Aankoop nieuwe high end gaming pc

Deze ga ik even uppen. Ik heb alles een beetje uitgesteld omwille van de nieuwe AM5 processoren en de prijzen zijn idd ook wat aan het zakken.

Wat denken jullie hiervan? Eveneens nog enkele vragen

Case: Corsair 5000d airflow white - 180,-
Cpu: AMD 7800x3d - 499,-
Moederbord: Asus X670E-F Gaming Wifi - 459,-
Cpu Koeler: Corsair H150i Elite Capellix XT - 239,-
PSU: Seasonic Focus GX-1000 - 229,-
SSD: Samsung m2 980 pro 1 terra - 129,-
Geheugen: 2x16gb DDR5 Corsair 5600mhz
Grafische kaart: Asus 4070ti Rog Strix - 1099,-

Geheugen is vooral het vraagteken. er zit zo goed als geen verschil tussen 5600 en 6000mhz als ik het zo lees. Twijfel alleen of ik ineens zou opleggen om direct 2x32gb te nemen?
Extra budget altijd in een betere gpu stoppen.
 
Waarom de keuze voor de Corsair H150i Elite Capellix XT? Als je RGB wilt, is een DeepCool LS720 een betere en stuk goedkopere optie lijkt mij.
goh, eerder uit gewoonte. Heb alles van Corsair. Icue is echt een hele makkelijke app met een goed overzicht.

En extra budget in een gpu? ik vind 1100€ al redelijk overprized imo
 
goh, eerder uit gewoonte. Heb alles van Corsair. Icue is echt een hele makkelijke app met een goed overzicht.

En extra budget in een gpu? ik vind 1100€ al redelijk overprized imo
voor een RTX 4070 Ti vind ik dat nu ook gene superdeal, is een RTX 4080 (150-200 euro meer wel) dan niet interessanter? Daarmee zit ge wel meer "safe" qua VRAM in de toekomst. Of anders een RX 7900 XTX (maar dan mis je DLSS).
 
Deze ga ik even uppen. Ik heb alles een beetje uitgesteld omwille van de nieuwe AM5 processoren en de prijzen zijn idd ook wat aan het zakken.

Wat denken jullie hiervan? Eveneens nog enkele vragen

Case: Corsair 5000d airflow white - 180,-
Cpu: AMD 7800x3d - 499,-
Moederbord: Asus X670E-F Gaming Wifi - 459,-
Cpu Koeler: Corsair H150i Elite Capellix XT - 239,-
PSU: Seasonic Focus GX-1000 - 229,-
SSD: Samsung m2 980 pro 1 terra - 129,-
Geheugen: 2x16gb DDR5 Corsair 5600mhz
Grafische kaart: Asus 4070ti Rog Strix - 1099,-

Geheugen is vooral het vraagteken. er zit zo goed als geen verschil tussen 5600 en 6000mhz als ik het zo lees. Twijfel alleen of ik ineens zou opleggen om direct 2x32gb te nemen?
ik zie hier ruwweg 500€ aan weggesmeten geld

op welke site shop je waar allesbehalve de cpu zo duur is?
je kan 2Tb SSD krijgen voor bijna dezelfde prijs, wat ik ook zou aanraden aangezien games meer en meer ruimte nemen... https://www.amazon.de/dp/B09K7DRMSC?ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&th=1

een b650 moederbord vind je voor zo'n 200€ goedkoper.
Voor Psu zou ik ene nemen met de nieuwe Atx 3.0 specificatie. die heeft de 12+4 pin connectie (12vhpwr) zoals deze die zelfs 50€ goedkoper is. Das beter om de powerspikes op te vangen van de gpu's, waardoor je gerust eigenlijk mag gaan voor een nog goedkopere 850w psu.

grafische kaart kan je bijna 200€ op besparen door een PNY te nemen. Het verschil tussen boardpartners is toch verwaarloosbaar.

uw cpu koeler en case vind je ook goedkoper op amazon
 
ga lekker voor 6000mhz ram, is zowat de sweet spot ah worden. 2x16gb met goede timings nemen

eerst mobo bios updaten voor je cpu installeert en voor het eerst boot

7900xtx nemen, veeeel betere prestaties tov 4070ti, meer ram oa. ze zijn al serieus in prijs gezakt.
 
7900xtx nemen, veeeel betere prestaties tov 4070ti, meer ram oa. ze zijn al serieus in prijs gezakt.

dat is advies dat je met een serieuze korrel zout mag nemen. die 10-20 fps meer die je soms hebt in rasterized games wegen niet op tegenover de gigantische performance boosts van DLSS 3.0 en ray traced games. Die dingen worden ook elk jaar meer en meer relevant. zonder Dlss zijn ze nek aan nek, in dlss 2.0 is de 4070ti sneller en mooier, en in dlss3.0 supported games is de 4070Ti bijna 2 x zo snel. en het is net in die games dat je de extra fps nodig hebt.

alle rasterized games kan je sowieso max settings spelen op 1440p/4K met een 4070ti aan degelijke fps. die paar extra fps van de 7900xtx zijn nutteloos tenzij je op een 240Hz panneel speelt.

en niet afkomen met FSR.
FSR is een fucking lelijk blurfilter tov dlss.


je bent er vet mee dat je op die 7900xtx cs:go en andere games van voor het decenium aan 600 fps kan spelen ipv 500 op de nvidia gpu....

Dit van iemand met 10K aan AMD stonks. Het is niet voor de gpu's dat kan ik u al zeggen. Ik root al jaren voor de underdog en ik haat nvidia en hun price gouging ( ik heb 3 j geleden op day1 launch een rtx3080 gekocht voor 720euro(msrp) en weiger te upgraden deze gen met hun retarded prijzen). maar met de 7000 reeks is de gap tussen AMD en NVidia jammer genoeg terug verbreed in plaats gekrompen. ze waren nochtans goed opweg met RDNA2.

Amd kaarten horen anno 2023 jammer genoeg niet thuis in pc's waarmee je games op max settings wilt spelen tenzij jezelf explicitiet beperk tot RT af te zetten maar dat is het zelfde als in 2013 games spelen zonder tesselation en in 2002 games te spelen zonder schaduwen omdat je denkt dat je die zaken niet "nodig hebt". 1000 euro aan een gpu hangen om dan niet alles maxed out te kunnen spelen is gewoon triest. koop u dan gewoon een ps5 en je bent beter af, dat doet ook 1440P/4K met textures, draw distance,... op max settings.

Iets in deze tijd zonder RT spelen is het zelf als gamen op low/medium settings.
 
Laatst bewerkt:
DLSS is inderdaad veel beter maar de 4070ti is zowat de slechte keuze in de 4000 reeks van Nvidia.
12GB VRAM op een kaart van 1000€ is belachelijk.

Ik zou voor een 4080 gaan als uw budget het toelaat. Afhankelijk van de performance die je nodig hebt kan je ook 200€ minder spenderen en een 4070 nemen, die evenveel geheugen heeft. 7900XTX is een veel betere keuze dan de 4070ti indien je die performance/prijs toch wil.

DLSS 3.0 vind ik ook een goede feature maar in beperkte situaties en het is verkeerd framerate met DLSS 3.0 te vergelijken met framerate zonder dit op de AMD kaarten. Uw framerate mag dan wel hoger zijn en het spel mag soepeler lijken te draaien maar intern blijft het een lagere fps.

Iets in deze tijd zonder RT spelen is het zelf als gamen op low/medium settings.
Dat is toch echt wel heel kort door de bocht. Noem me 5 AAA games die een enorm verschil zijn met RT aan?
 
DLSS is inderdaad veel beter maar de 4070ti is zowat de slechte keuze in de 4000 reeks van Nvidia.
12GB VRAM op een kaart van 1000€ is belachelijk.

Ik zou voor een 4080 gaan als uw budget het toelaat. Afhankelijk van de performance die je nodig hebt kan je ook 200€ minder spenderen en een 4070 nemen, die evenveel geheugen heeft. 7900XTX is een veel betere keuze dan de 4070ti indien je die performance/prijs toch wil.

DLSS 3.0 vind ik ook een goede feature maar in beperkte situaties en het is verkeerd framerate met DLSS 3.0 te vergelijken met framerate zonder dit op de AMD kaarten. Uw framerate mag dan wel hoger zijn en het spel mag soepeler lijken te draaien maar intern blijft het een lagere fps.


Dat is toch echt wel heel kort door de bocht. Noem me 5 AAA games die een enorm verschil zijn met RT aan?


4070ti zou ik ook niet aanraden. Maarja... ik zou geen enkele kaart deze gen aanraden. de enige goedgeprijsde kaart is de 4090. nvidia is trouwens bezig met een texture compressie methode die backwards compatibel is met oudere kaarten waardoor Vram vereisten zakken tot -50%. De vraag is natuurlijk of ze dit effectief backwards compatibel gaan maken of locken achter hun volgende generatie kaarten zoals ze met dlss 3 gedaan hebben.

7900xtx/7900xt zou ik net niemand aanraden. overkill voor rasterized games en totaal irrelevant in RT games. wat is de doelgroep voor die kaart? 4k e-sport gamers met 240Hz monitors? als je zo een monitor kan betalen kan je ook een 4090 betalen en ben je daar beter mee af... en Voor meer eye candy/RT koop je sowieso beter nvidia.

uw Dlss 3 verhaal is bullshit. Het is verkeerd te vergelijken waarvoor? Omdat amd 2 jaar achter zit en de technologie niet heeft? we vergelijken FSR2 toch ook met DLSS 2.0 ondanks dat DLSS 100% van de tijd sneller en mooier is. Dat is zoals klagen dat iemand met mouse en keyboard speelt terwijl jij first person shooters speelt met je xbox controller.

wat maakt het uit dat DLSS 3.0 op een andere manier frames toont op uw monitor als het voor de eindgebruiker geen verschil geeft? latency is het enige waar je over kan zagen maar nvidia reflex lost dat weer op. Het is gewoon de toekomst. dat is net zoals checkerboard rendering fake 4k op consoles is maar niemand daar om geeft want je ziet het ook niet tenzij je een vergrootglas uithaald op een blurry bewegende screenshot.

OVER RT games kan er u zelf meer geven :

Cyberpunk, control, metro exodus ( zeker de path traced versie is wow), portal, spider man miles morales, battlefield V, wolfenstein young blood, resident evil village, witcher 3 , shadow of the tomb raider, minecraft


cyberpunk , control, metro, minecraft en portal als paradepaardjes.


- op console ( zelf met de mediocre amd hardware en 30 fps) : ratchet & clank rift appart, horizon forbidden west, en GT7



Ale, dat is hier geen blind fanboyisme he maar gewoon straight up gezond verstand gebruiken. Het enige argument dat ik kan bedenken om nu een amd kaart te kopen is als RT/goeie graphics u echt niet interesseren, je één of andere autistische tik hebt om met een vergrootglas de fouten te zoeken in dlss (en hopelijk geen FSR gebruikt), en echt van plan bent om 5-6 jaar met die gpu te doen waardoor de extra VRAM en raster performance _mogelijks_ in de verre nabije toekomst een meerwaarde gaan bieden.

Dat en blind fanboisme, brand loyalty en copium door mensen die een miskoop gedaan hebben en hun slechte aankoop willen rechtvaardigen.

of dat nu amd videokaarten zijn of intel cpu's. het zijn beide idiote aankopen in 95% van de gevallen op dit moment.

Moest Intel trouwens morgen met een gpu afkomt die een 4090 verslaat in RT voor een paar honderd euro minder zou ik hier intel aanraden. Hun RT en xess zit ook voor op AMD.
 
Laatst bewerkt:
en 240 euro voor cpu cooler...

neem gewoon een deftige air cooler van 50,60 euro. 7000 reeks is goed te koelen

volledig mee eens
aoi waterkoeling doe je enkel omdat je heel gevoelig bent aan geluid of omdat je meer RGB wil, voor de temperaturen hoef je het niet te doen.
Voor 60 EUR heb je al luchtkoeling die normaal zeker volstaat, dan heb je nog 160 EUR om je volledige kamer in RGB te steken :eek::woohoo:
 
Heb alles even laten bezinken. Ik ben feitelijk een beetje aan het wachten tot de eerste games uitkomen op de unreal 5 engine. Ben benieuwd wat dit gaat geven op vlak van performance. wachten of niet?
 
Wachten in PC gaming land is een vicieuze cirkel. Er is altijd wel iets nieuws van hardware of software dat om de hoek loert. Nieuwe CPU's zijn er elk jaar, nieuwe GPU generaties elke twee jaar en games komen continue uit. Tenzij je ettelijke maanden verwijderd bent van een CPU of GPU bevestigde release, upgrade je gewoon als je hieraan behoefte hebt. Wachten op prijsdalingen etc heeft toch geen nut want niemand heeft een glazen bol.
 
Inderdaad. En heb toch besloten (gezien de winter eraan komt en het mss een van mijn laatste gaming pc's gaat worden) toch niet te wachten en stilletjes een volledige setup te kopen. Heb gezien dat alle prijzen wel iets gezakt zijn dus heb veel aangepast.

Case: NZXT H7 Flow (5000d waar ik mee begonnen ben is veel te groot)
Koeling: Kraken 360 zonder rgb (er is ook een elite maar geen idee wat het verschil is)
Voeding: Seasonic 1000w focus GX
cpu: AMD 7800x3d
Moederbord: Asus X670e- plus wifi
SSD: Samsung 980pro 2 terra
Geheugen: 2x32gb (overkill mss maar future proof)
Grafische kaart weet ik nog niet. Denk toch een 4070TI

Ga ook voor een setup gaan zonder RGB, case staat hier toch onder de bureau dus boeit niet
 
Waarom uw laatste gaming pc? :(
Hier ook net een build met Rtx 4070 samengestoken. Wél Intel based met DDR5 ram.
goh, veel te weinig tijd en de zin is ook wat over. Daarmee dat een future proof build wil en op vlak van grafische kaart niet de top of the build. Als de AM5 socket een jaar of 4-5 meegaat kan ik in de toekomst gewoon een nieuwe cpu kopen en een upgrade van grafische kaart, en ik kan er weer tegen.
 
Denk dat ik zo goed als rond ben buiten de videokaart.

De gewone 4070 reeks staat rond de 700€
De TI versie hiervan zie ik rond de 900-1000€

Maar dan is het me ook opgevallen op Megekko, dat de 7900xtx ook rond de 1000 schommelt.
 
Dan denk ik dat een 7900xtx een betere koop is als uw budget het toelaat. Of direct een RTX 4080. 't Is een harde noot om te kraken toch met deze prijzen.
 
Denk dat ik zo goed als rond ben buiten de videokaart.

De gewone 4070 reeks staat rond de 700€
De TI versie hiervan zie ik rond de 900-1000€

Maar dan is het me ook opgevallen op Megekko, dat de 7900xtx ook rond de 1000 schommelt.
ik dacht dat de 7900xtx beter scoorde dan de 4070Ti kaart (4070Ti is ook een rotslechte kaart).
AMD komt deze maand ook af met hun nieuwe GPU's ben de naam kwijt, kaarten voor rond de 600-700 euro dacht ik, kaarten worden ook nu uitgestuurd naar de reviewers.

Maar ik zou de 4070Ti toch mijden aan die prijs.
 
Ik vraag mij af wie hier allemaal Raytracing aanzet in games? Ik zet dat meestal af, ok 't is wel mooi in sommige games maar de performance hit is toch gigantisch als ge geen RTX 4080 hebt of beter en ook nog op 4K speelt of beter?
 
Terug
Bovenaan