Smodge
Well-known member
Een mandaat geven, wil niet zeggen: Ik geef jou een blanco cheque. Doe maar! Zo werkt het niet. Jij en anderen verwarren burgerlijke participatie met blinde gehoorzaamheid.Ik vind het zeer raar dat je spreekt over een mandaat geven.
Jij geeft als burger een mandaat aan de wetgevende macht die wetten opstelt. De uitvoerende macht zal trachten deze wetten te handhaven en orde te behouden.
Beslissen wij morgen dat de wet op gebruik van e-steps en gemotoriseerde voertuigen moet geschrapt worden en vinden wij een brede vertegenwoordiging die deze wet wilt stemmen dan zal deze geschrapt worden.
De uitvoerende macht zal dit dan ook zo handhaven.
Volgens welke regels de politie moet spelen ligt ook vast in wetten, zint je dat niet dan moet je deze laten aanpassen.
De moment dat jij beslist dat je deel wilt nemen aan de Belgische samenleving dan leg je u erbij neer dat je u dient te houden aan de geldende wetten.
Doe je dat niet dan mag de uitvoerende en de rechterlijke macht hun taak vervullen jegens u. En dit binnen het bestaande kader.
Deelnemen is d’office een mandaat geven. Maar daarom hoef je nog niet akkoord te zijn.
De kracht van onze samenleving ligt hem net in zaken zoals het feit dat we kritiek mogen en kunnen geven, burgerparticipatie, recht op protest en ook het recht om beleid in vraag te stellen. Zelfs politiebeleid. Jij gaat echt van een autoritair uitgangspunt, geen democratische. Zie jij dat nu zelf niet in?
Kritiek geven =/= maatschappelijke vragen stellen. Kritiek geven is ook géén veroordeling desondanks dat hier constant zo wordt geframed. Ook een deel van de democratie. Héél verontrustend hoe jullie precies zo weinig weten over een democratie en zijn rechtsstaat en hoe verkeerd jullie zaken voorstellen en eingelijk, onbewust mag ik hopen, gewoon keer op keer ondemocratische zaken voorstellen en gewoonweg zeggen.Er moeten checks and balances zijn van elke macht.
Maar kritiek uiten over zaken waar je eigenlijk veel te weinig van afweet is gewoon niet verstandig. Zeker als het over dingen zoals deze gaat waar het over uiterst gevoelige materie gaat.
En dat is iets anders dan kritisch blijven, daarbij ga je niet zomaar blind mee maar trek je ook geen overhaaste conclusies.
Impliceer je hier nu mee dat ze op dit moment niet nadenken? lol. Met het mandaat die ordediensten hebben, mag ik hopen dat er nagedacht wordt?En uiteraard ook de politie als geheel. Want na deze zaak is er zeer veel onduidelijkheid en zit iedereen met een loep op hen als collectief. Elke agent zal wel 10x nadenken op dit moment over de acties die hij neemt.
Misschien zelfs momenteel uitgaan van een mentaliteit van “als ik niks doe kan ik ook niks verkeerd doen”, en neem het hen eens kwalijk. En zo worden er misschien nuttige en perfect wettelijke politionele ingrepen niet gedaan, en dat is een zeer groot verlies voor de samenleving.
Een verlies waar geen enkele rechtschapen burger tevreden mee zou mogen zijn.
De rest is maar flauwe emotionele chantage. Als agenten alleen nog maar willen handelen wanneer ze 0% kritiek kunnen krijgen, is er iets extreem mis met het besef van hun mandaat, niet met de kritiek.
Voor de rest ben ik akkoord. Alleen maar verliezers in dit verhaal.
...
En die user in kwestie, die al een tijdje niet meer in de discussie zit, is even goed fout? En nu?