Archief - Technisch/economische richting?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Guillaume001

Legacy Member
hallo,

Ik zit nu in het 6de jaar industriële wetenschappen (8 uur wiskunde).
Volgend jaar moet ik dus naar het hoger onderwijs.

Ik twijfel momenteel nog aan welke richting ik zou volgen. Daarvoor ben ik eigenlijk een job die het technische aspect koppelt aan het economische. Zo zou ik graag meebeslissen in welke technologie of producten bedrijf X investeert.

Enkele weken geleden was er een beroepenavond bij ons op school. Hier vertelden heel wat mensen over hun beroep waaronder ook enkele burgelijk ingenieurs.

In eerste instantie leek hun job hier perfect aan te voldoen maar ik weet ook dat dit niet haalbaar is voor mij. Ik haal ongeveer 80 a 85 procent en 80 voor wiskunde.

De richting Handelsingenieur lijkt theoretisch dan eigenlijk nog beter aan te sluiten bij wat ik graag als job zou uitvoeren. Op de beroepenavond leken deze mensen echter een heel ander beroep uit te oefenen dan ik dacht.

Zijn er nog richtingen die het technische aspect (vakken zoals mechanica, elektriciteit, elektronica, ...) koppelen aan een economische functie?

Zijn er mensen die de richting handelsingenieur die mij kunnen vertellen wat hun latere job waarschijnlijk zal worden?

alvast bedankt

Mooncat

Legacy Member
Handelsingenieur is een overwegend economische opleiding met een stukje wetenschap, dus ik vermoed niet dat je zoiets zoekt. Mij lijkt het beste dat je een technische richting doet (burgerlijk/industrieel ingenieur) aangevuld met een postgraduaat of een manama gespecialiseerd in economie (bedrijfseconomie bijvoorbeeld).

Het voorbeeld dat je aanhaalt, vergt geen extra economische opleiding. Dat zijn zaken die je on the job leert en zoiets is misschien wel waardevoller dan een extra diploma. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je onmiddellijk dergelijke beslissingen gaat mogen nemen, maar als je doorgroeit naar een hogere positie komt zoiets automatisch.

Guillaume001

Legacy Member
NotoriousP zei:
De hirs die ik ken werken allemaal in banken.

Weet je toevallig ook wat hun job specifiek inhoud?

Mooncat zei:
Handelsingenieur is een overwegend economische opleiding met een stukje wetenschap, dus ik vermoed niet dat je zoiets zoekt. Mij lijkt het beste dat je een technische richting doet (burgerlijk/industrieel ingenieur) aangevuld met een postgraduaat of een manama gespecialiseerd in economie (bedrijfseconomie bijvoorbeeld).

Het voorbeeld dat je aanhaalt, vergt geen extra economische opleiding. Dat zijn zaken die je on the job leert en zoiets is misschien wel waardevoller dan een extra diploma. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je onmiddellijk dergelijke beslissingen gaat mogen nemen, maar als je doorgroeit naar een hogere positie komt zoiets automatisch.

Wel ik heb op die beroepenavond met een aantal mensen die de richting industrieel ingenieur gesproken en geen van hen had een job die me echt aansprak. Ze kregen weinig vrijheid om een project mee te bepalen.

Zul je dan met zo'n postgraduaat of ma na ma economie een heel andere functie kunnen bekleden?

NotoriousP

Legacy Member
Guillaume001 zei:
Weet je toevallig ook wat hun job specifiek inhoud?

Papierwerk uitvoeren van meer ervaren mensen die het echte werk doen... het zijn allemaal starters.

PineMangoes

Legacy Member
Waarom zou burgerlijk te moeilijk zijn? 80% voor wiskunde in de 8-uurs is zeer goed imo, ik denk dat de gemiddelde burgie niet zo hoog zat in het middelbaar.

Zelldincht12

Legacy Member
tommie314 zei:
Lijkt mij ideaal.

Geloof mij 80% in IW is niet genoeg voor een burgerlijk ingenieur... ik stel voor dat je industrieel ingenieur doet en dan mss een schakelprogramma naar burgerlijk.

freakykiller

Legacy Member
Zelldincht12 zei:
Geloof mij 80% in IW is niet genoeg voor een burgerlijk ingenieur... ik stel voor dat je industrieel ingenieur doet en dan mss een schakelprogramma naar burgerlijk.

:')
Nochtans zit er één in onze richting van IW en het lukt hem wel precies !

Uw percent in middelbaar zegt niet veel uiteindelijk, hangt eerder af van hoeveel moeite/ percentage verhouding + hoeveel moeite je er wil insteken tijdens de opleiding

Lorvet

Legacy Member
Meerdere ;) Er zijn er elk jaar wel enkelen die uit TSO (quasi altijd IW) aan burgerlijk beginnen. Ik heb een keer gevraagd of ze dan geen achterstand hadden, maar dat bleek alleen maar met het tempo van de wiskunde te zijn. Van wetenschappen zou je normaal gezien meer dan genoeg moeten gezien hebben. Het gaat serieus doorzetten worden het eerste jaar, maar dan heb je normaal gezien iedereen bijgebeend. Industrieel is natuurlijk ideaal voor jou, perfecte vooropleiding heb je daarvoor :)
En nog een kleine opmerking; ik weet niet welke hoeveelheid talen je hebt in je lessenrooster of op welk niveau, maar handels ir. heeft daar meer dan genoeg van. Geen idee of dat veel uitmaakt, maar ik kan het maar even zeggen :)

scriptkiddie

Legacy Member
Ge wilt met andere woorden directeur worden van een technologisch bedrijf. Daarvoor moet ge voor ingenieur studeren (industrieel of burgerlijk maakt niet veel uit), 30 jaar hard werken, veel opofferingen maken, internationale ervaring opdoen, u continu bijscholen ... Ongeveer 5% van de industrieel ingenieurs en 20% van de burgerlijk ingenieurs zal tegen zijn 50e zo'n functie uitoefenen.

scriptkiddie

Legacy Member
Elia (energiesector): Elia

Algemeen directeur = industrieel ingenieur
Financieel directeur = handelsingenieur
Corporate directeur = rechten
Technologische directeurs = burgerlijk ingenieur

Umicore (materiaaltechnologie): Corporate Governance

Algemeen directeur: handelsingenieur
Financieel directeur: handelsingenieur
Technologisch directeur: burgerlijk ingenieur
Technologische afdelingsdirecteurs: burgerljik ingenieur of doctor wetenschappen

Bekaert (metaalsector): Board - Bekaert.com

Algemeen directeur: rechten
Financieel directeur: handelsingenieur
Technologisch directeur: doctor in de fysica
Technologisch afdelingsdirecteurs (ik heb ze gecheckt op LinkedIn): bijna allemaal burgerlijk ingenieur


De algemene tendens bij grote technologische bedrijven is dat de handelsingenieurs financieel of algemeen directeur worden (dikwijls in die volgorde) en dat de technologische directeurs (degenen die strategische beslissingen nemen m.b.t. keuzes voor technologieën en producten) echte ingenieurs (meestal burgerlijk, uitzonderlijk industrieel) zijn.

Mr.

Legacy Member
Als ik zo je post lees denk ik dat je beter niet hir doet.

Ik denk dat als je aan industrieel begint, je daar wel door geraakt. Hierna kan je makkelijk nog iets bijstuderen wat die economie betreft.

Burgerlijk...Tja, misschien lukt het, misschien ook niet. Het zal alleszins wel meer moeite vergen :p

Guillaume001

Legacy Member
PineMangoes zei:
Waarom zou burgerlijk te moeilijk zijn? 80% voor wiskunde in de 8-uurs is zeer goed imo, ik denk dat de gemiddelde burgie niet zo hoog zat in het middelbaar.

tommie314 zei:
Lijkt mij ideaal.

Ik heb binnen onze school wat navraag gedaan. Onder andere mijn leraar wiskunde zegt dat de enkelen die geslaagd zijn minstens 90 haalden. Op die infoavond hadden de burgi's die er waren het zelfs over 95.

Bovendien zet ik mij nu al goed in voor school. Het is niet zo dat ik zonder leren ook 80 zo halen wat volgens mij voor veel burgi's het geval was toen ze in het secundair zaten.

Is iemand van jullie burgi? Kunnen jullie mij zeggen of wat de mensen van school zeggen overdreven is?

Zelldincht12 zei:
Geloof mij 80% in IW is niet genoeg voor een burgerlijk ingenieur... ik stel voor dat je industrieel ingenieur doet en dan mss een schakelprogramma naar burgerlijk.

Dit dus.

freakykiller zei:
:')
Nochtans zit er één in onze richting van IW en het lukt hem wel precies !

Uw percent in middelbaar zegt niet veel uiteindelijk, hangt eerder af van hoeveel moeite/ percentage verhouding + hoeveel moeite je er wil insteken tijdens de opleiding

Ik moet wel zeggen dat ik meer dan bereid ben me in te zetten en dat ook zeker zal doen gelijk welke richting.

Lorvet zei:
Meerdere ;) Er zijn er elk jaar wel enkelen die uit TSO (quasi altijd IW) aan burgerlijk beginnen. Ik heb een keer gevraagd of ze dan geen achterstand hadden, maar dat bleek alleen maar met het tempo van de wiskunde te zijn. Van wetenschappen zou je normaal gezien meer dan genoeg moeten gezien hebben. Het gaat serieus doorzetten worden het eerste jaar, maar dan heb je normaal gezien iedereen bijgebeend. Industrieel is natuurlijk ideaal voor jou, perfecte vooropleiding heb je daarvoor :)
En nog een kleine opmerking; ik weet niet welke hoeveelheid talen je hebt in je lessenrooster of op welk niveau, maar handels ir. heeft daar meer dan genoeg van. Geen idee of dat veel uitmaakt, maar ik kan het maar even zeggen :)

Bij de opleiding handels ir. krijg je 6 uur talen dacht ik. 3 uur economisch Frans en 3 uur economisch engels. Vooral Frans zou een probleem kunnen worden (niet dat ik nu slechte punten heb maar niveau stelt niets voor ivm aso). Ik was dan ook van plan indien ik voor handelsingenieur zou kiezen een extra taalcursus te volgen.

scriptkiddie zei:
Ge wilt met andere woorden directeur worden van een technologisch bedrijf. Daarvoor moet ge voor ingenieur studeren (industrieel of burgerlijk maakt niet veel uit), 30 jaar hard werken, veel opofferingen maken, internationale ervaring opdoen, u continu bijscholen ... Ongeveer 5% van de industrieel ingenieurs en 20% van de burgerlijk ingenieurs zal tegen zijn 50e zo'n functie uitoefenen.

Het is nu niet dat ik de baas wil zijn ofzo maar ik wil inderdaad invloed hebben in welke richting een bedrijf evolueert. Internationale ervaring opdoen en bijscholen lijkt mij een extra uitdaging zodat je job ook varieert en boeiend blijft.

Mr. zei:
Als ik zo je post lees denk ik dat je beter niet hir doet.

Ik denk dat als je aan industrieel begint, je daar wel door geraakt. Hierna kan je makkelijk nog iets bijstuderen wat die economie betreft.

Burgerlijk...Tja, misschien lukt het, misschien ook niet. Het zal alleszins wel meer moeite vergen :p

Dit is dus wat mooncat ook zei. Maar hierbij vraag ik mij af of bedrijf X persoon Y die nog extra economie gestudeerd heeft na industriëel ingenieur anders zal bekijken dan persoon Z die enkel industriëel ingenieur gestudeerd heeft. Zul je wel echt invloed kunnen uitoefenen. De industriële ingenieurs die ik gesproken heb waren weliswaar verantwoordelijk dat project A goed uitgevoerd werd maar een echte invloed hadden ze niet. Hun werk bestond vooral uit berekenen wat boven hun hoofd beslist werd en controleren.


En is het zo dat de term "bruggenbouwer tussen technische kant en economische kant van een bedrijf" niet klopt voor een handelsingenieur? Is hij enkel een econoom pur sang?

In ieder geval al zeer bedankt voor de reacties. Hoewel ik nog altijd twijfel.

De job industrieel ingenieur spreekt mij niet echt aan, dat van Burgerlijk wel. Stel dat ik in eerste instantie voor burgerlijk zou gaan en na 3 maanden voel ik aan dat het niet gaat lukken is het dan nog eenvoudig om naar handelsingenieur over te gaan? Ik weet dat het makkelijk kan naar industrieel ingenieur. Kennis van mij heeft dit gedaan. Indien ik voor de optie industrieel en daarna burgerlijk kies hoeveel jaar zal ik dan moeten bijstuderen (met het nieuwe systeem). Ik weet dat het vroeger 4 jaar industrieel 1 schakkeljaar en 1 jaar burgerlijk was (denk ik toch).

Racing_Genk

Legacy Member
Als die 8 uur wiskunde bij jullie even moeilijk is als de 8-uurs in bv Latijn-Wiskunde of Wetenschappen-Wiskunde dan kunt ge burgerlijk wel aan..

Lorvet

Legacy Member
Guillaume001 zei:
Ik heb binnen onze school wat navraag gedaan. Onder andere mijn leraar wiskunde zegt dat de enkelen die geslaagd zijn minstens 90 haalden. Op die infoavond hadden de burgi's die er waren het zelfs over 95.

Bovendien zet ik mij nu al goed in voor school. Het is niet zo dat ik zonder leren ook 80 zo halen wat volgens mij voor veel burgi's het geval was toen ze in het secundair zaten.

Is iemand van jullie burgi? Kunnen jullie mij zeggen of wat de mensen van school zeggen overdreven is?
Ik doe burgie, maar helaas zijn er te weinig IW'ers die ik ken om echt te zeggen wat teveel / te weinig is. Bedenk echter wel dat 95% echt abnormaal veel is voor een vak zoals Wiskunde, toch op deftig niveau. 80% is zeker en vast niet slecht, maar je moet je voornamelijk afvragen of je het graag doet, er veel voor kunt werken, en inzicht erin hebt, en geen hoge punten haalt uit het van buiten blokken van oefeningen e.d. Ikzelf heb WeWi gedaan, 6-uurs en had maar 70% (met een matige inzet), was wel aan erg hoog tempo les gegeven en was er in het 1ste jaar van de eerste keer door, om maar te zeggen dat punten van het middelbaar niet alles zeggen.
Ik moet wel zeggen dat ik meer dan bereid ben me in te zetten en dat ook zeker zal doen gelijk welke richting.
Motivatie is het allerbelangrijkste uit eigen ondervinding. Als je dat niet hebt kan je jezelf niet forceren om 8 uur op een dag boven dezelfde wiskunde-cursus te hangen :p
Dit is dus wat mooncat ook zei. Maar hierbij vraag ik mij af of bedrijf X persoon Y die nog extra economie gestudeerd heeft na industriëel ingenieur anders zal bekijken dan persoon Z die enkel industriëel ingenieur gestudeerd heeft. Zul je wel echt invloed kunnen uitoefenen. De industriële ingenieurs die ik gesproken heb waren weliswaar verantwoordelijk dat project A goed uitgevoerd werd maar een echte invloed hadden ze niet. Hun werk bestond vooral uit berekenen wat boven hun hoofd beslist werd en controleren.

En is het zo dat de term "bruggenbouwer tussen technische kant en economische kant van een bedrijf" niet klopt voor een handelsingenieur? Is hij enkel een econoom pur sang?
Handelsir. leidt tot financiële job in de bedrijvenwereld, Burgie leidt tot technische job in de bedrijvenwereld maar met doorgroeimogelijkheden tot in het management, voornamelijk in productie en consoorten. Ruwe scheiding maar gaat wel redelijk vaak op.

De job industrieel ingenieur spreekt mij niet echt aan, dat van Burgerlijk wel. Stel dat ik in eerste instantie voor burgerlijk zou gaan en na 3 maanden voel ik aan dat het niet gaat lukken is het dan nog eenvoudig om naar handelsingenieur over te gaan? Ik weet dat het makkelijk kan naar industrieel ingenieur. Kennis van mij heeft dit gedaan. Indien ik voor de optie industrieel en daarna burgerlijk kies hoeveel jaar zal ik dan moeten bijstuderen (met het nieuwe systeem). Ik weet dat het vroeger 4 jaar industrieel 1 schakkeljaar en 1 jaar burgerlijk was (denk ik toch).
Industrieel is 4 jaar, dan 1 jaar schakelen en dan 2 jaar master dacht ik. Moet je wel aan de schakelaars hier vragen, edraket is nu aan zijn schakeljaar bezig dacht ik, en van NotoriousP dacht ik het ook, maar daar ben ik niet zeker van.
"Zakken" vanuit burgerlijk naar industrieel of handelsir. is redelijk goed doenbaar, zeker dat eerste. In Gent heb je na 3 weken al een examen over alle wiskunde van het middelbaar, 3 weken later heb je al 2 testjes die meetellen, en 2 weken later is het weer van dat, op die manier merk je al snel waar je al dan niet moet aan bijschaven en of het niet te zwaar is. Een grote hoeveelheid vakken uit het eerste jaar kan je later ook aanwenden om vrijstellingen te krijgen in beide richtingen btw.

Mijn mening is dat je vol voor burgerlijk moet gaan en in de vakantie die je er voor hebt alle gaten in je kennis probeert op te vullen, en al in het ritme geraakt van oefeningen te maken, kan alleen maar helpen :) En als het blijkt te zwaar te zijn heb je jezelf niets te verwijten als je er hard genoeg voor gegaan bent, dan kan je na het 1ste semester / jaar veranderen en ben je een jaartje levenswijsheid rijker :woohoo:

@Racing Genk; het is niet even moeilijk. Wel 8-uurs natuurlijk, maar op een rustiger tempo les gegeven waardoor hetgeen ze zien vergelijkbaar is met een 6-uur ASO dacht ik. Probleem is dan wel dat ze dat werktempo soms niet gewoon zijn.

Guillaume001

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
4 jaar industrieel
2.5 jaar burgerlijk

Nu dacht ik toch echt dat industrieel 5 jaar ging worden. Een verantwoordelijke op de SID-IN beurs in Roeselare zei dit. Dus 7,5 jaar ipv 6,5 jaar?

Racing_Genk zei:
Als die 8 uur wiskunde bij jullie even moeilijk is als de 8-uurs in bv Latijn-Wiskunde of Wetenschappen-Wiskunde dan kunt ge burgerlijk wel aan..

Nu kan ik hier zelf moeilijk over oordelen maar ik denk dat het qua niveau toch wel goed zit. Misschien dat het helpt als ik zeg met welk boek we werken. Dit is de Pienter reeks voor 6/8 uur en hieruit zien we alles. Daarnaast hebben we ook een extra stukje statistiek gezien en dit jaar tot nog toe ook kegelsneden. Daar komt nog wat extra's bij.

In het pienterboek staan vaak ingangsexamen vragen. Ik weet niet of je daar wat uit kunt maken want die vragen zijn zo verschillend van niveau. De ene vindt je in 2 minuten en van de andere denk je hoe had je daar ooit bij moeten komen.

Dit jaar volg ik 6 uur verplicht + 2 uur extra waar het niveau beduidend hoger ligt.

Ik zou anders graag een test tonen maar het probleem is dat de gemaakte testen reeds ingediend zijn. De eerst volgende is pas begin februari.

freakykiller

Legacy Member
Guillaume001 zei:
Nu dacht ik toch echt dat industrieel 5 jaar ging worden. Een verantwoordelijke op de SID-IN beurs in Roeselare zei dit. Dus 7,5 jaar ipv 6,5 jaar?



Nu kan ik hier zelf moeilijk over oordelen maar ik denk dat het qua niveau toch wel goed zit. Misschien dat het helpt als ik zeg met welk boek we werken. Dit is de Pienter reeks voor 6/8 uur en hieruit zien we alles. Daarnaast hebben we ook een extra stukje statistiek gezien en dit jaar tot nog toe ook kegelsneden. Daar komt nog wat extra's bij.

In het pienterboek staan vaak ingangsexamen vragen. Ik weet niet of je daar wat uit kunt maken want die vragen zijn zo verschillend van niveau. De ene vindt je in 2 minuten en van de andere denk je hoe had je daar ooit bij moeten komen.

Dit jaar volg ik 6 uur verplicht + 2 uur extra waar het niveau beduidend hoger ligt.

Ik zou anders graag een test tonen maar het probleem is dat de gemaakte testen reeds ingediend zijn. De eerst volgende is pas begin februari.

Ik zelf kom uit economie-wiskunde (en doe burgerlijk). Ik weet niet hoe zich dat verhoudt met IW op vlak van niveau. Maar ik heb alvast minder uren gehad dan u. Ik had ook altijd zo iets van 80%.

Ik denk persoonlijk, als je burgie start met de gedachte "als het niet lukt doe ik industrieel", dan zijn uw kansen al lager dan dat je denkt "ik wil absoluut niet zakken". Klinkt mss grof maar met de eerste gedachte zal je snel plooien als uw testjes of examens mislukken.

Guillaume001

Legacy Member
@Lorvet Beide zaken zowel het financiële als het technische aspect van een bedrijf interesseren me wel. Hoewel ik niets van economie heb gehad vandaar dat ik ook niet voluit voor Handelsingenieur ga. In theorie lijken mij al die zaken uiterst boeiend maar ik heb de lessen nog niet gevolgd.

Ik denk ook dat je gelijk hebt van dat tempo op sommige ogenblikken gaat het echt enorm traag. Veel te traag zelfs.

Ik zal het er nog eens met mijn leraar wiskunde over hebben of hij geen ingangsexamen heeft liggen van enkele jaren terug. (hoe lang geleden is dit eigenlijk afgeschaft?)

Misschien heb je gelijk en moet ik ervoor gaan en mocht het dan écht niet lukken heb ik nog de 2 andere opties.


freakykiller zei:
Ik zelf kom uit economie-wiskunde (en doe burgerlijk). Ik weet niet hoe zich dat verhoudt met IW op vlak van niveau. Maar ik heb alvast minder uren gehad dan u. Ik had ook altijd zo iets van 80%.

Ik denk persoonlijk, als je burgie start met de gedachte "als het niet lukt doe ik industrieel", dan zijn uw kansen al lager dan dat je denkt "ik wil absoluut niet zakken". Klinkt mss grof maar met de eerste gedachte zal je snel plooien als uw testjes of examens mislukken.

Ik begrijp je redenering wel maar anderzijds is het ook goed dat je weet welke opties je hebt als het toch tegenslaat. En het is niet dat ik het zo licht ga opvaten hoor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan