Aankoop laptop

KingNine

Active member
Na 12j wordt het wel eens tijd van een nieuwe laptop aan te schaffen. Mijn acer werkt nog goed maar ik merk hier en daar dat deze niet meer meekan met de nieuwe besturingssystemen...

Ik zoek een nieuwe krachtige laptop dat ik weer een aantal jaar verder kan. Hij moet voldoende geheugen hebben, hier en daar wat fotobewerking. Geen gaming.
Voornamelijk als dagelijks gebruik, internet, filmpjes/foto, degelijke snelheid.

Budget +/-1000€

Ik ben een totale leek qua pc's etc..

Core i5 of Ryzen 5
minstens 16 GB RAM, 32 is nog wat toekomstbestendiger
minstens 512 GB storage, als je veel lokaal wil opslaan is 1 TB misschien de betere keuze
schermresolutie ook bekijken als dat een ding is voor u, de beeldkwaliteit kan ook verschillen, zeker bij de goedkopere modellen
toetsenbordverlichting als dat relevant is

Zoek wat modellen op in die range en je komt er wel. Let vooral op de datum waarop het model werd uitgebracht of zoek het type processor op zodat je geen model koopt met een processor van een paar jaar oud. Op zich is dat geen drama, veel grote stappen worden niet meer gezet, maar naar ondersteuning van toekomstige Windowsversies kan het misschien wel een issue worden als je er weer lang mee wil doen.

Ook kijken naar aansluitingen en wat je daar nodig hebt: HDMI poort, aantal USB-A en -C poorten. Netwerkaansluiting nodig? (de meeste hebben ze niet meer), eventueel een SD-kaartlezer (zie je ook niet vaak meer). Opladen is tegenwoordig bijna altijd met USB-C dus hou er rekening mee dat de oplader al één USB-C poort bezet houdt (tenzij je een dock hebt dat kan opladen, dan heb je via dat dock weer poorten beschikbaar).

De Tweakers best buy guide is ook altijd interessant om te bekijken.

Ok, dus geen i7 processor? En zijn er qua merken nog aan-/of afraders?
Ik ga nog even wachten ivm de eindejaardeals en hopelijk dan iets rond m'n budget.

i7 bestaat niet meer... Dat is tegenwoordig Intel Core Ultra 7 of 9.
Die zijn sneller, maar die verbruiken ook meer stroom en worden dus warmer, waardoor de koeling beter moet zijn of je cpu throttled. Goedkopere laptops hebben vaak chips met coole namen, in een systeem dat qua koeling en batterij niet mee kan. Pure marketing dus, want je kan die cpu niet optimaal gebruiken.

Kijk ook eens naar Apple. De M chips zijn ongelooflijk krachtig voor de stroom die ze verbruiken. Ik gebruik dagelijks zowel Windows als Apple computers, maar voor fotobewerking in een laptop is er voor mij geen concurrentie voor Apple.

Dell, HP, Lenovo zijn de grote merken die veel in zakelijke omgevingen gebruikt worden voor Windows. Zijn hebben allen een "thuisgebruiker" "business" en "high end" tier, soms nog eens met extra onderverdelingen. Lenovo doet Ideapad, thinkpad, thinkbook, X1 als classificatie. Bij HP is het dan pavilion, probook, elitebook, etc...

LG, Toshiba, Acer en Samsung maken ook degelijke consumer toestellen.

Het verschil tussen de "home" en hogere tiers zit hem in bouwkwaliteit, ergonomie, kwaliteit van de onderdelen en soms voor u irrelevante zaken zoals Vpro ondersteuning.

De meeste hebben ook "mobile workstations" dat zijn laptops die ook een discrete GPU hebben voor grafische toepassing zoals foto- en videobewerking of CAD. De consumer versie daarvan zijn "gamer" branded laptops zoals HP's Omen reeks. De hardware is vergelijkbaar, maar op de ene reeks zit RGB en zo, en op de andere meer I/O en koeling...

i7 bestaat niet meer... Dat is tegenwoordig Intel Core Ultra 7 of 9.
Die zijn sneller, maar die verbruiken ook meer stroom en worden dus warmer, waardoor de koeling beter moet zijn of je cpu throttled. Goedkopere laptops hebben vaak chips met coole namen, in een systeem dat qua koeling en batterij niet mee kan. Pure marketing dus, want je kan die cpu niet optimaal gebruiken.

Kijk ook eens naar Apple. De M chips zijn ongelooflijk krachtig voor de stroom die ze verbruiken. Ik gebruik dagelijks zowel Windows als Apple computers, maar voor fotobewerking in een laptop is er voor mij geen concurrentie voor Apple.

Dell, HP, Lenovo zijn de grote merken die veel in zakelijke omgevingen gebruikt worden voor Windows. Zijn hebben allen een "thuisgebruiker" "business" en "high end" tier, soms nog eens met extra onderverdelingen. Lenovo doet Ideapad, thinkpad, thinkbook, X1 als classificatie. Bij HP is het dan pavilion, probook, elitebook, etc...

LG, Toshiba, Acer en Samsung maken ook degelijke consumer toestellen.

Het verschil tussen de "home" en hogere tiers zit hem in bouwkwaliteit, ergonomie, kwaliteit van de onderdelen en soms voor u irrelevante zaken zoals Vpro ondersteuning.

De meeste hebben ook "mobile workstations" dat zijn laptops die ook een discrete GPU hebben voor grafische toepassing zoals foto- en videobewerking of CAD. De consumer versie daarvan zijn "gamer" branded laptops zoals HP's Omen reeks. De hardware is vergelijkbaar, maar op de ene reeks zit RGB en zo, en op de andere meer I/O en koeling...
Apple is idd topkwaliteit maar geen fan van hun prijzen, Lenovo hoorde ik dat rommel was.
Acer heeft hier altijd top gewerkt, zelfs na 12j. Iets tussen home/video edit is top.
Moet voorts gewoon een aantal jaar deftig zn ding kunnen doen, zonder meer.

Lenovo is zeker geen rommel als merk. Binnen elk merk heb je low-end toestellen die niet zo duurzaam zijn. Ik zou nooit de entry level devices kopen, ongeacht het merk... Ik heb heel veel ervaring met Lenovo en mits je degelijke toestellen binnen de range koopt gaan die 10+ jaar mee.

Acer is een B merk voor laptops. Lenovo een A merk. Een high-end Acer zal mogelijk beter zijn als een instap Lenovo.
Kijk eens naar een M3 of M4 macbook air met 16GB ram. Dat is qua performance vergelijkbaar met een mobiel workstation in Windows-laptops en gaat minder kosten.

Mijn vrouw haar Macbook air M1 gaat jaren mee en dat was het basismodelletje en die draait daar ook vaak Photoshop op.

Lenovo hoorde ik dat rommel was.
Lenovo is geen rommel kan ik wel beamen. Via het werk al enkele toestellen gehad die zeer goed hun werk deden.
Privé ondertussen aan mijn tweede Legion om te gamen en niks dan goeie dingen te melden.

minstens 16 GB RAM, 32 is nog wat toekomstbestendiger
Wel niet meer zo zeker van, jammer aan de huidige prijzen maar 32GB is toch hetgeen waarvoor ik nu ga.
W11 clean boot schommelt tegenwoordig zo tussen de 6 & 8GB in gebruik.
Ok , je hebt nog 8GB en daar kan je zeker iets mee doen. Maar afhankelijk van "de fotobewerking" zal ie toch snel aan het swappen slaan.

2nd on the Tweakers best buy guide.

Lenovo hoorde ik dat rommel was.
Elk merk heeft zijn goedkope "rommel"-reeksen en de betere reeksen. Lenovo is niet meer de kwaliteit die het 10 jaar geleden was maar rommel is het zeker niet. Wil je goeie kwaliteit dan kijk je beter naar de business-reeksen maar daar betaal je, als consument via de gekende webshops, wel de hoofdprijs voor.

Ik heb ooit een HP Pavilion gehad, weliswaar beter dan Acer maar ook nog niet dat qua bouwkwaliteit (die behuizing was na een tijdje behoorlijk ingedeukt, maar hij werkte wel nog). 't Is ook te zien waarvoor je de laptop gebruikt, is het om thuis op de tafel te blijven staan en in de kast te stoppen als je hem niet nodig hebt, of is het om dagdagelijks mee te nemen naar werk/school in een rugzak?

Die IBM Thinkpads vroeger, dat was deftig materiaal. Die van Lenovo zullen wel nog altijd goed zijn, maar ik betwijfel of dat het zal van het zelfde niveau zijn.

Die IBM Thinkpads vroeger, dat was deftig materiaal. Die van Lenovo zullen wel nog altijd goed zijn, maar ik betwijfel of dat het zal van het zelfde niveau zijn.

De T-reeksen (dat zijn the thinkbooks nu) zijn nog altijd super, met en zonder S. Built like a tank. Maar 1500 euro voor een i5/16GB/512GB is natuurlijk geen goedkope laptop.

Ik kom van workstation laptop met een 16" HP elitebook 860 G11 met Intel Core Ultra 7, 32GB ram, OLED scherm en gans de reutemeteut van mijn werk. Vrij stevig uitgeruste laptop dus. Wegens stoppen bij mijn huidige werkgever was ik vorige week in de markt om een persoonlijke laptop te kopen. Lang gezocht om qua prestaties toch niet te veel te moeten inboeten en er qua bouwkwaliteit hopelijk wat op vooruit te gaan zonder al te duur te zijn.

Die HP laptop is -ondanks dat het een enterprise lijn is- écht een stuk plastic rommel. Toetsenbord na nog geen 4 maanden al defect (gekend probleem bij die reeks, een van de collega's had juist hetzelfde voor). De technieker die het on-site kwam herstellen (betaal je allemaal voor bij in een service pakket...), was er dan nog in geslaagd om aan het einde van de reparatie het OLED scherm te breken door een verloren vijsje... Dat scherm was vervolgens nergens in Europa voorradig als wisselstuk en heeft nog eens 3 weken geduurd voor het hersteld was (bij de herstelling dan nog niet 100% goed gecentreerd ook waardoor bovenaan een 2 mm scherm achter de bezel zit en onderaan er een zwarte strook is ...). Iets van compensatie of een andere laptop in tussentijd? Just niets ja! Scharnieren waren ook niet bepaald om over naar huis te schrijven en de batterijduur die was ook ferm ondermaats. Dat ding haalde bij licht gebruik met moeite 4 uur.

Zulke miserie wil ik deze keer -en met mijn eigen geld- dus gewoon vermijden. Gekeken voor een Lenovo ThinkPad T- of P-reeks maar die zaten buiten budget. Lenovo ThinkBook zag er mooi geprijsd uit voor de specs maar die blijken nogal problematisch qua scharnieren en andere kwaliteitsproblemen.

Uiteindelijk beland bij (ik dacht dat ik het van zijn leven niet meer zou doen na dat merk in de mid 2010s te vervloeken ...) een Apple Macbook Air M4 15". Om eerlijk te zijn gewoon super content van dat ding. Ultra mobiel, stevig gebouwd, wordt door die M4 chip totaal niet warm en heeft een batterijduur om U tegen te zeggen (ik zit na enkele dagen van casual gebruik nog steeds op de eerste batterijlading). Het scherm is een klein stapje terug maar moet om eerlijk te zijn echt amper onderdoen voor het OLED scherm in de HP (jammer genoeg wel maar 60Hz). Geluid en webcam lijken mij op het eerste zicht ook gewoon beter op die Macbook Air. Ik snap het eerlijk niet goed dat ze dat geluid uit zulk dun chassis weten te krijgen.

Connectiviteit is met enkel 2 USB-C / Thunderbolt poorten wel een stap terug en upgrades zijn en blijven schurftig duur. Het is dus een 15" base model geworden (heb na kortingen en een actie nog €1010 betaald bij een externe verkoper op bol) en ik zal mij nog wel eens een USB-C hub en misschien een externe SSD kopen als die ooit nodig blijken te zijn.

Met de promo's viel mn oog op de Asus vivobook 16" met
32G werkgeheugen
ryzen 9 processor
1TB capaciteit
Etc...

Voor de prijs van 1100€ zit ik wel net iets boven budget, maar heb je wel wat.

Had dit weekend eindelijk iets goed gevonden online, blijkt dat de voorraden overal op zijn.
Gaat nog iets worden om iets te vinden tegen eind deze maand.
Winkelbediende zei dat het mss beter was om te wachten tot de solden van juni. Ik zit nog met een windows 10 maar zou nog zijn uitgesteld tot okt 2026.

Terug
Bovenaan