Archief - Hogeschool opleiding gefaald...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JoskeVermeulen

Legacy Member
Waar heb je TI gevolgd en wat precies van het programmeren stond je niet aan?
Dit is een interessante topic voor mij aangezien ik volgende maand aan mijn 1ste jaar TI zal starten en ik van dezelfde omgeving ben.

Dragonfly

Legacy Member
Ik heb zelf de VDAB opleiding tot PC-technicus gevolgd (in 2004) & bijna meteen erna werk gevonden. Was toen wel'n knelpuntberoep, dus ik weet niet goed hoe't er nu voor staat. Wel moet ik zeggen dat ik't niveau ervan niet zo super vond. Als je al ervaring hebt, zal je ondervinden dat't enorm 'traag' gaat. Programmeren komt wel amper aan bod :)

Caelistas

Legacy Member
master777 zei:
Bij sommige bedrijven kun je starten als telecom technieker(of support), zij betalen cursussen en certificaten die je behaald via zelfstudie.
Voordeel: is in eigen regio (situ.: Ik ben van Gent, weinig it in Oost-vl.), dus je hebt de tijd om te studeren.

VDAB: daar zet ik geen voet binnen.

Dude dit lijkt mij perfect om te doen terwijl ik avondschool kan volgen... je weet toevallig geen jobaanbiedingen of welke bedrijven deze opleidingen geven?

EDIT:
Kheb ergens gelezen dat ge dit kunt doen aan de hand van een IBO- opleiding -> 6 maand opleiding & leren en dan werken maar ik vindt ier precies nieveel van terug...

Dus gewoon VDAB checken onder "ibo" en voor die opleidingen solliciteren?

Kan er mij is iemand wa info verschaffen hierover?

Mini

Legacy Member
Caelistas zei:
Ty for the support ;)

Ik weet dat je met een ASO op de markt niets bent (tenzij dat je heel goede connecties hebt en ergens binnenkangeraken, maar dan nog de jobs zullen wrs pretty crappy zijn).

Toch een foute conceptie die ik hier keer op keer tegenkom.

Nen aso maakt het u wat moeilijker om sollicitaties te krijgen, veel meer is dat niet.
Als je de juiste capaciteiten hebt en dit ook kan etaleren, kom je er met je aso diplomake ook wel.

Niet overal natuurlijk, Gé zult gene dokter of advocaat moeten worden ;)
Maar met uw achtergrond kunde nog altijd solliciteren en gé zult wel ergens binnen geraken.

Wel ni solliciteren voor project leider enzo natuurlijk :p


Blijf zoveel mogelijk weg van de VDAB, nix dan miserie.

Ibo is een opleiding waarbij je idd eerst terug op de schoolbanken moet gaan zitten, om dan via de school bij een bedrijf te beginnen.
Indien uw evaluaties goed zijn, is het bedrijf verplicht u in dienst te nemen na 6 maand


Sent from my iPhone.

samsonite

Legacy Member
@TS Ik ken jouw financiele situatie niet maar als je nog wat tijd hebt om 'voltijds' te studeren heb ik wel een voorstel voor jou

In CVO Antwerpen kan je je graduaat informatica met voormiddag/namiddag/avond combineren.
In zo'n graduaat opleiding heb je meestal 15 vakken waarvoor je moet slagen en mss is het interessant voor jou om eens na te gaan hoeveel vrijstellingen je kan krijgen op vakken waarvoor je al reeds geslaagd was.
hier heb je het link; CVO Antwerpen-Zuid

Als je gecombineerd naar de lessen zou gaan denk ik dat je gemakkelijk 8-10 vakken kunt volgen en ervoor slagen.(tot januari)
en als je hierna voor de vakken slaagt moet je dan nog maar enkele vakken afleggen dan heb jij jouw graduaat.(die kan je ook in Gent volgen)

Sommige VDAB opleidingen zijn wel goed maar zij kunnen jou enkel een attestje geven terwijl je bij de CVO een graduaat diploma krijgt (HBO5)

Maar ik zie dat je van Ninove bent en met de trein is dat >1h reizen mss kan je in Antwerpen op kot

EDIT: Pendelen zou geen probleem voor je moeten zorgen omdat het maar voor +-4maanden is

trX

Legacy Member
Zonder bachelor, ga je (als je geluk hebt) op een first-line helpdesk terecht komen. Elk bedrijf zoekt minimaal een bachelor voor system engineer en network engineer jobs.

SavaB

Legacy Member
Het lijkt me wel vreemd waarom je denkt dat een VDAB-cursus of avondschool plots wèl zou lukken. Zoals uit je uitleg blijkt, had je een aantal zware buizen achter elkaar.

Dus ofwel heb je niet de brains om te studeren: geen probleem, alle respect daarvoor. Niet iedereen is even slim, en dan heb je waarschijnlijk andere capaciteiten. Misschien is het daarom echter niet een goed idee om nog een studie aan te gaan. Maar je hebt echter een ASO opleiding succesvol afgerond, wat dus inhoudt dat je wel degelijk de intelligentie hebt om de leerstof te verwerken, dus deze mogelijkheid is redelijk onwaarschijnlijk (tenzij je natuurlijk van een school komt waar ze de diploma's naar je hoofd smijten, maar daar ga ik niet vanuit).
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een compleet foute leermethode hebt aangeleerd. Veel mensen die in het middelbaar nooit hebben moeten studeren, falen zwaar in hun verdere studies, simpelweg omdat ze nooit echt hebben leren studeren. Mocht dit het geval zijn, ga je dat best eerst eens aanpakken. Anders gaat de VDAB-cursus of avondschool ook wel eens een hele zware klus kunnen worden die je waarschijnlijk heel hard gaat onderschatten. Er zijn gelukkig genoeg manieren om dat aan te pakken, en alsnog fatsoenlijk te leren leren.
De laatste mogelijkheid die ik zie is dat je geen motivatie hebt om dingen te doen die je 'niet interesseren' of zinloos vindt. In dat geval ga je problemen hebben in elke studie die je aanpakt: elke opleiding bevat vakken en opdrachten van die aard. Een opleiding mag zo gemakkelijk zijn als je wilt, maar als je geen moeite wilt steken in dingen die je niet wilt doen, ga je daar niet door geraken. (het klassieke "Ik kan het niet want het interesseert me niet"-excuus).

1ste jaar programmeren is echt niet zo heel moeilijk. Iemand die van een ASO komt zou hier géén problemen mee mogen hebben om met de hakken over de sloot erdoor te geraken, zelfs al ligt het vak je helemaal niet. Stel jezelf dus eerst eens de vraag waarom je in godsnaam daarop kon buizen?

Caelistas

Legacy Member
SavaB zei:
Het lijkt me wel vreemd waarom je denkt dat een VDAB-cursus of avondschool plots wèl zou lukken. Zoals uit je uitleg blijkt, had je een aantal zware buizen achter elkaar.

Dus ofwel heb je niet de brains om te studeren: geen probleem, alle respect daarvoor. Niet iedereen is even slim, en dan heb je waarschijnlijk andere capaciteiten. Misschien is het daarom echter niet een goed idee om nog een studie aan te gaan. Maar je hebt echter een ASO opleiding succesvol afgerond, wat dus inhoudt dat je wel degelijk de intelligentie hebt om de leerstof te verwerken, dus deze mogelijkheid is redelijk onwaarschijnlijk (tenzij je natuurlijk van een school komt waar ze de diploma's naar je hoofd smijten, maar daar ga ik niet vanuit).
Het kan natuurlijk ook zijn dat je een compleet foute leermethode hebt aangeleerd. Veel mensen die in het middelbaar nooit hebben moeten studeren, falen zwaar in hun verdere studies, simpelweg omdat ze nooit echt hebben leren studeren. Mocht dit het geval zijn, ga je dat best eerst eens aanpakken. Anders gaat de VDAB-cursus of avondschool ook wel eens een hele zware klus kunnen worden die je waarschijnlijk heel hard gaat onderschatten. Er zijn gelukkig genoeg manieren om dat aan te pakken, en alsnog fatsoenlijk te leren leren.
De laatste mogelijkheid die ik zie is dat je geen motivatie hebt om dingen te doen die je 'niet interesseren' of zinloos vindt. In dat geval ga je problemen hebben in elke studie die je aanpakt: elke opleiding bevat vakken en opdrachten van die aard. Een opleiding mag zo gemakkelijk zijn als je wilt, maar als je geen moeite wilt steken in dingen die je niet wilt doen, ga je daar niet door geraken. (het klassieke "Ik kan het niet want het interesseert me niet"-excuus).

1ste jaar programmeren is echt niet zo heel moeilijk. Iemand die van een ASO komt zou hier géén problemen mee mogen hebben om met de hakken over de sloot erdoor te geraken, zelfs al ligt het vak je helemaal niet. Stel jezelf dus eerst eens de vraag waarom je in godsnaam daarop kon buizen?

Ik ben vroegtijdig mee gestopt, het examen heb ik niet meegedaan bij toegepaste informatica.

Die VDAB opleiding heb ik al gescrapped , daar ga ik niet mee starten, ik was aan het denken een IBO opleiding te doen tot belgacom/telenet installateur en me dan zo snel mogelijk te focusen op avondschool.

SavaB

Legacy Member
Caelistas zei:
Ik ben vroegtijdig mee gestopt, het examen heb ik niet meegedaan bij toegepaste informatica.

Die VDAB opleiding heb ik al gescrapped , daar ga ik niet mee starten, ik was aan het denken een IBO opleiding te doen tot belgacom/telenet installateur en me dan zo snel mogelijk te focusen op avondschool.

Neemt niet weg dat je jezelf wel een aantal vragen moogt stellen, aangezien het aantal tris-vakken hoog genoeg was om je studies te moeten beëindigen.

Avondschool is niet veel simpeler, en de combinatie met werk maakt het vaak zelfs nog veel moeilijker.

Lizie

Legacy Member
Ach wat een leuke discusie hier.

Eerst en vooral de discusie ivm programeer skills is altijd nodig in IT , dat is waar en niet waar afhankelijk van wat je onder programeren neemt. Als je scripting erbij neemt , of dat nu vb , java , dos batch , powershell is , voor mij valt dat onder programeren , heeft dezelfde basis. Het enige verschil ts netwerkbeheerder , systeem beheerder en developer is dat de netwerkbeheerder en systeembeheerder dat niet dag in en uit doen.

Ik persoonlijk HAAT programeren , waarschijnlijk meer omdat ik de saaiste stage van mijn leven heb gehad in vb.net / php en toch schrijf ik tegenwoordig 40% van mijn tijd code.Natuurlijk de nuttigheid van scripts is grotendeels afhankelijk van de scope van uw werk. Heb je maar een paar systemen dan ga je je tijd er niet aan verdoen , echter heb je 100de switches , routers , firewalls , AP`s en daar dan nog eens een 200 tal servers ,2000 kassa`s en 3000 Pc`s , dan denk ik dat je rap gaat beginnen met scripting :)

Ik leer hier soms onze developers nog dingen aan die zij nog niet wisten :)

Ten tweede , ik heb 1j Toeg Informatica gedaan , gestopt en gaan werken , terug 4j Toeg Informatica(bachelor voor zij die het willen weten) en mijn derde jaar niet doorgeraakt en moeten stoppen want men geld was op(komt ervan als je 4j niks anders doet dan op stap gaan :) ). Toch ben ik in de IT terecht gekomen , werk ik al 8j voor het zelfde bedrijf , en ben ik practisch onvervangbaar(niemand is onvervangbaar , maar het kost hun een pak geld om me te vervangen , en vele jaren). Ik slaagde niet . betekent niet dat het werk me niet zou liggen , het betekende gewoon in mijn geval dat ik geen Frans kan en geen Java de manier die ze op school aanleren.

Echter geen diploma maakt ook dat je verdomd hard moet werken om hogerop te geraken daar je meestal onderaan de ladder moet beginnen , in mijn geval 1st lijns support. Daar leer je dan wel het bedrijf goed kennen en na veel inzetten zelf studie , gaan de deuren wel open. Ik zit nu waar ik wil zitten met de verloning en extras die ik wil.

Prodigy

Legacy Member
SavaB zei:
Neemt niet weg dat je jezelf wel een aantal vragen moogt stellen, aangezien het aantal tris-vakken hoog genoeg was om je studies te moeten beëindigen.

Avondschool is niet veel simpeler, en de combinatie met werk maakt het vaak zelfs nog veel moeilijker.

Idd, bij mij in de avondschool is er ook iemand waarvan het op de hogeschool niet lukte op programmeren en is nu opnieuw gebuisd. In elk geval heb ik niet de indruk dat ze in avondschool met de diploma's gooien, je kan het echt niet zien als een makkelijkere oplossing om een hoger diploma te bekomen.

Caelistas

Legacy Member
Bedankt voor de informatie.

Ik ga toch nog proberen via avondonderwijs netwerkbeheer te doen, het gaat wrs heel zwaar worden maar ik ga het nog een kans geven. Ik ga wel eerst werk zoeken/ IBO opleiding doen en hiermee werken.

Weet er iemand de werkuren vn telenet/belgacom installateur? Ik ga ziezo toch eerst een jaar werken vooraleer ik met avondonderwijs begin, reden 1 omdat het niet combineerbaar gaat zijn terwijl ik volop in opleiding ben, reden 2 omdat ik niet genoeg geld ga kunnen verzamelen om aan het traject te beginnen de 3de september wanneer de lesuren aanvatten.

duvel1

Legacy Member
als werkzoekende betaal je enkel de admin kosten ongeveer 15 a 20 euro per cursus.

Zo kan je toch al starten ? ik ga volgende week zaterdag naar de opendeur in Aalst (Welkom!). Misschien zien we mekaar daar ?

Mvg,

Caelistas

Legacy Member
master777 zei:
Dat ga je moeilijk kunnen combineren.
8-16u30 en 11-7u30(11u30-8u) ong.

Tip: start eerst en kijk of je het wel kunt opbrengen (cursussen leren zal mss gemakkelijker zijn dan cvo). Certificaten hebben hun voordelen:gekend bij recruiters, kortingen bij bedrijven, ... en als je gesponsord wordt door je firma...waarom niet ? (bvb. Esas)
Velen stoppen nl. met avondschool omdat het te belastend is (eens je ervaring hebt is het diploma toch ondergeschikt).

Zijn dat de 2 verschillende shiften? Vroege en late ploeg?

Wisselen die misschien naar gelang of kan je vragen voor een bepaalde ploeg ofzo? Met de morgenploeg heb ik normaal gezien tijd genoeg om ng avondschool te doen.... die 2de ploeg gaat niet lukken aangezien de meeste lessen tegen 6 u tot 21 u 30 beginnen alsek even check..

Waar kan je deze CCNA enzo certificaten eigenlijk afleggen? -, al veel van gehoord maar..... Krijg je online cursussen als je hiervoor inschrijft of is het alllemaal zelfstudie - zoek het zelf maar uit.

Met welke job denk je dat er het meeste kans is op interne en/of externe doorgroei mogelijkheden.., first line support of telenet/belgacom installateur?

En anders optie 3 is ne deeltijdsen job zoeken (<30 u) de week om zo diene CVO avondopleiding te kunnen volgen..

Hmmm so many choices to make.

Caelistas

Legacy Member
UnitedArabEm. zei:
doe avondschool

Yup :p

bedankt voor het algemeen goede advies iedereen, ik ga mij binnenkort inschrijven voor avondschool Informatica - netwerkbeheer aan een CVO in gent om zo men graduaat te halen.

Heb ook al zitten solliciteren voor een job als pc technicus in pc winkels, heb er eentje gevonden rond de 20 u per week dus dat komt perfect uit en geeft me tijd om te leren ondertussen.

Deze job kan ook al als springplank dienen en staat altijd mooi op mijn cv voor als ik "hoger opgeleide" ict jobkes nastreef.

Wish me luck ! :D

Caelistas

Legacy Member
Btw , nog een 2 vraagskes....

Wordt gij automatisch uitgeschreven bij uw hogeschool of moet ge dat nog gaan bevestigen ergens vooraleer ge moogt solliciteren/werken en uw inschrijven als werkzoekende bij de VDAB/ solliciteren.

Ik zou door omstandigheden pas vanaf den 7sten september kunnen beginnen werken op "een" job, is het al verstandig om nu al te solliciteren daarvoor, "stel" dat ze daarvoor al zeggen het is goed ge moogt komen solliciteren (en beginnen werken..) zouden ze dat dan verstaan of toch beter pas wachten met solliciteren na 7 september dan?

Need answers quickly, het is echt een mooie instapjob in de ict wereld dat ik zou kunnen doen, ik heb alle gevraagde competenties en het is perfect combineerbaar met mijn avondschool opleiding. Het zou jammer zijn moest ik binnen +-2 weken kijken en de sollicitatie is al ingevuld....

Guazala

Legacy Member
Caelistas zei:
Heb ook al zitten solliciteren voor een job als pc technicus in pc winkels, heb er eentje gevonden rond de 20 u per week dus dat komt perfect uit en geeft me tijd om te leren ondertussen.

Caelistas zei:
Ik zou door omstandigheden pas vanaf den 7sten september kunnen beginnen werken op "een" job, is het al verstandig om nu al te solliciteren daarvoor, "stel" dat ze daarvoor al zeggen het is goed ge moogt komen solliciteren (en beginnen werken..) zouden ze dat dan verstaan of toch beter pas wachten met solliciteren na 7 september dan?

Heb je nu al een job, of moet je nog beginnen solliciteren? Je spreekt jezelf hier toch wel een beetje tegen.

Indien het tweede, besef dan dat op 1 jobaanbieding vaak heel wat kandidaten komen en dat het dan wel kan zijn dat je perfect aan het profiel van de vacature beantwoord, dat dit niet wil zeggen dat je ook effectief zal aangeworven worden.

Dus ja, begin met solliciteren. De meeste selectieprocedures duren tegenwoordig toch wel langer dan een week (understatement).

Caelistas

Legacy Member
Guazala zei:
Heb je nu al een job, of moet je nog beginnen solliciteren? Je spreekt jezelf hier toch wel een beetje tegen.

Indien het tweede, besef dan dat op 1 jobaanbieding vaak heel wat kandidaten komen en dat het dan wel kan zijn dat je perfect aan het profiel van de vacature beantwoord, dat dit niet wil zeggen dat je ook effectief zal aangeworven worden.

Dus ja, begin met solliciteren. De meeste selectieprocedures duren tegenwoordig toch wel langer dan een week (understatement).

nee ik bedoelde dat ik een job had gevonden waarvoor ik zou willen solliciteren, sorry voor de lichte onduidelijkheid.

ok, zou ik me dan best registreren en solliciteren online via de vdab voor die job of toch persoonlijk eerst even langsgaan bij het uitzendbureau die de jobadvertentie plaatste (het is niet al te ver van waar ik woon) ?

Renegadexxripxx

Legacy Member
langsgaan indien ze morgen open zijn.

Anders vandaag al solliciteren (daarvoor dien je niet ingeschreven te zijn bij de VDAB), en maandag langsgaan.

Jij gaat niet de enigste kandidaat zijn voor die functie.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan