10 jarige aansprakelijkheid bij wateroverlast

Nada

Member
6 jaar geleden een SOD aangekocht van een projectleider bij een project van zo'n 10 huizen. Het is een geslotenbebouwing met achteraan een tuin en daarna nog een garage.

Er is een helling in de tuin, waardoor het water naar de houten garage stroomt. Deze laag water is uiteraard niet gezond voor het hout van de garage.

Eind 2017 hadden we last van enkele centimeters water op het pad aan de garage en ook een laag water in de garage, nu opnieuw.

Probleem zou verholpen kunnen worden door een afwatering te voorzien tussen het pad aan de garage en de tuin naar een afvoer (van de regenput die midden de tuin ligt bv). Wij zijn wel een van de enige in het project die hier last van hebben.

Is dit iets waarvoor de projectleider / aannemer / architect nog verantwoordelijk is?

Schets-woning.png
 
Laatst bewerkt:
had je iets van 'exchte' plannetjes? met name de as-build van de riolering?
Is het in een overstromingsgevoellig gebied?
is het alleen in dit soort extreme weersomstandigeheden waarin een korte periode relatief veel water valt?

Om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat je nog bij de bouwfirma kan aankloppen tenzij ze fouten gemaakt hebben in de uitvoering.

Ik denk dat het het verstandigste is om een gootje te maken en deze aan tesluiten op de riolering.
 
Er is geen structureel probleem, het water loopt weg van de woning om daar ten alle tijden vocht te voorkomen.

Bedoeling is op alle water op eigen terrein te laten infiltreren,(op een natuurlijke manier) een gootje om regenwater van uw gazon op te vangen is een beetje absurd.
Optie A een grindzone(drainage) ofwel B een gootje die loopt naar een ingegraven infiltratiekrat.


De halve Westhoek kan toch moeilijk nu hun aannemer gaan aanklagen?
 
Gewoon alles naar een infiltratieput en dan de riolering in zal de beste oplossing zijn.
In 2017 waren infiltratieputten al verplicht, dus die heb je wss al.

Toch wel een voordeel om 30cm boven straatniveau te zitten en 20cm hoger dan uwe buur :p.
 
De tekening is mij niet helemaal duidelijk. Het is een gesloten bebouwing staat in de tekst maar wel met de garage in de tuin. Is er aan de kant van de garage ook nog een straat? Hoe krijg jij uw auto in die garage? :)

Om op uw vraag te antwoorden: Uw aannemer is hiervoor niet verantwoordelijk. Hij is verantwoordelijk gedurende 10 jaar om ervoor te zorgen dat er geen waterschade aan uw woning komt.

Iets of wat ervaren tuinmannen had dit toch van mijlenver zien aankomen?
 
Is het huis/garage/pad allemaal door de SOD gebouwd (en getekend)?

En is dit occasioneel? Je spreekt van 2017 en nu, dat is één keer per 6 jaar. Of komt het wel vaker voor?

Als dit regelmatig is én alles is ontworpen en gebouwd door dezelfde firma heb je misschien nog een kans (zie de opmerking hierboven dat een ervaren tuinman dit had moeten zien aankomen). Nu is gelijk hebben en gelijk krijgen nog iets anders. Dus je kan het altijd eens voorleggen, maar als ze dwarsliggen zou ik overwegen om dat gewoon zelf op te lossen met één van de oplossingen van hierboven.
 
Terug
Bovenaan