Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

error20002k

Legacy Member
Bah wat een gierigaards bij Dolmen ... :D
Ze willen mensen die beter zijn dan het gemiddelde, maar ze geven een verloning onder het gemiddelde!

Reptiel

Legacy Member
BuBbA zei:
Contract is juist getekend. Ik mag op 1 september beginnen. :p

Leeftijd: 20
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Werkervaring: Geen, schoolverlater
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Dolmen Computer Applications
Huidige functie: Junior ERP Software Engineer
Laptop: Ja
Vakantiegeld: Ja, geen idee hoeveel
Vakantiedagen: 20 dagen ofzoiets
13/14e maand of winstuitkering: Ja
GSM: Neen, wel mogelijkheid om abbonement te nemen bij prox / mob zonder abbonementskosten en gratis bellen naar collega's
Auto: Ja
Andere voordelen(bonus, maaltijdcheques, eindejaarspremie):

Eerst proefperiode (opleiding), daarna:

Publikaart Colruyt (15€ / maand)
Om de twee maanden promoties op artikelen van Dreamland.
Aankoop hardware materiaal (zowel PC's als GSM's enzoverder) tegen "aantrekkelijke" prijzen

Werkweek (hoeveel uren/week): 38 uren = 7u36min / dag :p
Maand salaris(bruto): 1900€
Maand salaris(netto): 1300€ (vermoed ik)
Normaal heb je ook 20€ dat je privé mag bellen per maand, had ik toch. Voor de rest was het ongeveer hetzelfde, al werk ik wel al bijna 3 jaar, maar ik moet 1u15rijden naar dichtste kantoor, en dat ontzie ik wel, want das 2u30 per dag in auto :(

Nuja heb nog wat bedenk tijd :)

eniac

Legacy Member
error20002k zei:
Bah wat een gierigaards bij Dolmen ... :D
Ze willen mensen die beter zijn dan het gemiddelde, maar ze geven een verloning onder het gemiddelde!

Foute invalshoek, imo. Ze geven schoolverlaters kans op een uitstekende start. De opleiding die je krijgt bij Dolmen is heel deftig en ik heb al mogen merken dat andere bedrijven serieus graag iemand van Dolmen zien komen (als ik wil ben ik morgen weg naar een job met tegen de €2700 bruto, voor een graduaat met slechts een dik jaar ervaring vind ik dat niet slecht). Allez, in de software toch, waar ik zit.

@ BuBbA: je bent de onkostenvergoeding vergeten. Proficiat en braaf zijn als ge bij mij in "de les" zit ;)

jawadde001

Legacy Member
eniac zei:
Foute invalshoek, imo. Ze geven schoolverlaters kans op een uitstekende start. De opleiding die je krijgt bij Dolmen is heel deftig en ik heb al mogen merken dat andere bedrijven serieus graag iemand van Dolmen zien komen (als ik wil ben ik morgen weg naar een job met tegen de €2700 bruto, voor een graduaat met slechts een dik jaar ervaring vind ik dat niet slecht). Allez, in de software toch, waar ik zit.

@ BuBbA: je bent de onkostenvergoeding vergeten. Proficiat en braaf zijn als ge bij mij in "de les" zit ;)


idd, een wel erg kortzichtige kijk van jou (error)...

Die 1900 is mss niet zo veel, maar hij heeft er wel nog een auto bij (en ik vermoed ook een tankkaart).
Er zijn mss mensen die 100-200 euro meer verdienen (bruto wel te verstaan), maar die betalen dan wel 200 euro brandstofkoster per maand!!! En dan heb ik het nog niet over die jaarlijkse onderhoudskosten, verzekering, aankoop auto,...

Met andere woorden ik heb liever 200 euro bruto minder en een auto dan omgekeerd :niceone:
Vergeet ook niet dat iemand die 200 euro meer verdient op het einde van het jaar, meer zal mogen betalen aan de belastigen...dus het verschil is nog groter.

Radiance

Legacy Member
jawadde001 zei:
idd, een wel erg kortzichtige kijk van jou (error)...

Die 1900 is mss niet zo veel, maar hij heeft er wel nog een auto bij (en ik vermoed ook een tankkaart).
Er zijn mss mensen die 100-200 euro meer verdienen (bruto wel te verstaan), maar die betalen dan wel 200 euro brandstofkoster per maand!!! En dan heb ik het nog niet over die jaarlijkse onderhoudskosten, verzekering, aankoop auto,...

Met andere woorden ik heb liever 200 euro bruto minder en een auto dan omgekeerd :niceone:
Vergeet ook niet dat iemand die 200 euro meer verdient op het einde van het jaar, meer zal mogen betalen aan de belastigen...dus het verschil is nog groter.
Die met de auto betaalt ook elke maand ~150 euro belastingen op dat ding ;)
Maar dan nog is het interessanter, bij ons geven ze zelfs gewoon de leasewaarde van de auto als bruto bij als je geen wil en zelfs dan blijft het interessanter als je toch een auto wil / nodig hebt.

error20002k

Legacy Member
onder het gemiddelde is niet slecht hé, daar niet van ...
ik snap gewoon niet dat mensen smelten voor:
- een bedrijf dat vrij moeilijk doet qua aanwerving
- een bedrijf dat niet bovenuitsteekt qua verloning
- onzin als "no-nonsense"

het enige dat ik niet kan ontkennen is inderdaad hun gereputeerde opleidingen voor schoolverlaters (maar je blijft niet voor eeuwig schoolverlater)

is er nog iets speciaal dat andere bedrijven niet kunnen bieden (buiten een colruytkaart)?

Emerxill

Legacy Member
Radiance zei:
Die met de auto betaalt ook elke maand ~150 euro belastingen op dat ding ;)
Maar dan nog is het interessanter, bij ons geven ze zelfs gewoon de leasewaarde van de auto als bruto bij als je geen wil en zelfs dan blijft het interessanter als je toch een auto wil / nodig hebt.
Hangt er vanaf:
Of ge betaalt belastingen op VAA, dat is ~150/m bijgeteld bij uw belastbaar loon en daarvan worden de bedrijfsvoorheffingen gehouden. Dus als ge in de hoogste loonschaal zit, betaalt ge daar ~75/m belastingen op.
Of uw bedrijf rekent factureert u dat bedrag. Dan zijt ge idd ~150/m kwijt, maar bij de meeste bedrijven waar ze dat doen ligt het brutoloon iets hoger.

_Robo_

Legacy Member
Vandaag staat er in Het Nieuwsblad een bijdrage over het loon van 100 Vlamingen.
Je kunt zien wat hun beroep is en hoeveel ze verdienen.

lammeken

Legacy Member
_Robo_ zei:
Vandaag staat er in Het Nieuwsblad een bijdrage over het loon van 100 Vlamingen.
Je kunt zien wat hun beroep is en hoeveel ze verdienen.

Is wel eens leuk om te zien,alleen spijtig dat er niks wordt verteld over hoeveel uur ze werken bv.

Bubba

Legacy Member
|nfected zei:
@Bubba: Krijg je een dagvergoeding? Welke wagen? Dus ook geen gsm abbonement?

Dagvergoeding heb ik geen idee van. :p

Wagen tijdens de opleiding is van klasse 1 en dat was een opel corsa / polo. Na de opleiding ga ik (normaal) naar klasse 2 en dat was iets van ople astra ofzo, maar heel veel weet ik daar nog niet over.

En in verband met het GSM abbo is tegen mij gezegd dat Dolmen contracten heeft bij Proximus en Mobistar. Ik kan dus via Dolmen een abbonement nemen bij één van die providers en dan zou ik geen abbonementskosten moeten betalen, gratis kunne telefoneren naar alle dolmen werknemers en "speciale" tarieven krijgen.

Reptiel zei:
Normaal heb je ook 20€ dat je privé mag bellen per maand, had ik toch. Voor de rest was het ongeveer hetzelfde, al werk ik wel al bijna 3 jaar, maar ik moet 1u15rijden naar dichtste kantoor, en dat ontzie ik wel, want das 2u30 per dag in auto :(

Nuja heb nog wat bedenk tijd :)

Over die 20€ is tegen mij niks gezegd.

En Huizingen zal voor mij minstens 2u30 zijn. Enkele rit dus hé. :p

eniac zei:
@ BuBbA: je bent de onkostenvergoeding vergeten. Proficiat en braaf zijn als ge bij mij in "de les" zit ;)

Moete gij die opleidingen geven? :p
Of gade ze zelf volgen?

lammeken

Legacy Member
schep zei:
is het de moeite dat artikel? anders ga ik de gazet nog snel halen :)

Bwa nee,het zijn gewoon 100 prentjes van mensen,met daaronder hun beroep en hun (netto)loon

Reptiel

Legacy Member
BuBbA zei:
Over die 20€ is tegen mij niks gezegd.

En Huizingen zal voor mij minstens 2u30 zijn. Enkele rit dus hé. :p

respect als je dat ziet zitten hoor, mijn eerste werk was 1uur(50min) rijden , maar dat was niet de job die ik zocht, een jaar later anders werk (huidig werk) 20min rijden, das echt een luxe (ik weet het) maar langer of 1uur dat zie ik neit meer zitten.
In 45min ben ik in Brugge, dus zal daar mijn zinnen moeten op zetten.

alvast veel succes en rij plezier :p

SCaRa

Legacy Member
Galactic zei:
Jij laat je al 2.5 jaar grondig uitpersen precies. Wat voor werk doe je dan wel?

Pc-technicus.
Kheb wel enkel mijn middelbaar diploma + wat vdab certificaten. Maar toch...
Ik zal zien hoe het overleg loopt morgen.

eniac

Legacy Member
BuBbA zei:
Dagvergoeding heb ik geen idee van.

Mooie extra, wees gerust.

Ik kan dus via Dolmen een abbonement nemen bij één van die providers en dan zou ik geen abbonementskosten moeten betalen, gratis kunne telefoneren naar alle dolmen werknemers en "speciale" tarieven krijgen.

En niet alleen jij, ook je partner. Je belt dus gratis naar elkaar (tenzij je beide over de 3 of 5u/maand gaat (weet niet meer of het 3 of 5 is), daarna betaal je er wel voor).

Over die 20€ is tegen mij niks gezegd.

Die is er dan ook niet.

Moete gij die opleidingen geven? :p
Of gade ze zelf volgen?

Ik zal er waarschijnlijk een paar geven. Niet veel hoor.

error20002k zei:
onder het gemiddelde is niet slecht hé, daar niet van ...
ik snap gewoon niet dat mensen smelten voor:
- een bedrijf dat vrij moeilijk doet qua aanwerving
- een bedrijf dat niet bovenuitsteekt qua verloning
- onzin als "no-nonsense"

het enige dat ik niet kan ontkennen is inderdaad hun gereputeerde opleidingen voor schoolverlaters (maar je blijft niet voor eeuwig schoolverlater)

is er nog iets speciaal dat andere bedrijven niet kunnen bieden (buiten een colruytkaart)?

Ik vind dat je er gewoon een vrij eenzijdige kijk op hebt.
- Qua aanwerving doen ze niet "moeilijk", ze kijken gewoon of je potentieel hebt en je wat normaal in de omgang bent.
- No-nonsense is geen onzin eigenlijk. Allez, ik dacht ook zoiets toen ik er ging beginnen dat ze dat zeiden om sympa over te komen. Realiteit is effectief zo: je kan iedereen aanspreken, je kan altijd vrijuit je gedacht zeggen en de sfeer heb ik altijd al als zeer goed ervaren.

Soit, de opleiding, de opleidingsmogelijkheden na de opleiding en de interessante projecten bij grote klanten zijn toch echt geen kleine dingen. Ik zei het al: na amper een dik jaar ervaring krijg ik nu toch al ferme aanbiedingen. Maar dan moet je er wel nog wegwillen, en eigenlijk voel ik me er erg goed.

Reetman

Legacy Member
Ge moet uzelf opvoorhand al ni afschrijven omdat je alleen je middelbaar hebt eh manneke, als ge ervoor wilt gaan krijgde ommes veel meer geld op een ander.

SCaRa

Legacy Member
Reetman zei:
Ge moet uzelf opvoorhand al ni afschrijven omdat je alleen je middelbaar hebt eh manneke, als ge ervoor wilt gaan krijgde ommes veel meer geld op een ander.

Het probleem is dat ik niet echt weet wat ik moet vragen ook. En ik zit momenteel eigenlijk graag op mijn huidig werk, maar ik zou willen gaan samenwonen met mijn vriendin. Dat kost niet niks :crazy:

piet snot

Legacy Member
Leeftijd: 23
Opleiding: MCT (Office Automation + netwerken)(4 jaar)
Werkervaring: 9 maand
Werkgever/Industrie waar je in werkt: kleine kmo (5 pers) / werk er sinds 1 maand
Huidige functie: Software ontwikkeling (Medisch)
Laptop: Ja
Vakantiegeld: Ja, geen idee hoeveel
Vakantiedagen: 20 dagen + 5 recup
13/14e maand of winstuitkering: Ja
GSM: Ja
Auto: Ja, volvo S40 + tankkaart

Werkweek (hoeveel uren/week): 38 uren (werkelijk 39 => 5 dagen recup)
Maand salaris(bruto): 2100€ + 75 euro netto onkostenvergoeding
Maand salaris(netto): 1440

vraagje over netto bruto verhouding. Aangezien ik pas van werk veranderd ben had ik zelf uitgerekend hoeveel ik netto ging over houden. Door belastingen op firmawagen kwam ik echter stuk lager uit (1300). Nu vroeg ik mij af of de verhouding brutto/netto ongeveer klopt...( ? )
__________________

eniac

Legacy Member
Ik denk dat je nog een beetje aan de staat zal mogen afgeven, lijkt me iets aan de hogere kant.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan