Mijn tante haar woning is afgebrand geweest. Een van mijn neven is autistisch, was toen nog net minderjarig en had een drugsprobleem. Mijn ouders hebben heel dat gezin tijdelijk bij hun thuis opgevangen, tot ze elders heen konden.
Ik ben er vrij zeker van dat mijn neef niet gebruikte bij mij thuis, maar als je mij zou vragen of hij ooit drugs meenam of verstopte in mijn ouderlijk huis, dan ga ik daar mijn hand ook niet voor in het vuur steken. Ook genoeg plekken in mijn ouderlijk huis waar zelden tot nooit iemand (grondig) kijkt.
Bij ons weten was hij toen niet betrokken in het criminele milieu, maar ook daar ... met 100% zekerheid kan je dat nooit zeggen.
Om maar te zeggen, ja, het klinkt allemaal als een onwaarschijnlijk verhaal. Maar de stelligheid waarmee sommigen hier weer aan het discussiëren zijn staat toch ook los van de realiteit die vaak veel complexer en veelzijdiger is dan zij vaak lijken te denken.
Waarmee ik me verder eigenlijk niet wil uitspreken over deze zaak. Het is plausibel dat die jongen en zijn ouders echt van niets wisten, en daar hoeven helemaal geen tekeningetjes van goedgelovigheid, mesthopen of slechte integratie bij. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een waarschijnlijke uitleg is. De politie doet ook niet zomaar een huiszoeking. Maar laat ons vooral het verdere onderzoek afwachten vooraleer we mensen van achter onze computer schuldig bevinden of zoals sommigen weeral van de gelegenheid gebruik maken om hele gemeenschappen zwart te maken.