Archief - Student om samen te ondernemen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

LeSec

Legacy Member
botbgrt zei:
Ik zal je morgen eens eentje sturen. Nu tijd om te slapen. :help:



Het verschil tussen micro en macro economie leer je in principe ten laatste in het 4e middelbaar indien je economie volgt. :help:

En waarom zou hij nog geen specifieke vaardigheden kunnen hebben? Zelf was ik ook 18 jaar toen ik voor het eerst (en voorlopig enige keer btw) bestuurder werd in een NV. Naar de notaris voor de statuten, vergaderingen, business plan opstellen, ... Je neemt gewoon verschrikkelijk veel op als je zo'n kansen krijgt. Niets naïef of verwaand aan imo indien die achtergrond er effectief is.

Ongeveer hetzelfde verhaal hier bij mij thuis. Als je van kinds af betrokken wordt bij het zakenleven weet je voor dat je eindigt int ASO vaak meer praktische zaken over economie dan de leerkracht zelf. Kheb int 6e zelfs eens een eigen les mogen geven over de praktische zaken zoals hoe vul ik een belastingsbrief in en dergelijke meer aangezien ik een opmerking gemaakt had dat we niet genoeg praktische zaken aangeleerd krijgen int ASO.

Olivier, de threadstarter zijn vader zit bij Unizo, ik vermoed dat ze bij hem thuis ook zelfstandig zijn. Het is niet ongewoon dat hij veel zou weten. Meer zelfs, ik ken genoeg personen die nooit een economische richting gedaan hebben op unief/hogeschool/aso en nu successen zijn in zakenleven. Universitaire diplomas zijn geen wondermiddelen, ze zijn wel hoogst aan te bevelen en handig uiteraard.

Aan alle criticasters: verwijt hem ook zijn jeugdig enthousiasme niet, ik herken het genoeg in mezelf. Toen ik 18 was, nu 6 jaar geleden, was ik ook zo, meer zelfs, ik ben nog steeds zo. Ik ben er ook genoeg door op mijn bek gegaan. Fouten maken en mislukken zijn de meest belangrijke zaken die ge kunt leren in uw leven. Hier in onze typisch Vlaamse mentaliteit wordt fouten maken of mislukken vaak als negatief aanschouwd. Beetje belachelijk :). In elk geval, laat anderen uw enthousiasme niet fnuiken. Das typisch de mentaliteit in ons belgenland. 'Ach neen, begin er niet aan, doe het niet, wees eens realistisch' bla bla bla bla. Mijn vader heeft me altijd geleerd: ik doe, ik kan, als je iets echt wilt is niets onmogelijk.

Ik begrijp ook wel waarom hij op zoek gaat naar andere gemotiveerde personen, ook in mijn omgeving was het moeilijk om gelijkdenkende personen te vinden, het is nog steeds moeilijk. In elk geval, het wordt beter naar mate je ouder wordt en de mensen rondom u ook volwassener worden. Bovendien, ga niet per se op zoek naar leeftijdsgenoten :). Ik heb mensen van 40+ en 18 in mijn vriendenkring die ondernemend denken en handelen. Zorg gewoon dat je mensen zoekt die op dezelfde golflengte zitten.

Anyway, ik zit momenteel nog paar maand in Melbourne, maar eens ik terug in Gent ben wil ik gerust wel even afspreken met u. Soms zit het beste zakenidee slechts een forumpost van een onbekende weg van u, nog iets wat ik geleerd heb door de jaren heen, praat met alles en iedereen, en stel geen vooroordelen. Stuur maar pm/mail als je in contact wil treden Olivier en succes verder met de zoektocht.

Chappii (oi22)

Legacy Member
Mastamane zei:
U hebt net de mogelijkheid dat u reactie ging krijgen op dit onderwerp verbrodt. :p

Verbrodt? Seriously? Niet weten of je verbrod met een d of een t schrijft vanachter en dan maar alletwee erachter zetten? :')

JPV

Legacy Member
scel zei:
Alsof de fiscus daar achteraan gaat :rofl:

tuurlijk niet, maar slim is het alvast niet.

botbgrt zei:
En waarom zou hij nog geen specifieke vaardigheden kunnen hebben? Zelf was ik ook 18 jaar toen ik voor het eerst (en voorlopig enige keer btw) bestuurder werd in een NV. Naar de notaris voor de statuten, vergaderingen, business plan opstellen, ... Je neemt gewoon verschrikkelijk veel op als je zo'n kansen krijgt. Niets naïef of verwaand aan imo indien die achtergrond er effectief is.
indien die achtergrond er effectief is, ja. Maar die is er duidelijk nog niet, anders zou hij dergelijke vragen niet stellen.
odloof zei:
Trouwens iedereen mag ik het zwart werken, echt hoor!
Elke persoon mag per jaar een 900-tal euro verdienen met zwartwerk zonder belasting te betalen. Staat zwart op wit in een onbekend boek (wetboek:niceone:)

Zo zie je maar met hoeveel kennis een forumganger soms reageert.
gelukkig dat je met dit laatste jezelf bedoelt. Daarmee is ook alles gezegd over je manier van praten hier. Je laat uitschijnen dat je jezelf al ervaren/vol kennis acht, terwijl dit echt nog niet zo is.

Het kan perfect zijn dat je binnen enkele jaren een succesvol kaderlid zal zijn, maar nu kom je deels over alsof je al de "status" van zoiemand wil aanmeten, maar dit echt nog verre van bent. maw: je komt over als de typische TEW-student die fils a papa was en die ik ook zo in de klas zag zitten :). Het feit dat je uit de buurt van SML komt, helpt daar natuurlijk niet veel aan :).

Nu, veel succes, dat meen ik echt. Ik waarschuwde je alleen dat je best regelmatig naar jezelf én naar anderen kijkt om te zien hoever je écht staat. Je mag veel dromen en je mag jezelf een beetje overschatten, maar overdrijf niet.

Mastamane

Legacy Member
Chappii (oi22) zei:
Verbrodt? Seriously? Niet weten of je verbrod met een d of een t schrijft vanachter en dan maar alletwee erachter zetten? :')

Nagel me aan de schandpaal aub, ik maak een fout nadat ik terugkom van een fuif! :baard:

In verband met de Vlaamse mentaliteit onlangs nog een uitspraak gehoord die men in Amerika zou gebruiken. If you fail this time, next time fail better. :p

Kowalskii

Legacy Member
botbgrt zei:
Ik zal je morgen eens eentje sturen. Nu tijd om te slapen. :help:



Het verschil tussen micro en macro economie leer je in principe ten laatste in het 4e middelbaar indien je economie volgt. :help:

En waarom zou hij nog geen specifieke vaardigheden kunnen hebben? Zelf was ik ook 18 jaar toen ik voor het eerst (en voorlopig enige keer btw) bestuurder werd in een NV. Naar de notaris voor de statuten, vergaderingen, business plan opstellen, ... Je neemt gewoon verschrikkelijk veel op als je zo'n kansen krijgt. Niets naïef of verwaand aan imo indien die achtergrond er effectief is.

18 jaar en bestuurder worden in een NV :)
De bank wou u waarschijnlijk meteen een lening geven omdat ge zotte skills had? Of hebt ge 61500 euro van uw pa zijn spaarboek gehaald?

Cephalus

Legacy Member
odloof zei:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een student tussen 18 en 25 jaar, net zoals ikzelf, die heel veel goesting in ondernemen heeft en die dat samen met mij kan vervullen. Ik studeer Toegepaste Economie en heb sinds mijn kinderjaren de prikkel om ondernemer te worden te pakken gekregen. Iedereen die interesse heeft in ondernemen of die reeds ondernemer is op die leeftijd mag reageren.
Ook creatievelingen zoals kunstenaars, fotografen of anderen die willen ondernemen en niet zoveel van Economie kennen hoop ik te horen te krijgen.

Alvast bedankt!

Leuke oproep. Ondernemers zijn de motor van de economie. Ondernemers zorgen voor jobs. Ergo, mensen zoals jij hebben we hard nodig.

Ik combineer zelf m'n studie met een onderneming, en een paar zaken geef ik toch mee.

* Dit land en vooral het belastingsysteem haat ondernemers. Het is een gevolg van jarenlang en nog 2 jaar voortdurend socialistisch beleid, dat de boel helemaal verziekt heeft.
* Reken erop dat je, vanaf je succes hebt, veel moet afdragen aan de staat, en dat je heel wat sociale voordelen kunt verliezen.
* Een faillissement kan heel zware gevolgen hebben. Je krijgt niet zo eenvoudig een nieuwe kans.

Ikzelf, zonder in de details te willen gaan, verkoop software en digitale content (het laatste jaar eigenlijk enkel nog maar het laatste). Het heeft als voordeel dat ge met weinig middelen iets kunt maken dat goed opbrengt. Ik ben eigenlijk van 0 begonnen en heb nooit schulden gemaakt. Ik denk niet dat dit land mij de kans zou gegeven hebben om iets te beginnen waar ik investeringen voor zou moeten maken.

In de 3 jaar dat ik een rechtspersoon heb, heb ik de laatste 2 jaar een doorgedreven/volledige controle van de fiscus gehad. Dit betekent een dag die mensen ontvangen, alle papieren voorleggen, en zien dat zij vooral proberen iets te vinden waarop ze u kunnen pakken en een mega boete kunnen voorschotelen. De toon was echt duidelijk ene van "we willen niet dat ge onderneemt, en we gaan het u zo moeilijk mogelijk maken". Het is een hatelijke dag waarop ze u voortdurend zitten te challengen, precies een strafverhoor "wat is dit, wat is dat, waarom doe je dit, bewijs dit eens, etc etc".

Ik heb al uitgekeken om de onderneming te verhuizen naar een ander land, desnoods naar een postbus in een ander land, maar zo eenvoudig is dat niet en het is niet dat de staat u daar niet op gaat belasten.

Om maar te zeggen, denk goed na en weet waar ge aan begint. Er zijn natuurlijk gelukkig ook een paar voordelen :).

En ohja: loop niet te koop met uw ondernemersstatuut. Als ondernemer kan je hogerop klimmen dan je leeftijdsgenoten, en de gemiddelde Vlaming houdt niet van mensen die (kunnen) hogerop klimmen (men wil elkaar geen succes gunnen of uit jaloezie of allebei). Naast m'n directe familie weten maar enkele vrienden en 4-5 medestudenten aan de univ dat ik onderneem, en daarvan weten er maar een paar wat ik exact doe.

JPV

Legacy Member
Cephalus zei:
1) Dit land en vooral het belastingsysteem haat ondernemers. Het is een gevolg van jarenlang en nog 2 jaar voortdurend socialistisch beleid, dat de boel helemaal verziekt heeft.
2) Reken erop dat je, vanaf je succes hebt, veel moet afdragen aan de staat, en dat je heel wat sociale voordelen kunt verliezen.
3) Een faillissement kan heel zware gevolgen hebben. Je krijgt niet zo eenvoudig een nieuwe kans.
1) gezien de gemiddelde effectieve belastingsdruk bij een vennootschap stukken lager ligt dan deze bij een natuurlijke persoon, zou ik dat sterk durven betwijfelen.
2) klopt pertinent niet. Dat heeft niks te maken met succes te hebben en zeker al niet met ondernemen. Een gewone persoon komt hetzelfde tegen als hij een redelijk inkomen heeft.
3) euh? Kan je eens uitleggen waarom je geen nieuwe kans zou krijgen? Je moet al straffe stoten uithalen om niet verschoonbaar te zijn.

Cephalus zei:
In de 3 jaar dat ik een rechtspersoon heb, heb ik de laatste 2 jaar een doorgedreven/volledige controle van de fiscus gehad. Dit betekent een dag die mensen ontvangen, alle papieren voorleggen, en zien dat zij vooral proberen iets te vinden waarop ze u kunnen pakken en een mega boete kunnen voorschotelen. De toon was echt duidelijk ene van "we willen niet dat ge onderneemt, en we gaan het u zo moeilijk mogelijk maken". Het is een hatelijke dag waarop ze u voortdurend zitten te challengen, precies een strafverhoor "wat is dit, wat is dat, waarom doe je dit, bewijs dit eens, etc etc".
dan ben je bij de uitzonderingen, gezien nauwelijks (<10%?) bedrijven een controle krijgen. Particulieren krijgen daarentegen (terecht!) wel regelmatig controle (de controle op de inkomsten is trouwens standaard al groot, gezien quasi elke inkomst uit arbeid electronisch doorgegeven wordt).

België is niet voor niets een belastingsparadijs. Niet op arbeid, wel op kapitaal :). Vennootschapsbelasting is (2009) gemiddeld goed voor een belasting van 11,8%, personenbelasting is ongeveer het dubbele... In de staatsbegroting van 2010 zijn de fiscale en parafiscale inkomsten goed voor 43,3% van het bbp. De inkomsten uit arbeid (personenbelasting en sociale bijdragen) alleen al zijn goed voor 25,9% van deze inkomsten, terwijl de vennootschapsbelasting slechts 2,8% vertegenwoordigt....

België is in theorie de hel voor een ondernemer, maar is toch een fiscaal paradijs... er is een verschil tussen de theorie en de praktijk, hoor :)

Cephalus

Legacy Member
JPV zei:
België is in theorie de hel voor een ondernemer, maar is toch een fiscaal paradijs... er is een verschil tussen de theorie en de praktijk, hoor :)

Geen idee welk soort onderneming jij runt (if any) maar de 3 jaar dat ik er ene heb waren allesbehalve een pretje. Het ondernemen zelf is wel leuk, maar het moeten afdragen van enorme sommen en kruisverhoren ondergaan waar je alleen als jong gastje moet opboksen tegen 3 of 4 ervaren ambtenaren die vastbesloten zijn om u te pakken en een mega boete te geven, er zijn leukere dingen dan dat.

Het eerste jaar hield ik enkel een zakcentje over daarmee, de laatste 2 jaar is het wel een stuk beter (veel geleerd uiteraard na dat eerste jaar). Daarom dat ik enkele tips gaf, de mensen moeten weten waar ze mee beginnen.

Racing_Genk

Legacy Member
En ohja: loop niet te koop met uw ondernemersstatuut. Als ondernemer kan je hogerop klimmen dan je leeftijdsgenoten, en de gemiddelde Vlaming houdt niet van mensen die (kunnen) hogerop klimmen (men wil elkaar geen succes gunnen of uit jaloezie of allebei). Naast m'n directe familie weten maar enkele vrienden en 4-5 medestudenten aan de univ dat ik onderneem, en daarvan weten er maar een paar wat ik exact doe.
Wat een onzin, enkel door verziekte mensen misschien.

Feit is wel dat de Vlaming bescheidenheid wil. Als je overal gaat doen alsof je de man bent, dan gaan ze je inderdaad niet veel gunnen. Kom je sympathiek over, dan zal niemand je iets in de weg leggen

JPV

Legacy Member
Cephalus zei:
maar het moeten afdragen van enorme sommen en kruisverhoren ondergaan waar je alleen als jong gastje moet opboksen tegen 3 of 4 ervaren ambtenaren die vastbesloten zijn om u te pakken en een mega boete te geven, er zijn leukere dingen dan dat.
ze kunnen u maar pakken als er een basis is om je te pakken. Als je duidelijk werkt, is er dus geen probleem.

botbgrt

Legacy Member
Kowalskii zei:
18 jaar en bestuurder worden in een NV :)
De bank wou u waarschijnlijk meteen een lening geven omdat ge zotte skills had? Of hebt ge 61500 euro van uw pa zijn spaarboek gehaald?

