Archief - Hogeschool opleiding gefaald...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Caelistas

Legacy Member
en op zoek naar antwoorden op enkele vragen...

Short story:

Ik heb 1 jaar toegepaste informatica gedaan, daarmee gestopt omdat het programmeren mij niet aanstond, daarna heb ik nu dan 3 jaar grafische en digitale media gedaan in gent dat ik nu spijtig genoeg ook heb moet opgeven.

Wegens omstandigheden (tris-vakken) kan ik mij niet meer opnieuw inschrijven in die richting en ik zie het niet zitten om opnieuw 3 jaar een nieuwe voltijdse opleiding te doen. Ik weet zelfs trouwens niet of het nog mogelijk is voor mij om een normale hogeschoolopleiding te volgen met mijn aantal studiepunten.

Dus... nu zit ik met een hoop vragen waarvan ik hoop dat sommigen hier mij mee kunnen helpen.

Aangezien men louter met een ASO diploma op de arbeidsmarkt niet veel bent, had ik zitten kijken om ofwel een opleiding (bij VDAB)

- Pc & netwerktechnicus te volgen: Session Expired

- of Netwerkbeheerder:
Session Expired

Nu is mijn vraag of men met VDAB opleidingen (en in name pc &netwerk technicus) gemakkelijk aan (tochwat degelijk) werk geraakt en of men daar in feite iets mee bent.... (en of er nog andere/betere opleidingen bestaan, aangezien ik nog niet alle pagina's met relevante opleidingen heb overlopen.

Ik ben niet vies van een "stiel" opleiding, maar moest ik kunnen kiezen zou liefst iets met pc's, internet & ict doen, zolang ik maar niet moet programmeren.

Anderzijds had ik ook eens gekeken voor een graduaat - avondopleiding, en dan ondertussen al werk zoeken.

vestigingen/avond/opleidingen/hoger

Nu is de enige van die graduaatopleidingen dat me ietwat interesseert het graduaat informatica, maar dan wel als afstudeerrichting netwerkbeheer EN NIET programmeren. Als ik wil kan ik me wel door dat basis programmeren doorslaan.... En ja ik besef de ironie aangezien ik met een toegepaste informatica richting ben begonnen... soit.

Avondschool.be - Opleidingen - Hoger onderwijs - Graduaat Informatica


Wat kunnen jullie me nu aanraden of vertellen?

Persoonlijk zou ik eerst voor 5 maand die VDAB opleiding volgen, dat ik toch IETS van "officiele competenties" heb, waarna ik dan eenmaal aan het werk (hopelijk) een graduaat via avondonderwijs kan volgen...


Sorry voor de wall of text, ik hoop dat ik jullie niet afschrik, maar ik heb nu eenmaal een hoop vragen.

YaMo

Legacy Member
Per se iets in ICT willen doen, maar wel niet kunnen of willen programmeren.
Ik denk dat daar het probleem ongeveer zit.

Caelistas

Legacy Member
Ik denk wel dat ik het basisprogrammeren in avondschool aankan (niet hetgene van de specifieke -programmeren afstudeerrichting), het is gewoon dat ik het verschrikkelijk saai vindt en inderdaad niet mijn ding is... dat wil toch niet zeggen dat niets anders in de ICT kan doen?

Toch bedankt voor de hulp?....

Ciberth

Legacy Member
Ok effe wat dingen duidelijk stellen. (als je liever in pm wilt praten np maar stuur dan eentje).

Als je stopt na toegepaste eerste jaar dan mag je idd vaststellen dat programmeren je ding niet is, correct.

Nu moet je eerst echt uitmaken voor jezelf wil ik een 'normale' opleiding toch nog proberen ja of nee? (maak echt die beslissing voor jezelf ze is ook vrij belangrijk, niet?)

Tweede kan ik me niet voorstellen dat er geen 'way-out' is in de opleiding waar je nu in zit (tenzij je een next-on git volledig gefaald hebt). (bekijk ook dit grondig).

En beslis dan pas of je wil werken en avondschool wil doen. Avondschool is zeer goed, daar niet van maar eens je gewoon bent om niet meer te 'studeren' is het in je jonge jaren zeer moeilijk die draad weer op te pikken.

Caelistas

Legacy Member
Moest ik kunnen zou ik graag mijn huidige opleiding hebben afgemaakt, maar ik had 2 tris-vakken over waardoor ik mij niet opnieuw mag inschrijven voor de opleiding. (Ik heb op gesprek moeten gaan bij de opleidingsdirecteur & moest een motivatiebrief schrijven) -> to no avail

Dusja... dunno

En ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om weer vanaf zero een nieuwe opleiding te volgen die me miss niet aanstaat. Ook denk ik dat ik niet genoeg studiepunten ga over hebben.

Mijn plan zou dus zijn om dus die VDAB opleiding te volgen, met een beetje geluk kan ik tijdens die opleiding al werken (of na de opleiding)... waarna ik mij dan kan richten op het halen van dat graduaat.

Feel free to comment.

Ciberth

Legacy Member
Mjaja tewede en derde alinea wist ik al :) Maar dat van die tris vakken is gewoon raar. (ik zit in een situatie nu waardoor ik ook een jaar kwijt ben door heel wat systemen maar swat) En ik ben er vrij zeker van dat er altijd een manier moet zijn voor jou om gewoon je jaar te herdoen (je hoeveelste opleidingsjaar is het en voor hoeveel studiepunten ben je er al door?)

Caelistas

Legacy Member
Ja die trisvakken dat is gewoon zo op onze (ex) campus Grafische & Digitale media. Khad er verleden jaar ook een (tris) dat ik nu had kunne wegwerke en voor dat alleen al mochtik bijna niet meer voortstuderen.

T'is omdat die mannen geld krijgen hoe meer er slagen op hun olods (opleidingsonderdelen), das hun geldkraan....

Ivm met die studiepunten zou ik is moeten checken, het zal nipt worden.
Zelfs al moest ik nu een opleiding vinden dat me interesseert kan ik het niet betalen, de geldkraan van thuis is toe (begrijpelijk) en heb over laatst met bijna al men spaargeld een serieuse boete moeten betalen + kosten ivm met een auto-ongeval.

Ik moet dus zoeizo gaan werken om te kunnen verder studeren.

Mooncat

Legacy Member
YaMo zei:
Per se iets in ICT willen doen, maar wel niet kunnen of willen programmeren.
Ik denk dat daar het probleem ongeveer zit.

ICT is echt wel veel meer dan programmeren alleen.

Mooncat

Legacy Member
En er zullen genoeg afgestudeerde economen zijn die relatief weinig wiskunde kennen. Een ICT'er moet absoluut niet goed kunnen programmeren om goed te zijn in een ander vakgebied.

YaMo

Legacy Member
Mooncat zei:
ICT is echt wel veel meer dan programmeren alleen.

Programmeren komt altijd wel terug in meer of mindere mate.
Je kan doorgroeien naar functies waar je zelf niks meer moet programmeren, al lijkt mij een degelijke programmeerkennis toch altijd een sterke meerwaarde/vereiste. En ik denk ook niet dat ze voor die functies iemand die pas van school komt gaan aannemen (van de schoolresultaten nog gezwegen).

En serieus: eerst TI begonnen en gestopt, daarna een andere informaticarichting gaan doen en voor meerdere vakken moeten trissen waardoor hij zich ondertussen al niet meer opnieuw mag inschrijven.
Misschien is ICT dan toch niet helemaal iets voor hem. 't Is maar een suggestie, he.

Mooncat

Legacy Member
YaMo zei:
Programmeren komt altijd wel terug in meer of mindere mate.
Je kan doorgroeien naar functies waar je zelf niks meer moet programmeren, al lijkt mij een degelijke programmeerkennis toch altijd een sterke meerwaarde/vereiste. En ik denk ook niet dat ze voor die functies iemand die pas van school komt gaan aannemen (van de schoolresultaten nog gezwegen).

En serieus: eerst TI begonnen en gestopt, daarna een andere informaticarichting gaan doen en voor meerdere vakken moeten trissen waardoor hij zich ondertussen al niet meer opnieuw mag inschrijven.
Misschien is ICT dan toch niet helemaal iets voor hem. 't Is maar een suggestie, he.

Programmeren komt niet altijd terug in mindere of meerdere mate. Met een afstudeerrichting zoals netwerkbeheer is de kans vrij gering dat je bij een job gaat belanden waar je volle bak moet gaan programmeren.

Programmeren is niet echt een show stopper als je netwerkbeheer wil doen in het CVO. Hij kan het beter proberen en zien waar hij terecht komt dan achteraf spijt hebben dat hij het niet heeft gedaan.

Vio

Legacy Member
Al proberen werk zoeken, liefst dan ook in de informaticarichting(first line support eventueel) en terwijl avondschool volgen. En ja de programmeervakken die je dan toch nog tegenkomt zou ik mij gewoon proberen doorslaan.

Caelistas

Legacy Member
Mooncat zei:
Programmeren komt niet altijd terug in mindere of meerdere mate. Met een afstudeerrichting zoals netwerkbeheer is de kans vrij gering dat je bij een job gaat belanden waar je volle bak moet gaan programmeren.

Programmeren is niet echt een show stopper als je netwerkbeheer wil doen in het CVO. Hij kan het beter proberen en zien waar hij terecht komt dan achteraf spijt hebben dat hij het niet heeft gedaan.

Ty for the support ;)

Ik weet dat je met een ASO op de markt niets bent (tenzij dat je heel goede connecties hebt en ergens binnenkangeraken, maar dan nog de jobs zullen wrs pretty crappy zijn).

Daarom dat ik eerst rap zon VDAB opleiding zou willen volgen, met een beetje geluk kan ik dan al aan de slag en werken. (En ja ik weet dat je met zo'n opleiding niet veel moet verwachten, maar het zal toch beter zijn dan 3j in't fabriek gaan werken terwijl ik avondonderwijs doe).

Kan je eigenlijk avondonderwijs "midden in het jaar"/ of 2de semester ofzo nog beginnen? Aangezien ik op die site zag dat de lessen al beginnen 3 september...

Al proberen werk zoeken, liefst dan ook in de informaticarichting(first line support eventueel) en terwijl avondschool volgen. En ja de programmeervakken die je dan toch nog tegenkomt zou ik mij gewoon proberen doorslaan.

Ja dit is mijn bedoeling ook, daarmee dat ik zo'n korte opleiding eerst wou doen... omdat ik niet weet ofdat ik in iets ICT-achtig kan geraken gewoon met ASO.... Denk je dat er betere opleidingen zijn bij de VDAB om zo rap mogelijk een job te krijgen in de ICT, of zou ik toch voor Pc & netwerktechnicus gaan?

Het enige dat ik nu nog zou moeten weten of je avondonderwijs kan starten wanneer je het wil of dat je net zoals bij klassieke hogere opleidingen je rond september/oktober alleen maar kan inschrijven voor het hele pakket. Langs een kant lijkt het mij logisch dat je in avondonderwijs alleen maar op deze bepaalde datums kan starten zodat je geen lessen mist... (tenzij je graag alleen maar zelfstudie doet)

Ik bedoel het zou stom zijn, om tussen nu en +-5 maand die VDAB opleiding af te ronden en daarna nog een half jaar te moeten wachten vooraleer ik aan avondonderwijs zou kunnen beginnen...

Het lijkt me echter onmogelijk om die VDAB opleiding EN avondonderwijs tezamen te doen soo..

Iemand een idee/oplossing/aanrader?

Lord_Palethorn

Legacy Member
Is het niet zo dat je studiepunten kan "kopen"? Heb je ook geen tolerantiepunten meer over?

YaMo

Legacy Member
Mooncat zei:
Programmeren komt niet altijd terug in mindere of meerdere mate. Met een afstudeerrichting zoals netwerkbeheer is de kans vrij gering dat je bij een job gaat belanden waar je volle bak moet gaan programmeren.

Ik zeg toch niet volle bak. Mijns inziens komt er bij netwerkbeheer toch ook programmeren aan te pas, tenzij je taak zich beperkt tot basic dingen configureren of kabels insteken.

GaMe®

Legacy Member
Caelistas zei:
Moest ik kunnen zou ik graag mijn huidige opleiding hebben afgemaakt, maar ik had 2 tris-vakken over waardoor ik mij niet opnieuw mag inschrijven voor de opleiding.

Waren dat al twee tris-vakken of moest ge die vakken voor de vierde keer gaan volgen?

playforfun91

Legacy Member
Bij ons kan je studiepunten kopen maar ik adviseer ook niet om nog eens te beginnen, als dat ook mislukt en dan werk moet gaan zoeken ... financieel ook niet alles natuurlijk. Kan je in artevelde geen punten kopen zodat je met één extra jaar de opleiding toch kan afmaken?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan