsen en elektrische fietsen?

Ik ken winkels die zuiver sportfietsen doen, dus race, gravel of MTB. Die hanteren een andere aanpak, daar kan alles en zullen ze veel moeite doen.
Maar bij de lokale fietsenboer zien ze de veeleisende sportieve fietser niet graag komen hoor. Zo heb ik al een verhaal gelezen van een FM die een fiets met cockpit verkocht, maar in feite niet wist hoe hij hieraan moest werken. Tsja dan sta je daar mooi als klant.
Veel liever de persoon die gewoon zijn elektrische fiets binnendoet en waar ze simpele zaken voor veel poen kunnen vervangen die in feite nog niet versleten zijn.

Joch ga nu ook niet overdrijven hé. Die fietsenmaker is slechts een tussenschakel in heel de verkoopsketen. Als de de fabriek niet levert dan kan die fm daar toch ook niets aan doen? Ik versta dat het niet prettig is maar valt niets aan te doen.
En als je een aannemer aanstelt waarvan zijne metser ermee stopt, dan ga jij ook gewoon akkoord dat ze hun contract niet naleven en dat uw huis niet gezet wordt. Want ja, die aannemer kan er toch niets aan doen dat zijne metser er mee stopt? Valt niets aan te doen he...

Dat is toch juist het punt van een contract, je spreekt iets af. Dat er langs een bepaalde kant risico's aan kunnen zijn, dat kan gerust zijn, maar het contract bepaald waar deze risico's vallen. Als de fietsenmaker om welke reden dan ook dat contract niet kan nakomen, is het zijn verantwoordelijkheid om dit op te vangen. Oftewel een alternatief voorstellen, oftewel geld teruggeven, ... dat zijn de minima.

Dit gaat over een auto, maar met andere goeden is perfect de parallel te trekken.

Als de verkoper de auto niet tijdig kan leveren, heeft u in dat geval het recht om de overeenkomst te ontbinden. Daarmee maakt u een einde aan de overeenkomst.

Is de leveringsdatum echter niet als essentiële voorwaarde opgenomen in uw bestelbon, dan mag de verkoper u ook voorstellen om een nieuwe leveringsdatum vast te leggen. Respecteert de verkoper die nieuwe leveringstermijn opnieuw niet, dan heeft u het recht om de koop te ontbinden.
Als de autoverkoper de leveringsverplichtingen uit uw bestelbon niet respecteert, kunt u uw bestelling annuleren zonder een schadevergoeding te moeten betalen.

U heeft recht op een billijke schadevergoeding als uw autoverkoper tekortkomt in zijn leveringsverplichting en er geen sprake is van overmacht. Bij overmacht gaat het om “onvoorzienbare en buitengewone omstandigheden” waardoor de verkoper niet (tijdig) kan leveren.
Heeft u bij het ondertekenen van de bestelbon van uw nieuwe auto een voorschot betaald?

Als u uw bestelbon annuleert omdat de verkoper zijn leveringsverplichting niet is nagekomen, moet hij uw voorschot terugbetalen. Hij moet de terugbetalingstermijn van het voorschot (bv. binnen de 5 werkdagen) ook uitdrukkelijk opnemen in de koopovereenkomst.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan