Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

Conceptueel is een schijfrem, of dat nu mechanisch is of hydraulisch toch sowieso veel beter? De peperdure velg wordt opeens te verantwoorden, want ze verslijt niet meer.

Daarenboven heeft een mechanische schijfrem nauwelijks last in de regen. En voor een bikepacker/wereldfietser is een universele remkabel makkelijker mee te nemen of lokaal te sourcen dan een bleedkit en minerale olie.

Wat @R1TM1X zegt klopt echter wel; er zijn quasi geen deftige merken/reeksen die mechanische schijfremmen aanbieden dus zit je meestal met minder kwalitatieve componenten.

@_Pe_ dat geldt in mijn optiek voor hydraulische Magura velgremmen. Wel de nadelen van schijfremmen, niet de voordelen.
Ik heb wel wat ervaring met mechanische schijfremmen, zou ze zeker niet direct afschrijven. Tijdje met TRP Spyre's rondgereden op mijn drop-bar mtb, werkten eigenlijk wel goed. Uiteindelijk vervangen door hydraulische om mijn handen wat te ontlasten op meerdaagse tochten (op offroad downhill stukken moet je uiteraard soms wel hard remmen).
Op onze longtail zitten bb7's, de bekendste mechanische schijfrem. Werkt eigenlijk perfect; goed af te stellen, meer dan voldoende remkracht.
Waar het veelal fout gaat met mechanische schijfremmen: goedkope kabels. Een setje kabels met compressieloze housing, en je zit goed.
Moest ik nog eens een toerfiets samenstellen (offroad of asfalt), ik zou er gewoon bb7's in steken. Voor (dropbar-)mtb's (en gravel bikes) verkies ik toch hydraulisch.

Magura hydraulische velgremmen: vind ik eigenlijk wel echt goed op mijn toerfiets; nul onderhoud en werkt gewoon altijd - het voordeel is uiteraard ook dat het vriendelijker is voor je handen (maar dat merk je pas wanneer je lange dagen/weken doet op de fiets).

Een kennis van mij die fietsenmaker is vertelde me ooit : "Met mechanische schijfremmen combineer je de nadelen van schijfremmen met de nadelen van velgremmen. Niet doen..."
Idem hier

Maar misschien gaat het over dezelfde persoon 🙃

Waarschijnlijk :laugh:
Maar ik moet wel toegeven dat Poeperman wel een punt heeft. Het grootste nadeel van velgremmen is imo het verlies van remkracht bij nat weer, en dat ga je met schijfremmen veel minder hebben. Of dat nu mechanische of hydraulische zijn zal niet veel uitmaken.

Heb eindelijk beslist. Heb de canyon aeroad cf slx 8 di2 besteld in het zwart. Deze kon je zojuist terug bestellen in maat XS. Levering tussen 17 en 28 juli.

Iemand aanraders voor een fietsenwinkel in groot Gent? Heb ondertussen mijn budget vastgezet op € 1.500 en denk dat ik dan eerder naar een fietsenwinkel zou gaan dan 2dehands iets kopen.
Ik hang totaal niet vast aan een merk, enige wat ik graag wil hebben is 28mm banden minstens (vorige was 23 en dat vond ik echt maar dunnetjes/oncomfortabel) en idealiter schijfremmen (ik heb ze op mijn mtb en ben er enorm content van)
Heb even die canyon endurance 7 zitten bekijken, maar wie weet wanneer die leverbaar zijn 🤷‍♂️
Alle tips zijn dus welkom :)

Iemand aanraders voor een fietsenwinkel in groot Gent? Heb ondertussen mijn budget vastgezet op € 1.500 en denk dat ik dan eerder naar een fietsenwinkel zou gaan dan 2dehands iets kopen.
Ik hang totaal niet vast aan een merk, enige wat ik graag wil hebben is 28mm banden minstens (vorige was 23 en dat vond ik echt maar dunnetjes/oncomfortabel) en idealiter schijfremmen (ik heb ze op mijn mtb en ben er enorm content van)
Heb even die canyon endurance 7 zitten bekijken, maar wie weet wanneer die leverbaar zijn 🤷‍♂️
Alle tips zijn dus welkom :)
Met dat budget en nieuw zou ik (snel) eens contact opnemen met Wim De Vos uit Oosterhout, vermoedelijk zal hij wel iets hebben dat aan je criteria voldoet. Door die ene verre trip kan je al snel honderden euro's besparen.

Met dat budget en nieuw zou ik (snel) eens contact opnemen met Wim De Vos uit Oosterhout, vermoedelijk zal hij wel iets hebben dat aan je criteria voldoet. Door die ene verre trip kan je al snel honderden euro's besparen.
Heb ze even gestuurd en kan een Ridley Fenix SLA krijgen voor € 1.500 blijkbaar. Misschien inderdaad wel de moeite, al is het wel een eind rijden. Even over denken :) bedankt voor de tip!

Heb ze even gestuurd en kan een Ridley Fenix SLA krijgen voor € 1.500 blijkbaar. Misschien inderdaad wel de moeite, al is het wel een eind rijden. Even over denken :) bedankt voor de tip!
Via welk kanaal heb je die gestuurd?
In facebook messenger krijg ik daar alvast geen antwoord op een vraag of een bepaalde fiets nog beschikbaar is.

Heb eindelijk beslist. Heb de canyon aeroad cf slx 8 di2 besteld in het zwart. Deze kon je zojuist terug bestellen in maat XS. Levering tussen 17 en 28 juli.

Ai mail gehad dat die vertraagd is. Nu is het tussen 14 en 25 augustus 😮‍💨 nog mensen bij wie dit ook al is geweest?

https://www.ridley-bikes.com/nl_BE/bikes/SBIXTARID913 is het uiteindelijk geworden aan € 1.400 :) Nog even liggen twijfelen om echt puur een wegfiets te kopen, maar afgaand op wat ik wil (rustig 's avonds nog wat gaan rijden, solo en zonder al te veel ervaring) heeft hij mij toch meer richting gravel gepraat. 🤷‍♂️

Bedankt voor de tip trouwens, vriendelijke mensen! Wel al veel verkocht blijkbaar, maar twas iets te ver om veel sneller te gaan :p

Zaterdag eens gaan proefdraaien :)

Ook nog eens via Ridley een aankoopbon van € 300 voor kledij, dus da's ook mooi meegenomen.

Ai mail gehad dat die vertraagd is. Nu is het tussen 14 en 25 augustus 😮‍💨 nog mensen bij wie dit ook al is geweest?
Ja, uiteindelijk mijn Grizl 4 maanden later gekregen dan werd vooropgesteld bij mijn bestelling. Was ook een XS en dat zijn vermoedelijk aparte batches.

https://www.ridley-bikes.com/nl_BE/bikes/SBIXTARID913 is het uiteindelijk geworden aan € 1.400 :) Nog even liggen twijfelen om echt puur een wegfiets te kopen, maar afgaand op wat ik wil (rustig 's avonds nog wat gaan rijden, solo en zonder al te veel ervaring) heeft hij mij toch meer richting gravel gepraat. 🤷‍♂️

Bedankt voor de tip trouwens, vriendelijke mensen! Wel al veel verkocht blijkbaar, maar twas iets te ver om veel sneller te gaan :p

Zaterdag eens gaan proefdraaien :)

Ook nog eens via Ridley een aankoopbon van € 300 voor kledij, dus da's ook mooi meegenomen.
Die bon geven ze die bij alle Ridley fietsen ?

EDIT: Ah nee is enkel voor de Black Collection

Vorige week een ritje gedaan in het zuiden met een Cube e-mountainbike en heb me dik geamuseerd. Het was ontspannend, snel en ik was niet stik kapot.

Ik was sowieso van plan om dit jaar ook een elektrische fiets te kopen om samen met mijn vriendin te gaan fietsen enzo.

Maar nu weet ik niet wat kopen, ik wil graag elektrisch kunnen mountainbiken als we op vakantie gaan, maar ik wil ook kunnen op het gemak mee fietsen met mijn vriendin, en ik wel niet dat als ik aan de Carrefour mijn fiets 2 minuten zet die meteen gestolen is :p

En mijn budget is maar 3000 euro :D

Enige realistische optie is om zowel een elektrische mountainbike als een elektrische fiets te kopen, maar dan in de Decathlon.
Maar dan heb ik waarschijnlijk rommel en binnen 3 jaar spijt van.

Vorige week een ritje gedaan in het zuiden met een Cube e-mountainbike en heb me dik geamuseerd. Het was ontspannend, snel en ik was niet stik kapot.

Ik was sowieso van plan om dit jaar ook een elektrische fiets te kopen om samen met mijn vriendin te gaan fietsen enzo.

Maar nu weet ik niet wat kopen, ik wil graag elektrisch kunnen mountainbiken als we op vakantie gaan, maar ik wil ook kunnen op het gemak mee fietsen met mijn vriendin, en ik wel niet dat als ik aan de Carrefour mijn fiets 2 minuten zet die meteen gestolen is :p

En mijn budget is maar 3000 euro :D

Enige realistische optie is om zowel een elektrische mountainbike als een elektrische fiets te kopen, maar dan in de Decathlon.
Maar dan heb ik waarschijnlijk rommel en binnen 3 jaar spijt van.
Afhankelijk van wat jouw beeld van mountainbiken is kan dit eventueel een oplossing zijn: https://www.canyon.com/nl-be/elektrische-fiets/elektrische-trekkingfiets/pathlite-on/

Terug
Bovenaan