Archief - De grote automatiseringsthread!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Whiteadder

Legacy Member
Tristan zei:
Waaronder Henk ?
Idd Henk is er 1 van. Daarnaast de mede-oprichter van zijn bedrijf en 1 van de mensen die zich met Diabolo bezighoudt. Ik ben 6 jaar geleden samen afgestudeerd aan de PIH met die laatste 2 gasten. Daarnaast via via nog iemand binnen de spoorwegen die ook bezig is met Diabolo.
Blijkbaar zoekt Henk nog iemand om zijn team uit te breiden, gisteren de vacature zien passeren. Mocht ik nu, na 6 jaar dienst bij mijn huidige werkgever, 2 weken geleden niet ergens anders getekend hebben, dan ging ik zeker eens met Henk babbelen.

jvc

Legacy Member
Maat van mij werkt ook bij Henk zijn bedrijf, zo te zien groeien ze snel :)

Whiteadder

Legacy Member
Het gaat idd lekker vooruit. Net voor de crisis in 2007 begonnen en ondertussen toch al met een 7-tal mensen denk ik. Heb nog geen negatieve dingen gehoord, integendeel zelfs.

Whiteadder

Legacy Member
^MystiQ zei:
Neen, dat is niet correct, de bedoeling van het TIA portaal is dat je minder licenties nodig hebt en er meer voor in return krijgt. :) En niets nieuw klopt ook niet helemaal, de STEP7 interface wordt volledig overhoop gegooid, alles maar dan ook quasi bijna alles is grafisch en in bruikbaarheid veranderd :)
En onder de indruk van de voorstelling of is er nog werk aan? Op Indumation door een oud studiegenoot (vermoed dat 1/5 van ons jaar bij Siemens verzeild is geraakt :)) een voorstelling gekregen van TIA V11. Ikzelf werk te weinig met Siemens en al zeker niet met alle toeters en bellen, dus voor mij leek het wel een verbetering maar is het effectief nu al de moeite? Vermoed zoals eerder al gezegd best nog de kat wat uit de boom kijken.
Maar ik hoop idd dat heel dat gedoe van allerhande licenties een beetje afgezwakt is. Ooit eens bij een klant met een 315-2DP via OPC over PB gekoppeld naar Scada een zelfde plc bijgeplaatst maar met een ethernet-kaart voor de OPC-koppeling naar Scada. Begint dat spul toch wel niet te zeuren dat er naast een licentie voor PB ook een licentie voor ETH nodig is. :ironic:

^MystiQ

Legacy Member
Het is nu nog niet de moeite om met V11 te gaan werken tenzij de klant dit expliciet vraagt, anders ben je beter af met de huidige V5.5, deze is immers stabiel. Maar er zijn addertjes onder het gras.

STEP7 V5.5 zal geen verdere updates meer krijgen en dat impliceert onmiddellijk dat Siemens op een bepaald moment ook geen nieuwe hardware meer zal integreren in V5.5, de bestaand hardware zal wel nog de nodige firmware updates enzo voort krijgen. Een goed voorbeeld zijn de nieuwe panels van Siemens die enkel in WinCC V11 configureerbaar zijn. Gezien de sterk verbeterde kwaliteit en snelheid van die nieuwe panels kan ik mij best inbeelden dat klanten meer en meer naar die nieuwe panels zullen gaan. Dus je begrijpt meteen al dat we hoe dan ook op een bepaald moment in een grijze zone gaan terecht komen waarin fabrikanten tussen twee versies gaan schipperen. Ik voorspel dat dit heel hectische periode voor Siemens zal zijn.

Wat zijn bijvoorbeeld de huidige nadelen van V11. Er is geen voorlopig geen mogelijkheid tot integratie van Safety, er zijn beperkte mogelijkheden voor het SCADA gebeuren, als ik mij niet vergis vooral in het gebruik van meerdere servers in één SCADA systeem. Er is nog helemaal niets voorzien wat betreft Motion control. Deze wordt ook geïmplementeerd in het TIA portaal maar dat is maar voor een versie V13 of V14 voorzien. Er kunnen wel hardware configs gemaakt worden met behulp van de GSD files maar face it. Het TIA portaal met al zijn huidige elementen erin STEP7 V11 en WinCC V11 staat nog zwaar in de kinderschoenen, ik heb een piloot versie van een paar maand geleden kunnen testen en qua bugs valt het zeer goed mee maar er zijn kleine details.

Bovendien voorspel ik ook problemen met de ontwikkeling van SCADA applicaties, vroeger had je een WinCC flex voor de OP/TP panels en een WinCC voor de SCADA applicaties. Nu zijn beide onder één WinCC V11 samen gebracht en het opbouwen van SCADA systemen verloopt nu met behulp van dezelfde tools en dergelijke meer zoals de flexible. Qua functionaliteit is er echter niets veranderd. En er zou nog een update komen voor de huidige WinCC met een aantal fixes.

Qua licentiegebruik is alles een heel stuk eenvoudiger geworden, ik zal zien of ik morgen eens een paar dingen kan inscannen en het zal je duidelijker worden.

Maar industrieel gezien staan we voor een heuse evolutie en het is de bedoeling van Siemens dat het nieuwe pakket opnieuw 25-30 jaar zou meedraaien in het industrieel gebied. Ik heb zelf op de opleiding heel wat tegenkanting gezien tegenover het TIA portaal en STEP7 V11 maar het waren ook veel oude rotten in het vak en die appreciëren programmeertalen zoals SCL gewoonweg niet. Dus hebben ze er ook geen baat bij dat het allemaal sterk verbeterd is. :p

^MystiQ

Legacy Member
Ik haat het echt zo hard om projecten over te nemen van andere personen é, ik haat dat echt keihard en vooral als het bovendien nog eens crappy gedocumenteerd blijkt te zijn :sad:

boostah

Legacy Member
^MystiQ zei:
Ik haat het echt zo hard om projecten over te nemen van andere personen é, ik haat dat echt keihard en vooral als het bovendien nog eens crappy gedocumenteerd blijkt te zijn :sad:

Don't complain, ik doe support (en kleine aanpassingen doen we op onze dienst zelf). Kzie dus niets anders dan niet zelf geschreven code, zeker ni makkelijk. Daar is wel een voordeel met STL te zetten (als ge da goe kunt lezen) vindk, de lijn daarin is altijd hetzelfde, terwijl in ladder hetzelfde op nogal veel manieren kunnen doen. Erger nog, deel van de opleiding was een aanpassing waar de gast die de originele installatie geschreven heeft et mij ging tonen. En amai, daar zitten kemels van fouten in in die aanpassing, kzal ze schoonekes zelf oplossen peinsk, als diene da weer uitsteekt gaat et daar nog lang duren

Documentatie, tja, das nen ingenieur ni zijn eerste zorg (helaas, maar begrijpbaar) en de documentatie is meestal geschreven voor de klant (die er bij ons in veel gevallen eigenlijk geen klote verstand van heeft). Daardoor is die niet echt uitgebreidt voor iemand die aanpassingen wil doen (denk dat dit zo wel is in de meeste bedrijven).

Nog iets grappig bij ons, klant van ons in automobielsector heeft gans ons programma ontdubbelt (de firma die ze, zonder ons medeweten, iets lieten veranderen had nog nooit gehoord dat men slechts 1 instance kan monitoren, ookal is diene blok als multiple instances gedeclareerd, wa een prutsers zijn er toch denk ik dan). Nu werkt het niet, laten ze Siemens komen (na de ontdubbeling en gigantisch veel aanpassingen) zegt Siemens da de code op geen klote trekt. Steken ze dat op ons :p. Ma bon, twerkte ni, die ander firma was voor da probleem al 2 weken bezig, kerel bij ons lost het op in minder dan nen halven dag :p (fotocel da aant knipperen is).
Maar daar denkte toch wel, wa nen hoop fucking prutsers zijn er, das zowa de kracht van die multiple instances, wilde ze deruit omda ge het zelf ni goe genoeg snapt, iedereen int bedrijf op cursus sturen zoda ze het weten was fucking goedkoper

^MystiQ

Legacy Member
Ge kunt support toch niet echt gaan vergelijken met het opstarten van projecten? Het moet tegen eind deze week draaien dus ik heb één week om mij in te werken, productietesten te doen en te gaan debuggen. Gelukkig is de code in SCL geschreven en is ze goed en duidelijk leesbaar.

Ik ben ook ingenieur en mijn documentatie is altijd dik in orde. Ge gaat mij niet rap pakken op het feit dat ik iets niet gedocumenteerd heb. Maar bon, ik zie er gewoon tegen op, ik maak gewoon niet graag het werk van iemand anders af, achteraf krijg je dan discussies "waarom doet ge dat zo en zo en niet zo".

boostah

Legacy Member
^MystiQ zei:
Ge kunt support toch niet echt gaan vergelijken met het opstarten van projecten? Het moet tegen eind deze week draaien dus ik heb één week om mij in te werken, productietesten te doen en te gaan debuggen. Gelukkig is de code in SCL geschreven en is ze goed en duidelijk leesbaar.

Ik ben ook ingenieur en mijn documentatie is altijd dik in orde. Ge gaat mij niet rap pakken op het feit dat ik iets niet gedocumenteerd heb. Maar bon, ik zie er gewoon tegen op, ik maak gewoon niet graag het werk van iemand anders af, achteraf krijg je dan discussies "waarom doet ge dat zo en zo en niet zo".

Like i said, op dat moment kunde moeilijk van support spreken. Tis gewoon een aanpassing waar onzen baas geld in ziet en ni zo gigantisch groot is dat er nen projectmanager op moet gezet worden (meestal komt er dat op neer van enkel een PLC aanpassing, of robot of PC, geen combinatie, dan komt projectmanagement zich wel moeien). Wel bijzeggen, echte functionele aanpassingen (zoals in uw geval een week op voorplaatsing) gaan we pas doen als er voor de rest zeer weinig werk is. Iemand van support vastzetten voor een week is imho vragen voor problemen. Bedoeling bij mij is ook van na verloop van tijd projecten te gaan doen.

Of zoals iedereen bij ons zegt, gij zijt den eerste da support mag beginnen en niet van andere dienst komt (al zeker als schoolverlater). De ervaring diek zo opdoe is gigantisch (zowel PLC robot elektrisch als mechanisch (PC houk mij wat afzijdig, ni mijne schnizzle)). Net door zo'n zaken en elke keer bijna alles moeten uitzoeken.

Tis een gevalletje, what's in a name. Maar ge zult zien, hoe meer ge da moet doen, hoe sneller ge u kunt in bestaande code (hoe verschillend ook) kunt inwerken. Tvalt mij op hoe ik daar al meer feeling in heb met 6 maand der te werken dan sommige da daar al 5 jaar in projects zitten. Enkel en alleen omdak da elke keer moet doen.

Kwa documentatie: feit, ma waarom de moeite doen als er toch nen support dienst is ? (we worden door sommige nogal ondergewardeerd, der zijn er echt da denken da de installaties die ze geproged of gezet hebben nooit in fout gaat omda ze der nooit niks meer van horen, of als we het hen zeggen ist onze of de klant zijn fout)

^MystiQ

Legacy Member
Hoe kan je eenvoudigweg time outs bij fotocellen afregelen in een automatisch proces?! Heel simpel: Gebruik een post-it.

:D

B-ke

Legacy Member
Dit is een leuke topic :)

Zelf ben ik ook programmeur, maar wel niet van PLC's
Ik programmeer DCS systeem, vooral emerson deltaV.

Die siemens is echt kut, die hun PA bus trekt op niets en als je een verbinding wil leggen tussen siemens plc en dcs systeem zijn er wel altijd problemen langs siemens hun kant.

boostah

Legacy Member
Iemand soms ervaring of kennis van signalen van profibus. Kspreek over interpretatie van voltage (liefst via osciliscoop, ma alle hulp is welkom).

Rimpel op het signaal (amplitude tot 1,5 a 2V) die door het signaal loopt. Lijkt mij kapotte shielding en elektromagnetische storing (de meeste deelnemers zijn frequentiedrives gemonteerd op de motor).

B-ke

Legacy Member
echt ervaring heb ik er niet mee, maar je moet zien dat je een "mooie" blokgolf moet hebben.
In deze presentatie zie je op die 11 een paar voorbeelden. Hopelijk heb je er iets aan:

klik hier

boostah

Legacy Member
B-ke zei:
echt ervaring heb ik er niet mee, maar je moet zien dat je een "mooie" blokgolf moet hebben.
In deze presentatie zie je op die 11 een paar voorbeelden. Hopelijk heb je er iets aan:

klik hier

Natuurlijk, dat weet ik ook, punt is dat doormiddel van profitrace (ertra tool) ge vrij simpel kunt zien oft goe of slecht is. En met de ingebouwde osciloscoop kunde normaal gezien het probleem achterhalen, maar die kennis is niet meer aanwezig int bedrijf, dus benk genoodzaakt het zelf te achterhalen (en ma zagen vo de opleiding te krijgen :p)

En dit had ik ook al lang gezien, maar staat ni in wak nodig heb. Uiteindelijk zoek ik een voorbeeld van elektromagnetische storing op de kabel, ma google is letting me down

Tristan

Legacy Member
Kun je niet nagaan over er grote vermogenskabels langs de profibus kabel lopen? En afhankelijk van wanneer de storing optreed, proberen te achterhalen welke kabel mogelijk niet afgeschermd is?

Is de storing constant in amplitude?

boostah

Legacy Member
Tristan zei:
Kun je niet nagaan over er grote vermogenskabels langs de profibus kabel lopen? En afhankelijk van wanneer de storing optreed, proberen te achterhalen welke kabel mogelijk niet afgeschermd is?

Is de storing constant in amplitude?

Nee niet constant in amplitude. Maar was inderdaad ook zoiets aant denken, 4 mogelijkheden volgens mij:
1) Shielding niet aangesloten aan een bepaalde connector, kan blijkbaar rimpel veroorzaken
2) Shieldbreuk in de kabel
3) loopt mee met vermogenskabels (zou me niet verwonderen dat die in dezelfde goot liggen.
4) De drives die der invloed op hebben (korte afstand, lijkt mij het minst waarschijnlijk)

Maar hoe die te testen zonder alles open te gooien (tijdens productie if possible, of op een korte periode)

Tristan

Legacy Member
2)Shieldbreuk in de kabel lijkt me onwaarschijnlijk, want die is er toch omgevlochten?
4)Lengte van de kabel heeft niet echt een invloed op de EMC dacht.

Heb je te maken met een groot profibus netwerk?

Ik zou de volgende punten es checken:
Controleren langs welke vermogenkabels de profibuskabel ligt. Treden de de storingen op volgens een bepaald patroon? Misschien kun je het optreden van de storing linken aan een drive/motor die opstart.


(Ik denk gewoon mee, er kunnen fouten in mn beweringen zitten hoor :), veel succes met het opsporen in elk geval.)

boostah

Legacy Member
Tristan zei:
2)Shieldbreuk in de kabel lijkt me onwaarschijnlijk, want die is er toch omgevlochten?
4)Lengte van de kabel heeft niet echt een invloed op de EMC dacht.

Heb je te maken met een groot profibus netwerk?

Ik zou de volgende punten es checken:
Controleren langs welke vermogenkabels de profibuskabel ligt. Treden de de storingen op volgens een bepaald patroon? Misschien kun je het optreden van de storing linken aan een drive/motor die opstart.


(Ik denk gewoon mee, er kunnen fouten in mn beweringen zitten hoor :), veel succes met het opsporen in elk geval.)

Kabel is omvlochten, ma ge zou es moeten weten wa de klanten allemaal uitsteken, effe in snijden en toestanden (hell zelf installateur in onderaannemen heeft zo eens elke kabel gedaan dat het shield onderbroken was, leuk is anders). Dus afschrijven zouk het niet, minder waarschijnlijk tot daar aan toe.

Lengte is idd een ander fenomeen dat optreedt, maar ik doelde dat dat onwaarschijnlijk is dat de frequentiedrive er invloed op heeft door de korte afstand dat de kabel der slechts naast loopt/tegen ligt.

Patroon ni gezien, en zomaar controleren is uit den boze. Zoals gezegd, tis bij een klant (wij geven support) dus zomaar effe mijne dag verkloten met alles te proberen magk niet doen, tmoet allemaal doelgericht zijn en alles moet een reden kunnen krijgen (kan mij voorstellen bij maintenance team van een productieeenheid da ge makkelijker vanalles kunt proberen)

Bugge

Legacy Member
ABB heeft inderdaad nog wat in te halen op gebied van PLC marktaandeel, op dat gebied zijn we een zeer kleine speler, als werknemer bij ABB op de drives-afdeling kan ik dit bevestigen :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan