Zijn hier economen onder ons? Kan er iemand het volgende uitleggen? Ik het niet zo goed, het gaat over het ontstaan van de fin crisis. Is het als volgt?
Rente in amerika is laag, consumptie wordt aangewakkerd. China profiteert hiervan en zit met veel dollars die ze beleggen in amerikaans overheidspapier. Maar dan volg ik niet meer... wat heeft de lage rente met de fin crisis te maken?
Maar China, in plaats van de VS, profiteerde van de Amerikaanse consumptiedrift. Het land met de meeste inwoners ter wereld zag jaren achtereen de economie groeien met meer dan tien procent. En terwijl de Amerikaanse spaarquote schommelde rond de 15 procent van het bruto binnenlands product (BBP), steeg de Chinese spaarquote van 38 procent van het BBP in 2000 tot 54 procent van het BBP in 2006. De spaargelden in China worden grotendeels risicovrij belegd, mogelijk omdat Chinezen van huis uit meer risicomijdend zijn, maar ook omdat de financiële markten in China nog onderontwikkeld zijn en niet volledig geliberaliseerd.
De hoge besparingen in China en andere opkomende economieën (vooral olie-exporterende landen) drukte de lange termijn rente wereldwijd vanaf 2004. Tegen de tijd dat de Federal Reserve de economie probeerde af te remmen door de korte termijn rente te verhogen, was het al te laat. De lange termijn rente bleef hardnekkig laag, ondanks het feit dat de centrale bank de korte termijn rente verhoogde van 1 procent in juli 2004 tot 5,25 procent in juni 2006. Hierdoor werd de speculatieve bubbel op de Amerikaanse huizenmarkt verder aangewakkerd. Hoewel de subprime hypotheken ook hun steentje bijdroegen, blijkt uit onderzoek dat de lange termijn rente de doorslaggevende factor is bij de vraag naar woningen.