Dat zijn vanzelfsprekend uw zaken niet. ;)

Trouwens, een bestuurder is niet per se een vennoot en vice versa. Een keuze uit uw bovenstaande twee opties of een persoonlijke inbreng [van mijzelf met EV] is dus niet eens noodzakelijk.

Benzac

Legacy Member
scel zei:
Alsof de fiscus daar achteraan gaat :rofl:
Als hij nu al zulke amateuristische fouten maakt, weerspiegelt dat perfect hoe hij later ook tegen de lamp gaat lopen.

odloof zei:
Trouwens iedereen mag ik het zwart werken, echt hoor!
Elke persoon mag per jaar een 900-tal euro verdienen met zwartwerk zonder belasting te betalen. Staat zwart op wit in een onbekend boek (wetboek:niceone:)

Zo zie je maar met hoeveel kennis een forumganger soms reageert.

Dit is gewoon dikke onzin.
Chappii (oi22) zei:
Verbrodt? Seriously? Niet weten of je verbrod met een d of een t schrijft vanachter en dan maar alletwee erachter zetten? :')
Niet zeveren, zinnen als "hij verbrodt" is wel juist.

ElBrando

Legacy Member
JPV zei:
ze kunnen u maar pakken als er een basis is om je te pakken. Als je duidelijk werkt, is er dus geen probleem.

JPV, gelieve te spreken als ge er al echt mee te maken hebt gehad...

Ik heb in de praktijk al gemerkt dat bij controles (BTW, VennB, PB, zelfs RSZ) dat ze echt wel héél diep durven gaan, en zeer snel durven overgaan naar de 309% dreiging..., akkoorden/compromissen sluiten met de fiscus is tegenwoordig eerder de uitzondering dan de regel... Brussel legt zwaar de nadruk op: probeer ze zoveel en zohard mogelijk te pakken... :puke:

Waar ge kan over spreken is: tegenwoordig zijn de mensen die door jaren wanbeleid bij de fiscus/overheid rijk zijn geworden met gesjoemel e.d. allang naar het buitenland, of elders met hun centen... en nu moeten ze hun miljarden die ze tekort gaan hebben zoveel en zo snel mogelijk gaan zoeken.

Binnen de fiscus-kringen wordt er zelfs al gewag gemaakt van een btw-verhoging... Goed voor de economie hoor *kuch*

JPV

Legacy Member
dat men zoveel en zo hard mogelijk proberen te pakken kan ik enkel toejuichen. Als ik zie wat er nu nog zo gemakkelijk door de vingers gezien wordt... Vroeger werd er voor bijna alles een compromis/akkoord gesloten, ook al lag het er vingerdik op. Nu enkel nog maken dat er minder kans is op procedurefouten.

En met RSZ-controle heb ik ongeveer dagelijks te maken. PB ongeveer tweewekelijks. VennB zelden, BTW nooit. De controlemiddelen zijn véél te zwak. Bovendien wordt het resultaat van de controle quasi nooit doorgeven aan de andere instanties. wordt een PB rechtgezet bij een zelfstandige in bijberoep, zal dit nooit aan de RVA doorgegeven worden.

LeSec

Legacy Member
JPV zei:
ze kunnen u maar pakken als er een basis is om je te pakken. Als je duidelijk werkt, is er dus geen probleem.

Daar gaat het niet om. Zelfs als je duidelijk en eerlijk werkt, proberen ze u gewoon op elke manier in twijfel te trekken. Het gaat over de manier waarop ge als ondernemer behandeld wordt. Precies of ge zijt een of andere crimineel die constant probeert te foefelen.
Ik heb geen probleem met controles moesten ze zich correct gedragen. De meerderheid zijn gewoon bloedzuigende vooringenomen ambtenaren met een misplaats machtsgevoel. En ik begrijp dat ergens wel, moest ik met een middelmatig loon en weinig toekomstperspectief constant zien hoe anderen rijkdom vergaren, wie weet zou ik ook zo worden. En natuurlijk zijn er excessen en hardnekkige gevallen van ondernemers die ver buiten de lijnen van de wet kleuren, maar daarom moet men niet iedereen zo bekijken.

Ik vind het degoutant om zo behandeld te worden, en vanaf ik de kans krijg de vennootschap te verhuizen zal dat ook gebeuren. Ik betaal liever nog meer belastingen in een ander land en goed behandeld te worden/ondersteund te worden voor de risico's die ik neem dan hier als een of andere paria behandeld te worden.

En om af te sluiten een geweldig ludiek voorbeeld van een van de o zo leuke btw-controles: boek van Renzo Piano (architect) als studiemateriaal (deden een vastgoedproject dat hier mee te maken had). 'Ah zo, mijnheer koopt een boek over piano's, dat zijn toch persoonlijke uitgaves, wat moet u nu doen met een boek over piano's? Uiteindelijk heeft ze het zelfs nog verworpen ook.

Aankoop camera, ja maar waarom hoeft die camera zoveel te kosten mijnheer? Dan moet ge gaan beginnen uitleggen waarom ge geen brol koopt en liever iets meer investeert in deftig materiaal dan een goedkoop compacttoestel. Alsof madam het beter gaat weten hoe we onze zaak zouden moeten voeren en aan wat we zouden moeten geld uitgeven :') komaan zeg.

Van die zaken krijg je dus constant mee te maken. Dus aub JPV zorg dat ge wéét waar ge over spreekt. We weten allemaal goed genoeg uw profiel en achtergrond en uw biased mening. De voordelen om zelfstandig te zijn in België (en die zijn er, het is niet allemaal negatief zoals sommigen beweren) zijn stilaan aan het verminderen tegenover de stijgende lijn nadelen.

Cephalus

Legacy Member
LeSec zei:
Daar gaat het niet om. Zelfs als je duidelijk en eerlijk werkt, proberen ze u gewoon op elke manier in twijfel te trekken. Het gaat over de manier waarop ge als ondernemer behandeld wordt. Precies of ge zijt een of andere crimineel die constant probeert te foefelen.

Die indruk had ik inderdaad ook tijdens die twee controles. Ik werd bijna behandeld als crimineel en ze probeerden me in situaties te duwen en ze zochten overal waarop ze mij konden pakken. Het leek er ook echt op dat ze resultaat MOESTEN boeken, dus dat er een vorm van externe druk aanwezig was. Het opzet leek pas geslaagd als ze een boete hebben kunnen geven. Bovendien werd er een zeer onevenwichtige autoriteitsgradiënt gecreëerd door 4 ervaren oude ambtenaren tegenover mij als jonge student/ondernemer te zetten. Dat ge dat doet bij een zware crimineel cava, maar bij een jonge kerel die nog maar net gestart is en vooral wil bijleren?

Uiteraard is dit een subjectieve indruk, en ik zeg ook niet dat ze supervriendelijk moeten zijn, maar voor mij ging het er echt over. Ja, ik weet wel, ge kunt dat aanklagen, ombudsman blabla, maar iedereen weet even goed dat je dat niet kunt bewijzen en dat er in dit land steeds in het nadeel van de ondernemer geoordeeld wordt.

En om af te sluiten een geweldig ludiek voorbeeld van een van de o zo leuke btw-controles: boek van Renzo Piano (architect) als studiemateriaal (deden een vastgoedproject dat hier mee te maken had). 'Ah zo, mijnheer koopt een boek over piano's, dat zijn toch persoonlijke uitgaves, wat moet u nu doen met een boek over piano's? Uiteindelijk heeft ze het zelfs nog verworpen ook.

Aankoop camera, ja maar waarom hoeft die camera zoveel te kosten mijnheer? Dan moet ge gaan beginnen uitleggen waarom ge geen brol koopt en liever iets meer investeert in deftig materiaal dan een goedkoop compacttoestel. Alsof madam het beter gaat weten hoe we onze zaak zouden moeten voeren en aan wat we zouden moeten geld uitgeven :') komaan zeg.

Zeer herkenbaar!!! Ik heb ook alles moeten uitleggen en motiveren, tot de meest obvious dingen toe.

Hoop dat het nu wat duidelijker is waarom ik de indruk heb om als ondernemer gehaat en gepest te worden door de staat. Mocht ik gewoon een brave werknemer zijn en m'n uurtjes doen elke dag zou ik deze miserie nooit moeten ondergaan.

JPV

Legacy Member
LeSec zei:
Van die zaken krijg je dus constant mee te maken. Dus aub JPV zorg dat ge wéét waar ge over spreekt. We weten allemaal goed genoeg uw profiel en achtergrond en uw biased mening. De voordelen om zelfstandig te zijn in België (en die zijn er, het is niet allemaal negatief zoals sommigen beweren) zijn stilaan aan het verminderen tegenover de stijgende lijn nadelen.
ik weet waarover ik spreek, ik kom uit een familie van zelfstandigen :). Tuurlijk zullen er controleurs zijn die hatelijk zijn, maar dat heb je in elk soort beroep. 't is niet omdat ze minder verdienen dan jij en mss (in jouw ogen) een minder leuk toekomstbeeld hebben, dat ze daarom ergerlijk doen tegenover jou. Het hangt héél vaak af van de ingesteldheid die je zelf hebt tegenover die mensen.

Dat men bvb niet elke camera zomaar aanvaardt, lijkt me de logica zelve. Je hebt mensen die een reflexcamera zouden kopen om enkele gewone fototjes voor plaatsbeschrijving te maken en dan verbaasd zijn dat die gedeeltelijk/volledig geweigerd wordt als kost. Met een gewone camera kan je in 90% van de jobs evengoed weg (wat niet wil zeggen dat dit bij jou ook zo zou zijn, ik ken je werk niet). Dat van die 'piano/Piano' is natuurlijk onzin ALS je het boek effectief zou kunnen gebruiken (wat ik moeilijk kan beoordelen).

Cephalus zei:
Uiteraard is dit een subjectieve indruk, en ik zeg ook niet dat ze supervriendelijk moeten zijn, maar voor mij ging het er echt over. Ja, ik weet wel, ge kunt dat aanklagen, ombudsman blabla, maar iedereen weet even goed dat je dat niet kunt bewijzen en dat er in dit land steeds in het nadeel van de ondernemer geoordeeld wordt.
dit laatste is nét wat ik (mss wat te overdreven) bestrijd, maar je gewoon negeert.

En dat je dat niet kunt bewijzen? Waarom niet? Als de weigering van dat boek gemotiveerd zou worden dat het een boek over Piano's is, is dat simpel te weerleggen. Als je natuurlijk enkel een kassaticketje/factuur voorlegt met de naam "piano" en niet het boek zelf voorlegt, is het logisch dat je in de problemen komt...

javierkeportill

Legacy Member
ElBrando zei:
Binnen de fiscus-kringen wordt er zelfs al gewag gemaakt van een btw-verhoging... Goed voor de economie hoor *kuch*

Het is de NVA die voorstelt om te verhogen naar 22%. Ik zie dit echter nog niet heel snel gebeuren aangezien dit ervoor zou zorgen dat de index ook stijgt (met alle gevolgen van dien).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan