Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hoeveel herexamens heb jij?


  • Totaal aantal stemmers
    342
  • Opiniepeiling gesloten.

glashelder

Legacy Member
Exorikos zei:
Blijkbaar toch niet helder genoeg om te beseffen dat ze naast hun eigen leven ook nog dat van minstens één iemand anders verwoesten. Bizar dat iemand als jij die zoveel weet over zelfmoord dat vergeet.

Maar dat zien zij écht niet zo. Ze zien zichzelf alleen maar als last en zijn ervan overtuigd dat de hele wereld beter af is zonder hen. Volgens hen doen ze dus iets 'goeds', de wereld van hun overlast verlossen.

Allez, zal wel niet allemaal zijn, maar je pleegt zelfmoord of je zit in een depressie voor iets hé, niet omdat je hele dagen zo vrolijk en blij rondloopt.

Cadiuro zei:
Iemand die zelfmoord pleegt, wil een verlossing van de problemen waarmee hij op dat moment kampt.
Als hij dan effectief zelfmoord pleegt, raken ZIJN problemen opgelost - eigen gewin dus - maar hij houdt er geen rekening mee dat hij nieuwe problemen creëert voor anderen. Hij is dus UITSLUITEND op eigen belang uit.
Zie hierboven dus :)

coldplayke

Legacy Member
Wat zouden jullie doen in mijn plaats: ik moet dit semester in totaal 9 boeken lezen, 4 voor Duits en 5 voor Engels. Best dan 2 boeken tegelijk lezen, of 1 voor 1 afwerken? Ik ben gewoon bang dat ik als ik te vroeg begin, ik bij de examens niet genoeg meer ga weten en als ik te laat begin, ga ik in tijdnood komen :/

J.F.

Legacy Member
coldplayke zei:
Wat zouden jullie doen in mijn plaats: ik moet dit semester in totaal 9 boeken lezen, 4 voor Duits en 5 voor Engels. Best dan 2 boeken tegelijk lezen, of 1 voor 1 afwerken? Ik ben gewoon bang dat ik als ik te vroeg begin, ik bij de examens niet genoeg meer ga weten en als ik te laat begin ga ik in tijdnood komen :/

Ligt eraan hoe snel ge leest eh... Van die boeken van Engels vindt ge trouwens wel veel op Sparknote, dat kunt ge wel vlug efkes doorlezen in de blok :)

Fliblit

Legacy Member
Natuurlijk is zelfmoord dapper. Dapper en egoïstisch (alhoewel, sommigen zien het dan weer als de wereld een dienst doen door zichzelf te doden à la "ik ben voor iedereen een last"). Niemand weet wat er na de dood komt, denk je dan dat een lafaard die stap gaat zetten? Het is veel laffer om gewoon ongelukkig te blijven leven omdat je jezelf niet door het hoofd durft schieten.

Maartenn

Legacy Member
Exorikos zei:
Blijkbaar toch niet helder genoeg om te beseffen dat ze naast hun eigen leven ook nog dat van minstens één iemand anders verwoesten. Bizar dat iemand als jij die zoveel weet over zelfmoord dat vergeet.

Je toont jezelf hier van je slechtste kant.
Nuja, jij niet alleen.
Het klinkt cru om te zeggen, maar misschien zou het eens goed doen dat jullie effectief zelfs geconfronteerd worden met zoiets. Of dat jullie zelf aan zelfmoord beginnen te denken. Eens zien hoe de discussie van verloopt.

Cadiuro zei:
Van het eerste woordenboek dat ik op google vond:

egoïsme
egoïsme (zelfst.naamw.) het uitsluitend op eigen belangen en gewin uit zijn

Iemand die zelfmoord pleegt, wil een verlossing van de problemen waarmee hij op dat moment kampt.
Als hij dan effectief zelfmoord pleegt, raken ZIJN problemen opgelost - eigen gewin dus - maar hij houdt er geen rekening mee dat hij nieuwe problemen creëert voor anderen. Hij is dus UITSLUITEND op eigen belang uit.

Hij zal het niet doen om anderen schade te berokkenen, maar door zijn daden hebben anderen wel schade (emotioneel of financieel of tijdsverlies of combinaties).

Een zelfmoordpleger is dus wel degelijk een egoïst. We zouden er zelfs de term 'Passief Egoïsme' voor kunnen uitvinden, als die nog niet bestaat.

Bekrompen.

Ooit al aan gedacht dat er mensen zelfmoord plegen en daardoor anderen ontzien?

Nog een leuke om aan te denken: oudere/zieke persoon die euthanasie wil, maar door zijn familieleden wordt tegengehouden omdat die beweren dat dit egoistisch is en hij/zij moet blijven leven voor hun eigenbelang/gemoed. Wie is er dan de egoist in het verhaal?

De bekrompenheid hier is echt triestig.

En ivm voor de trein springen enzo: natuurlijk is dat niet "ideaal" en zou dat niet mogen. Zoiets is inderdaad traumatisch. Niemand beweert hier dat zoiets hoort, maar jullie zijn totaal niet in staat verder te denken dan jullie neus lang is.
Iemand die zich voor de trein gooit is al zo ver dat logisch argumenteren niet meer werkt.

Gatsby

Legacy Member
coldplayke zei:
Wat zouden jullie doen in mijn plaats: ik moet dit semester in totaal 9 boeken lezen, 4 voor Duits en 5 voor Engels. Best dan 2 boeken tegelijk lezen, of 1 voor 1 afwerken? Ik ben gewoon bang dat ik als ik te vroeg begin, ik bij de examens niet genoeg meer ga weten en als ik te laat begin, ga ik in tijdnood komen :/

Zo weinig dat je moet lezen precies? Ik kan zelf geen verschillende boeken tegelijk lezen dus ik lees alles 1 per 1. Maar ik lees wel snel als het moet, heb tijdens tweede zittijd 6 romans op 5 dagen gelezen en een maand later had ik het examen. Ik wist geen details meer maar kon wel het belangrijkste reproduceren.

@zelfmoorddiscussie: kan die ajb gestaakt worden? Er is geen juist of fout antwoord en iedereen heeft er een andere visie over, klaar.

coldplayke

Legacy Member
Gatsby zei:
Zo weinig dat je moet lezen precies? Ik kan zelf geen verschillende boeken tegelijk lezen dus ik lees alles 1 per 1. Maar ik lees wel snel als het moet, heb tijdens tweede zittijd 6 romans op 5 dagen gelezen en een maand later had ik het examen. Ik wist geen details meer maar kon wel het belangrijkste reproduceren.

Hoeveel moet gij er dan lezen?

J.F.

Legacy Member
Van Daniel Deronda kan ik u zo ook al zeggen wat die gaat vragen moest het zijn :p

Gatsby

Legacy Member
Ik bedoelde in totaal dan hé. Met mijn Engelse keuzevakken kom ik op 3 à 4 novels/vak dacht ik en dan nog tekstfragmenten uit de Norton's en dichtbundels. Voor Nederlands sowieso teveel. :sad:

Wikkesman

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
waarom verhuizen die mensen dan niet naar een totaal nieuw land, nieuw leven opbouwen enzo?

Zulke mensen noemen we Marokkanen ;)
Ze bevinden zich o.a. in Mechelen,Borgerhout,etc...

Cadiuro

Legacy Member
Maartenn zei:
Bekrompen.

Ooit al aan gedacht dat er mensen zelfmoord plegen en daardoor anderen ontzien?

Nog een leuke om aan te denken: oudere/zieke persoon die euthanasie wil, maar door zijn familieleden wordt tegengehouden omdat die beweren dat dit egoistisch is en hij/zij moet blijven leven voor hun eigenbelang/gemoed. Wie is er dan de egoist in het verhaal?

De bekrompenheid hier is echt triestig.

En ivm voor de trein springen enzo: natuurlijk is dat niet "ideaal" en zou dat niet mogen. Zoiets is inderdaad traumatisch. Niemand beweert hier dat zoiets hoort, maar jullie zijn totaal niet in staat verder te denken dan jullie neus lang is.
Iemand die zich voor de trein gooit is al zo ver dat logisch argumenteren niet meer werkt.

En daar kom ik terug op dat PASSIEVE egoïsme.

Die persoon doet dat inderdaad niet om anderen te kloten, quite the opposite even. Maar anderen mensen zijn er wel door gekloot.

Geef eens een voorbeeld van mensen die zelfmoord plegen en daardoor anderen ontzien?
De enige voorbeelden waar ik aan kan denken zijn Hollywoodse maffia-toestanden en mensen die heel erg ziek zijn en daardoor een lange lijdensweg voor de boeg hebben.
Dan komen we echter bij Euthanasie, wat - in mijn mening uiteraard - een klasse apart is. Euthanasie is - wederom, in mijn mening - acceptabel voor mensen die weten dat ze gaan sterven en stevig gaan afzien in die tijd. Lees: ongeneeslijk zieken met slechts een paar maanden te leven. Die mensen hebben effectief geen vooruitzichten meer.

Mensen die zelfmoord plegen hebben vaak wel nog vooruitzichten, maar zien die zelf niet meer. Belangrijk verschil.

Iemand die zo ver is dat logisch argumenteren niet meer werkt, moet trouwens tegen zichzelf beschermd worden. Hij kan immers niet meer logisch argumenteren, dus hij kan ook geen rationele beslissingen maken en is dus een potentieel gevaar.

Edit: Gatsby heeft gelijk in dat opzicht dat dit er de thread niet voor is. Misschien discussie verderzetten ergens anders op het forum?
Kwas al aant typen voor uw berichtje kwam ;).

coldplayke

Legacy Member
Gatsby zei:
Ik bedoelde in totaal dan hé. Met mijn Engelse keuzevakken kom ik op 3 novels/vak dacht ik en dan nog tekstfragmenten uit de Norton's en dichtbundels. Voor Nederlands sowieso teveel. :sad:

Voor Engels komt daar ook nog eens de Norton Anthology bij hoor :p

@J.F.: ik leen Gemanedude zijn boeken en die heeft er hier en daar ook al iets geschreven, dus misschien dat daar die vragen ook al in staan :p

J.F.

Legacy Member
coldplayke zei:
Voor Engels komt daar ook nog eens de Norton Anthology bij hoor :p

@J.F.: ik leen Gemanedude zijn boeken en die heeft er hier en daar ook al iets geschreven, dus misschien dat daar die vragen ook al in staan :p

Ja, dat was samen met HoD het enige boek dat hij besproken had ^^ Als ge daarvan een fragment krijgt gaat ge dat sowieso herkennen door "white-handed man" en dan was daar in de les een hele uitleg over gegeven maar wat weet ik niet meer :unsure: goed opletten dan dus!

Fliblit

Legacy Member
Cadiuro zei:
Geef eens een voorbeeld van mensen die zelfmoord plegen en daardoor anderen ontzien?

Ja, maar zelfmoord plegen is geen 100% rationele beslissing he. In hun ogen ontzien zij daardoor bv. hun ouders omdat ze dan niet meer voor hen, de faal van de familie, moeten zorgen. Natuurlijk gaan die ouders daar kapot van zijn, maar door de ogen van de suïcidale depressieveling gaan zijn ouders net blij zijn dat ze van hem af zijn.

Cadiuro

Legacy Member
Fliblit zei:
Ja, maar zelfmoord plegen is geen 100% rationele beslissing he. In hun ogen ontzien zij daardoor bv. hun ouders omdat ze dan niet meer voor hen, de faal van de familie, moeten zorgen. Natuurlijk gaan die ouders daar kapot van zijn, maar door de ogen van de suïcidale depressieveling gaan zijn ouders net blij zijn dat ze van hem af zijn.

Dan citeer ik terug op wat ik zei in mijn vorige post, "mensen die niet rationeel kunnen denken, moeten tegen zichzelf beschermd worden".

Vincort

Legacy Member
Hoe gek moet ik zijn om als keuzevak Beleidsinformatica (TEW) te nemen?

NotoriousP

Legacy Member
Maartenn zei:
Ik denk dat jij echt totaal niet weet over wat je het hebt.
Het is duidelijk dat je niks, maar dan ook niks afweet over "zelfmoord".

En het idee dat iedereen die zelfmoord pleegt egoïstisch is, maakt al meteen duidelijk hoe zielig en bekrompen jullie zijn.

PS. NotoriousP, jij als alwetende hier: zoek de betekenis van het woord mening eens op en denk dan nog eens terug aan uw zin: .
Misschien moet je eens wat minder "uw mening" aanzien als "het feit".

Een vriend van mij heeft enkele jaren terug zelfmoord gepleegd, hij had boulimie. Hij had dus 2 keuzes: blijven vechten tegen die ziekte of opgeven en er een eind aan maken. Duidelijk de minst dappere beslissing van de 2. Begrijp mij niet verkeerd, ik heb altijd al veel respect voor hem gehad (hij heeft er jaren tegen gevochten) en ik respecteer zijn keuze ook. Maar om nu te zeggen dat het dapper was dat hij zich heeft opgehangen, waar zijn moeder hem kon vinden als ze thuis kwam... neen.

En je kan niet op alles zeggen "het is mijn mening" zodat het onmogelijk fout kan zijn.

Timmeke zei:
Waarom geen zin meer om te doctoreren? Geen toekomst/nut in uw studierichting als doctorandus? (of is de industrie/prive zoveel beter?)

Toekomst ziet er nog mooi uit maar de zin om wetenschappelijk onderzoek te doen is sterk verminderd, heb meer zin in een job als projectingenieur.

moustii

Legacy Member
De eerste week Ir wordt gekenmerkt door het alom geliefde vak Wiba :love: Ben van de week zeker 5 keer gestorven in de les

GemaneDude

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Van plan om zeedieren te redden? :s

:D

coldplayke zei:
Voor Engels komt daar ook nog eens de Norton Anthology bij hoor :p

@J.F.: ik leen Gemanedude zijn boeken en die heeft er hier en daar ook al iets geschreven, dus misschien dat daar die vragen ook al in staan :p

De vragen bij de boeken veranderen precies niet, dus ik zou alleen de belangrijkste stukjes uit de boeken lezen en voor de rest een samenvatting op Wikipedia lezen. :)

En wat ik daarin heb geschreven zijn de antwoorden op de mogelijke vragen van de boeken. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan