Archief - hoe hogerop geraken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PineMangoes

Legacy Member
Mini zei:

Rep systeem is niet meer in gebruik :cry:

Serious answer: burgerlijk ingenieur, aangevuld met een master in management/MBA is de zekerste weg naar een managementfunctie.

NotoriousP

Legacy Member
PineMangoes zei:
Rep systeem is niet meer in gebruik :cry:

Serious answer: burgerlijk ingenieur, aangevuld met een master in management/MBA is de zekerste weg naar een managementfunctie.

Die master daarbij is helemaal niet nodig hoor, elke burgie komt na x jaar in een managementfunctie terecht indien hij dit wenst.

Mooncat

Legacy Member
NotoriousP zei:
Die master daarbij is helemaal niet nodig hoor, elke burgie komt na x jaar in een managementfunctie terecht indien hij dit wenst.

't Is niet omdat iemand een diploma burgerlijk ingenieur heeft dat die per definitie manager wordt. In veruit de meeste gevallen zal dit inderdaad wel zo zijn, maar ik kan me voorstellen dat iemand die weinig empathie heeft geen team manager gaat worden. Daar is omgang met mensen toch wel erg belangrijk.

PineMangoes

Legacy Member
NotoriousP zei:
Die master daarbij is helemaal niet nodig hoor, elke burgie komt na x jaar in een managementfunctie terecht indien hij dit wenst.

Dat is wel zo, maar de extra master laat toe eerder naar een technisch-financieel/commercieel type manager te gaan, waardoor je veel sneller CFO/COO/CIO type functies kan halen.

Burgie op zich is trouwens niet altijd gegarandeerd manager, er zijn veel ingenieurs die helemaal niet geschikt zijn voor dergelijke functies omdat ze te weinig voeling hebben met het sociale aspect.

NotoriousP

Legacy Member
Daarom zei ik dus: "indien hij dit wenst". :p Het zou me sterk verbazen dat iemand die moeite doet om manager te worden met een ir. diploma hier niet in zou slagen.

PineMangoes

Legacy Member
NotoriousP zei:
Daarom zei ik dus: "indien hij dit wenst". :p Het zou me sterk verbazen dat iemand die moeite doet om manager te worden met een ir. diploma hier niet in zou slagen.

Niet iedere burgie heeft het profiel voor een managementfunctie. Als manager heb je niet zozeer technisch inzicht nodig dan wel interpersoonlijk en politiek acumen. Niet direct een skillset die aangeboren is voor de meeste ingenieurs.

Renegadexxripxx

Legacy Member
PineMangoes zei:
Niet iedere burgie heeft het profiel voor een managementfunctie. Als manager heb je niet zozeer technisch inzicht nodig dan wel interpersoonlijk en politiek acumen. Niet direct een skillset die aangeboren is voor de meeste ingenieurs.

Hangt dus volledig af van de functie. Als technical manager of operations manager is dat wel nuttig. Als research en development manager, idem ditto.

Voor een account manager (commercieel getint) is dat al iets minder.

PineMangoes

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Hangt dus volledig af van de functie. Als technical manager of operations manager is dat wel nuttig. Als research en development manager, idem ditto.

Voor een account manager (commercieel getint) is dat al iets minder.

True, maar in iedere managementfunctie heb je een zekere sociopolitieke skillset nodig om je job goed uit te oefenen. R&D en engineering managers net zo goed, je hebt sowieso een team onder je dat uit mensen bestaat.

Account manager is eigenlijk niet echt een managementfunctie imo, dat is gewoon gestructureerde verkoop.

Op director niveau (COO/CIO/CFO...) bestaat 90+% van je tijd uit het managen van je ondergeschikten, klanten, budget, shareholders, etc.

Quecera

Legacy Member
da geraakt nog niet door het middelbaar, man man :D lig hier plat
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan