Aankoop nieuwe high end gaming pc

Koekatsjoe

Member
Beste,

eens aan het rondkijken voor een nieuwe upgrade van pc. Echter nog enkel vragen.

Case: Corsair 5000d airflow white - 190€
Cpu: Intel 13700K - 499€
Moederbord: Asus Prime Z790-A wifi - 369€
Cpu Koeler: Corsair H150i watercooling - 219€
PSU: Seasonic Focus GX-1000 - 199€
SSD: Samsung m2 980 pro 1 terra - 135€
Geheugen: ??? corsair 2x16gb ddr5. graat witte latjes met rgb
Grafische kaart: Voorlopig nog eens vraagteken gezien de hoge prijzen. Ga proberen 2de hands een 3080 te vinden.

Eveneens: iemand probeerde mij te overtuigen om toch eens naar een AMD platform te gaan (Ryzen 7700x). Dient puur voor gaming en zie overal toch dat Intel er net dat ietsje bovenuit schiet.
 
Ziet er op zich goed uit. Enkel heb je niet zo zeer een 980 Pro nodig. De Pro's worden vooral gebruikt voor veel lezen en schrijven zoals met rendering.

Qua RAM kan je 6000MHz kiezen, dat zou de sweet-spot moeten zijn.

Intel is inderdaad wel wat sneller voor gaming.
 
Ziet er op zich goed uit. Enkel heb je niet zo zeer een 980 Pro nodig. De Pro's worden vooral gebruikt voor veel lezen en schrijven zoals met rendering.

Qua RAM kan je 6000MHz kiezen, dat zou de sweet-spot moeten zijn.

Intel is inderdaad wel wat sneller voor gaming.
Ok super.

Heb er een 980pro ingestoken omdat ik zag dat het prijsverschil met een 970 niet heel groot is.

Enig voorstel voor een geheugen set? Ben naar de corsairs aan het kijken. Enige verschil zie ik de timings. Ga niet overclocken dus weet niet welke beter zijn.
 
Ok super.

Heb er een 980pro ingestoken omdat ik zag dat het prijsverschil met een 970 niet heel groot is.

Enig voorstel voor een geheugen set? Ben naar de corsairs aan het kijken. Enige verschil zie ik de timings. Ga niet overclocken dus weet niet welke beter zijn.
Zou gewoon een 980 kiezen. Op megekko staan die vrij cheap momenteel.


Corsair, Kingston of G-Skill zijn allemaal even goed als je niet gaat overklokken en gewoon XMP gebruikt.



 
Beste,

eens aan het rondkijken voor een nieuwe upgrade van pc. Echter nog enkel vragen.

Case: Corsair 5000d airflow white - 190€
Cpu: Intel 13700K - 499€
Moederbord: Asus Prime Z790-A wifi - 369€
Cpu Koeler: Corsair H150i watercooling - 219€
PSU: Seasonic Focus GX-1000 - 199€
SSD: Samsung m2 980 pro 1 terra - 135€
Geheugen: ??? corsair 2x16gb ddr5. graat witte latjes met rgb
Grafische kaart: Voorlopig nog eens vraagteken gezien de hoge prijzen. Ga proberen 2de hands een 3080 te vinden.

Eveneens: iemand probeerde mij te overtuigen om toch eens naar een AMD platform te gaan (Ryzen 7700x). Dient puur voor gaming en zie overal toch dat Intel er net dat ietsje bovenuit schiet.
bijna exact dezelfde pc als die van mij, ik ben wel voor aircooling gegaan ipv water.
Voor geheugen ben ik 2x16 Kingston Fury gegaan DDR5-6000 (XMP enablen in Bios als je de pc voor de 1ste keer start want staat niet standaard op)
SSD heb ik ook 2x 980 Pro gepakt van 2TB
GPU is bij mij een 3080Ti maar die had ik ook in mijn vorige pc.
 
bijna exact dezelfde pc als die van mij, ik ben wel voor aircooling gegaan ipv water.
Voor geheugen ben ik 2x16 Kingston Fury gegaan DDR5-6000 (XMP enablen in Bios als je de pc voor de 1ste keer start want staat niet standaard op)
SSD heb ik ook 2x 980 Pro gepakt van 2TB
GPU is bij mij een 3080Ti maar die had ik ook in mijn vorige pc.
Voor geheugen zou ik bij corsair blijven. Dan is feitelijk alles van corsair. Alles via Icue, dus weer een programma minder.
dacht aan deze: https://www.alternate.be/Corsair/32-GB-DDR5-6000-Kit-werkgeheugen/html/product/1858000

Ga idd overwegen voor de gewone 980 te nemen, 1 terra. Heb nu ook 1 terra en nog meer dan de helft over. Dus kom hier zeker mee toe.

En dan de zwaarste opdracht gaat een deftige videokaart vinden voor een realistische prijs
 
Voor geheugen zou ik bij corsair blijven. Dan is feitelijk alles van corsair. Alles via Icue, dus weer een programma minder.
dacht aan deze: https://www.alternate.be/Corsair/32-GB-DDR5-6000-Kit-werkgeheugen/html/product/1858000

Ga idd overwegen voor de gewone 980 te nemen, 1 terra. Heb nu ook 1 terra en nog meer dan de helft over. Dus kom hier zeker mee toe.

En dan de zwaarste opdracht gaat een deftige videokaart vinden voor een realistische prijs
Bij Corsair blijven is inderdaad wel gemakkelijk, alles zit gewoon samen in 1 pakket.

Je kan altijd een 3070TI kiezen, die vallen nog relatief mee qua prijs ivm een 3080 scheelt dat ook niet heel veel in prestaties.

 
Bij Corsair blijven is inderdaad wel gemakkelijk, alles zit gewoon samen in 1 pakket.

Je kan altijd een 3070TI kiezen, die vallen nog relatief mee qua prijs ivm een 3080 scheelt dat ook niet heel veel in prestaties.


Zal pas begin volgend jaar zijn. Alles kan op factuur dus moet nog even wachten.

Heb nu een 2070 in mijn huidige setup, mss aan het overwegen om deze even over te zetten.
 
Ik heb mss nog 1 vraag, hoe zit het met de toekomst van de sockets? Kameraad zei ook dat ik beter een AMD platform kon overwegen gezien de nieuwe AM5 socket. De vorige is toch een 4 tal jaar meegegaan. Dan kan ik bv binnen een jaar of 3-4 een nieuwe cpu en eventueel gpu kopen voor de huidige setup en kan ik weer verder. Intel veranderd precies telkens zijn sockets.

Hoe dan ook.. Ik ben altijd een intel fan geweest dus sta er niet echt voor te springen. Is dan ook 100% een gamingsetup.
 
Zoals je zelf aan haalt is het voordeel van AMD dat ze een tijdje dezelfde socket hebben gebruikt, wat interessanter is als je later wil gaan upgraden met behoud van je hardware.
Een ryzen 7700x is zeker een degelijke alternatief maar qua prestaties niet vergelijkbaar met de 13700k die je nu voorziet in je build.

Je geeft zelf aan dat je gaat voor een 100% gamingsetup, ik zou dan ook aanraden om te gaan voor de iets goedkopere CPU (de 13600k/7700x) en gebruik dat geld voor je GPU die mijn inziens meer verschil zal maken. Die CPU's zullen het ook wel zeker 4 jaar uithouden mocht je dan willen upgraden.
 
Zoals je zelf aan haalt is het voordeel van AMD dat ze een tijdje dezelfde socket hebben gebruikt, wat interessanter is als je later wil gaan upgraden met behoud van je hardware.
Een ryzen 7700x is zeker een degelijke alternatief maar qua prestaties niet vergelijkbaar met de 13700k die je nu voorziet in je build.

Je geeft zelf aan dat je gaat voor een 100% gamingsetup, ik zou dan ook aanraden om te gaan voor de iets goedkopere CPU (de 13600k/7700x) en gebruik dat geld voor je GPU die mijn inziens meer verschil zal maken. Die CPU's zullen het ook wel zeker 4 jaar uithouden mocht je dan willen upgraden.

ja idd, denk wel dat ik gewoon voor de 13700k ga gaan. Hoe dan ook, op de videokaart na ligt de setup vast. Het is ook absoluut niet dringend. Mijne huidige pc kan alles nog perfect draaien. Ik kijk een beetje de kat uit de boom tot er degelijke info komt van de 4070 reeks. Ik vind de videokaarten gewoon echt schandalig duur. Enkel dit houdt mij voorlopig tegen voor de aankoop.
 
AMD komt in februari uit met de nieuwe 3d v-cache reeks voor de 7000 series processors. Als je kan wachten is het misschien interssant om te kijken wat dat geeft. In de vorige reeks gaf de 5800x3d toch een flinke boost in bepaalde games.
 
Die 3D v-cache kan inderdaad wel een wezenlijk verschil maken voor gaming tegenover de gewone Ryzen CPU’s van de 7000-reeks.
Zelf heb ik een i5
13600k gekozen in combo met RTX 4090 voor mijn nieuwe gamepc.
Deze nog op een z690 moederbord gezet met DDR4 die ik nog had liggen.
Qua gpu heb in nog een RX 7900 xtx op overschot, zie verkooptopic.
 
Ja ik ga alles even on hold zetten voorlopig. Het was maar om een idee te hebben. De eerste reviews afgewacht van de 4070 reeksen en voor mij toch een kleine teleurstelling. to ben continued dus
 
ik zou nog even wachten tot de 7800X3D uitkomt, de X3D versies releasen op 14 februari.

zelfs al ga je alsnog voor intel, dan zouden de prijzen wat moeten zakken, dan kunt ge met dat geld mss een nog iets betere videokaart kopen
 
Laatst bewerkt:
ik zou nog even wachten tot de 7800X3D uitkomt, de X3D versies releasen op 14 februari.

zelfs al ga je alsnog voor intel, dan zouden de prijzen wat moeten zakken, dan kunt ge met dat geld mss een nog iets betere videokaart kopen
ja idd, ik gok ook toch een beetje dat de prijzen van videokaarten moeten en gaan zakken. Dus voorlopig ga ik nog enkele maanden wachten. Hoe dan ook heb ik al een idee welke richting ik moet kijken
 
Deze ga ik even uppen. Ik heb alles een beetje uitgesteld omwille van de nieuwe AM5 processoren en de prijzen zijn idd ook wat aan het zakken.

Wat denken jullie hiervan? Eveneens nog enkele vragen

Case: Corsair 5000d airflow white - 180,-
Cpu: AMD 7800x3d - 499,-
Moederbord: Asus X670E-F Gaming Wifi - 459,-
Cpu Koeler: Corsair H150i Elite Capellix XT - 239,-
PSU: Seasonic Focus GX-1000 - 229,-
SSD: Samsung m2 980 pro 1 terra - 129,-
Geheugen: 2x16gb DDR5 Corsair 5600mhz
Grafische kaart: Asus 4070ti Rog Strix - 1099,-

Geheugen is vooral het vraagteken. er zit zo goed als geen verschil tussen 5600 en 6000mhz als ik het zo lees. Twijfel alleen of ik ineens zou opleggen om direct 2x32gb te nemen?
 
Deze ga ik even uppen. Ik heb alles een beetje uitgesteld omwille van de nieuwe AM5 processoren en de prijzen zijn idd ook wat aan het zakken.

Wat denken jullie hiervan? Eveneens nog enkele vragen

Case: Corsair 5000d airflow white - 180,-
Cpu: AMD 7800x3d - 499,-
Moederbord: Asus X670E-F Gaming Wifi - 459,-
Cpu Koeler: Corsair H150i Elite Capellix XT - 239,-
PSU: Seasonic Focus GX-1000 - 229,-
SSD: Samsung m2 980 pro 1 terra - 129,-
Geheugen: 2x16gb DDR5 Corsair 5600mhz
Grafische kaart: Asus 4070ti Rog Strix - 1099,-

Geheugen is vooral het vraagteken. er zit zo goed als geen verschil tussen 5600 en 6000mhz als ik het zo lees. Twijfel alleen of ik ineens zou opleggen om direct 2x32gb te nemen?
Ziet er op zich wel goed uit. Mobo is misschien wel wat overkill.

Er zit inderdaad vrij weinig verschil tussen de 5600 en 6000MHz kits. Zou dan gewoon 5600 kiezen. 32GB is zowat tegenwoordig de standaard, mits de prijzen serieus aan't zakken zijn.

Mits de games niet echt boven de 16GB gaan (tenzij slecht geoptimaliseerd) zou ik gewoon 2x 16GB kiezen.

Je kan later nog bijsteken als je echt wil. Vrij stom om 32GB bij te steken als je die toch niet nodig hebt om enkel wat te gamen.
 
Terug
Bovenaan