bedankt, kwist nie dat dit zo noemde :p kheb wa tags eraan toegevoegd
Awel, ne rittalsleutel is eigenlijk de sleutel met de 2 uitsteeksels aan de zijkanten (wat je gebruikt op de witte kast).
Je hebt een universele sleutel gemaakt, maar in de volksmond wordt het ganse ding wel een rittalsleutel genoemd.
 
Al een week bezig met een adapter te maken om mijn makita batterijen te gebruiken op mijn oude ELU boormachine.
Zit momenteel aan versie 6 :biglaugh:
 
Ik ga nog zeker een jaartje wachten, misschien zelfs tot de mk4s. Kwestie dat lead times en de kinderziekten eruit zijn.
 
Ik twijfel. Ik heb me op de notification list gezet wanneer de kit uitkomt. Mijn huidige is de MK3 maar die is ondertussen ook al 5 jaar oud. Die (hout vasthouden) heeft het tot nu toe 5 jaar zonder enig probleem uitgehouden. Een groot verschil met mijn Anet A8 ervoor.

Ge leest wel wat commentaar over de MK4. Dat het nog steeds een 'bed slinger' is e.d. Die Voron's en Bambu's zijn allemaal CoreXY en zouden beter zijn (sneller)
 
Ik denk dat mensen vooral vergeten dat een coreXY printer geen "i3" meer zou zijn. En dan zou "MK4" nergens op slaan. De Prusa Mendel i3 is een cartesiaans ontwerp en de MK4 is de vierde evolutie van de i3.

Prusa heeft al 'n CoreXY in aantocht en die is de XL. Diens meest basic semi-assembled kit kost ruwweg 2000 euro, een voron 2.4 kit met soortgelijk build volume kun je al krijgen voor ruwweg 1000, maar dan zonder printed parts en met slechts bowden extrusie en álle assemblage zelf te verrichten. (https://www.3dprima.com/3d-printers...ron2-v2-4-r2-kit-350-x-350-x-350mm_28456_9977)

Als je er een prijs van gedeeltelijke assemblage, direct-drive extrusie en printed parts bij telt zal een Voron wellicht nog steeds de interessantere optie zijn, maar nuance is wel van belang.
 
Wat heeft een mens aan 2 MK's..
Gewoon een Corexy bouwen voor naast de Mk3. 😎
Probleem is dat ik geen plaats heb voor twee printers. :) En dat ik niet zoveel print... maar feitelijk zoek ik een excuus om nog eens een printer te bouwen :unsure:

corexy heeft natuurlijk wel zijn voordelen, zeker bij hoge prints ga je minder wobble hebben omdat je die massa niet moet verschuiven in de Y as.
Maar snelheid lijkt me geen argument omdat layeradhesie en printkwaliteit primeert boven hoe snel je iets kan printen (voor mij toch)
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat ik geen plaats heb voor twee printers. :) En dat ik niet zoveel print... maar feitelijk zoek ik een excuus om nog eens een printer te bouwen :unsure:

corexy heeft natuurlijk wel zijn voordelen, zeker bij hoge prints ga je minder wobble hebben omdat je die massa niet moet verschuiven in de Y as.
Maar snelheid lijkt me geen argument omdat layeradhesie en printkwaliteit primeert boven hoe snel je iets kan printen (voor mij toch)
Het heeft zeker zijn voordelen, waaronder snelheid. Maar als dat van geen belang is..
De uiteindelijke printkwaliteit van al die printers ligt zo dicht bij elkaar. Of het nu een Ender of een Voron is.

In dat opzicht is zo'n Voron wel een kostelijke affaire. Dat loopt hier ondertussen tegen de €2000 aan vermoed ik. Terwijl die Ender3 ook wel deed wat het moest doen.
Maarja inderdaad, het is ook gewoon leuk om dat te bouwen. 🙃
 
Dankjewel voor de feedback! Zeker nuttig als beginner.
Deze week begin ik aan de Lack-mod, zal de foto's achteraf delen. Wish me luck!

Standalone gaat zo'n lack-tafel inderdaad resoneren. Maar in combinatie met een tegel, ideaal. Want tot ik een ezeltje vind dat geld kakt is zo'n prusa enclosure me toch te duur

ik heb net deze voetjes geprint.
https://www.printables.com/model/17...mk3-mk4-and-prusa-mi/comments#preview-comment

Hallucinant hoeveel stiller de printer is. Ik denk wel 70% stiller... Wel benieuwd naar printkwaliteit want ik vermoed dat het wat wiebeliger gaat worden en de stabiliteit zo in gedrang komt.

IMG-7359-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb recent interesse gevonden in 3D printing en ben eens aan het rondkijken naar wat printers.
Creatlity Ender v2 vs Creatlity Ender Neo v2. Waar zit het 'grote' verschil?

En blijkbaar zijn die Marlin drivers beter dan de default?

Nog goede sites, tips waar je moet opletten...

Tnx in advance!
 
Het kriebelt hier ook voor de MK4. Mijn MK3s is 3 jaar oud en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik print daar vrij vaak mee voor mezelf en vrienden/kennissen. De 0.9° motoren en Nextruder zullen de printkwaliteit alleen maar verbeteren. De snelheid is van secundair belang voor mij. Het mag wel sneller, maar de kwaliteit en sterkte mag er niet onder leiden.

Ik zou heel graag eens zo'n Voron bouwen, maar het sourcen van parts neemt gewoon veel tijd in beslag. Koop je de LDO kit bv, dan ben je 1650euro kwijt. Dan spaar ik liever door voor een XL.
En met een Voron heb ik schrik dat ik me te lang gaat moeten bezighouden met finetunen, caliberen, etc. Ik wil gewoon mijn prints starten en het moet er perfect uitkomen zonder al te veel moeite. Zeker als het voor een ander is.

Maar sowieso ga ik nog wat afwachten op consumer feedback. Ook input shaper zit nog maar in alpha fase bijvoorbeeld en op de XL is dat echt wel nodig als het wat vooruit moet gaan bij grote prints.
 
Na lange tijd nog eens iets geprint, een Back To The Future clock da ik tegen kwam op instructables.
Deze krijgt zen tijd via wifi met de ESP32

clock.jpg


Deze zal ook op onze stand staan van Hackerspace Brixel op de Makerfaire in Gent dit weekend dus als ge wilt kom eens dag zeggen. :D
 
Bestaan er kasten waar de Prusa MK4 in past (evt met camera)? Of moet je dat altijd zelf maken?
Of is een omkasting sowieso overroepen? Lijkt mij dat het eerder een must is om temperatuur beter constant te houden en evt voor het geluid en evt geur?
 
Negeer m'n vorige vraag... Je kan dus gewoon een enclosure kopen (al is die prijs wel pittig).

Dan voel ik meer voor de Bambu lab X1-carbon. 't is geen open source, maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg om daar iets mee te doen. Dat zal dus geen probleem vormen.
 
Negeer m'n vorige vraag... Je kan dus gewoon een enclosure kopen (al is die prijs wel pittig).

Dan voel ik meer voor de Bambu lab X1-carbon. 't is geen open source, maar mijn kennis rijkt niet ver genoeg om daar iets mee te doen. Dat zal dus geen probleem vormen.
Heb je een enclosure nodig? Dat is zeker niet overroepen als daar een noodzaak voor is.
Maar als je gewoon wat pla gaat printen lijkt mij dat geen prioriteit.
 
Voor PLA wil je net géén enclosure.
Da's voor als ge materialen gelijk ABS, ASA, PC Blend, ... gaat printen, die gevoelig zijn voor grote temperatuurverschillen en/of ongezonde dampen produceren.

Je kunt ook een enclosure maken met wat plexiglas platen en een Ikea Lack-tafeltje van 8 euro. Dat was zowat de go-to manier voor Prusa's tot ze hun eigen enclosure op de markt brachten.
 
Terug
Bovenaan