Ik print in mijn bureau, wel fdm, maar met ventilator en buis mijn enclosure in onderdruk gezet. Ook verhaal gehoord van collega die de hele familie met een luchtwegaandoening opgezadeld heeft door het niet geventileerd printen.
 
Zo'n 3D printer, is dat iets dat je casual kan gebruiken of moet dat voldoende draaien zodat er geen onderdelen vastlopen zoals bij inkjet printers bv waar de koppen uitdrogen.
 
bij FDM (met filament) 3D-printers, kunt ge die in ieder geval maanden niks laten doen en die werken nog. Zeker in een relatief stofvrije omgeving.

Ik veronderstel met resin-printers eenzelfde verhaal op voorwaarde dat je die na gebruik voldoende uitkuist, zodat er geen restanten hars aanwezig blijven.
 
Ik gebruikte super-lube tot Prusa een eigen smeermiddel uitbracht.
Eigenlijk wil je bij assemblage alle lagers eens door een kom alcohol halen om het meegeleverde vet er af te halen (dat dient om te beschermen tegen corrosie, niet als smeermiddel), dan de erin resterende alcohol laten vervliegen en vers smeermiddel aanbrengen.
 
Is ongeveer 5j oud denkek. Als ik het mij goed herinner: Anet A8 zonder thermal runaway protection, gemod maar heating element zat ni goe vast in de hotend en is eruit getrild.

[edit]Yup: https://www.thissmarthouse.net/dont-burn-your-house-down-3d-printing-a-cautionary-tale/
maat van mij zijn huis is dus effectief afgebrand door die anet printer. Ik print ook alleen maar als ik thuis ben en aan prints van ettelijke uren (<5 uur) begin ik gewoon niet.
Ik ben ook gestart met die anet a8 maar toen de aansluitingen best wel heet begonnen te worden op die printplaat heb ik gewoon direct voor prusa gegaan. In de enclosure hangt ook een rookmelder.
 
Een rookmelder is inderdaad een must, alsook een brandblusser nabij. Idealiter heb je ze nooit nodig, maar dat maakt ze geen weggesmeten geld.

Mijn Prusa hangt met reden aan een vanop afstand bedienbare smart plug. En de rookmelder is ook bewust zo'n smart ding: ik heb een automation opgezet opdat wanneer die rookmelder afgaat alle smart plugs meteen uitschakelen. In de hoop dat 't dan nog net op tijd is. Indien niet, dan staat er een CO-brandblusser vlakbij de deur.
 
Begint hier de laatste tijd meer en meer te kriebelen voor 3D printing telkens als ik wat video's tegen kom op tiktok.

Zou eens moeten beginnen wat research te doen naar de machines en ook naar de zakelijke zijde er van als ik mijn zaak er mee kan uitbreiden om wat coole items te verkopen op de webshop die ik aan het bouwen ben, naadloze overgang van stickers naar 3D printing :p
 
aan prints van ettelijke uren (<5 uur) begin ik gewoon niet.
dan zullen het allemaal maar heel kleine stukskes zijn :shutup: (ik ga er van uit dat ge nog op 0.4 nozzle zit)

ik heb al mijn printer laten draaien al laten draaien voor prints van +1 dag terwijl ik weg ben van huis op mijn goedkope chinese aquila s2. Tspul doet zijn werk.

Maar kben de lange duurtijd toch wat moe en ben nu aant upgraden naar een 0.6 nozzle compleet met nieuw koelelement, heater etc aangezien de hotend proprietair is :sop:
 
dan zullen het allemaal maar heel kleine stukskes zijn :shutup: (ik ga er van uit dat ge nog op 0.4 nozzle zit)

ik heb al mijn printer laten draaien al laten draaien voor prints van +1 dag terwijl ik weg ben van huis op mijn goedkope chinese aquila s2. Tspul doet zijn werk.

Maar kben de lange duurtijd toch wat moe en ben nu aant upgraden naar een 0.6 nozzle compleet met nieuw koelelement, heater etc aangezien de hotend proprietair is :sop:
Ik print feitelijk enkel maar functionele stukken. Geen beeldjes of andere zaken die 'esthetisch' zijn.
Stukken voor mijn telescoop of drones meestal en die zijn idd meestal niet zo groot.
 
net alles geinstalleerd en momenteel print ik nu een benchy op 41min met 0.4 layer height en 50min met 0.3 in petg.
kmoet ook nog optimaliseren, maar kzal natuurlijk nie zo rap printen als den dezen :unsure:

zal toch wel een enorm verschil maken voor grotere prints waar kleine details niet zo van belang zijn
 
Terug
Bovenaan