Advies Aankoop Smartphone (Budget > 400 euro)

Ik zit in eenzelfde fase.
Ik ben nog een gebruiker van een Huawei P20 Pro na 4,5 jaar (telefoon werkt nog steeds snel, scherm is nog altijd super en batterij is ook nog voldoende)
De enige reden dat me doet uitkijken naar een ander toestel is dat er geen updates meer voor uitkomen (EMUI12, Android 10 gebaseerd denk ik, met laatste security patches mei 2022). Ik doe niets van betalingen of bankenverkeer via de phone, maar toch...
Vermits Huawei op hun eigen HarmonyOS is overgeschakeld, verwacht ik ook niet veel meer naar de toekomst toe voor een toestel van deze leeftijd.
Ik heb recent ontdekt dat via een verborgen cameramenu de camera wel nog perfect werkt, dus aan mijn toestel ligt het in ieder geval niet. Volgens mij is het echt een softwareboycot van Huawei zelf. Ik kan hem ook niet verder gebruiken omdat de camera in apps als whatsapp en instagram dan weer niet goed werkt. Heb al 2x mijn telefoon volledig gereset, de software eraf gesmeten en opnieuw gedownload, maar niets werkt.
Het jammere is, ik heb al eens rondgekeken en ik vind weinig dat beter is voor de prijs dat ik er toen voor betaald heb.
Zowel de bouwkwaliteit, de look & feel van Huawei...hmmmm...moeilijke keuze.
Samsung is niet echt mijn favoriet voor een nieuw toestel, maar ik wil liever geen toestel van Chinese makelij meer gezien de issues die er met Huawei zijn ontstaan.

Ik dacht richting een Google Pixel 7, maar die zijn nog behoorlijk prijzig.
Wat mij ook verbaast is dat de 128GB storage van 4 tot 5 jaar geleden nog altijd courant is in huidige toestellen. Dat begint voor mij krap te worden dus een nieuw toestel zou ik al liever met 256GB hebben. Die prijzen liggen nog fors hoger.
Een collega van mij heeft een Pixel 7 en is er best tevreden over. Ik heb de Pixel toch van mijn lijstje gegooid door de vele gemengde reacties over de slechte batterij. Meer slechte dan goeie.

Ik heb mijn budget een beetje opgekrikt en kijk nu naar de Samsung S23 Ultra, kan je nu verkrijgen voor 900 euro ipv. 1399 euro met alle kortingen van het moment. Nog steeds best duur, maar heb het er eigenlijk wel voor over om de komende 3-4 jaar wat meer zekerheid te hebben.
Het lijkt mij dat de ontwikkelingen in Smartphone land door de vele chip-problemen aardig gestagneerd zijn de laatste tijd, of zie ik dat verkeerd?
Ze komen een beetje op het punt dat er nog weinig te verbeteren is buiten de camera en efficiëntie. Voor de rest zetten er velen in op AI-tools.
 
Misschien interessant voor de bezoekers van deze thread: bij Telenet mooie promoties op Samsung S23 toestellen. Vooral de gewone S23, daar krijg je 250 euro korting tov de normale prijs EN krijg je er een tablet bij (Galaxy A8).
Daarnaast heeft Samsung ook een cashback actie op dit model van 200 euro.

Kortom koop je een Galaxy S23 + Galaxy A8 voor 499 euro. Verkoop die A8 voor 100 euro ofzo en je hebt die S23 dus voor 399.
 
Ik heb recent ontdekt dat via een verborgen cameramenu de camera wel nog perfect werkt, dus aan mijn toestel ligt het in ieder geval niet. Volgens mij is het echt een softwareboycot van Huawei zelf. Ik kan hem ook niet verder gebruiken omdat de camera in apps als whatsapp en instagram dan weer niet goed werkt. Heb al 2x mijn telefoon volledig gereset, de software eraf gesmeten en opnieuw gedownload, maar niets werkt.
Heb je al gemaild met Huawei support? Ze reageren snel, alleen het antwoord was in mijn geval ontoereikend :)
Een collega van mij heeft een Pixel 7 en is er best tevreden over. Ik heb de Pixel toch van mijn lijstje gegooid door de vele gemengde reacties over de slechte batterij. Meer slechte dan goeie.
Die stond ook op mijn lijstje vanwege de stock Android maar de mindere batterij reviews schrikken me ook af.

Ze komen een beetje op het punt dat er nog weinig te verbeteren is buiten de camera en efficiëntie. Voor de rest zetten er velen in op AI-tools.
Aan de efficiëntie is inderdaad nog veel verbetering mogelijk. Ik vind een smartphone nog te vaak eerder een dumbphone.
 
Ik heb nu de Samsung Galaxy S22 Ultra Groen maar ik wil de OnePlus 11 Groen eens proberen. Is het waard om over te stappen?
 
Hello,

Ik heb momenteel een Oneplus 8 Pro waar ik uitermate tevreden van ben. Toestel is intussen 4 jaar oud, maar werkt nog prima. Ik mag nu van mijn werkgever een nieuw toestel bestellen. Intussen tal van video's, vergelijkingswebsites, advies van gebruikers etc later, zie ik door de bomen het bos niet meer. Dus terug naar de kern van de zaak, wat is voor mij belangrijk in een smartphone.

- Snel laden (bedraad, weinig interesse in wireless)
- Behoorlijke batterijduur
- Goede camera
- Een goed en groot scherm. Ik kijk namelijk regelmatig naar series of voetbal op de smartphone
- Budget tot 900€
- Android

Het grote aanbod werd intussen herleid tot de voorlopige top twee, tenzij ik hier ander advies krijg, uiteraard:
- Oneplus 12R:
Nadeel: camera zou iets minder presteren. Is het scherm een upgrade ten opzichte van de Oneplus 8 Pro?
Voordeel: past verder prima in de bovenstaande verwachtingen
Prijs: 699€

- Xiaomi 13T Pro:
Nadeel: Is het scherm een upgrade ten opzichte van de Oneplus 8 Pro? Batterijduur onbekend.
Voordeel: prima camera. Zeer snel laden.
Prijs: 599€

Ik ben dus op zoek naar eventuele alternatieven en extra feedback over bovenstaande toestellen.

Alvast dank!

M.
 
Terug
Bovenaan