Maartenn zei:
Bekrompen.
Ooit al aan gedacht dat er mensen zelfmoord plegen en daardoor anderen ontzien?
Nog een leuke om aan te denken: oudere/zieke persoon die euthanasie wil, maar door zijn familieleden wordt tegengehouden omdat die beweren dat dit egoistisch is en hij/zij moet blijven leven voor hun eigenbelang/gemoed. Wie is er dan de egoist in het verhaal?
De bekrompenheid hier is echt triestig.
En ivm voor de trein springen enzo: natuurlijk is dat niet "ideaal" en zou dat niet mogen. Zoiets is inderdaad traumatisch. Niemand beweert hier dat zoiets hoort, maar jullie zijn totaal niet in staat verder te denken dan jullie neus lang is.
Iemand die zich voor de trein gooit is al zo ver dat logisch argumenteren niet meer werkt.
En daar kom ik terug op dat PASSIEVE egoïsme.
Die persoon doet dat inderdaad niet om anderen te kloten, quite the opposite even. Maar anderen mensen zijn er wel door gekloot.
Geef eens een voorbeeld van mensen die zelfmoord plegen en daardoor anderen ontzien?
De enige voorbeelden waar ik aan kan denken zijn Hollywoodse maffia-toestanden en mensen die heel erg ziek zijn en daardoor een lange lijdensweg voor de boeg hebben.
Dan komen we echter bij Euthanasie, wat - in mijn mening uiteraard - een klasse apart is. Euthanasie is - wederom, in mijn mening - acceptabel voor mensen die weten dat ze gaan sterven en stevig gaan afzien in die tijd. Lees: ongeneeslijk zieken met slechts een paar maanden te leven. Die mensen hebben effectief geen vooruitzichten meer.
Mensen die zelfmoord plegen hebben vaak wel nog vooruitzichten, maar zien die zelf niet meer. Belangrijk verschil.
Iemand die zo ver is dat logisch argumenteren niet meer werkt, moet trouwens tegen zichzelf beschermd worden. Hij kan immers niet meer logisch argumenteren, dus hij kan ook geen rationele beslissingen maken en is dus een potentieel gevaar.
Edit: Gatsby heeft gelijk in dat opzicht dat dit er de thread niet voor is. Misschien discussie verderzetten ergens anders op het forum?
Kwas al aant typen voor uw berichtje kwam

.