Archief - Wat is uw brutoloon?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ik heb een brutoloon...


  • Totaal aantal stemmers
    2022
  • Opiniepeiling gesloten.

mickab93

Legacy Member
Weet er iemand hoeveel je verdiend als regisseur of monteur (film) want ik wel een zekere toekomst hebben. En is er veel vraag naar regisseurs of monteurs in België?

coillie

Legacy Member
Vlak na een opleiding burg. ir. zeker niet. Hetgeen je daar hebt geleerd is helemaal niet relevant ((bijna) allemaal technische vakken)

10j na de opleiding als je wat ervaring opgedaan hebt misschien wel.

--> dat is volgens mij met (bijna) alle functies/beroepen zo, er zijn weinig mensen die net uit school, zonder ervaring zomaar met een bedrijf beginnen en slagen, (zonder hulp van ouders met ervaring etc).


Juist daarom. Je moet dus vergelijken of het de moeite is om verder te studeren of niet. En hoe kan je dat doen? Juist door de situatie te bekijken na x,y en z jaar.

Het werk, de omstandigheden ed maken dan weinig uit. Je kan je kreupel werken als arbeider en je kan je naar een burn out werken als bediende .

--> je kan je altijd te pletter werken, maar onafhankelijk van je inzet (burnout kan min of meer, enkel door overdreven inzet en niet omkunnen met stress) zal je als arbeider andere minpunten aan het werk erbij moeten nemen om hetzelfde te halen als een ir. en dan nog...

Dat maakt toch weinig uit? Feit is toch dat je pas na enkele jaren van studies begint te verdienen en dus op achterstand staat? Dat arbeiders in het begin een relatief hoog loon hebben maar dat dit weinig stijgt, dat bedienden wel veel hoger kunnen stijgen en dat in beide gevallen iemand die het goed aanpakt heel goed zijn boterham kan verdienen?

--> het maakt toch wel uit, hij vraagt zich af of het een meerwaarde heeft te studeren voor ir of niet? hij gaat er van uit dat het niet zo is, maar houd geen rekening met het feit dat hij bij andere (lagere) functies, andere opofferingen zal moeten doen om hetzelfde te verdienen, of dat hij minder zal verdienen. dat probeer ik hem duidelijk te maken.

Maar wat is het beste om te studeren om later zelfstandig te zijn?

-bedrijfsmanagement
of
-burgerlijk ingenieur

--> geen van beide, je moet iets studeren dat je aanspreekt, daarna gaan werken om ervaring op te doen en dan evt een bedrijf starten in die sector, dat diploma heeft weinig of niks met 'het zelfstandig zijn' te maken

Die pakis weten ni wa werken is. Die blazen teveel, die werken veel uren, maar die werken ni door.

--> + hoe betrouwbaar zijn ze, ze kunnen ineens weg zijn, etc ... een bedrijf heeft niks aan mensen waar het niet kan op rekenen zeker niet in die situaties, verder is zo'n hoog loon toch normaal als je op die manier moet werken? :s

ah zo... dan ist wel begrijpbaar

ma toch denk ik da ze nog altijd cheaper ne slimme **** kunnen aanpakken

--> da's gelijk slimme chinezen zoeken enzo, vind die maar eens :x ;)

hardtekz

Legacy Member
reedle zei:
ik ben vandaag voor de 2e keer op gesprek geweest bij jan de nul. Ik mag vertrekken naar saudi arabië van zodra mijn visum en internationaal paspoort in orde is. Ik begin als apprentice stortwerker en verdien 2406€ netto per maand, maar na een half jaar zou ik al een loonsverhoging krijgen. Ik ga voor 6 weken naar ginder, 12u per dag, 7 op 7.

Tga zwaar zijn denk ik, maar ik kijk er al serieus naar uit!
zorg dan maar dat er geen nen P-Magazine of nen Ché in uw bagage zit .... :p

Reetman

Legacy Member
hoe zit dat met die mannen die daar informatica/boekhouden/ wathever gaan doen, dus niet de zwaren arbeid.

Werken die ook 7 op 7 6 weken lang of is da voor die mannen anders ?

reedle

Legacy Member
boostah zei:
tot er iemand ziek valt en gij na 2 dagen conge diene zijne shift moogt over nemen + uw eigen 6 weken derna (ik ken er die et voorgehad hebben, direct derna hun ontslag aangeboden)

lijkt me toch sterk... Ge tekent toch een contract waar uw werkregeling instaat?

En als ik iemand zijn shift zou moeten overpakken, dan zullen ze toch met flink wa geld over de brug moeten komen hoor :-)

uip

Legacy Member
reedle zei:
ik ben vandaag voor de 2e keer op gesprek geweest bij jan de nul. Ik mag vertrekken naar saudi arabië van zodra mijn visum en internationaal paspoort in orde is. Ik begin als apprentice stortwerker en verdien 2406€ netto per maand, maar na een half jaar zou ik al een loonsverhoging krijgen. Ik ga voor 6 weken naar ginder, 12u per dag, 7 op 7.
Ja, JDN heeft veel mensen nodig:p

Ben ook geweest solliciteren, maar ik knapte wel een beetje af toen-ie zei dat "je toch moest rekenen op 10-15j in buitenland". Ge moogt dan nog 3500brut verdienen, da gaat toch een beetje tever

Dat verhaal van een shift overnemen heb ik nog niet gehoord, hoewel je natuurlijk wel moet inspringen als er problemen zijn hé, das maar normaal... (en weer er maar zeker van dat je je werk betaald bent...)

uip

Legacy Member
loomo zei:
Maar wat is het beste om te studeren om later zelfstandig te zijn?

-bedrijfsmanagement
of
-burgerlijk ingenieur
:lol::lol:
lees zeker eens vtk forum ;-) Want als je moet kiezen tussen (minstens) 2500€ brut of enorm hard werken, int begin weinig tot niets verdienen, .... dan weten de meeste het wel. Zelfstandig beginnen kan wel, maar dan bij voorkeur iets in de informatica, want daar heb je amper startbudget voor nodig (ken 2 grote hostingfirma's & CMS-designer (CTO ve bedrijf met 7m$ startkapitaal) die zo gestart zijn).

KoenDK

Legacy Member
mickab93 zei:
Weet er iemand hoeveel je verdiend als regisseur of monteur (film) want ik wel een zekere toekomst hebben. En is er veel vraag naar regisseurs of monteurs in België?

indien je veel geld hebt: SAE
daarmee betaal je eigenlijk ook nog eens uw diploma die echt in-ter-na-tio-naal bekend is

helaas veel te duur, dus RITS kan je proberen, maar voor het geld moet je niet in de filmindustrie gaan, de meeste doen het dan toch uit liefde

verwacht mss een stage van een jaar of langer, onbetaald, eens afgestudeerd...


toch veel succes!

SIO

Legacy Member
ik heb de verhalen van inspringen en je 6weken vakantie kwijt zijn bij De Nul ook al gehoord, je gaat er goed verdienen maar je gaat er ook wat voor over moeten hebben. Vrij simpel he :)

Reetman: van informatici bij De Nul heb ik nog niemand geweten die naar het buitenland moet, die zitten allemaal in Aalst bij mijn weten (maar je moet vacatures maar eens checken om zeker te zijn), voor boekhouding weet ik dat ze ook in buitenland tewerk gesteld zijn maar hoeveel dagen per week kan ik niet zeggen

Reetman

Legacy Member
Informatica zeker ook in het buitenland, heb ik gezien in hun vacatures.

Maar ben zelf ni geintresseerd ze, gewoon algemene interesse.

Lord Kveldulv

Legacy Member
mickab93 zei:
Weet er iemand hoeveel je verdiend als regisseur of monteur (film) want ik wel een zekere toekomst hebben. En is er veel vraag naar regisseurs of monteurs in België?

Ik weet dat da bij ons gene vette is (kleine Franse tv zender, naam ga ik niet noemen). Heel veel werkdruk en daar zijn dagen bij dat je tot 20-22h 's avonds op kantoor zit (wordt net zoals van iedereen verondersteld dat je om 9h begint). We hebben 2 vaste monteurs. Een stuk of 3 stagiairs het hele jaar door en de rest freelance. Ze klussen nog allemaal bij als zelfstandige in bijberoep. Tenzij je goed bent of ergens hoeresjans hebt denk ik nie dat dit de best betalende job is. En zeker al niet in de film (in België). Kan me ook vergissen natuurlijk :)

Trouwens de freelance monteurs bij ons zijn tegelijk ook cameraman. Die doen opnames in het buitenland en komen dan monteren. Lijkt me nog wel leuk maar niet aan te raden als je met huisje, tuintje, kindje in uw gedachten zit.

loomo

Legacy Member
Ik had een vraag,

Het zal heel fijn zijn dat mensen die heer over weten of zelf in zo'n sector zitten hun mening erover zeggen en informatie erover geven want het is belangrijk voor mij.

Ik wil zelf als ik afstudeer van de middelbaar onderwijs wil ik een een eigen bedrijf starten in de sector distributie (importeren en verkopen (groothandel)) na een verdere studie.Want om een producent te zijn is moeilijk want er is veel concurrentie en de merken zijn al vast (denk ik).Dus daarom welke studies zijn goed voor deze sector?
Ik hoorde dat bedrijfsmanagement (keuze: Logistiek Management) een studie is wat je kan volgen maar is dit de beste studie wat je kan doen of is burgerlijk ingenieur ook goed (of beter).En als we na een tijd beslissen om zelf de producent te zijn is het dan beter ('noodzakelijk') om burgerlijk ingenieur gevolgd te hebben of is Bedrijfsmanagement ook goed (of hoef je niet een studie gevolgd te hebben).

En wat zijn de voordelen van:
-bedrijfsmanagement (keuze: Logistiek Management)
-burgerlijk ingenieur (is computerwetenschappen goed of welke keuze is het beste of maakt het niet uit)


(vraag:
-Is het waar dat je bij bedrijfsmanagement (keuze: Logistiek Management) een soort van diploma krijgt van de overheid dat je dingen mag importeren van buitenland en als het is kan je het ook halen door een normale curses te volgen?
-Voor bedrijfsmanagement (keuze: Logistiek Management) is het noodzakelijk (beter) dat je in middelbaar onderwijs economie hebt gedaan of moet je het niet doen en kan wetenschappen ook?
-Voor burgerlijk ingenieur is het noodzakelijk (beter) dat je in middelbare onderwijs wetenschappen hebt gedaan of moet je het niet doen en kan economie ook? )

zarathustra

Legacy Member
het feit dat de subrichting in bergerlijk ingenieur 'niet uitmaakt' zegt wel genoeg zou ik zo denken. Zolang je zo denkt zou ik er nog niet aan denken om burgerlijk te beginnen. Er moet wel enige vorm van interesse aanwezig zijn anders hou je dat nooit vol

k995

Legacy Member
coillie zei:
--> je kan je altijd te pletter werken, maar onafhankelijk van je inzet (burnout kan min of meer, enkel door overdreven inzet en niet omkunnen met stress) zal je als arbeider andere minpunten aan het werk erbij moeten nemen om hetzelfde te halen als een ir. en dan nog...
Nee hoor dat hoeft helemaal niet, arbeider/zelfstandige kunnen ook goed hun boterham verdienen zonder vuilder/zwaarder/langer werk te doen dan bedienden. Dat hangt echt van de persoon af.


--> het maakt toch wel uit, hij vraagt zich af of het een meerwaarde heeft te studeren voor ir of niet? hij gaat er van uit dat het niet zo is, maar houd geen rekening met het feit dat hij bij andere (lagere) functies, andere opofferingen zal moeten doen om hetzelfde te verdienen, of dat hij minder zal verdienen. dat probeer ik hem duidelijk te maken.
Dat hoeft niet noodzakelijk hoor, gemiddeld zal een ir meer verdienen maar niet elke ir zal meer verdienen dan elke niet ir hoor. Loon ed is redelijk persoonlijk. Ik heb jaren zonder diploma meer verdient dan mijn broer met diploma . Die is daar nog serieus pissed over :)

nzr

Legacy Member
k995 zei:
Nee hoor dat hoeft helemaal niet, arbeider/zelfstandige kunnen ook goed hun boterham verdienen zonder vuilder/zwaarder/langer werk te doen dan bedienden. Dat hangt echt van de persoon af.
:)

Dan mag je me toch de personen/ bedrijven eens geven waar een arbeider meer verdient dan een bediende,
Die geen gevaarklijke dingens doet, 9-5 werkt,
geen ploegen /nacht/weekend systeem of bonussen
Simpele arbeider ni mee ni minder. dus geen extreme specialisaties of dergerlijke toetstanden..

bediende statuut/loon > arbeider statuut/loon
Indien men met zelfde gegevens werk, Werkomstandigheden,.. leeftijd en dergerlijke

Waarom is dat Diploma anders zo belangrijk he:wtf: omdan later minder te gaan verdienen als iemand die int 5de middelbaar met school gestopt is?:sop:

coillie

Legacy Member
Nee hoor dat hoeft helemaal niet, arbeider/zelfstandige kunnen ook goed hun boterham verdienen zonder vuilder/zwaarder/langer werk te doen dan bedienden. Dat hangt echt van de persoon af.

--> ja maar dat is de vergelijking niet, ik maak de vergelijking tussen een beroeps/technisch geschoold arbeider (tot 18j studeren) en een burgie (23j studeren).

Dan mag je me toch de personen/ bedrijven eens geven waar een arbeider meer verdient dan een bediende,
Die geen gevaarklijke dingens doet, 9-5 werkt,
geen ploegen /nacht/weekend systeem of bonussen
Simpele arbeider ni mee ni minder. dus geen extreme specialisaties of dergerlijke toetstanden..

bediende statuut/loon > arbeider statuut/loon
Indien men met zelfde gegevens werk, Werkomstandigheden,.. leeftijd en dergerlijke

Waarom is dat Diploma anders zo belangrijk he omdan later minder te gaan verdienen als iemand die int 5de middelbaar met school gestopt is?

--> ik vermoed dat hij verschil arbeider-bediende maakt met zelfde niveau, maar daar ging dit niet over ... die gast wil gewoon weten of het de moeite loont om burgie te studeren. hij vind 2.5K nogal laag voor 5j studeren, dan moet'm maar voor 1500 brut als 18j gaan werken ofzo :x

k995

Legacy Member
coillie zei:
--> ja maar dat is de vergelijking niet, ik maak de vergelijking tussen een beroeps/technisch geschoold arbeider (tot 18j studeren) en een burgie (23j studeren).
Waarom MOET je arbeider worden? Zelfstandige of zelfs bedielde kan ook hoor, zelfs zonder diploma. De vraag was toch of het nuttig is om door te studeren?

k995

Legacy Member
nzr zei:
Dan mag je me toch de personen/ bedrijven eens geven waar een arbeider meer verdient dan een bediende,
Die geen gevaarklijke dingens doet, 9-5 werkt,
geen ploegen /nacht/weekend systeem of bonussen
Simpele arbeider ni mee ni minder. dus geen extreme specialisaties of dergerlijke toetstanden..
Tja waarom niet een roodharige als je toch bzig bent aan het limiteren.

Ex-Collega werkt als veiligheidsinspecteur bij bayer, dus geen shiften, geen gevaarlijk werk,... Die verdient om te beginnen (met 1 jaar ervaring)100euro minder dan mij . Wat dus wel wat hoger is als de gemiddelde startersloon van een bediende.

bediende statuut/loon > arbeider statuut/loon
Indien men met zelfde gegevens werk, Werkomstandigheden,.. leeftijd en dergerlijke
Onzin, bediende alsook arbeider varieert enorm. Sommige beginnen aan minimumloon andere aan 3-4000 .

Waarom is dat Diploma anders zo belangrijk he:wtf: omdan later minder te gaan verdienen als iemand die int 5de middelbaar met school gestopt is?:sop:

Dimploma is belangrijk omdat je daar meer keuze in kan hebben . Om het extreem te houden: als je dan nog arbeider of zelfstandige wil worden: kan perfect. Omgekeerd is moeilijker.

maar voor geld hoef je het voor veel diploma's niet te doen hoor, een diploma is niet zaligmakend hoor.

Oldskooler

Legacy Member
k995 zei:
Tja waarom niet een roodharige als je toch bzig bent aan het limiteren.

Ex-Collega werkt als veiligheidsinspecteur bij bayer, dus geen shiften, geen gevaarlijk werk,... Die verdient om te beginnen (met 1 jaar ervaring)100euro minder dan mij . Wat dus wel wat hoger is als de gemiddelde startersloon van een bediende.
Uitzonderingen, zeker zoiets als veiligheidsinspecteur, betekent niets. En er is niks mis met zijn limiteringen, ipv zo in het belachelijke te trekken. Het gemiddelde profiel van een arbeider is echt niet dat van een veiligheidsinspecteur.

k995 zei:
Onzin, bediende alsook arbeider varieert enorm. Sommige beginnen aan minimumloon andere aan 3-4000 .
Heeft niets te maken, met de quote. En sowieso ligt het gemiddeld loon hoger van bedienden.

k995 zei:
Dimploma is belangrijk omdat je daar meer keuze in kan hebben . Om het extreem te houden: als je dan nog arbeider of zelfstandige wil worden: kan perfect. Omgekeerd is moeilijker.

maar voor geld hoef je het voor veel diploma's niet te doen hoor, een diploma is niet zaligmakend hoor.
Meer keuze?, in de meeste gevallen is een diploma gewoon vereist. Als je veel geld wilt verdienen ook, of je zal hard moeten afzien. (mits uitzonderingen)

Reptiel

Legacy Member
SlyR zei:
1600 bruto, 1209 netto en maaltijdcheques (5,58 euro waarvan 1 euro per maaltijdcheque door mij betaald). En ik werk 37,5 uren per week. Daarbij krijg ik dan nog hospitalisatieverzekering. Al bij al vind ik dat zeker niet slecht!
Ik werk daar nu bijna 6 maand als webdesignster, grafisch ontwerpster, helpdesk, informaticus en administratief bediende zonder ervaring in die sector.
Reken dan nog dat ik 22 jaar ben zonder hoger diploma.
Leuke collega's, supersfeer en ik doe mijn werk supergraag!

Ik ben content! :niceone:

Dat is idd goed betaald zeker als je geen hoger diploma hebt, wat heb je hiervoor kwa werk dan gedaan en wat was je diploma dan?

4.5€/dag maaltijdcheq = 90€ netto extra, das 1300€ das verdomd goed hoor !
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan