Vega
Well-known member
Geen idee of het er iets mee te maken heeft maar onderwijs is nu wel een sector waar er ook zeer weinig volk is maar waar je onmogelijk rap een vervanger kan halen bij een interimkantoor bvb. Bij een "normaal" bedrijf zal je vaak hebben dat de werklast van de persoon die uitvalt verdeeld wordt door de collega's die er nog wel zijn. Dit gaat in het onderwijs simpelweg niet, dan moet je al hopen dat de school groot genoeg is om flexibele vervangleerkrachten stand-by te hebben of dat er toevallig een klas is met 2 leerkrachten waarvan er 1tje dan kan doorschuiven (en de andere in de shit blijft zitten met 40 leerlingen). (ik dacht nu wel dat er interimleerkrachten zijn maar kan me inbeelden dat ook zij behoorlijk schaars zijn)zelfs gecorrigeerd daarvoor zitten ze nog lager dan het gemiddelde, zeker als je rekening houdt dat mensen die langdurig ziek zijn, ook in de vakantieperiodes ziektedagen tellen (22% van de ziektedagen is een ziekteperiode > 180 dagen, 44% is 31-180 dagen).
Dan kan ik me inbeelden dat je al eens gemakkelijker "doorbijt" tot die vakantieperiode om je collega leerkrachten niet "in de steek" te laten. Dat zal in de privésector bij de meeste werkplekken toch heel anders zijn.
Mogelijks ook een effect door het vele vakantie dat ze langere periodes hebben dan gemiddeld om "bij te komen"? Wie weet...
De kost van het (langdurig) ziekteverzuim doorschuiven naar de werkgever is imho geen oplossing, eerder een nog grotere verzwaring van de loonlast voor de werkgever. Iemand die langer dan een maand buiten strijd is zal tegenwoordig 9 van de 10 met een burn-out zitten. Dit is niet iets waar je even aangepast werk voor kan vinden of waar je snel weer halftijds aan de slag kan. De oorzaak van de burn-out (zelden enkel professioneel) moet aangepakt worden en het allerbest dan nog door te praten met professionals... Dat gebeurt denk ik veels te weinig, de dokter schrijft je gewoon X periode thuis, verwijst je door naar een psychiater maar puntje bij paaltje moet je in België op dat vlak vooral je eigen plan trekken "doe het een tijd rustig aan tot je er weer bovenop komt".
Tjah, dan verschieten dat mensen vaak maanden of zelfs jaren niet komen werken... Daar gaat heus niets aan veranderen als de werkgever plots de rekening moet blijven betalen na de eerste maand.