20kg cocaïne in ouderlijke woning voorzitter Vlaamse Jeugdraad

Mijn tante haar woning is afgebrand geweest. Een van mijn neven is autistisch, was toen nog net minderjarig en had een drugsprobleem. Mijn ouders hebben heel dat gezin tijdelijk bij hun thuis opgevangen, tot ze elders heen konden.

Ik ben er vrij zeker van dat mijn neef niet gebruikte bij mij thuis, maar als je mij zou vragen of hij ooit drugs meenam of verstopte in mijn ouderlijk huis, dan ga ik daar mijn hand ook niet voor in het vuur steken. Ook genoeg plekken in mijn ouderlijk huis waar zelden tot nooit iemand (grondig) kijkt.

Bij ons weten was hij toen niet betrokken in het criminele milieu, maar ook daar ... met 100% zekerheid kan je dat nooit zeggen.

Om maar te zeggen, ja, het klinkt allemaal als een onwaarschijnlijk verhaal. Maar de stelligheid waarmee sommigen hier weer aan het discussiëren zijn staat toch ook los van de realiteit die vaak veel complexer en veelzijdiger is dan zij vaak lijken te denken.

Waarmee ik me verder eigenlijk niet wil uitspreken over deze zaak. Het is plausibel dat die jongen en zijn ouders echt van niets wisten, en daar hoeven helemaal geen tekeningetjes van goedgelovigheid, mesthopen of slechte integratie bij. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een waarschijnlijke uitleg is. De politie doet ook niet zomaar een huiszoeking. Maar laat ons vooral het verdere onderzoek afwachten vooraleer we mensen van achter onze computer schuldig bevinden of zoals sommigen weeral van de gelegenheid gebruik maken om hele gemeenschappen zwart te maken.
Wat, probeer je nu een zak weed of 1 gram coke of zo te vergelijken met 20 kg ? oO

Wel dit was een voorbarige conclusie uit zijn verdediging gebaseerd op het feit dat de politie is binnengevallen bij hem thuis. Of was dat gewoon toeval? Bij mij thuis is nog geen politie binnen gevallen. Tis wel toevallig dat er net politie binnenvalt bij zo’n voorbeeldig gezin en ze daar dan juist 20kg vinden. Maar goed, als de flikken iemand met 20kg zien binnen gaan en daarna met niets naar buiten en gebaseerd daarop binnengaan, dan hebben ze zeker beelden van die verdachte individuen.
voor die x-ste keer. Het was NIET bij hem thuis maar in het huis van zijn moeder waar hij NIET woont

Zolang de echte schuldige alles toegeeft is er geen probleem. Maar gaat dat gebeuren? 😄

Ze zouden ook gewoon zijn bankgegevens en levensstijl eens kunnen nakijken. Als dat normaal lijkt gaan ze hem geloven. Ik ken er een paar die na een vlug onderzoek niet konden bewijzen hoe die 2 auto’s en 1 moto werd betaald. Alles zal dus afhangen van het onderzoek.

Wel dit was een voorbarige conclusie uit zijn verdediging gebaseerd op het feit dat de politie is binnengevallen bij hem thuis. Of was dat gewoon toeval? Bij mij thuis is nog geen politie binnen gevallen. Tis wel toevallig dat er net politie binnenvalt bij zo’n voorbeeldig gezin en ze daar dan juist 20kg vinden. Maar goed, als de flikken iemand met 20kg zien binnen gaan en daarna met niets naar buiten en gebaseerd daarop binnengaan, dan hebben ze zeker beelden van die verdachte individuen.
Hoe is het een belediging om te zeggen dat je kunt teruglezen om te zien wat anderen ervan vinden, als je hier herhaalt wat al gezegd is?
Het was niet bij hem thuis, maar bij zijn ouders. De politie is niet toevallig binnengevallen, maar waarschijnlijk op basis van een tip of omdat ze weten waar die verdachte allemaal is geweest. En je weet niet waar ze beelden van hebben, maar jouw conclusie is al dat iemand hem erin wil luizen met 20kg cocaïne om hem zo uit de weg te ruimen. Kwestie van enorme gedachtesprong kan dat wel tellen.

voor die x-ste keer. Het was NIET bij hem thuis maar in het huis van zijn moeder waar hij NIET woont
Woonde die daar niet samen met haar dan? Dat had ik nog niet gelezen. Kerel is maar 19 dus ik had het logisch gevonden als die nog thuiswoonde (behalve mss op kot in de week ofzo). Artikels die ik terugvond gaan daar ook vanuit eigenlijk.

Wat, probeer je nu een zak weed of 1 gram coke of zo te vergelijken met 20 kg ? oO
Is dat wat je uit dat verhaal opsteekt? De clou is dat de wereld niet zwart-wit is, dat je niet zonder alle feiten te kennen met zo'n stelligheid als sommigen hier conclusies kan trekken. Er zijn meerdere redenen mogelijk waarom familieleden toegang kunnen hebben tot je woning, ook (en soms net omdat) wanneer je weet dat sommige familieleden problemen hebben. En dan kan dat vertrouwen of voordeel van de twijfel helaas beschaamd worden. En in mijn ouderlijk huis ken ik bvb echt wel een paar plekken waar ik een sporttas kwijt kan die niet meteen gevonden gaat worden door mijn ouders.

Opnieuw: ik zeg niet dat de uitleg waarschijnlijk is, alleen dat hij wel degelijk plausibel is.
In het statement van de familie staat alleen dat er drugs gevonden is, dat dit afkomstig zou zijn van een familielid en dat ze meewerken met de politie. Hoe wordt dat in jouw hoofd in hemelsnaam gedraaid naar dat hij doet alsof hij er wordt ingeluisd?

Echt, ik vind het al frustrerend dat we hier steeds vaker moeten discussiëren over doemhypotheses van sommige posters dan over feitelijke cases, maar dit is gewoon complete fantasie.

20kg is al serieuze dealer proporties en niet zomaar een knechtje die gaat bevoorraden.
Als ze een inval doen, dan zijn ze al iemand aan het volgen. Ze gaan niet zomaar een huis binnenvallen zonder dat er aanleiding toe is.
Dat er nog niemand aangehouden wordt, is omdat ze nog geen bewijslast genoeg hebben (of een bekentenis oid).
Dus op dit moment kan je inderdaad nog niemand met de vinger wijzen.
Maar zomaar 20kg coke in een ander huis wegstoppen, zelfs in kenniskring .. :rofl: De (bewuste) naïviteit van sommige hier toch

De naïviteit kan ook gewoon bij het familielid liggen, denkende dat zijn stash veiliger ligt in iemand anders zijn huis in plaats van het zijne.

Niet meteen tot conclusies springen en wijzen op mogelijke nuances staat niet gelijk aan naïviteit, integendeel. Maar dat is helaas wel vaker een verwijt dat sommigen hier makkelijk gooien wanneer anderen niet meteen op de bandwagon willen springen. Je doet maar.

Woonde die daar niet samen met haar dan? Dat had ik nog niet gelezen. Kerel is maar 19 dus ik had het logisch gevonden als die nog thuiswoonde (behalve mss op kot in de week ofzo). Artikels die ik terugvond gaan daar ook vanuit eigenlijk.
Het staat er gewoon letterlijk in verschillende artikels:

Hij woont niet in de ouderlijke woning en ontkent iets met de drugs te maken te hebben.

edit: @TooChé: weet jij wat er allemaal in het huis van je ouders aanwezig is? Inclusief zolder, kelder, garage, tuinhuis,...

De naïviteit kan ook gewoon bij het familielid liggen, denkende dat zijn stash veiliger ligt in iemand anders zijn huis in plaats van het zijne.

Niet meteen tot conclusies springen en wijzen op mogelijke nuances staat niet gelijk aan naïviteit, integendeel. Maar dat is helaas wel vaker een verwijt dat sommigen hier makkelijk gooien wanneer anderen niet meteen op de bandwagon willen springen. Je doet maar.
ik ben hier ook wel mee akkoord, zoals iemand anders hier zei: kijk naar de levensstijl van die kerel. Heeft die veel te dure zaken liggen -->waarschijnlijk wist hij ervan. Maar evengoed kan hij gewoon slachtoffer zijn.

edit: @TooChé: weet jij wat er allemaal in het huis van je ouders aanwezig is? Inclusief zolder, kelder, garage, tuinhuis,...
Klopt en zeker als het familie is komen die vaak in delen van het huis waar anderen niet zo vaak mogen komen...

Het staat er gewoon letterlijk in verschillende artikels:

Bedankt sprak andere berichten die ik zag tegen daarmee

Zie bv https://www.demorgen.be/snelnieuws/...ri-na-drugsvondst-in-ouderlijk-huis~bb8b52c8/

Een ver familielid dat ik nauwelijks ken heeft hier geen toegang tot de woning. Zomaar huissleutels uitdelen is gewoonweg een gevaarlijke handelswijze, vraag maar aan je verzekering zou ik zeggen. Een ver familielid met wie je een nauwe band hebt is natuurlijk iets anders.

Hoezo? Als anderen hier als excuus aanvoert voor verschillende gewoontes dat men roots heeft in Marokko, dan denk we spreken hier over een zaak in het Antwerpse, in België, gewoontes van 3000 km hiervandaan van 2-3-4 generaties zijn een pover excuus, ergo een gebrekige integratie.
Hebben een sleutel van mijn huis:

- gezinsleden die hier wonen uiteraard
- de poetsvrouw
- de zus van mijn vriendin
- de dochter van mijn vriendin
- mijn broer
- mijn ouders

Ook hier kan ik me drie of vier huizen van vrienden en familieleden voor de geest halen waar ik relatief gemakkelijk een zware sporttas zou kunnen verbergen zonder dat iemand dat weet. Zolders, kruipkelders, rommelkamers, ... worden toch echt niet vaak van top tot teen gepoetst en opgerommeld bij de meeste mensen zou ik zo denken. Of ik ook dat risico zou willen nemen om iets van zo'n hoge waarde te verstoppen in een huis dat niet het mijne is, is iets anders, maar we zullen het onderzoek moeten afwachten.

Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat die daar gewoon zonder al te veel randinformatie of andere bewijzen binnen vallen, dus ik zou toch wel verwachten dat er wat meer achtergrondinfo en onderbouwing is (waar wij uiteraard geen weet van hebben) en dat er vroeg of laat een verdachte zal worden opgepakt, maar dat zullen we dan wel weer zien.

[Edit] Ook ik zou graag weten wat er bedoeld wordt met die 'bewuste' naïviteit en betreur het dat er zulke ballonnetjes worden opgelaten om die dan te laten varen. Dat komt de discussie echt niet ten goede en dat soort vage insinuaties verpesten discussies. We kunnen nu wel gaan raden wat er bedoeld wordt, maar dan zijn we weer vertrokken voor een rondje 'dat heb ik niet gezegd!' en daar zijn we niks mee.

Mod edit: off topic stuk verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook hier kan ik me drie of vier huizen van vrienden en familieleden voor de geest halen waar ik relatief gemakkelijk een zware sporttas zou kunnen verbergen zonder dat iemand dat weet. Zolders, kruipkelders, rommelkamers, ... worden toch echt niet vaak van top tot teen gepoetst en opgerommeld bij de meeste mensen zou ik zo denken. Of ik ook dat risico zou willen nemen om iets van zo'n hoge waarde te verstoppen in een huis dat niet het mijne is, is iets anders, maar we zullen het onderzoek moeten afwachten.

Dat is de clou van het verhaal natuurlijk.
Iets verstoppen bij iemand anders dat kan, maar waarom zou je überhaupt dat doen voor een slordige 1 miljoen?

Natuurlijk moeten we het onderzoek afwachten, maar de feiten zijn al meermaals veranderd de laatste dagen. Nu woonde hij ineens dus niet op de adres.
Het is met andere woorden gevonden bij zijn moeder. Nu goed als ze morgen iets bij mijn moeder vinden dan kunnen ze mij niet aansprakelijk houden natuurlijk, ik woon daar niet en weet niet wat er zich daar binnenskamers afspeelt.

de feiten zijn niet veranderd. Het artikel dat ik gepost heb van HLN is van 9 september (de dag zelf). Dat sommige media niet meteen de correcte info weergeven veranderd niets aan de feiten

Ik ken via mijn werk verhalen waarbij dat echt gebeurd is. Famillieleden die ter goeder trouw worden opgevangen na hun 97ste grote levensfout en die dan veel drugs stockeren zonder dat de checken bij de gulle famillie die hen in huis neemt.

In marginalere mileus gebeuren zo’n dingen vaker. BG lijkt soms moete te hebben uit de middenklasse visie te stappen.

Denk niet dat veel mensen hen hier schuldig achten hoor, het gaat toch eerder ik de imagoschade, een jeugdraad voorzitter die een goed voorbeeld lijkt te zijn, die plots met een broer/zus/familielid in de cocaïnemaffia zit.

Ben je verantwoordelijk voor de misdaden van je familie? Tuurlijk niet. Kans dat je er echter niets vanaf wist als het gaat om dergelijke hoge bedragen, en het zich afspeelde in je ouderlijk huis? Tja, sommigen schermen hier met excuses dat dat toch maar moet kunnen, maar ik en velen met mij vinden dit terecht vreemd.

Denk niet dat veel mensen hen hier schuldig achten hoor, het gaat toch eerder ik de imagoschade, een jeugdraad voorzitter die een goed voorbeeld lijkt te zijn, die plots met een broer/zus/familielid in de cocaïnemaffia zit.

Ben je verantwoordelijk voor de misdaden van je familie? Tuurlijk niet. Kans dat je er echter niets vanaf wist als het gaat om dergelijke hoge bedragen, en het zich afspeelde in je ouderlijk huis? Tja, sommigen schermen hier met excuses dat dat toch maar moet kunnen, maar ik en velen met mij vinden dit terecht vreemd.
Haal het woordje terecht weg, en je was er in geslaagd om geen vooringenomen post te schrijven.

Terug
Bovenaan