11-jarige jongen op E-step overleden na politieachtervolging

Ik denk dat er hier iets te weinig vanuit de realiteit in Brussel uitgegaan wordt. Een step (en ook een e-step) is een ideaal vervoersmiddel in een stad, waar veel mensen in appartementen wonen die nooit gemaakt zijn om fietsen te stallen (geen stallingsplek, veel trappen, ...). Zonder fiets heb je enkel het openbaar vervoer of te voet als jongeren, mocht je (e)-steps verbieden. En waarom een e-step verbieden, maar een speedelec niet?

Natuurlijk moeten die steps wel aan de veiligheidsvereisten (snelheid, ...) voldoen én de stepper een helm dragen indien het een snelheidsgrens haalt.

Het is niet omdat e-steps ook gebruikt worden door drugsdealers en sommige mensen die dat als speelgoed zien, dat je daarom het kind met het badwater moet weggooien.

Ik weet dat ik op dat vlak echt als een boomer begin te klinken hoor :tongue:

Ik zie de voordelen van een e-step. Zoals je zelf vermeldt: ideaal voor mensen die in een appartementsgebouw wonen en moeilijker een fiets kunnen bergen, ideaal voor mensen die een stuk met de trein reizen en deze gewoon meepakken op de trein om daarna hun weg verder te zetten, ...

Idem met een speedpedelec. Voor mensen die een grote afstand willen overbruggen en zich daarbij kunnen verplaatsen via één van de fietssnelwegen. Prima.

Maar het maakt het fietsverkeer er helaas niet veiliger op. De speedpedelecs komen vroeg of laat van die fietssnelwegen af en mengen zich op de gewone fietspaden, waar het verschil in snelheid met de gewone (elektrische) fiets voor problemen zorgt. Dat maakt dat ik als 'gewone fietser' er geen fan van ben, nee. Helaas is dit vaak ook te wijten aan de mentaliteit van sommige pedelec-gebruikers.

En hetzelfde geldt voor die e-steps. Helaas zit je al met een hoop e-steps die niet aan de regels voldoen en sneller dan 25 km/u kunnen, wat helemaal gevaarlijk is. Daarnaast houden veel mensen zich helaas ook niet aan de regels (met 2 op een step, jonger dan 16 in het verkeer, ...).

Wat ze van mij sowieso mogen afschaffen zijn de deel-e-steps. De voordelen aan e-steps die hierboven zijn genoemd, zijn hier niet van toepassing. Mensen moeten dus toch een abonnement afsluiten en naar een plaats gaan waar zo'n e-steps staan, dus die zou ik altijd vervangen door deel-fietsen. Altijd.

Dus idealiter zou ik de e-steps ook liever zien verdwijnen hoor. Mensen die geen ruimte hebben om een fiets te stallen, zou ik ook gewoon liever deel-fietsen zien gebruiken. Maar goed, we beginnen hier wat teveel af te wijken :tongue:

ze hebben er wel een aandeel in. Misschien ben ik naïef om te geloven dat men bij de politie in hun opleiding ook psychologie krijgt. Dat ze trainen op verschillende situaties waarbij mens op de vlucht slaan en welke risico's dit met zich meebrengt.

Ik hoop ook dat er in hun opleiding voorzien wordt dat een kind, puber, volwassene anders reageert op dezelfde situatie en hun aanpak hierop aanpassen. Ook hoop ik dat de politie hun werkingsgebied goed kennen en kunnen inschatten dat men mogelijks probeert te ontsnappen via een autobaan.
Politiemensen zijn orde handhavers, geen psychologen of schooljuffen of opvoeders. Ik denk je dat de rollen hier door elkaar aan het halen bent en ook het oog verliest dat een beslissing om iemand te achtervolgen een kwestie van secondes is.

De buurt rond Elisabethpark is net beducht om zeer gevaarlijk te zijn voor zwakke weggebruikers. Wagens rijden er aan zeer hoge snelheden. Kan het Bruzz artikel niet terugvinden maar voetgangers zijn er al aangereden op oversteekplaatsen. Is vol sluipverkeer om de Annie Cordytunnel te mijden. Het centrum van Brussel zelf, dus binnen de vijfhoek is veel veiliger om te fietsen dan ten westen van het kanaal. Ik vermoed dat je niet in Brussel woont ;)
ik baseerde me hier op:

1749044452902.png

(aantal voetgangersongevallen)

en dit:

1749044496938.png

(letselongevallen verkeer) waar de 5-hoek net minder goed scoort dan de regio waar dat kind stept.

Maar het maakt het fietsverkeer er helaas niet veiliger op. De speedpedelecs komen vroeg of laat van die fietssnelwegen af en mengen zich op de gewone fietspaden, waar het verschil in snelheid met de gewone (elektrische) fiets voor problemen zorgt. Dat maakt dat ik als 'gewone fietser' er geen fan van ben, nee. Helaas is dit vaak ook te wijten aan de mentaliteit van sommige pedelec-gebruikers.

En hetzelfde geldt voor die e-steps. Helaas zit je al met een hoop e-steps die niet aan de regels voldoen en sneller dan 25 km/u kunnen, wat helemaal gevaarlijk is. Daarnaast houden veel mensen zich helaas ook niet aan de regels (met 2 op een step, jonger dan 16 in het verkeer, ...).

Wat ze van mij sowieso mogen afschaffen zijn de deel-e-steps. De voordelen aan e-steps die hierboven zijn genoemd, zijn hier niet van toepassing. Mensen moeten dus toch een abonnement afsluiten en naar een plaats gaan waar zo'n e-steps staan, dus die zou ik altijd vervangen door deel-fietsen. Altijd.

Dus idealiter zou ik de e-steps ook liever zien verdwijnen hoor. Mensen die geen ruimte hebben om een fiets te stallen, zou ik ook gewoon liever deel-fietsen zien gebruiken. Maar goed, we beginnen hier wat teveel af te wijken :tongue:
grotendeels mee eens hoor. Deel e-steps kunnen in de praktijk nooit veilig zijn, gezien er geen helmdracht kan zijn in de praktijk. Bij een e-step zou ik dat altijd verplichten.

Met meer deelfietsen kan ik ook leven. Maar die zijn niet gemaakt voor op maat van 11-jarigen en zo zelfs onveilig. Bovendien werken die vaak via kredietkaarten/bancontactkaarten, wat ook niet logisch is bij een elfjarige. Villo (Brussel) mag bvb niet onder de 14-jaar.

Politiemensen zijn orde handhavers, geen psychologen of schooljuffen of opvoeders. Ik denk je dat de rollen hier door elkaar aan het halen bent en ook het oog verliest dat een beslissing om iemand te achtervolgen een kwestie van secondes is.
akkoord dat de beslissing in seconden moet gebeuren. Ik zie niet in hoe je orde handhaving kunt los zien van kennis over het menselijk gedrag. Als ze enkel orde moeten handhaven ga je voor elke overtreding dezelfde actie doen.

Er staat toch niet dat ze hem IN het park rijdend hebben aangetroffen maar wel op grondgebied Koekelberg en hij dan het park inreed.

Nuja in het ene artikel staat dat hij bijna dagelijks met de step naar school ging. En nu lees ik dit weer

"Aan De Standaard vertelde de oudere broer van Fabian dat zijn ouders recent de elektrische step hadden gekocht om naar het werk te gaan. Fabian mocht die maandagavond met de step spelen in het park in aanwezigheid van zijn andere broer en een vriend."

Die andere broer en vriend, waar zijn die dan naartoe opeens?
step is niet noodzakelijk electrische step, hé. Kan zijn dat hij vroeger altijd met een gewone step naar school ging en nu met die van zijn papa/mama aan het spelen was.
Politiemensen zijn orde handhavers, geen psychologen of schooljuffen of opvoeders.
een deel van de beslissingen qua ordehandhaving is hopelijk met psychologisch inzicht.

@JPV doet het ertoe wat wij denken over e-steps? De politie en overheid denken er nu anders over, en de politie handhaafd de regels.

De discussie draait hoofdzakelijk om: was het een inschattingsfout v/d agenten, waren ze te driest aan het achtervolgen , kon het anders en veiliger, en zo veel factoren.
Een agent is idd geen opvoeder/psycholoog (sommigen dan weer wel om andere agenten bij te staan) en staat soms ferm onder druk. Als kandidaat agent wordt je psychologisch gescreend naar stabiliteit dacht ik. Maar no way dat je de people skills hebt om zo maar elke situatie en probleem met jongeren even direct 100% goed in te schatten. En als er geen geld of tijd is voor extra opleiding hierover, tjah ... het loopt al eens fout of verkeerd dan.

Nee, iemand achtervolgen is geen kwestie van seconden. Het gaat over de achtervolging aanhouden vs op een andere manier verderzetten. Daarnet was het nog dat dit sowieso proportioneel en gerechtvaardigd was, nu is het al dat het een beslissing van seconden is...

Politiemensen zijn ordehandhavers en beschermers van de maatschappij, geen opvoeders of psychologen. Dat klopt helemaal. Ze zijn ook geen knokploeg of wetteloze maffia. We geven ze een mandaat om geweld te gebruiken in bepaalde omstandigheden, en als ze dat mandaat overschrijden, hangen daar gevolgen aan vast. En bij dat mandaat hoort de verantwoordelijkheid om dat goed in te schatten.

Ondertussen zijn er bijna 10 pagina's volgeschreven met meningen over een zaak waar niemand de details over weet. Wie heeft hier iets aan?

step is niet noodzakelijk electrische step, hé. Kan zijn dat hij vroeger altijd met een gewone step naar school ging en nu met die van zijn papa/mama aan het spelen was.een deel van de beslissingen qua ordehandhaving is hopelijk met psychologisch inzicht.

"Een traject dat hij zelden met de metro deed, wel per elektrische step. Eigenlijk mag dat helemaal niet, want daarvoor is hij vijf jaar te jong. Voor Fabian Cernelevschi was zo’n step gebruiken echter haast dagelijkse kost en zijn familie zag er geen graten in."

Ondertussen zijn er bijna 10 pagina's volgeschreven met meningen over een zaak waar niemand de details over weet. Wie heeft hier iets aan?
In zekere zin heeft niemand daar sowieso iets aan, ook niet als we hier 10 pagina's volschrijven wanneer de details wél al bekend zijn :tongue:
Het is hier namelijk gewoon puur vertier/bezigheidstherapie voor onszelf :unsure:

We weten niet alle details, maar we weten best al veel:
- Er is een jongen van 11 aangereden door een politievoertuig en daarbij overleden
- De aanrijding gebeurde in een park, in een graszone
- Het parket heeft bevestigd dat de agenten wel degelijk de jongen van 11 aan het achtervolgen waren

Wat weten we niet:
- Of de agenten de jongen moedwillig hebben aangereden (we gaan er vanuit van niet natuurlijk)
- In welke mate de jongen de agenten heeft genegeerd en weggevlucht is
- Of men de jongen nog van iets anders verdacht dan louter en alleen het rijden op een e-step

Tenzij achteraf nu blijkt dat de jongen gewapend was en/of iemand aangevallen heeft (maar als dat het geval was, dan hadden we dat 99% zeker al geweten, denk ik), vind ik de voorafgaande discussie eigenlijk niet nutteloos hoor, gezien deze vooral gaat over het feit in welke mate dat politieagenten een 11-jarige jongen in deze mate moeten achtervolgen en welk risico ze daar bij kunnen/mogen nemen.

frustreert me ook...

Ook heel die discussie over "wie gaat er nu een 12 jarige achtervolgen". want ja, da's ook super obvious van iemand die van u wechtvlucht, de exacte leeftijd enz...

Hindsight is 20/20 zoals ze dat mooi zeggen. Gaan er mss fouten gemaakt zijn, kan goed, gaan hier lessen uit geleerd worden, hopelijk.

Maar heel deze discussie is gewoon een oefening in speculatie, en al op voorhand zoveel mogelijk uw steun voor de politie, of problemen die ge hebt met de politie, verdedigen....

Maar dat is natuurlijk bijzonder flauw, hè.
Het is niet omdat er bijna 10 pagina's staan, dat het gaat over de details van deze specifieke zaak? Waarover gaat het hier wel: over het mandaat van de politie, over waar heeft de maatschappij iets aan, over proportionaliteit, over of zo'n wagen een beetje hetzelfde kan bekeken worden als wapengebruik bij de politie, over mogelijke procedures...

