Archief - Technisch/economische richting?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Als die 8 uur wiskunde bij jullie even moeilijk is als de 8-uurs in bv Latijn-Wiskunde of Wetenschappen-Wiskunde dan kunt ge burgerlijk wel aan..

Bullshit. Ik ken genoeg 8uurs die niet door burgerlijk zijn geraakt. Het is echt niet zo dat je door 8u wisk persé door burgerlijk geraakt.

Racing_Genk

Legacy Member
Mr. zei:
Bullshit. Ik ken genoeg 8uurs die niet door burgerlijk zijn geraakt. Het is echt niet zo dat je door 8u wisk persé door burgerlijk geraakt.

Hij had 80%, dan moet ge het wel aankunnen lijkt me. Iemand die 60% haalt uiteraard niet.

Dus je begrijpt me verkeerd denk ik, ik zei niet dat iedereen die acht uur wiskunde deed burgerlijk kan;)

Lorvet

Legacy Member
Mr. zei:
Bullshit. Ik ken genoeg 8uurs die niet door burgerlijk zijn geraakt. Het is echt niet zo dat je door 8u wisk persé door burgerlijk geraakt.

Hij zei dat je het aan kunt, niet dat je gaat slagen zonder een poot uit te steken. Die mensen die de 8-uurs wiskunde ASO halen met +70% zijn normaal intelligent genoeg om te slagen voor burgerlijk, maar waarom ze dan niet halen is het feit dat ze zich niet kunnen aanpassen aan het hogere tempo, het constant werken, enz.

Toelatingsexamen is in 2003-2004 afgeschaft dacht ik.

Mr.

Legacy Member
Lorvet zei:
Hij zei dat je het aan kunt, niet dat je gaat slagen zonder een poot uit te steken. Die mensen die de 8-uurs wiskunde ASO halen met +70% zijn normaal intelligent genoeg om te slagen voor burgerlijk, maar waarom ze dan niet halen is het feit dat ze zich niet kunnen aanpassen aan het hogere tempo, het constant werken, enz.

Toelatingsexamen is in 2003-2004 afgeschaft dacht ik.

Ik zou natuurlijk kunnen afkomen met "ze haalden ook zoveel blablabla" maar ik ga me er niet mee bezighouden. Zelf zat ik ook ooit in de wet-wisk8, dusja..

zipke

Legacy Member
Ik zou je handelsingenieur sterk afraden, als ik eerlijk mag zijn. HI heeft echt niets te maken met de richtingen die je daar opsomt (mechanica, elektronica, ...) Handelsingenieurs hebben wel de vakken "natuurkunde" en "elektronica", maar dit stelt echt N I E T S voor.

Als ik jou was, ik zou burgerlijk doen en nadien eventueel nog een MBA/manama economie (management). Ik veronderstel dat je de eerste jaren geen cruciale verantwoordelijkheden zal krijgen dus lijkt het mij "leuker" voor jou dat je je kan bezighouden met de technische zaken ipv je carrière in te gaan als handelsingenieur.

Het lijkt mij dus logischer om dit te doen...
Burgerlijk (+MBA/manama): werken in de technische richtingen -> doorgroeien, verantwoordelijkheden krijgen en economische beslissingen nemen.

, dan te werken in een technologisch bedrijf als handelsingenieur. Ik denk dat je spijt gaat hebben dan, want dan ga je de eerste jaren niet meer in contact komen met technische zaken. Pas later zal je de verantwoordelijkheid krijgen om beslissingen te nemen zoals de voorbeelden die jij aanhaalde.

Nuja, IMO e!

xversex

Legacy Member
Doe ing. en schakel dan naar burgie: 4jaar ing. + 2jaar (horizontale instroom) burgie :)

Racing_Genk

Legacy Member
xversex zei:
Doe ing. en schakel dan naar burgie: 4jaar ing. + 2jaar (horizontale instroom) burgie :)

Ik zou eerder eerst burgi proberen en dan afzwakken naar industrieel als burgi nie lukt. :p

Darkrise

Legacy Member
ik zou industrieel doen, en dan nog een jaar MBA of management. Dan moet je in het begin "rottere" jobkes doen maar groei je wel sneller door. En het is de management positie die je echt wil. zoals zipke zegt een MBA zorgt ervoor dat je zeker de beslissingen gaat kunnen nemen die je wilt en dat kan je pas doen na uw 1ste master.

Mooncat

Legacy Member
Een MBA behalen wil overigens niet zeggen dat je automatisch een executive wordt in een bedrijf.

NotoriousP

Legacy Member
Darkrise zei:
neen, maar het verhoogt de kansen wel

Niet echt hoor, toch niet die basis 1jaar extra management master die véél mensen gaan doen na hun studies. De enige echt waardevolle MBA is degene waar je al 3 jaar werkervaring voor moet hebben.

Darkrise

Legacy Member
NotoriousP zei:
Niet echt hoor, toch niet die basis 1jaar extra management master die véél mensen gaan doen na hun studies. De enige echt waardevolle MBA is degene waar je al 3 jaar werkervaring voor moet hebben.

En waarom zou dat niet helpen als je al wat management skills hebt voor de niet management posities ?

xversex

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik zou eerder eerst burgi proberen en dan afzwakken naar industrieel als burgi nie lukt. :p

Hoezo? Als je van burgie naar industrieel zakt, dan wordt je wel vrijgesteld voor de theorievakken waarvoor je geslaagd was in ir, maar je kan geen vrijstellingen krijgen voor labo's, je studeert maw minimum 5 jaar voor 'maar ing.' Of als je enkele vakken moet meepakken in ir, dan doe je er ook 6jaar over (even lang als van ing naar ir gaan, en je hebt dan '2diploma's')

Als je eerst ing doet en daarna burgie, dan ben je al een stuk volwassener en heb je meer kans op slagen. (het slaagpercentage (volledig geslaagd na 2e zit) van ing naar ir is vrij hoog, oa. doordat je vrijstelling krijgt van heel wat moeilijke bachelorvakken). Je studeert 1jaar langer voor 2 diploma's :)

Guillaume001

Legacy Member
zipke zei:
Ik zou je handelsingenieur sterk afraden, als ik eerlijk mag zijn. HI heeft echt niets te maken met de richtingen die je daar opsomt (mechanica, elektronica, ...) Handelsingenieurs hebben wel de vakken "natuurkunde" en "elektronica", maar dit stelt echt N I E T S voor.

Als ik jou was, ik zou burgerlijk doen en nadien eventueel nog een MBA/manama economie (management). Ik veronderstel dat je de eerste jaren geen cruciale verantwoordelijkheden zal krijgen dus lijkt het mij "leuker" voor jou dat je je kan bezighouden met de technische zaken ipv je carrière in te gaan als handelsingenieur.

Het lijkt mij dus logischer om dit te doen...
Burgerlijk (+MBA/manama): werken in de technische richtingen -> doorgroeien, verantwoordelijkheden krijgen en economische beslissingen nemen.

, dan te werken in een technologisch bedrijf als handelsingenieur. Ik denk dat je spijt gaat hebben dan, want dan ga je de eerste jaren niet meer in contact komen met technische zaken. Pas later zal je de verantwoordelijkheid krijgen om beslissingen te nemen zoals de voorbeelden die jij aanhaalde.

Nuja, IMO e!

Zipke heb jij toevallig Handelsingenieur gestuurd? Dacht dat ik dat in een ander topic gelezen had. Wat houd jou werk dan juist in?


xversex zei:
Doe ing. en schakel dan naar burgie: 4jaar ing. + 2jaar (horizontale instroom) burgie :)

Misschien wel een goed idee alleen vrees ik wat als ik na mijn 4 jaar ing. niet slaag voor burgerlijk dan zit ik opgezadeld met werk dat ik eigenlijk niet supergraag doe. Ik weet wel met een portie geluk en veel werken zal je na 10 jaar misschien ook wel een mooie job uitvoeren maar toch.

En wordt industrieel nu echt geen 5 jaar zoals men zei op die beurs. Dit waren mensen van de school zelf en zouden het toch moeten weten. Niet?

In dit geval lijkt mij het beter om toch meteen burgerlijk te proberen. Want dan zou industrieel even lang duren als burgerlijk.


Darkrise zei:
En waarom zou dat niet helpen als je al wat management skills hebt voor de niet management posities ?

Persoonlijk denk ik dat jullie beiden wel gelijk hebben. Het is uiteraard een voordeel om sneller door te groeien maar helemaal geen garantie. Burgerlijk lijkt me dan meer garantie te bieden.

zipke

Legacy Member
Guillaume001 zei:
Zipke heb jij toevallig Handelsingenieur gestuurd? Dacht dat ik dat in een ander topic gelezen had. Wat houd jou werk dan juist in?

Ik ben inderdaad afgestudeerd als handelsingenieur (2011). In januari ga ik nog verder studeren (iets helemaal anders), dus naar mijn job moet je niet vragen, momenteel zijn dat interims -bij wijze van spreken :p

Diegenen waarmee ik ben afgestudeerd zijn bijna allemaal tewerkgesteld in de Big 4 bedrijven als advisor, auditor, consultant, analyst ... (Check de Big 4 thread maar eens, dat zouden zowat allemaal ex-klasgenoten van me kunnen zijn).
Dan zijn er nog een aantal die werken bij FMCG bedrijven als sales persoon, HR, ...

PineMangoes

Legacy Member
Guillaume001 zei:
Misschien wel een goed idee alleen vrees ik wat als ik na mijn 4 jaar ing. niet slaag voor burgerlijk dan zit ik opgezadeld met werk dat ik eigenlijk niet supergraag doe. Ik weet wel met een portie geluk en veel werken zal je na 10 jaar misschien ook wel een mooie job uitvoeren maar toch.

En wordt industrieel nu echt geen 5 jaar zoals men zei op die beurs. Dit waren mensen van de school zelf en zouden het toch moeten weten. Niet?

In dit geval lijkt mij het beter om toch meteen burgerlijk te proberen. Want dan zou industrieel even lang duren als burgerlijk.

Het carrièrepad van een goede indie is helemaal niet veel slechter dan dat van een (gewone) burgie. Het duurt zeker geen 10 jaar om even hoog te komen, mits inzet kan je dat gat in een jaar of 2-3 al dichten. En na +/- 5 jaar weegt voor een toekomstige werkgever je ervaring meer door dan je exacte diploma.

't Zekerste pad lijkt me toch eerst ing. daarna burgie. Scheelt maar een jaar, je hebt al een diploma en je ontsnapt aan de moeilijkste vakken.

zipke

Legacy Member
tommie314 zei:
P&G wrs veel? Wat ga je studeren in januari?

Nee voornamelijk Unilever eigenlijk :) En opvallend weinig. Echt 90% zit bij Big 4. Ik denk dat er meer TEW'ers naar FMCG zijn.

Eind januari begin ik m'n opleiding vastgoedkunde (maar niet de drie-jarige opleiding, 't is een postgraduaat dus je moet al in het bezit zijn van een master diploma). Ik heb altijd een zwak gehad voor vastgoed, interieur, architectuur, ... Ook nog serieus zitten twijfelen tussen HI en deze opleidingen.

Darkrise

Legacy Member
In deze tijd kun je kiezen tussen gemakkelijker beginnen en moeilijker eindigen, of moeilijker beginnen en als dit niet lukt makkelijker eindigen.

Iemand die ik kende die was burgerlijk begonnen, na zijn eerste jaar er voor 3of 4 vakken niet door, maar ging dan wel wss een extra jaar burgerlijk nodig hebben. Daarom is hij naar het 2de gegaan in industrieel, mits wat vrijstellingen en vakken dat hij dan van int 1ste moest doen waardoor hij wel een vrij druk programma had, maar hierdoor kon hij wel op 6 jaar burgerlijk halen met al een diploma industrieel (als hij burgie was gebleven ging hij er ook 6 jaar over gedaan hebben).

Als je denkt dat je burgie aan gaat kunnen moet je dat gewoon doen. Feit is dat jouw richting ideaal is om industrieel verder te gaan doen.

En ideaal gezien zou je eigenlijk al in het middelbaar hebben moeten kiezen voor de goede voorbereidende richting op burgie, maar dit kan natuurlijk niet omdat we dan nog te jong zijn om zo'n verregaande beslissingen te kunnen nemen :D.

Guillaume001

Legacy Member
zipke zei:
Ik ben inderdaad afgestudeerd als handelsingenieur (2011). In januari ga ik nog verder studeren (iets helemaal anders), dus naar mijn job moet je niet vragen, momenteel zijn dat interims -bij wijze van spreken :p

Diegenen waarmee ik ben afgestudeerd zijn bijna allemaal tewerkgesteld in de Big 4 bedrijven als advisor, auditor, consultant, analyst ... (Check de Big 4 thread maar eens, dat zouden zowat allemaal ex-klasgenoten van me kunnen zijn).
Dan zijn er nog een aantal die werken bij FMCG bedrijven als sales persoon, HR, ...

Ok bedankt ik zal dat topic zeker eens bekijken. Verder zal ik ook nog eens naar de infodagen van zowel burgelijk industrieel en handelsingenieur gaan. Dit is wel pas in maart dus nog een eindje wachten dan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan