Afgang? Mij lijkt de afgang eerder dat géén enkel land zoveel langdurig zieken heeft als België. Jij voelt je persoonlijk aangesproken maar dat is helemaal mijn bedoeling niet, maar op het hogere niveau moet inderdaad beslist worden om hierin in te grijpen.
Als Duitsland slechts 3% langdurig zieken heeft, Nederland 4,5% en België 8% en stijgend dan scheelt er iets fundamenteels.
Ziekenzorg zou in de eerste plaats moeten dienen voor medische pathologiën en niet voor aandoenningen waarvan zelfs medische autoriteiten zoals de WHO in twijfel trekt of het een formele medische diagnose is. Integendeel door burn-out te medicaliseren is hetgeen we nu zien het gevolg: mensen zitten lang thuis alsof ze ziek zijn, in plaats van initiatief te nemen om de oorzaken te veranderen, of mentaal weerbaarder te worden. Je kan perfect naar de psycholoog gaan terwijl je werkt bijvoorbeeld. Je kan een nieuwe job zoeken.
Ziekteverlof voor mentaal leed moet absoluut kunnen, maar ik denk dan eerder aan het verlies van een kind, een familielid of zelfs een nauwe vriend, want dat kan werkelijk alleen de tijd helen, maar niet een vechtscheiding of je ongelukkig voelen op je werk, dat zijn gewoon problemen die je moet aanpakken.
Zoals ik eerder zei: de profiteurs zijn al veel te snel "de ander", wat bij bijna dubbel zoveel langdurig zieken zoals onze buurlanden een moeilijk te verdedigen stelling lijkt voor mij.
En puntje 3: ik zie niet in waarom er een apart belastingregime zou moeten zijn voor mensen die al net uit een steunsysteem komen.
Punt 3 is er al: verlaagde belastingvrije som. Het zou tijdelijk even uitgebreid kunnen worden om mensen te re activeren met 40 60% werk eerst, dan naar 80% of full time toe, en compleet geen ziekte uitkering meer welke het meest kost. Wie nu even 60% werkt, en 40% op de ziekenkas zit, betaald opeens een ferm pak meer belasting, dus blijven velen dan maar langer 100% ziek.
Zelf over pathologie en psychiatrie(waar al veel zaken geen exacte wetenschap zijn ) gaan oordelen is gevaarlijk. Laat ik liefst over aan de mensen uit het vak, dan aan een politicus die elke laatste euro zoekt. Laat staan iemand random die gaat beslissen hoe ziek iemand anders wel zou zijn of moeten zijn.
Akkoord dat het fundamenteel fout loopt. Haal ik ook aan met vb'den waar ik probeer te achterhalen waar het fout loopt. Met afgang bedoel ik net het falen, zoals zoveel zaken in ons land. Een afgang in de vorm van achteruitgang van zaken die voorheen beter liepen.
Wat je bedoelt met profiteurs zijn de ander? Begrijp je intentie moeilijk hier... dus ik niet? Ja, die hebben wel invloed op me. Door hen is er nu een nog sterker vooroordeel op langdurig zieken aan het ontstaan. Drijf dat verder of te ver door, en ik verlies mogelijks inkomen omwille de rotte appels.
Afijn genoeg voor me in dit topic. Ikzelf ben geen burnout, maar heb een slepende aandoening. Die aandoening is soms zeer stresvol, en dat zorgt er vooral ook voor dat ik ook veel ander klachten krijg. En dan leer je wel echt hoe stres een lichaam compleet ziek kan maken, zelfs op pathologisch vlak. (zie nogmaals link hpa as, jobat artikel link die ik postte). Maar das al blijkbaar te moeilijk begrijpen voor velen (ook wel wat medisch jargon, dus logisch) ... tot het je zelf overkomt.
Laatst bewerkt: