Wielersport Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

En als je een aannemer aanstelt waarvan zijne metser ermee stopt, dan ga jij ook gewoon akkoord dat ze hun contract niet naleven en dat uw huis niet gezet wordt. Want ja, die aannemer kan er toch niets aan doen dat zijne metser er mee stopt? Valt niets aan te doen he...

Dat is toch juist het punt van een contract, je spreekt iets af. Dat er langs een bepaalde kant risico's aan kunnen zijn, dat kan gerust zijn, maar het contract bepaald waar deze risico's vallen. Als de fietsenmaker om welke reden dan ook dat contract niet kan nakomen, is het zijn verantwoordelijkheid om dit op te vangen. Oftewel een alternatief voorstellen, oftewel geld teruggeven, ... dat zijn de minima.


Dit gaat over een auto, maar met andere goeden is perfect de parallel te trekken.
Dat is niet zijn metser hé.
Dat is een bedrijf die ruwbouw doet die niet aan een bepaald type bakstenen geraakt. Ga je die dan ook aanwijzen als schuldige?

Waar heeft die fietsenmaker op papier of op contract gezet dat die fiets uiterlijk op die datum ging geleverd worden? Dat zijn indicatieve levertermijnen hé…
 
Dat is niet zijn metser hé.
Dat is een bedrijf die ruwbouw doet die niet aan een bepaald type bakstenen geraakt. Ga je die dan ook aanwijzen als schuldige?
Je blijft een contract hebben met de aannemer. Dus ik blijf de aannemer verantwoordelijk stellen als deze een datum vooropgesteld heeft en deze niet nakomt. Dan moet de aannemer maar kijken of hij elders aan deze bakstenen kan komen of dat er een alternatief voorgesteld wordt. Er zijn misschien gelijkaardige bakstenen wel beschikbaar waar de klant ook tevreden mee zou kunnen zijn.

Het makkelijkste is natuurlijk niets doen en om het iets steken "buiten zijn invloedssfeer". Wat gewoon niet correct is. Daarvoor dient dan natuurlijk ook een contract. Om iemand op zijn verantwoordelijkheden te kunnen wijzen.
Waar heeft die fietsenmaker op papier of op contract gezet dat die fiets uiterlijk op die datum ging geleverd worden? Dat zijn indicatieve levertermijnen hé…
Is de leveringsdatum echter niet als essentiële voorwaarde opgenomen in uw bestelbon, dan mag de verkoper u ook voorstellen om een nieuwe leveringsdatum vast te leggen. Respecteert de verkoper die nieuwe leveringstermijn opnieuw niet, dan heeft u het recht om de koop te ontbinden.
Staat in de post hierboven ook al uitgelegd...

Zelfs als die niet expliciet was opgenomen, er is hierna wel een duidelijke nieuwe leveringstermijn gecommuniceerd. Deze is niet gerespecteerd. Je mag de koop ontbinden.


Again : Even terug naar de bouw, omdat dat veel meer impactvol is. Jij zou het gewoon accepteren dat je bouw voor onbepaalde duur stilligt. Wat als de bakstenen fabrikant overkop gegaan is, gewoon maar zo laten liggen?
 
Dat is niet zijn metser hé.
Dat is een bedrijf die ruwbouw doet die niet aan een bepaald type bakstenen geraakt. Ga je die dan ook aanwijzen als schuldige?

Waar heeft die fietsenmaker op papier of op contract gezet dat die fiets uiterlijk op die datum ging geleverd worden? Dat zijn indicatieve levertermijnen hé…
@JPV heeft 2 pagina´s terug nochtans duidelijk aangegeven dat 30 dagen de max is indien er niks anders in het contract staat.

Ik ben vanmorgen nog bij een fietswinkel geweest waar iemand achter Cube vroeg. Die gast van de winkel zei letterlijk "als ge wilt wachten, be my guest, maar ik kan u niks beloven". Dat is wat je antwoord en op uwen bon zet als je niks kan garanderen.
 
Joch ga nu ook niet overdrijven hé. Die fietsenmaker is slechts een tussenschakel in heel de verkoopsketen. Als de de fabriek niet levert dan kan die fm daar toch ook niets aan doen? Ik versta dat het niet prettig is maar valt niets aan te doen.
Als jij zo om gaat met bestellingen is dat uw goed recht, maar je hoeft niet te doen alsof dat de standaard is.

Als de bestelling grote vertraging oploopt, kan je op zijn minst verwachten dat de fietsenmaker gedetailleerde info kan geven over wat de vertraging veroorzaakt. Jij bestelt bij de fietsenmaker, wat die fietsenmaker moet doen om dat geleverd te krijgen is uw probleem niet. Ik verkoop op mijn werk ook geen zaken waarvan ik weet dat de levering onzeker is, of toch zeker niet zonder dit op voorhand uitvoerig te bespreken met de klant.
 
Ik werk in de IT sector en hadden de laatste jaren ook te kampen met extreme leveringstermijnen. Wij waren ook tussenpersoon en dan moet je toch je verantwoordelijkheid nemen en of zeer goed communiceren of alternativen voorstellen.
 
Die staan daar mss altijd op met korting 😉
Adviesprijs van 2500 voor Ultegra nu te vinden rond de €1500

105 Di2 advies 1800 te vinden rond de 900

Heb nu naar mantel gelinkt maar had ze in Duitsland nog lager gezien.
 
Adviesprijs van 2500 voor Ultegra nu te vinden rond de €1500

105 Di2 advies 1800 te vinden rond de 900

Heb nu naar mantel gelinkt maar had ze in Duitsland nog lager gezien.
op futurum staat 105 di2 voor 1150€. Dat is van de msrp een deel af. Maar hij is overal voor dat geld te koop, dus dat is de normale prijs.
Idem voor de ultegra. Dat zijn dus niet echt deals.
 
Adviesprijs van 2500 voor Ultegra nu te vinden rond de €1500

105 Di2 advies 1800 te vinden rond de 900

Heb nu naar mantel gelinkt maar had ze in Duitsland nog lager gezien.
Tijdelijk uitverkocht dus tot zover de theorie dat ze toch leverbaar zijn want online goedkoper te vinden 🤣
 
op futurum staat 105 di2 voor 1150€. Dat is van de msrp een deel af. Maar hij is overal voor dat geld te koop, dus dat is de normale prijs.
Idem voor de ultegra. Dat zijn dus niet echt deals.
Van 2500 advies naar 1500 is geen serieuze korting?


105 advies 1800 ook aan €860 te vinden maar ondertussen uitverkocht

 
Van 2500 advies naar 1500 is geen serieuze korting?


105 advies 1800 ook aan €860 te vinden maar ondertussen uitverkocht
Tegenover de msrp ja. Maar niemand vraagt die msrp.


Je kan dus onmogelijk spreken van fikse kortingen. Eerder van sommige die iets lager gaan dan anderen. En dat duid niet op het feit dat er overschotten zijn hoor.
 
Ik ga iedere zondag wandelen in natuurgebied en het viel me de laatste weken op hoeveel fietsers er plots waren ondanks de regen. Zelfs in zanderige gebieden als De Teut in Zonhoven. Is dit het gevolg van de gravelbikehype? Want dan overweeg ik wel een gravelbike. Of zijn andere fietsen misschien beter geschikt?

Ik zie er ook veel mtb's, maar dat lijkt me niet waar een mtb voor dient.
 
Terug
Bovenaan