Dat zijn allemaal heel interessante discussies, toch? Als er iemand vindt dat een achtervolging aan hoge snelheid altijd moet kunnen, ongeacht de slachtoffers, om wetteloosheid tegen te gaan, dan is dat een standpunt los van de details van deze zaak. En dan vind iemand anders dat er wel grenzen aan moeten gesteld worden, bijvoorbeeld.

Niemand zegt dat het hier enkel over de bewezen, specifieke details mag gaan van deze zaak. Dat is vooral een dooddoener geworden, want na het onderzoek is het 'wacht de uitspraak af' en dan is het dat we er toch niks aan kunnen veranderen of plots niet meer interessant als het niet past in de kraam. Uiteraard, wacht de details af en zelfs de uitspraak voor je mensen gaat publiekelijk veroordelen. Maar dan kun je nog altijd over het thema praten.

frustreert me ook...

Ook heel die discussie over "wie gaat er nu een 12 jarige achtervolgen". want ja, da's ook super obvious van iemand die van u wechtvlucht, de exacte leeftijd enz...

Hindsight is 20/20 zoals ze dat mooi zeggen. Gaan er mss fouten gemaakt zijn, kan goed, gaan hier lessen uit geleerd worden, hopelijk.

Maar heel deze discussie is gewoon een oefening in speculatie, en al op voorhand zoveel mogelijk uw steun voor de politie, of problemen die ge hebt met de politie, verdedigen....
En waar verdedig ik op voorhand mijn steun voor de politie, of problemen die ik heb met de politie? Want als je dat erin leest, zit je toch dingen erbij te halen die ik niet zeg.

Gelukkig is 'hindsight is 20/20' geen afdoende verdediging voor mensen die we verantwoordelijkheid, macht en zelfs wapens geven in onze maatschappij. En als er fouten worden gemaakt, moet dat worden aangepakt en niet onder de mat geveegd. En als dit een fout is, zit er een bitter smaakje aan de stelling dat de schuld vooral bij de jongen ligt, die maar een helm had moeten dragen/geen step had moeten kopen of aan de ouders die geen step hadden mogen geven... En als er geen sprake is van een fout, kan het zijn dat de procedure moet herbekeken worden, door mensen die er meer van weten. Waarna er voor mij minder schuld bij de agenten zelf komt uiteraard en meer bij de beleidsmakers. En als ook het aanpassen van de procedures niet nodig blijkt, kan het zijn dat de schuld veel meer bij de jongen komt te liggen. Maar dan vind ik het iets te makkelijk om te zeggen: hindsight 20/20. En eigenlijk ook helemaal niet zo neutraal als je doet uitschijnen, toch?

Algoed dat we ook onderbouwde meningen hebben van mensen die het domein kennen:

"Ze komen in een tunnelvisie en denken niet meer logisch na": hoe kon het zo fout lopen bij een politieachtervolging?

Als dit de omstandigheden blijven (die nu bekend zijn) dan is de proportionaliteit wel duidelijk denk ik.

Maar, ongeacht de discussie erond. Enorm en enorm tragisch. Voor alle slachtoffers (wat dus ook de betrokken politiemensen zijn)

Ik zou net zeggen zeer pijnlijk dat iemand die nog hoofdcommissaris is geweest zich laat vangen door uitspraken te doen in de media op basis van zeer weinig concrete info. Vermoedens.

Hij vermoedt dat de agenten de jongen wilden controleren voor een politie-inbreuk. "Dat je een kind dat met zo'n voertuig rijdt in het park, dus niet op de openbare weg, stopt en controleert, daar ben ik akkoord mee. Maar als je het eindresultaat ziet, klopt die verhouding niet.

Tot op heden is er nog altijd geen volledig uitsluitsel waarom er net beslist werd de achtervolging in te zetten.
En ik denk dat het eindresultaat volledig naast de kwestie is. Uiteraard is het eindresultaat werkelijk gruwelijk en geen enkel misdrijf rechtvaardigt deze uitkomst.
Dat staat gewoon volledig niet ter discussie, niks rechtvaardigt deze uitkomst daar is unaniem consensus over.

Het gaat hem over wie hier in deze welke schuld draagt en hoe het zo ver is kunnen komen.

Ik vind het echt tenenkrulled dat je het gedrag van ouders probeert goed te praten. Al woon je hier nog maar 3 weken en spreek je enkel swahilli, wanneer het over de wet gaat is iedereen geacht die te kennen, zonder uitzonderingen. En al zeker als het gaat over iets wat uw kinderen aanbelang gezien deze nog altijd de verantwoordelijkheid zijn van de ouder. Dat wil daarom niet zeggen dat de dood van het kind door de ouders komt. Maar dat handje boven het hoofd want ze wisten het misschien niet om reden x, y of x is net wat veel mensen tegen de borst stoot.

Met alle respect maar dat je wordt geacht de regels te kennen klopt.
Maar zowel jij als ik kennen niet alle regels, dat de ouders en het kind dus de regels niet kenden is perfect mogelijk.
Maar het is op dat moment de taak van de politie om de ouders en het kind duidelijk te maken dat het niet toegestaan is en ook te kaderen waarom. Dat is fase 2 na het staande houden.

Het is nooit tot fase 2 gekomen dus het is ook onmogelijk om te zeggen hoe de agenten met dit zouden omgegaan zijn.

Voor wie nog twijfelt aan de proportionaliteit of gewoon z'n ongelijk niet kan toegeven, linkt het artikel op VRT NWS nog naar een interessant onderzoeksrapport van het Comité P, vooral volgende paragrafen onder 2.4.2:

En wat hebben we dan juist aan een zeer algemeen document die achtervolging in de ruimste zin van het woord beschrijft en daar good practice voor meegeeft?
Een serieus hoog niveau van hoogdravendheid. Beetje misplaatst.

Meer dan de helft van de zaken die je quote gaan over achtervolging aan hoge snelheid op de openbare weg tussen ander verkeer door.
Voor alle duidelijkheid ging het hier over een e-step die in normale omstandigheden 25km/h gaat. 30km/h en je haalt de e-step in met 1,4m/s, 30km/h is bezwaarlijk hoge snelheid.

En nogmaals in deze is er geen sprake op de eerste berichtgeving dat andere burgers in gevaar werden gebracht.
Zolang je dus geen burgers in gevaar brengt, en je ook geen indicaties hebt dat je het gaat doen, is er volgens het rapport ook geen probleem.

Laatst bewerkt:
Meer dan de helft van de zaken die je quote gaan over achtervolging aan hoge snelheid op de openbare weg tussen ander verkeer door.
Het gaat over het achtervolgen van verdachte die de vlucht neemt met een voertuig, meestal is dat een volwassene met een wagen of op een motorfiets. Een kind op een step zou dus met nóg meer voorzichtigheid moeten worden benaderd.
En nogmaals in deze is er geen sprake op de eerste berichtgeving dat andere burgers in gevaar werden gebracht.
Zolang je dus geen burgers in gevaar brengt, en je ook geen indicaties hebt dat je het gaat doen, is er volgens het rapport ook geen probleem.
Weer lekker selectief gelezen:
- De veiligheid van de politieagent, van het publiek en van de verdachte is de belangrijkste factor waarmee men rekening moet houden bij de beslissing een achtervolging in te zetten, voort te zetten of af te breken.
De veiligheid, óók die van de verdachte, is de belangrijkste factor. Het staat er gewoon letterlijk.

Het gaat over het achtervolgen van verdachte die de vlucht neemt met een voertuig, meestal is dat een volwassene met een wagen of op een motorfiets. Een kind op een step zou dus met nóg meer voorzichtigheid moeten worden benaderd.

Weer lekker selectief gelezen:

De veiligheid, óók die van de verdachte, is de belangrijkste factor. Het staat er gewoon letterlijk.

Ja maar jij kan toch helemaal niet met zekerheid zeggen dat ze niet met voorzichtigheid deze jongen benaderd hebben.
Noch kan je zeggen of ze de veiligheid van alle partijen niet voldoende gerespecteerd hebben.

Aan de basis van de tragische uitkomst liggen mogelijks beide factoren die onvoldoende gerespecteerd werden.
Maar dat is niet zeker, het is niet dat dit automatisch het geval is. Want dan komen we terug bij de oorspronkelijke start, de enige manier om elk risico dan te elimineren is te zeggen dat achtervolgen altijd uitgesloten is want een ongeluk kan je nooit 100% uitsluiten.
En dan komen we weer op het feit dat straffeloosheid welig tiert en de rol van de politie gedecimeerd wordt tot een zuiver nar die aangewezen is op de goodwill van de burger.

Ja maar jij kan toch helemaal niet met zekerheid zeggen dat ze niet met voorzichtigheid deze jongen benaderd hebben.
Noch kan je zeggen of ze de veiligheid van alle partijen niet voldoende gerespecteerd hebben.

Aan de basis van de tragische uitkomst liggen mogelijks beide factoren die onvoldoende gerespecteerd werden.
Maar dat is niet zeker, het is niet dat dit automatisch het geval is. Want dan komen we terug bij de oorspronkelijke start, de enige manier om elk risico dan te elimineren is te zeggen dat achtervolgen altijd uitgesloten is want een ongeluk kan je nooit 100% uitsluiten.
En dan komen we weer op het feit dat straffeloosheid welig tiert en de rol van de politie gedecimeerd wordt tot een zuiver nar die aangewezen is op de goodwill van de burger.
Mja je kan morgen iemand te voet, op de fiets of op rolschaatsen achtervolgen.

Als die ergens tegen/onder loopt of verkeerd valt kan het ook fataal aflopen.
Ook niet meer achter iemand aan lopen dan?

Extreem vermoeiend man. Ik heb gisteren er al iets te veel moeite ingestoken, maar you're really grasping at straws here...

Nogmaals. Het is géén OF dingetje. Het is niet OF achtervolgen / een risico nemen OF niet achtervolgen / straffeloosheid. Waarom blijf je alles zo zwart-wit benaderen. Een 12-jarige op een step achtervolgen heeft toch een andere inschatting nodig dan, laat ons zeggen een gewapende overvaller?

Als je dat verschil echt niet kunt inzien, dan ben je gewoon bezig met je punt doorduwen, niet met argumenteren.
Dit is gewoon 100% classic morele chantage en draagt werkelijk niets bij. Stop met kritiek op dit, mogelijk overdreven, optreden te framen als een aanval op politie in het algemeen. Niemand zegt dit. Niemand insinueert dit.

Nog even en je gaat het anarchie noemen, en geen straffeloosheid.

Extreem vermoeiend man. Ik heb gisteren er al iets te veel moeite ingestoken, maar you're really grasping at straws here...
Ik vind mij helemaal in zijn mening. Misschien moet je u openstellen voor het feit dat mensen hierin van mening kunnen verschillen?

Nogmaals. Het is géén OF dingetje. Het is niet OF achtervolgen / een risico nemen OF niet achtervolgen / straffeloosheid. Waarom blijf je alles zo zwart-wit benaderen. Een 12-jarige op een step achtervolgen heeft toch een andere inschatting nodig dan, laat ons zeggen een gewapende overvaller?
Bij alles wat de politie doet is er een risico. Elke seconde waarin de politie reageert is er een risico. En een afweging tussen straffeloosheid en een risico nemen.
En dat geldt niet enkel voor de politie. Dat geldt voor alles in onze ordehandhaving.

Daarnaast is het niet omdat je paars wordt van te stellen dat die achtervolging die men heeft gedaan, op eenzelfde manier zou gebeuren wanneer dit een gewapende overvaller was. Of met het voorbeeld dat ik heb laten zien. Uiteindelijk is er een verschil tussen het starten van de achtervolging (waarbij men dacht - dat komt wel in orde (zoals op andere momenten - waar er niets is misgegaan)) en het blijven voortzetten van de achtervolging. En het feit dat er op elke seconde een andere beslissing kan genomen worden. Zo lang leek het ook niet dat de achtervolging gaande was (nog geen 5 minuten had ik gelezen).
Daarnaast heb je dan ook nog eens de behandeling die verschillend kan zijn. En waar ik mij perfect kan inbeelden dat men dat van plan was.

Desondanks ga je er continu vanuit dat omdat het een kind is, dat het disproportioneel is. Terwijl die redenering voor mij gewoonweg niet van tel is. EN als dat de redenering is die je toepast... dat dit de reden is voor de claims over straffeloosheid.
Indien dat niet uw intentie is. Dan denk ik dat we de discussie kunnen staken, want dan bedoelen we in grote lijnen hetzelfde. We drukken het gewoon anders uit.

Als je dat verschil echt niet kunt inzien, dan ben je gewoon bezig met je punt doorduwen, niet met argumenteren.
Theoretisch kan je stellen dat het feit zoals je het hier verwoord, de persoon die zijn punt doorduwt, jij bent.

Ik denk dat de oorzaak van deze discrepantie zit in het feit dat jij u baseert op wat jij denkt dat het juridisch kader is (ik zeg denk omdat ik niet weet of dat effectief klopt, en ik ook geen zin heb om er een juridische discussie van te maken). Terwijl mijn, en ik denk onze (Mrkendi, silence, straddle,...), interpretatie eerder gaat vanuit het principe dit is volgens ons hoe het zou moeten zijn.
Als je dan stelt dat het zinloos is om te discussiëren over buikgevoel. Dan ben ik het daar gewoon niet mee eens. In een discussie probeer je ervoor te zorgen waar mensen fout zijn met hun buikgevoel. Zolang je dat echter niet kan, of dat niet kan overbrengen, dan is er niets mis met buikgevoel. En is buikgevoel een mening zoals een andere.
Al heeft het gebruik van de term buikgevoel een pejoratieve insteek om iemand anders zijn mening als dusdanig te bestempelen. Wat voor mij defacto ook al gewoon verkeerd is.

Het enige dat ik echter kan stellen is dat met al de argumenten die jij, loser, JPV en killalot tot op heden hebben aangedragen mij voor geen seconde en voor geen meter doet akkoord gaan. Gaan wij tot een vergelijk komen. Neen daar ben ik ondertussen in al die jaren rond dit punt al 100% zeker. En daar gaan wij dan ook blijven verschillen van mening.

Maar ik geef toe dat ik ben opgegroeid in een omgeving waar enorme aandacht gehecht werd aan discipline. Luisteren wat een volwassene zegt. Doen wat de politie zegt. Omdat dit onderdeel is van wat de rechten en plichten die bij een goede functionele werkende maatschappij horen.
En dat het in mij dan ook nooit zou zijn opgekomen om als een politieagent mij iets zou vragen om op die leeftijd de plaat te poetsen...

Dit is gewoon 100% classic morele chantage en draagt werkelijk niets bij. Stop met kritiek op dit, mogelijk overdreven, optreden te framen als een aanval op politie in het algemeen. Niemand zegt dit. Niemand insinueert dit.
Voor mij kwam de origine van de post, inclusief het verdere verloop. Ook gewoon zo over.

En laat mij duidelijk zijn. Voor mij moet de mogelijkheid er zijn, maar is het resultaat van de uitvoering niet gewenst. Maar ik aanvaard wel het feit dat er zulke incidenten zijn. Dat hoort nu eenmaal bij het principe van ordehandhaving. Omdat ik niet geloof in de enkel linkse aanpak van ordehandhaving. Voor mij is een combinatie nodig. Maar schuw ik zeer zeker niet de strengere vorm van handhaving.
Al is er nog een significant verschil tussen een strengere vorm van handhaving en de meermaals geclaimde statements over dat ik aanhanger zou zijn van wild west omstandigheden of dat het voor mij aanvaardbaar zou zijn dat een politieagent eventjes in een supermarkt in het wilde weg begint rond te schieten om te proberen een gauwdief tegen te houden.
Ik heb er geen probleem mee indien men schiet. Ook als er daardoor een dode valt. Maar dat is nog altijd dag en nacht verschil met de gestelde claims.

Ik herhaal, collateral damage is iets dat voor mij een spijtig voorval is maar wat een aanvaardbare kost is van ordehandhaving in de maatschappij.
Opnieuw voor MIJ.

Is de meerderheid hier niet voor. Dan zal ik mij daar naar schikken. Maar mijn mening gaat daar wel niet door veranderen. Ongeacht van met welke termen en insinuaties iemand hier afkomt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan